Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: D-projektin tämän talven aihe, peltihommat. Apua.
ViestiLähetetty: 04.01.2012 23:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 609
Paikkakunta: Kouvola

Profiili WWW
Okei, viime talvena harjoiteltiin moottorin ja tekniikan kanssa puuhastelua. Tänä talvena on sitten vuorossa peltien kanssa harjoittelua.
Tuolla picasassa on pari kuvaa D-mallin kuskin puolen etulokarista jonka (pahaksi onnekseni) otin kotitalliin tarkempaa syyniä varten.
https://picasaweb.google.com/114787338102878350091/DropBox?authuser=0&authkey=Gv1sRgCKCBzaPD7bO11gE&feat=directlink
Se on muutoin ihan kelvollinen mutta omaa pahan näköiset kaaret ja etulamppujen alusen. Muilta osiltaan se menettelee vaikka takaosan vekki pitää hioa auki kun sen on joku aiempi peltiheikki palkannut päin metsikköä. Mitä sieltä löytyykään.

Neuvoja ja vinkkejä fiksusta toteutustavasta otetaan vastaan.

Nimittäin, kun katselin korjauspeltien hintoja mm. Franzoselta niin tuohon lokariin saa uppoamaan vajaat pari sataa euroa. Lisäksi erinäisiä pienempiä nyansseja joita voi taitella suorasta pellistä. Paitsi jos haluaa oikein hyvää. Sitten tuplataan panos (?).
Siihen päälle kasa tiivisteitä klipsejä ym. sälää että lokareista saisi sijoitukseen nähden parhaan näköiset. Niin ja maalaus.

Olisko kelleen jäänyt kuskin puolen lokariin ja/tai oviin sopivaa korjauspalaa? Vai kannattaisiko etsiä kokonaista ehjempää?
Tosin tästä aherruksesta jäisi käteen hyvää oppia ohutpeltihommista joka sinällään kiinnostaa.
Hitsikone on ja lämmin talli jossa harjoitella. Pitäis vaan haarukoida järkevä kulurakenne tähän projektiin. Ei olla museoon menossa mutta siistit pitäisi saada aikaan.

Muista pelleistä en vielä uskalla varmaan sanoa. Ovet pitäisi kaikki periaatteessa pintapellittää että saisi hyvät pienimmällä riskillä mutta nekin kustantaa jotain á 300€ kpl.. Ovia on kuitenkin 4 joista kuskin ovi tosi huono :shock:



Mika Sivonen
Chrysler Sebring Cabrio 1997

https://youtube.com/@MikaSivonen
http://sites.google.com/site/citroendseries
http://citroendseries.blogspot.fi
sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D-projektin tämän talven aihe, peltihommat. Apua.
ViestiLähetetty: 05.01.2012 17:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Näitä vastaavia löytyy maailmalta. Olisko tästä mitään apua http://www.citroen-restoration.co.uk/ds/index.php



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D-projektin tämän talven aihe, peltihommat. Apua.
ViestiLähetetty: 06.01.2012 13:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 609
Paikkakunta: Kouvola

Profiili WWW
No onhan tästä, kiitos linkistä. Olin muistaakseni tätä sivua aikanaan katsellutkin kun olin autoani ostamassa. Hyviä vinkkejä paljon. Tosin kaveri tekee korjauksensa "vaikeamman kautta" suorasta pellistä, pääosin ihan hyvää jälkeä, mutta oven alareunoja tehdessään jälki on kyllä, sanoisiko rosoista. Tällaisissa hommissa kuitenkin nopein tapa olisi käyttää korjauspaloja.

Onko kukaan patonkilaisista muuten tehnyt korjauksia korjauspaloilla?
Vai onko sitikkaväen tekijämiehet enemmänkin perinteiden kannalla, eli itse tehden suorasta tavarasta?



Mika Sivonen
Chrysler Sebring Cabrio 1997

https://youtube.com/@MikaSivonen
http://sites.google.com/site/citroendseries
http://citroendseries.blogspot.fi
sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D-projektin tämän talven aihe, peltihommat. Apua.
ViestiLähetetty: 06.01.2012 13:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 609
Paikkakunta: Kouvola

Profiili WWW
No onhan tästä, kiitos linkistä. Olin muistaakseni tätä sivua aikanaan katsellutkin kun olin autoani ostamassa. Hyviä vinkkejä paljon. Tosin kaveri tekee korjauksensa "vaikeamman kautta" suorasta pellistä, pääosin ihan hyvää jälkeä, mutta oven alareunoja tehdessään jälki on kyllä, sanoisiko rosoista. Tällaisissa hommissa kuitenkin nopein tapa olisi käyttää korjauspaloja.

Onko kukaan patonkilaisista muuten tehnyt korjauksia korjauspaloilla?
Vai onko sitikkaväen tekijämiehet enemmänkin perinteiden kannalla, eli itse tehden suorasta tavarasta?



