|
Kirjoittaja |
Viesti |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 23.04.2012 22:23 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Cikatti kirjoitti: No onko Eteläisen Amerikan vielä vanhempi autonkanta kyykähtänyt 30 vuotisen viinan käytön takia? Siellä ei juuri muulla ole ajettukaan. varmaankin materiaaleissa otettu huomioon viinan käyttö.
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
Aake
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 23.04.2012 23:58 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Tuusula
|
Kyllä minua peloteltiin että etanoli ei voitele bensapumppua niin hyvin kuin bensiini. Se taitaakin olla ainoa potentiaalinen uhka. Mitä sitten jos bensaletkut sulaa? Ostan uudet, jotka varmasti kestävät etanolia ja vedän ne paikalleen. Ei se nyt niin mahdoton homma ole. Tämä on ympäristöystävällisempää ja taloudellisempaa ajaa etanolilla. Kelpaa minulle, kun ei ole ihan liikaa rahaa eikä ympäristöystävällisyyskään kuitenkaan ikinä ole huono asia. Tässä video, jossa ovat purkaneet ei-flexifuel auton moottorin, jolla on ajettu useampi kuin pari tuhatta kilometriä etanolilla.
GS Pallas -79 XM 2.0i Break -92 XM V6 Aut. -91 Xantia 2.0i Berline VSX Aut. -94 (Naisen) C3 1.4HDi -04 (Varalla) Saxo 1.4i -96 (Varaosa) XM TCT Break Aut. -98
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 24.04.2012 07:16 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
Dodii, eka murheellinen seikka tullut esiin: ZPJ:n moottorinohjaus ei toimi tuon lisäpurkin kanssa kunnolla, niinkuin tuolla aikaisemmin jo oli viitteitä. Olen ollut useaan otteeseen yhteydessä myyjään, ja yhdessä on yritetty ratkaista ongelmaa, mutta näyttää siltä, että Siemens-Feenix toimii niin erilailla Boschin tekeleisiin verrattuna, ettei voi mitään.
Toisaalta Feenix näyttää pystyvän itsekseenkin säätämään aika hyvin tarvittavaa polttoainetta, jopa silloin kun tankissa on pelkkää e85:sta.
Oireina oli, että muilla kuin "GAS" eli täysbensa asennoilla ei saa käymään kunnolla, vaan käynti on raskasta ja epätasaista, maantienopeuksissa alkaa nykiä ja tehot hukkuu. oireet vaan kasvaa mitä pidemmälle ajaa. tämä siis lievemmässäkin, eli "Auto" asennossa.
Kyseessä siis "Bioadaptor" boxi, myyjän kanssa sovittiin, että summa palautetaan paypal-tilille. Joten tuossa mielessä turvallinen ostos, varsinkin paypal-tilin kautta tehtynä.
Siemens-fenix ilmeisesti toimii nurinkurin Boschiin verrattuna, ensinnäkään ei anna pysyvää +12v. virtojen kytkemisen jälkeen, vaan vasta moottorin käynnistyttyä, ja pulssit suuttimillekkin tulee jotenkin erilailla, tässä kohdin olisi ilmeisesti tarvinnut oscillosscoopilla tarkistaa nuo. ja vaikka kytkettiin jatkuva 12v. syöttösähkö sitävarten oleviin johtoihin se ei vaikuttakut toimintaan. Itse boxit näytti olevan älyissään, kun tarkisti Service-menun kautta toiminnan ja eri moodien säädöt.
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 24.04.2012 10:03 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
black_van kirjoitti: en käsität tätä yhtään. ensin kohistaan kun 95.seen lisätään 10% etanolia. sitten porukka siirtyy käyttämään vanhoissa laitteissa täysin e85.sta. Menikö multa jotain ohi? Katsotaan kuin pian rupeaa kyykkimään vanhemmat laitteet moisella toiminnalla  Mitäs ihmeellistä tuossa on? E85:n käyttö on taloudellisesti järkevää. Ja E10 on edelleen susi keksintö; tiedotus epäonnistui täysin ja se tuli aivan liian myöhään, hinta pitäisi olla halvempi (siis hintaero E5:een isompi), ja ilmastovaikutus on pieru saharassa. Olis pitäny siirtyä suoraan tukemaan (suosimaan verotuksella tms.) E85-jakeluverkoston laajentamista ja flexifuel-autojen hankintaa, ja ehkä myös näitä konversioita.
