Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BX:n mustekalaa pilkkimässä
ViestiLähetetty: 29.08.2011 23:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Rouvan Break tihkuttelee jarruletkujen ja -putkien uusinnan jälkeen mustekalan tietämiltä. Kävin vähän käsikopelolta tunnustelemassa, ja suojapellin avattuani ja oliota hiukan heiluteltuani tuli näkyviin tuommoinen:

Kuva

Paapuurin puolen etujousitolpalta tuo arvatenkin tulee (?), mutta mihenkäs se pitäisi tökätä, että ei vuodot tulisi etukelkkaa ruostesuojaamaan?

Kuva siis napattu edestä taaksepäin, paapuuri oikealla. Kuvan yläreunassa styyrpuurin vetoakselin sisänivel ja oikeassa reunassa moottorin alakiinnike.



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n mustekalaa pilkkimässä
ViestiLähetetty: 30.08.2011 09:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Tuoltahan vastaus kysymykseen löytyi, Ranulle kiitos vinkistä. Se vielä vähän kummastuttaa, miten tuo putki olisi voinut korkata jarruputken/letkujen vaihdon yhteydessä, mutta tuli siinä tietysti keulaa ajettua ylös-alas, että josko olisi ollut vähän tavallista isommat virtaukset huohotusletkussa. Mene tiedä - pitää koittaa tökkiä paikalleen ja katsoa, tokeneeko sillä vai meneekö mustekala vaihtoon.

Tuolla mielenkiintoinen yritelmä aiheesta.



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n mustekalaa pilkkimässä
ViestiLähetetty: 02.09.2011 21:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Moottorin alakiinnike irtii, kone kuormaliinalla eteen, takaa tulevat muoviputket irti, ja mustekalaa sai venytettyä sen verran, että edestä tulevien muoviputkien reiät löytyivät.

Kuva

Vaan ei auttanut, siitä se vuotaa mistä tapana on, eli korkeudensäätäjältä tulevan letkun ulkokurvista.

Kuva

Irti otattaa ja uuden teetättää. Sitroselta löytyi vielä uusi hyllystä, ja se kai tuonne tulee ährättyä jahka posti tuo, mutta tulevaisuutta varten pitää ottaa tuosta hajanaisesta mitat ja koneistaa alumiinista uusi. Ja tehdä sen verran pitkillä letkuilla, että saa johonkin järkevämpään paikkaan kiinni.



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n mustekalaa pilkkimässä
ViestiLähetetty: 02.09.2011 23:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
tuosta sen on normaalistikkin poikki .....melkein. ja kusee allensa . uusi se kala ja pätki jokaisesta muoviputkesta niin pitkä pätkä pois ,että ennen sitä klunssia jää noin 5-6 milliä putkee. ja työnnä se klunssi myös sen kumin sisään kunnolla. jos haluut varmistaa vielä, niin ohkasella ( samanlaisella kuin lentokoneissa on varmistuslanka ) tekaset kunnollisen ns: klemmarin päälle.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n mustekalaa pilkkimässä
ViestiLähetetty: 03.09.2011 14:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Nappasin vanhan pois: http://www.rmattila.com/images/remontit/bx_octopus_change/ , mutta Sitrosen paketti näköjään odotuttaa itseään, joten pitää jättää toistaiseksi tuolleen.

Kuva



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n mustekalaa pilkkimässä
ViestiLähetetty: 03.09.2011 16:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
rmattila kirjoitti:
Nappasin vanhan pois: http://www.rmattila.com/images/remontit/bx_octopus_change/ , mutta Sitrosen paketti näköjään odotuttaa itseään, joten pitää jättää toistaiseksi tuolleen.
Vaihtoehtoiset ratkaisuvat ovat myös mahdollisia. Eikös Shamrock joskus vetänyt jokaisen haaran erikseen kirkkaalla letkulla moottorin päälle, missä yhdisti kuumaliimatulla liitoksella tjsp, jos en ihan väärin muista?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n mustekalaa pilkkimässä
ViestiLähetetty: 03.09.2011 20:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Kävin kärsimättömyyttäni Motonetissa:

http://www.rmattila.com/images/remontit/bx_octopus_change/index.html

Kuva



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n mustekalaa pilkkimässä
ViestiLähetetty: 03.09.2011 20:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
toivottavasti noissa haaroittimet eivät oo liian ahtaita ja letkut kestävät lehmää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n mustekalaa pilkkimässä
ViestiLähetetty: 03.09.2011 20:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
kokemjne kirjoitti:
toivottavasti noissa haaroittimet eivät oo liian ahtaita ja letkut kestävät lehmää.


Polttoaineletkua tuo on, joten pitäis kestää. Ahtaudesta on paha sanoa mitään ennen kuin on vähän kertynyt kokemusta, mutta ei noissa kummoinen virtaus käy, joten eiköhän sovi.