Mika Sivonen
Chrysler Sebring Cabrio 1997

https://youtube.com/@MikaSivonen
http://sites.google.com/site/citroendseries
http://citroendseries.blogspot.fi
sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D-projektin tämän talven aihe, peltihommat. Apua.
ViestiLähetetty: 14.02.2012 21:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 609
Paikkakunta: Kouvola

Profiili WWW
No niin, homma on viimein mennyt eteenpäin ja tilasin muutaman korjauspellin kuskin puoleiseen etulokariin.
Kaaren korjauspalan, lampun aukon alaosan sekä ulko ja sisäpuolet eturenkaan taakse. Hintaa kertyi vähän toista sataa mutta ei nyt ihan kamala sijoitus. Otin kokeeksi vielä etuoveen ulkopellin alaosan ja laitan sen ehkä jossain vaiheessa jos ehdin. Pala palalta ajattelin hitsailla Divan ryhtiinsä...

Otin siis lokarin työn alle ja aloin koivertaa ruostereikien ympäristöä. Aikani hoonattua viimein kupan pohja löytyi. Kittiä oli parjaimmillaan melkein 5 mm. Lokari on ilmeisesti mällätty ja korjattu.

Kuva

Aika moukkuista peltiä löytyy kitin alta. Tällä on hyvä harjoitella :lol:
Kitin hiominen tuntui typerältä joten otin taltan ja kumivarasan. Sillä lähti aika hyvin :evil:

Homma jatkuu, toivon hartaasti että aika riittää ja saan kevääksi ajoissa maalin pintaan.

D-miitti 2012:kin on työn alla... ;)



Mika Sivonen
Chrysler Sebring Cabrio 1997

https://youtube.com/@MikaSivonen
http://sites.google.com/site/citroendseries
http://citroendseries.blogspot.fi
sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D-projektin tämän talven aihe, peltihommat.
ViestiLähetetty: 16.02.2012 16:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 609
Paikkakunta: Kouvola

Profiili WWW
Pari kuvaa etenemisestä.

Lyhyesti ja näin nopealla otannalla korjauspelleistä on yksi kiistaton etu.
Niillä tällainen keskiverto hitsaaja/räpeltäjä saa kohtuullisen hyvää jälkeä aikaan kun ei yritäkään uusia pieniä lappuja kerrallaan. Kun vaihtaa isompia alueita "tehdastekoisiin" niin näyttää paljon paremmalta!

KuvaKuva

Tosin tuo mun lokari on sen verran mällätty ja oiottu, että siinä oikein ole suoraa peltiä mihin hitsata ja onko lie ohentunut vuosien mittaan kun tekee tosi mielellään reikää siihen viereen... Voihan se kyllä johtua välineistä ja tekijästäkin :oops:

Kuva

Päädyin korjaamaan kaaren puoliksi kun taaempi osa on ihan terveen oloista. Etummainen osio sen sijaan aiheutti enemmän tekemistä, eikä vähiten sen vuoksi että korjauspalat eivät ole aivan "tehtaan mitoissa". Eli sai ja saa edelleen pilkkoa niitäkin että saa sopimaan. Mm. lampun alapellissä näyttäisi olevan ainakin pyöränkaaren kulma jotain ihan muuta kun mitä se oli alunperin... Palat ostin siis Fransozelta. Kuvat on tarkoituksella aika pieniä ;)

Kunhan saa räittyä täytelangalla varovasti saumaa vähän kerrassaan. Pitänee käydä tallilla testaamassa lokaria paikoilleen ennen kuin alkaa tinaamaan/kittaamaan/paklaamaan/maalaamaan enempää. Näkee ainakin miten pieleen muoto pilkkomisen jälkeen meni :D



Mika Sivonen
Chrysler Sebring Cabrio 1997

https://youtube.com/@MikaSivonen
http://sites.google.com/site/citroendseries
http://citroendseries.blogspot.fi
sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D-projektin tämän talven aihe, peltihommat. Apua.
ViestiLähetetty: 16.02.2012 23:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Laita kuparinpala taakse, helpottaa jos meinaa tulla reikiä.. Ohessa linkki omasta mielestäni erinomaiselle sivustolle, on hitsausta,maalausta ja auton peltihommia. Forumilla on hauskoja projekteja. Sivuston pitäjä on aika fakiiri autopeltitöissä. http://www.mig-welding.co.uk/



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D-projektin tämän talven aihe, peltihommat. Apua.
ViestiLähetetty: 19.02.2012 02:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 609
Paikkakunta: Kouvola

Profiili WWW
Tuo kupari jekku auttoi jonkin verran, joskin pelti on ajan saatossa ja korjausten jäljiltä melko eri paksuista eri kohdissa joten langan syöttönopeudella saa vähän pelata.

Onko muuten täytelangoissa miten radikaaleja eroja? Meinaan onko todella hyviä ja todella huonoja lankoja??

Sitten kävin Moponetissä ostoksilla. Muun muassa hommasin koritinaa, kaasupolttimen, kapustan, pohjustetta ja pari muuta tinaukseen liittyvää. Googlesta löytyy kivasti tinaukseen liittyvää materiaalia joten ensimmäinen sauma on nyt tianttu!