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 24.04.2012 13:04 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
hyvä video. toivottavasti luulotautisimmatkin kattovat . ps. siinä oli myös hyvä vihjaus noihin kynttilöihin.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 24.04.2012 20:24 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Materiaaliasiat juuri ovatkin ne suurimmat mysteerit. Mm silloin kun Brassit alkoivat käyttää viinaa polttoaineena ei juuri edes ajateltu materiaalien kestävyyttä ja se on niin että ei edes ole tarvinnut ajatella. Ei kannata kuvitella että Brassien autoissa olis ollut kaasutin jostain muusta materiaalista kuin alumiinista (silloinhan suurin osa peleistä oli kaasarilla). VTT:n testien mukaan huonoimpienkin materiaalien kesta viinaa vastaan on melko siedettävä eli tarvitaan todella pitkä altistus että saadaan jotain näkyvää aikaan muttei siltikään ongelmaa.
Sen olen tässä nyt itse havainnut että ilman lisäohjausta 40% bensaa 60% viinaa seooksella voi käynnistella ja ajella huoletta. Pelkällä viinalla on meno melko laiskaa ilman lisävermeitä.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 24.04.2012 22:07 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
cikatti on ihan oikeessa . täysin turhaa vouhotusta alumiinien sun muitten syöpymisistä. sillon kun alum. on syöpyny kelvottomaksi. on kuski jo kuopan pohjalla. sama koskee noita letkuja sun muita muoveja. ne kestää minkä kestää ja useimmiten enemmän kuin itse käyttäjä. ei tarvii tulppia uusia kunhan säätelee niin kauan kun muuten ovat ehjät ja rautaa riittää. vai meinaako jengi ,että porsliini/rauta happanee ajan ja kilometrien myötä ? ...... 
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 24.04.2012 22:42 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
nämähän on tietysti makuasioita. jos haluaa kokeilla niin ihan vapaasti,en tuomitse mutta ihmettelen. vuodenvaihteen etanolikielteisyystä on noustu aikalailla. Toivottavasti on sitten rotia kertoa kun on porukka myymässä näitä autoja että niissä on käytetty etanolia.
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
niko
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 25.04.2012 08:17 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
Katsoin tuon ameriikanlintan purkamisesta tehdyn videon ja muutaman muunkin, kun nyt Juutuubiin eksyin. Minua aina hämää, että asioita ei osata tarkastella oikeina osakokonaisuuksian. On täysin eri asia, puhutaanko ajoneuvotekniikasta (eri osien kestävyys, etanolista saatava teho jne.), politiikasta (etanolin tukeminen verovaroin, riippuvaisuus öljyntuottajamaihin) vai ympäristövaikutuksista (ameriikan maissinviljelyn ja oheisliikenteen vaikutus päästöihin). Kaikkia näitä osa-alueita pitää tutkia ja kehittää, jos halutaan ylipäätään päästä eteenpäin ja/tai eroon fossiilisista polttoaineista.
Teknisestä puolesta tiedetään varmasti, että etanoli on kelpo liikennepolttoaine ja siksi sitä käytänkin tuossa väärämmerkkisessä. Politiikka ja ympäristöasiat ovat sitten ainakin meikäläiselle mysteeri.
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
Aake
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 25.04.2012 10:45 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Tuusula
|
Suomalainen St1:n valmistama korkeaseosetanolihan tehdään biojätteestä, eli se on oikeasti ympäristöystävällistä. VTT:n mukaan suoria fossiilisia päästöjä voidaan vähentää sillä jopa 80%. Politiikasta taas, etanolilla ajaminen on ehdottomasti kannattavampaa kuin bensiini tai diesel jo nyt. Valtio saisi vaan pitää enemmän mekkalaa Flexifuel-autojen käytön lisäämisestä, niin saataisin noita asemia Kehä III:n ympärille itäänkin. Kattelin muuten Blocketista ruotsin tarjontaa Flexifuel-sitikoille. Yllättävän paljon löytyi ja ei mitään hirveän kalliita. Sitikan brändi Flexifuelillehan on BioFlex, eli sen avulla etsii niin pitäisi löytyä.
GS Pallas -79 XM 2.0i Break -92 XM V6 Aut. -91 Xantia 2.0i Berline VSX Aut. -94 (Naisen) C3 1.4HDi -04 (Varalla) Saxo 1.4i -96 (Varaosa) XM TCT Break Aut. -98
|
|
|
|
 |
Aake
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 26.04.2012 12:56 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Tuusula
|
Noniin, voisin vaikka kertoa nyt kokemuksista tuon Bioadapterin kanssa. Elikkäs kerrotaan ongelmista, sillä eihän ketään nyt kiinnosta lukea ylistystä siitä että kaikki toimii Eli tosiaan tuon ryypyn kanssa oli se, että se oli ihan yläkanttiin. Uudelleenohjelmoinnin jälkeen ei olekaan tullut tarpeeksi kylmiä aamuja että sitä olisi tarvinnut, joten ei siitä sen enempää. Sitten normaaliin ajoon. Eli kun sain purkin asennettua, oli tankki täynnä 95E10:ä. Ihmettelin miksi auto seoksen haettuaankin välilä vähän "empi" kiihdytyksissä, eli siis kun painoit kaasua auto aluksi lähti hyvin hitaasti kiihtymään ja sitten yhtäkkiä tehot tulivat takaisin. Pistin sen aluksi sen piikkiin että ECU hakee jotain suhteita, mutta nyt kun on muutaman tankillisen rullannut (koko ajan lisääntyvällä etanoliosuudella) päättelin ettei ongelma voi johtua ECUn miettimisestä. Sitten ajattelin että Bioadapteri ei ehkä saa tarpeeksi virtaa, mutta koska olen laiska päätin kokeilla aluksi parantaa maadoitusta. Lisävirran kytkeminen Bioadapterille vaatisi hyvin tehtynä jopa releen! Vedin siis Bioadapterin maadoitukselta suoraan akulle lisäkaapelin ja kuin ihmeen kaupalla, ongelma näyttää kadonneen! Oletan että maadoitus oli toimiva, mutta vajavainen ja Bioadapter ei pysynyt syklien perässä. Tosin nyt on lisämaadoituksen kanssa ajettu vasta ehkä 20km, ei pidä nuolaista ennen kuin tipahtaa... Mutta muuten moottorin käytös on ollut oivallista. Vääntöä tuntuu tulleen lisää, johtunee korkeammasta oktaaniluvusta? Käynti myös pehmeämpää. Kulutuslukemat heitelleet paljon, kun jostain syystä ei tunnu löytyvän E85-asemaa jossa tankkauspiste olisi tasainen, auto on aina kallellaan  Mutta keskimäärin liikutaan siellä 9-10 litran paikkeilla. Eli puhutaan noin 20-30% kuluksen kasvusta. Eli satasella säästyy 3-4 euroa. Niin ja siis tankki tosiaan on nyt täynnä pelkkää E85:sta.
GS Pallas -79 XM 2.0i Break -92 XM V6 Aut. -91 Xantia 2.0i Berline VSX Aut. -94 (Naisen) C3 1.4HDi -04 (Varalla) Saxo 1.4i -96 (Varaosa) XM TCT Break Aut. -98
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 26.04.2012 13:02 |
Viestit: 5124
|
Saako tähän lisätä nuo muutkin "helpot" tavat vaihtaa E85:lle, aika usein suositellaan että ostaa käytetyt isommat suuttimet rompparilta, edukkain, helpoin ja toimivin lopputulos, ellei halua ajella erilaisilla seoksilla (hieman tietysti sopeutuu erilaisiin seoksiinkin). En sitten tiedä onko suositusjärjestys ihan sama Suomeen, jos tarvitaan talvella helppoa käynnistyvyyttä ja tankkaupaikkoja ei ole joka notkossa. 1. ECU:n uudelleen ohjelmointi 2. Piggyback laite kasvattamaan ruiskutusaikoja (bioadapter tms...) 3. Säädettävä bensanpaine (ainkin säädin, mahdollisesti pumppukin) 4. Vaihdetaan noin 42 % enemmän virtaavat suuttimet ja E85 tankkiin, ECU oppii pienet erot. (tai jos haluaa matkia Auto asennon bioadaptorin toimintaa, noin 20+ % isommat) Tuolla keskustelua aiheesta (jos suoraan hyppää vaihtoehtoihin ja niiden etuihin ja haittoihin etsi "And now: How to convert to E85") http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=73061Isommat suuttimet kannattaa usein muutenkin yhdistää noihin muihinkin vaihtoehtoihin
|
|
|
|
 |
Beksi-Eki
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 02.05.2012 10:51 |
Viestit: 151
|
Mulla tuntuu -97 2.0i 16v Xantia kulkevan melko nätisti suhteella 2/3 (r)e85 ja 1/3 95e10. Auto on sen verran jo siipeensä saanut että altistan sen tälle kokeelle. Jos kilahtaa niin kilahtaa. Kilsoja tulee todella vähän ja ajo on todella lyhyttä pätkää pääasiassa. Kulutus pyörii tällaisessa lasten harrastusten, kaupassa käynnin jne. pätkäajon takia bensallakin siellä 9,5-10,5 välissä. Eka e85-tankillinen, jossa noin 60% etanolia johti vain noin 0,8 litraa/100km kulutuksen nousuun. Säät tosin lämpenivät samaan aikaan. Rengastus on sama: kitkat.
Ainoat "oireet": 2000 - 3000 rpm välissä on kaksi vähän ponnettomampaa, kapea-alaista kierroslukualuetta. Kylmäkäynnistyksen jälkeen polttaa hetken aikaa vikavaloa, samoin pitkässä rullauksessa ja joskus moottorin lämmettyä pitkään tyhjäkäynnillä oltuaan.
Yleisesti moottori näyttää yllättäen käyvän etanolilla hieman viileämpänä. Yllättävää tämä on siksi, että automiesten yleinen pelko näyttää olevan mäntien sulaminen tjsp.
Mitään modauksia en ole tehnyt. Jos tämä vaikuttaa kiinnostavalta niin seuraavaksi alan sitten miettimään megasquirtia. Tiedossa on yksi kasattu ja yksi rakennussarja, joiden omistajalta on loppunut vähän into kesken.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 03.05.2012 11:56 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Pitkästä aikaa latasin pelkää 98:ia tankkiin. Olipa siis pitkästä aikaa hämmentävää ajaa motarilla kun kompuutterin lukemet oli 7 l/100 km kun viinalla vaan ei päässyt alle yhdentoista. Mutta, kyllä Cad kulkee ihan sikana 98 bensalla ja kun hipaiseekin läpykkää niin kyllä lähtee ja lujaa, viinan kanssa on kyllä laiskaa. Ehkä on nyt aika ostaa tuo Bio-purkki.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 03.05.2012 12:34 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
Cikatti: varoituksen sana sinullekkin siihen jenkki-ihmeeseen,jos jotain adapteripurkkia meinaat: Onhan siinä Boschin ruiskutin ja suuttimet? tai niiden toiminta samanlainen kuin Boschilla... muuten ei välttämättä toimi, niinkuin totesin XM:n ZPJ-koneen Siemens-Fenixin + Bendixin tekemien suuttimien kanssa. Ilmeisesti vastaava suuttimelle tuleva pulssi, jota boschi käyttää suuttimen avaamiseen, bendix käyttääkin sulkemiseen 
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 03.05.2012 13:51 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
cxtb2 kirjoitti: Cikatti: varoituksen sana sinullekkin siihen jenkki-ihmeeseen,jos jotain adapteripurkkia meinaat: Onhan siinä Boschin ruiskutin ja suuttimet? tai niiden toiminta samanlainen kuin Boschilla... muuten ei välttämättä toimi, niinkuin totesin XM:n ZPJ-koneen Siemens-Fenixin + Bendixin tekemien suuttimien kanssa. Ilmeisesti vastaava suuttimelle tuleva pulssi, jota boschi käyttää suuttimen avaamiseen, bendix käyttääkin sulkemiseen  HAH, hauskaa.. en ole tsekannut vielä mutta Boschia epäilen koska Käkkylä-foorumi niistä puhuu. Myytkö mulle ne Bio-purkit?
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 16.05.2012 08:03 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Mulla olis pari käyttämätöntä biopurkkia ( http://bioadapter.com) Bosch EV1-liittimillä jouten jos kiinnostaa. Ehdin tuommoiset tilaamaan, mutta suunnitelmiin tulikin pieni muutos...
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 16.05.2012 13:19 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
igor kertoo,että mihin hintaan yhden sais hyvinkäälle ?
|
|
|
|
 |
Prof. Dr. Holzauge
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 16.05.2012 22:41 |
Viestit: 165 Paikkakunta: Tampere
|
e85Power nyt kiinni Xantiassa ja aika tyhjään tankkiin 55 litraa etanolia koneen ihmeteltäväksi. Purkki tunnisti polttoaineen e85:ksi lambda-arvon perusteella (tämä käy ilmi läppärillä pyörivästä e85Powerin säätö- ja kyttäyssoftasta) ja kaikki tuntuu pelaavan nätisti, parinkymmenen kilometrin lenkki koeajoa vaihtelevissa ajo-olosuhteissa tehty. Saas nähdä mitä tästä seuraa... Tarvikepuoli:- Xantia 1.8i 16v vm. 1996 (ECU Bosch Motronic 5.1.1) - e85Power Unkarista tilaten ( http://www.e85power.hu) - autopurkaamolta pätkä Xantian moottorin johtosarjaa sisältäen JPT55-naarasliittimen (se, joka tulee ECUun kiinni) - VEMSiltä Unkarista JPT55-urosliitin ( http://shop.vems.hu/catalog/jpt55-connector-p-109.html) - JPT55-urosliittimelle muovikotelo Tampereen Elektorista (150x80x46mm, valmistaja Hammond) - läpivientikumi koteloon - AMP JPT 2-napaisia suutinliittimiä (tunnetaan myös suutintyypin mukaan nimellä EV1) 4+4 kpl (uros ja naaras), Tampereen VPV-Motorracingilta ( http://www.vpv-motorracing.fi/ - VEMSiltä olisi tosin saanut vähän halvemmalla) - kutistesukkaa, suojasukkaa, johtoa Toteutus:1. Pieni jatkopala auton oman johtosarjan ja ECUn väliin johtosarjan pätkällä ja JPT55-urosliittimellä. Alkajaisiksi tietysti JPT55-urosliittimen sovitus suojakoteloonsa ja johtosarjan läpivientikumi paikoilleen. JPT55:n piirilevylle juotettavaksi tarkoitetut pinnit taitoksesta poikki, siitä sitten juotellen piuhoja oikeisiin pinneihinsä kiinni ja puusilmäisen tarkasti suojaten jokainen liitäntä kutistesukalla. MP5.1.1 käyttää vain pinnejä 1-37, joten pinnirivin 38-55 voi napsia lyhykäiseksi niin on helpompi juotella. Kävi ilmi, että muutaman anturin tieto kulkee suojavaipallisen signaalikaapelin sisällä, kuoriminen hiukan kinkkistä muttei mahdotonta. Samoin kannattaa ennakoida, että yksi maapiuha on viimeisen päälle paksu hetikohta JPT55-naarasliittimen jälkeen. 2. e85Powerin johdot kiinni JPT55-urosliittimeen samalla kun johtosarjan pätkää juotellaan kiinni, itse tein näin: - sytytysvirta pinniin 37 - maa pinniin 2 - moottorinlämpöanturi pinniin 25 - kaasuläpän asentotunnistin pinniin 29 - ajonopeuden tunnistimen piuha pinniin 9 (ei vielä varmaa pelaako, mutta tätä tarvitaan toisaalta vain tilastotietoja varten) - lambdan piuhat johtosarjan pinnin 28 ja ECUn pinnin 28 väliin - suuttimien ohjausta varten piti Xantiaan rakentaa suuttimille asti menevä johtosarja. Xantiassa ECUn pinni 17 ohjaa kaikkia suuttimia, ja piuha haaroittuu neljään suuttimeen vasta myöhemmässä kohtaa johtosarjaa. e85Powerin kelpuuttama suuttimien minimiresistanssi on n. 5 ohmia, ja Xantian n. 14,5-ohmiset suuttimet rinnan kytkettynä tarjoavat vain noin 3,6 ohmia. Siten päädyin rakentamaan samankaltaisen johtosarjan kuin esim. Bioadapterissa tulee vakiona, suojasukalla hyvin suojaten, johtosarjan reittiä pitkin imusarjan alle, siitä suuttimille. 3. ECU paikalleen mutta ylösalaisin (tämän keksin vahingossa), tällöin sen liitin tulee sopivasti alaspäin. Tällöin ECUn kotelon oikeaan reunaan mahtuu tuo johtosarjan jatkopala pistokkeensa kera, auton johtosarja yltää sillekin puolelle. Jatkopalan johtonippu koko hoidon ali ECUlle, e85Power kiinni; se mahtuu ECUn vasemmalle puolelle. Tiukkaa tekee, mutta sinne ne menevät onnellisesti. 4. Tämän jälkeen pelkkää bensaa tankissa ja muunnossarja moodissa 0 (pois päältä) e85Powerin säätösoftalla (USB:llä läppäriin kiinni) asetetaan e85Poweriin mahdollisimman tarkka kylmän moottorin lämpötila, sitten kaasuläpän auki- ja kiinni-asennot, käytetään moottori lämpimäksi, säädetään muunnossarja tulkitsemaan lambda-anturia oikein (omassa tapauksessani tehdasasetus pelasi suoraan), säädetään kierroslukuarvo kohdalleen (CSETRPM=0600 osui oikeaan), asetetaan mahdollisimman tarkka lämpimän moottorin lämpötila ja lopuksi lyödään automaattisäätö, eko-moodi ja sport-moodi päälle. Huomioita:
Muunnossarjan asentamisen jälkeen eilen ensimmäistä ajoa tehtäessä yllättäen moottorinvikavalo syttyi muutamaan otteeseen palamaan siinä ilmeisesti siinä vaiheessa kun lambda alkoi astua mukaan peliin, vaikka muunnossarja oli moodissa 0. En tiedä johtuiko tämä jostakin muunnossarjan läsnäolosta aiheutuneesta jännitteenmuutoksesta vai siitä, että ECU oli ollut jälleen autosta irti ja hukannut säätönsä. Toisaalta aiemmin vastaavissa tilanteissa näin ei ole käynyt. Jotakin tuonne vikamuistiin jäi, en osaa sanoa mitä kun ei lukijaa ole. Joka tapauksessa ongelma ei ole ilmennyt uudelleen, ja vastaavia ajotilanteita hakien ei vikavaloa saanut enää syttymään. Samoin olin moodilla 0 (pois päältä) havaitsevinani tyhjäkäynnissä välillä ees-taas-soutamista; en muista tätä ilmenneen ennen, tai sitten nyt vain tuli tarkkailleeksi tätä puolta tarkemmin. Maadoituskysymys kenties? (Tulihan tuohon lisäpiuhaa ja -liitoksia ECU:n ja auton väliin.) Käynnissä pysyy tyylikkäästi joka tapauksessa. Tästä rohkaistuneena laitoin automaattimoodin (1) päälle, samoin eko- ja sport-moodit ovat päällä. Näissä muunnossarja tarjoaa ECUlle vähän kaunisteltua arvoa tietyissä olosuhteissa, jolloin voidaan ajella välillä periaatteessa liian laihalla tai rikkaalla seoksella ilman että ECU puuttuu asiaan. Kuten aluksi totesin, laitoin 55 litraa etanolia tankkiin ja kaikki pelasi normaalisti. Kylmäkäynnistystä etanolilla pääsee sitten kokeilemaan huomenissa...
C5 II 3.0 V6 Break ex: Xantia I 1.8i 16v Berline
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 16.05.2012 23:29 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"Kylmäkäynnistystä etanolilla pääsee sitten kokeilemaan huomenissa..." Paitsi että se ei ole sellainen eli kylmäkäynnistys  ja syy on sinänsä selvä eli aamulla sun moottorivesi ei ole -20 vaan jopa +20 C. Mutta, hienoa että kokeilijoita piisaa sillä kyllä tässä järkeä on, lievästi.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
ukonvaaja
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 18.05.2012 10:18 |
Viestit: 6 Paikkakunta: Helsinki
|
Etanolilla kaikki alle +15 asteessa tapahtuvat tuntuu olevan kylmäkäynnistyksiä, tietty kylmempi pahempi. Totta kyllä että lämpöä voi säilyä moottorissa hieman jopa yön yli.
Hieno avaus ja kuvaus professori Holzaugelta! Kuka laittaa ensimmäisen Unkarin ihmeen C5:een? Tai kyllä minäkin voin laittaa jos joku kertoo miten ne tarvittavat ECU:n piuhat tunnistaa konehuoneesta.
|
|
|
|
 |
Prof. Dr. Holzauge
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 18.05.2012 15:43 |
Viestit: 165 Paikkakunta: Tampere
|
Heräsi epäilys että tuo moottorinvikavalon ilmeneminen ja soutava tyhjäkäynti tosiaan voivat liittyä maadoitusongelmiin. Sytytysvirta kytkettynä mittasin 12,2 volttia suoraan akun navoilta. Samaan aikaan e85Power ilmoittaa käyttöjännitteekseen vain 11,7-11,8 volttia, ja e85Power sentään on juotettu suoraan kiinni auton johtosarjaan kiinni tulevaan JPT55-urosliittimeen (sekä +12 V että maa). Pari juotosta (vaikka olisivat kehnompiakin) tuskin pudottaa jännitettä noin paljon. Nyt e85Powerin automaattisäädön (moodi 1, eko- ja sport-moodit päällä) ollessa päällä tyhjäkäynti on tosin ihan riittävän tasainen ja auton käytös muutoinkin normaalia. Pakokaasun tuoksu iloinen, osastoa 'Trangia'. Autolla on kuitenkin ikää jo 16 vuotta, joten ealabin kuvaama maadoitusremontti (ks. http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=12339.0) ei varmaan tekisi pahaa. Oletusta maadoitushäiriöstä tukee myös se, että parina viime talvena kylmillä säillä (akun varauksen ollessa alhaisempi) moottori on napannut muistiinsa jonkin vikakoodin (en ole jaksanut luetuttaa), ja kelien lämmettyä ongelma on poistunut. ECUn saama jännite on kenties niiannut liikaa käynnistyksissä? Maadoitusongelmathan ovat ymmärtääkseni legendaarinen lähde kaikelle sähköomituisuudelle. Tai/ja sitten akku alkaa olla elonsa ehtoopuolella (ikää ainakin 8 vuotta). Tuossa vielä kehnolaatuinen kuva tästä JPT55 uros - JPT55 naaras -jatkojohdosta, siinä kiinni e85Powerin johdotus ja suuttimille menevät piuhat (pinnit kiinni, joskin liittimet laitoin paikalleen vasta piuhojen paikalleen vedon jälkeen). Kaksi e85Powerin liitintä on piilossa tuon JPT55-naaraan takana, näkösällä olevalla liittimellä kytkeytyvät e85Poweriin +12 V ja maa, moottorinlämpö- ja kaasuläpänasentoanturit sekä nopeusanturi. Melkoinen on muuten tuo e85Powerin säätö- ja monitorointisofta (voitte käyttää unkariksi tai saksaksi, kuten haluatte). Tarjoaa yhtä sun toista mielenkiintoista tietoa. Katsokaa ja ihmetelkää: http://e85power.hu/en/letoltesek/catego ... 3A85-p-1.6