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n mustekalaa pilkkimässä
ViestiLähetetty: 03.09.2011 21:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Joskus askarrellut kans mustekalan kanssa ja ainoa asia mikä tuli mieleen että onpa ihan älytön systeemi ja sen sijainti.
Tuo uusi versiosi on ihan takuuvarmasti todella toimiva kokonaisuus



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n mustekalaa pilkkimässä
ViestiLähetetty: 04.09.2011 19:08 

Viestit: 48
Itse tuli tehtyä koko mustekala uudestaan paineilmakäyttöön tarkoitetusta nailon putkesta ja eri kokoisista polttoaine letkuista. Tein kaikki linjat omalla putkella säiliön lähelle asti, ja työnsin putket polttoaineletkun sisään n.5-6cm pitkästi, liimasin epoksilla välit täyteen ja lopuksi laitoin lemmarin päälle. Tuossa vielä kuvia omasta tekeleestä.


Liitteet:
P5160060.JPG
P5160060.JPG [ 52.9 KiB | Katsottu 12307 kertaa ]
P5130048.JPG
P5130048.JPG [ 53.7 KiB | Katsottu 12307 kertaa ]
P5130046.JPG
P5130046.JPG [ 49.4 KiB | Katsottu 12305 kertaa ]

C5 V6
BX 16 Valve
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n mustekalaa pilkkimässä
ViestiLähetetty: 04.09.2011 19:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
MattiH kirjoitti:
Itse tuli tehtyä koko mustekala uudestaan paineilmakäyttöön tarkoitetusta nailon putkesta ja eri kokoisista polttoaine letkuista. Tein kaikki linjat omalla putkella säiliön lähelle asti, ja työnsin putket polttoaineletkun sisään n.5-6cm pitkästi, liimasin epoksilla välit täyteen ja lopuksi laitoin lemmarin päälle. Tuossa vielä kuvia omasta tekeleestä.


Miten tuollainen putki kestää lhm.ää? Saanen epäillä ettei kovin pitkäaikainen ole tuo putki,sillä eihän sillä ole ominaisuuksia kun on paineletkua.



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n mustekalaa pilkkimässä
ViestiLähetetty: 04.09.2011 21:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
black_van kirjoitti:
MattiH kirjoitti:
Itse tuli tehtyä koko mustekala uudestaan paineilmakäyttöön tarkoitetusta nailon putkesta ja eri kokoisista polttoaine letkuista. Tein kaikki linjat omalla putkella säiliön lähelle asti, ja työnsin putket polttoaineletkun sisään n.5-6cm pitkästi, liimasin epoksilla välit täyteen ja lopuksi laitoin lemmarin päälle. Tuossa vielä kuvia omasta tekeleestä.
Miten tuollainen putki kestää lhm.ää? Saanen epäillä ettei kovin pitkäaikainen ole tuo putki,sillä eihän sillä ole ominaisuuksia kun on paineletkua.
Eikös noissa hydraulijärjestelmissä (LHM) ole käytetty myös nylonosia alunperinkin?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n mustekalaa pilkkimässä
ViestiLähetetty: 04.09.2011 21:10 

Viestit: 199
Kylläpä sillä nyt vaan on jotain ominaisuuksia...

Ainakin omakohtaisena kokemuksena on kestänyt niin bensaa kuin tuota LHM:ää jo
yli kymmenen vuotta.
Ja risteileehän niitä tuolla raskaskalusto/työkonepuolella ympäri koneita, tosin
useimmiten paineilmaletkuina mutta kuitenkin joutuvat kokemaan ulkoisesti
niin öljyjä, naftaa kuin lämpöäkin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n mustekalaa pilkkimässä
ViestiLähetetty: 04.09.2011 21:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Niin tosiaan... edellisessä työpaikassahan oli noita normaaleja instrumentti-ilmaputkia paikoissa, jossa niiden päälle lensi mm. fenolihartsia ja metanolia.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n mustekalaa pilkkimässä
ViestiLähetetty: 04.09.2011 21:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
kyllä tuo nylon putki kestää, mutta se perinteinen muoviletku muuttuu koppuraksi ajan kanssa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n mustekalaa pilkkimässä
ViestiLähetetty: 04.09.2011 23:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Itsekin olen viritellyt noita T-haaroja, mutta en kylläkään palkin päälle. Ikävä puoli noissa alkuperäisissä haaroituksissa on se, että tuppaavat olemaan aina erikokoisia päistään. 16Valveen tein pääpaluuletkuun sen haaran, johon korkeussäätimen paluut tulee, kupariputkesta. Haaroituskappaleen tein niin, että sujautin 8 mm putken 10 millisen sisään (säiliön puoli) ja korkeussätimen putkiyhteet tein jarruputkesta. Sitten juottelin ne toisiinsa kiinni. Mielessä on kyllä ollut tuon kappaleen tekeminen uudestaan niin, että tekee messingistä rungon ja siihen kunnollliset putkilähdöt. Ja sitten väsätä kaksi jakotukkia, joista toiseen kerää paluu/vuotoputket ja toiseen huohotusputket. Lähtöputki noista sitä kokoa, mikä on säiliössäkin.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: