|
Kirjoittaja |
Viesti |
rmattila
|
Viestin otsikko: BX:n mustekalaa pilkkimässä Lähetetty: 29.08.2011 23:40 |
Viestit: 852 Paikkakunta: VT 2
|
Rouvan Break tihkuttelee jarruletkujen ja -putkien uusinnan jälkeen mustekalan tietämiltä. Kävin vähän käsikopelolta tunnustelemassa, ja suojapellin avattuani ja oliota hiukan heiluteltuani tuli näkyviin tuommoinen:  Paapuurin puolen etujousitolpalta tuo arvatenkin tulee (?), mutta mihenkäs se pitäisi tökätä, että ei vuodot tulisi etukelkkaa ruostesuojaamaan? Kuva siis napattu edestä taaksepäin, paapuuri oikealla. Kuvan yläreunassa styyrpuurin vetoakselin sisänivel ja oikeassa reunassa moottorin alakiinnike.
Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka. http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/ http://alstuttu.org/
|
|
|
|
 |
rmattila
|
Viestin otsikko: Re: BX:n mustekalaa pilkkimässä Lähetetty: 30.08.2011 09:34 |
Viestit: 852 Paikkakunta: VT 2
|
Tuoltahan vastaus kysymykseen löytyi, Ranulle kiitos vinkistä. Se vielä vähän kummastuttaa, miten tuo putki olisi voinut korkata jarruputken/letkujen vaihdon yhteydessä, mutta tuli siinä tietysti keulaa ajettua ylös-alas, että josko olisi ollut vähän tavallista isommat virtaukset huohotusletkussa. Mene tiedä - pitää koittaa tökkiä paikalleen ja katsoa, tokeneeko sillä vai meneekö mustekala vaihtoon. Tuolla mielenkiintoinen yritelmä aiheesta.
Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka. http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/ http://alstuttu.org/
|
|
|
|
 |
rmattila
|
Viestin otsikko: Re: BX:n mustekalaa pilkkimässä Lähetetty: 02.09.2011 21:33 |
Viestit: 852 Paikkakunta: VT 2
|
Moottorin alakiinnike irtii, kone kuormaliinalla eteen, takaa tulevat muoviputket irti, ja mustekalaa sai venytettyä sen verran, että edestä tulevien muoviputkien reiät löytyivät.  Vaan ei auttanut, siitä se vuotaa mistä tapana on, eli korkeudensäätäjältä tulevan letkun ulkokurvista.  Irti otattaa ja uuden teetättää. Sitroselta löytyi vielä uusi hyllystä, ja se kai tuonne tulee ährättyä jahka posti tuo, mutta tulevaisuutta varten pitää ottaa tuosta hajanaisesta mitat ja koneistaa alumiinista uusi. Ja tehdä sen verran pitkillä letkuilla, että saa johonkin järkevämpään paikkaan kiinni.
Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka. http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/ http://alstuttu.org/
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: BX:n mustekalaa pilkkimässä Lähetetty: 02.09.2011 23:19 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
tuosta sen on normaalistikkin poikki .....melkein. ja kusee allensa . uusi se kala ja pätki jokaisesta muoviputkesta niin pitkä pätkä pois ,että ennen sitä klunssia jää noin 5-6 milliä putkee. ja työnnä se klunssi myös sen kumin sisään kunnolla. jos haluut varmistaa vielä, niin ohkasella ( samanlaisella kuin lentokoneissa on varmistuslanka ) tekaset kunnollisen ns: klemmarin päälle.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: BX:n mustekalaa pilkkimässä Lähetetty: 03.09.2011 16:28 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
rmattila kirjoitti: Nappasin vanhan pois: http://www.rmattila.com/images/remontit/bx_octopus_change/ , mutta Sitrosen paketti näköjään odotuttaa itseään, joten pitää jättää toistaiseksi tuolleen. Vaihtoehtoiset ratkaisuvat ovat myös mahdollisia. Eikös Shamrock joskus vetänyt jokaisen haaran erikseen kirkkaalla letkulla moottorin päälle, missä yhdisti kuumaliimatulla liitoksella tjsp, jos en ihan väärin muista?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: BX:n mustekalaa pilkkimässä Lähetetty: 03.09.2011 20:47 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
toivottavasti noissa haaroittimet eivät oo liian ahtaita ja letkut kestävät lehmää.
|
|
|
|
 |
rmattila
|
Viestin otsikko: Re: BX:n mustekalaa pilkkimässä Lähetetty: 03.09.2011 20:50 |
Viestit: 852 Paikkakunta: VT 2
|
kokemjne kirjoitti: toivottavasti noissa haaroittimet eivät oo liian ahtaita ja letkut kestävät lehmää. Polttoaineletkua tuo on, joten pitäis kestää. Ahtaudesta on paha sanoa mitään ennen kuin on vähän kertynyt kokemusta, mutta ei noissa kummoinen virtaus käy, joten eiköhän sovi.
Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka. http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/ http://alstuttu.org/
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: BX:n mustekalaa pilkkimässä Lähetetty: 03.09.2011 21:12 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Joskus askarrellut kans mustekalan kanssa ja ainoa asia mikä tuli mieleen että onpa ihan älytön systeemi ja sen sijainti. Tuo uusi versiosi on ihan takuuvarmasti todella toimiva kokonaisuus
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
MattiH
|
Viestin otsikko: Re: BX:n mustekalaa pilkkimässä Lähetetty: 04.09.2011 19:08 |
Viestit: 48
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: BX:n mustekalaa pilkkimässä Lähetetty: 04.09.2011 19:19 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
MattiH kirjoitti: Itse tuli tehtyä koko mustekala uudestaan paineilmakäyttöön tarkoitetusta nailon putkesta ja eri kokoisista polttoaine letkuista. Tein kaikki linjat omalla putkella säiliön lähelle asti, ja työnsin putket polttoaineletkun sisään n.5-6cm pitkästi, liimasin epoksilla välit täyteen ja lopuksi laitoin lemmarin päälle. Tuossa vielä kuvia omasta tekeleestä. Miten tuollainen putki kestää lhm.ää? Saanen epäillä ettei kovin pitkäaikainen ole tuo putki,sillä eihän sillä ole ominaisuuksia kun on paineletkua.
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: BX:n mustekalaa pilkkimässä Lähetetty: 04.09.2011 21:07 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
black_van kirjoitti: MattiH kirjoitti: Itse tuli tehtyä koko mustekala uudestaan paineilmakäyttöön tarkoitetusta nailon putkesta ja eri kokoisista polttoaine letkuista. Tein kaikki linjat omalla putkella säiliön lähelle asti, ja työnsin putket polttoaineletkun sisään n.5-6cm pitkästi, liimasin epoksilla välit täyteen ja lopuksi laitoin lemmarin päälle. Tuossa vielä kuvia omasta tekeleestä. Miten tuollainen putki kestää lhm.ää? Saanen epäillä ettei kovin pitkäaikainen ole tuo putki,sillä eihän sillä ole ominaisuuksia kun on paineletkua. Eikös noissa hydraulijärjestelmissä (LHM) ole käytetty myös nylonosia alunperinkin?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Rychnowo
|
Viestin otsikko: Re: BX:n mustekalaa pilkkimässä Lähetetty: 04.09.2011 21:10 |
Viestit: 199
|
Kylläpä sillä nyt vaan on jotain ominaisuuksia...
Ainakin omakohtaisena kokemuksena on kestänyt niin bensaa kuin tuota LHM:ää jo yli kymmenen vuotta. Ja risteileehän niitä tuolla raskaskalusto/työkonepuolella ympäri koneita, tosin useimmiten paineilmaletkuina mutta kuitenkin joutuvat kokemaan ulkoisesti niin öljyjä, naftaa kuin lämpöäkin.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: BX:n mustekalaa pilkkimässä Lähetetty: 04.09.2011 21:12 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Niin tosiaan... edellisessä työpaikassahan oli noita normaaleja instrumentti-ilmaputkia paikoissa, jossa niiden päälle lensi mm. fenolihartsia ja metanolia.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: BX:n mustekalaa pilkkimässä Lähetetty: 04.09.2011 21:13 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
kyllä tuo nylon putki kestää, mutta se perinteinen muoviletku muuttuu koppuraksi ajan kanssa.
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: BX:n mustekalaa pilkkimässä Lähetetty: 04.09.2011 23:00 |
Viestit: 1128
|
Itsekin olen viritellyt noita T-haaroja, mutta en kylläkään palkin päälle. Ikävä puoli noissa alkuperäisissä haaroituksissa on se, että tuppaavat olemaan aina erikokoisia päistään. 16Valveen tein pääpaluuletkuun sen haaran, johon korkeussäätimen paluut tulee, kupariputkesta. Haaroituskappaleen tein niin, että sujautin 8 mm putken 10 millisen sisään (säiliön puoli) ja korkeussätimen putkiyhteet tein jarruputkesta. Sitten juottelin ne toisiinsa kiinni. Mielessä on kyllä ollut tuon kappaleen tekeminen uudestaan niin, että tekee messingistä rungon ja siihen kunnollliset putkilähdöt. Ja sitten väsätä kaksi jakotukkia, joista toiseen kerää paluu/vuotoputket ja toiseen huohotusputket. Lähtöputki noista sitä kokoa, mikä on säiliössäkin.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
|
|