Liitteet: |
Tiedoston kommentti: Jatkopala moottorin johtosarjalle

Jatkojohtosarjaa.jpg [ 80.48 KiB | Katsottu 22099 kertaa ]
|
C5 II 3.0 V6 Break ex: Xantia I 1.8i 16v Berline
|
|
|
|
 |
Aake
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 18.05.2012 16:59 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Tuusula
|
Hmm, kuitenkin tilailen varmaan lisää näitä purkkeja jossain vaiheessa niin taidan tuollaisen unkarilaisen ottaa myös testiin seuraavaksi. Vaikuttaa fiksummalta kuin tämä "piggy box", vaikka tosin ei tässäkään ole mitään vikaa ollut ja kaikki on toiminut kuten pitääkin. Nyt vain Xantiasta painelaakeri sanoi itsensä irti niin joudun varmaan siirtämään boksin joko XM:ään tai Saxoon. Joku E85-kriitikkohan voisi nyt syyttää painelaakeririkosta E85:n käyttöä 
GS Pallas -79 XM 2.0i Break -92 XM V6 Aut. -91 Xantia 2.0i Berline VSX Aut. -94 (Naisen) C3 1.4HDi -04 (Varalla) Saxo 1.4i -96 (Varaosa) XM TCT Break Aut. -98
|
|
|
|
 |
Prof. Dr. Holzauge
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 18.05.2012 21:57 |
Viestit: 165 Paikkakunta: Tampere
|
Cikatti kirjoitti: "Kylmäkäynnistystä etanolilla pääsee sitten kokeilemaan huomenissa..." Paitsi että se ei ole sellainen eli kylmäkäynnistys  ja syy on sinänsä selvä eli aamulla sun moottorivesi ei ole -20 vaan jopa +20 C. Kuten ukonvaaja tuossa jo totesi, aika lämminkin kone voi tarkoittaa kylmäkäynnistystä kun polttoaineena on etanoli. Tehdasasetuksella E85Powerin kylmäkäynnistysalgoritmi löpsähtää päälle moottorinlämpötilassa +12 C ja sen alle. Myös tämä lämpötilaraja on säädettävissä tuolla säätösoftalla välille 0-25 C. Tietysti oikeat haasteet tulevat vastaan sitten loppuvuodesta...
C5 II 3.0 V6 Break ex: Xantia I 1.8i 16v Berline
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 22.05.2012 22:46 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Jaahas, ajoin useamman kerran E85:llä talvella... Sitten viikkoja 98E:llä ja nyt pitkästä aikaa laskin liki tyhjään tankkiin E85 kuraa. Moottorin vikavalo syttyi välittömästi ja vikakoodit kertoo että vasen ja oikea oxygen sensori on sitä mieltä että mennään laihalla, lisäksi 50:n nopeudessa kone vähän pupeltaa kuten laihalla käyvä tekee. Otin sitten 25 litraa 98:a päälle ja pupellus loppui. Erikoinen ero talvikäytökseen mutta mieleen myös tulee että onko tuo ABC:n E85 eri kamaa kuin ST1:n E85? Aiemmin olen ostanut vain ST1:n viinaa ja nyt ekan kerran ABC:n vastaavaa.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
|
|