Kuva

Eikä mennyt omasta mielestä edes pahasti mönkään! Toki harjoitella pitää kovasti vielä, mutta uskoisin että parempi siitä tulee kuin pakkelilla. Joudun kyllä käyttämään pakkeliakin jonkin verran koska lokarin poskin on pitkälti perunamaan oloista peltiä ja mitä enemmän sitä kaivelen, sitä huisimppan näköistä materiaalia sieltä löytyy...
Eli pitäydyn jatkossakin tinauksessa lähinnä hitsaussaumojen viimeistelyssä ja reikien paikkailussa. Loput saa hoitaa perinteinen menetelmä eli Plastic Padding :P

Nyt kun on kokeiltu ja hyväksi havaittu niin uskaltanen vaihtaa kuskin oven alareunankin ehkä vielä tämän kevään aikana. Näissä korjauspelleissä näyttää olevan oven pokkauksen muotokin aika kohdallaan joten käynen läpi muutkin ovet ajan kanssa. Plus sitten ehkä viimeistään ensi talvena muutamia paikkoja rungossa... :mrgreen:



Mika Sivonen
Chrysler Sebring Cabrio 1997

https://youtube.com/@MikaSivonen
http://sites.google.com/site/citroendseries
http://citroendseries.blogspot.fi
sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D-projektin tämän talven aihe, peltihommat. Apua.
ViestiLähetetty: 22.02.2012 20:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 609
Paikkakunta: Kouvola

Profiili WWW
Tämän päivän saldona on sitten pohjamaalia pintaan ja seuraavaksi pakkelia. Sitä valitettavasti joutuu laittamaan kun on sen verran muhkuraista peltiä osa, mutta niihin paikkoihin joihin laitoin uutta peltiä, pitäisi selvitä aika vähällä :D

KuvaKuva

Kyllä tämä tästä. Tunteja on kulunut parin-kolmen täyden päivän verran ja koko ajan oppii. Tinaus alkaa jo sujua aika hyvin, eli viimeiset saumat jo onnistuivat :roll:
Sitten pitää harjoitella jatkossa leikkaamista kun pari palaa jäi pieniksi joten joutui pitämään ohutta listaa tyhjän peitoksi. Mutta onneksi ei jää pahasti näkyville. :mrgreen:

Mutta alkuperäiseen asiaani, kyllä jatkossakin varmasti käytän valmiita paloja jos vaan on saatavilla. Ne nopeuttavat kovasti varsinkin tällaisen aloittelijan hommaa. Varsinkin monimutkaisissa osissa ja jos saa laajaa pintaa valmiiksi kuten joku oven pintapelti.
Ja jos on vain varaa niin korjauspaloista kannattanee valita ne "vähän parempi laatuiset" palat jotka ovat vastaavasti vähän vähemmän muuttamista vaativia.
Operaatio siis jatkuu. Järjestys lienee: Kuskin ovi, toinen etulokari, alahuuli ja keulan pellit... Se koska, jää nähtäväksi. Jätetään jokatapauksessa toiseenkin talveen jotain.



Mika Sivonen
Chrysler Sebring Cabrio 1997

https://youtube.com/@MikaSivonen
http://sites.google.com/site/citroendseries
http://citroendseries.blogspot.fi
sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D-projektin tämän talven aihe, peltihommat. Apua.
ViestiLähetetty: 26.02.2012 21:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 609
Paikkakunta: Kouvola

Profiili WWW
Päivitetäänpäs jälleen edistymisestä tallin hämärässä.
Koska olin hyvään vauhtiin päässyt lokasuojan kanssa niin kävin hakemassa Divasta vielä kuskin oven kotitalliin lokarin seuraksi.
Moponetistä vielä pellin pala niin pääsi töihin.
Nyt on tiukka viikonloppu takana ja tässä tulosta.

Ennen:
Kuva

Jälkeen:
Kuva

Pieni ero :D

Kuvien välissä luonnollisesti oli useampikin työvaihe josta kuvia löytyy ->
https://picasaweb.google.com/114787338102878350091/DropBox?authuser=0&authkey=Gv1sRgCKCBzaPD7bO11gE&feat=directlink.

Vielä on jonkin verran tinaamista ja pakkelointiakin...



Mika Sivonen
Chrysler Sebring Cabrio 1997

https://youtube.com/@MikaSivonen
http://sites.google.com/site/citroendseries
http://citroendseries.blogspot.fi
sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D-projektin tämän talven aihe, peltihommat. Apua.
ViestiLähetetty: 07.09.2012 12:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 609
Paikkakunta: Kouvola

Profiili WWW
Uusi linkki. Kuvat meni rikki kun siirtelin niitä.

https://picasaweb.google.com/114787338102878350091/Peltityot2012?authuser=0&authkey=Gv1sRgCL-dnOC57_mHtAE&feat=directlink



Mika Sivonen
Chrysler Sebring Cabrio 1997

https://youtube.com/@MikaSivonen
http://sites.google.com/site/citroendseries
http://citroendseries.blogspot.fi
sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: