|
Kirjoittaja |
Viesti |
Ralle
|
Viestin otsikko: Mietteitä Vetoautosta Lähetetty: 24.06.2012 19:48 |
Viestit: 2821
|
Eli olen tässä alkanut tuumailemaan "veturin" hommaamista, mikä olisi hyvä ja kestävä veturi lähinnä autotrailerin vetämiseen? Itse olen vähän kahden vaiheilla asiansuhteen, aluksi ajattelin suoraan jotain maxi jumper,boxer,ducato linjalta. Nyt on vähän mieli muuttunut johonkin vähän "pienempään" Kriteerit olisi seuraavat: Vetamassa jarrullinen: yli 1600kg Nelikko mielellään, mutta ei pakko korkeus max 1.9m (pääsis halvemmalla laivoilla  ) Automaatti ( pitkällä kysymysmerkillä, kestääkö jatkuvaa vetelemistä) Vaihtoehdot massojen suhteen ainakin henkilöautoissa menee aikalailla saksalaisiin Nyt saa heitellä mietteitä ilmoilla jos jollain on kokemusta jostain yyberi hyvästä vetoautosta. Noi Ducatot ja muut tunnen kyllä työnpuolesta, joten ne on tuttuja...
|
|
|
|
 |
Hujane
|
Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta Lähetetty: 24.06.2012 21:08 |
Viestit: 424 Paikkakunta: Juuka/Pohjois-Karjala
|
No itellä on tuo jumperi 2.8...minusta se on veturina oikein hyvä tulee 1500kg auto+traileri perässä kuin tyhjää vaan...
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta Lähetetty: 24.06.2012 21:48 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Volvo V70: jaksaa ja automaattikin kestää, on runsaasti tarjolla autoja. Tosin 2000 jälkeen alustan osat todella kulutustavaraa, eikä ne mitään pa-taloudellisiakaan ole. Pakut ja pick-upit: jos matkustajapaikat riittää, niin Navara (siis se uusi versio) on ihan kelpo laite.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
citrique
|
Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta Lähetetty: 24.06.2012 22:00 |
Viestit: 624 Paikkakunta: espoo
|
itsellä vetoautona ja vaimon käytössä audi A6 farmarinelikko, 2,8 bensakuutonen manuaalivaihtein. Torsen-neliveto ja manuaalilootahan on vanhanaikaista ja idioottivarmaa tekniikkaa eikä saa vetämällä hajalle  . Tuontiauto kun on, otteeseen ei ole merkitty perävaunumassoja lainkaan... painorajat menee tehtaan EU-hyväksyntöjen mukaan, tyyppikilvessä suurin sallittu yhdistelmän kokonaismassa 4155kg vetoauton suurimman kok.massan ollessa 2195kg.
GS break 1015 Convertisseur 1972 Jaune Primevere CX25TRI break serie1 1985 Bleu Romantique C6 3.0HDi exclusive 2010 Gris Thorium MB C43 AMG Touring 2017 Volvo Amazon P220 Herrgårdsvagn 1969
|
|
|
|
 |
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta Lähetetty: 25.06.2012 08:04 |
Viestit: 1526 Paikkakunta: The City of Häijää
|
Meinasin ehdottaa A6:tta myös, tosin 2.7 biT koneella ja automaattina. Lähtee vene järvestä ja traileri jyrkemmästäkin mäestä ilman mitään draamaa ja ajeleminen ilman kärryä ei ole itseruoskintaa niin kuin jollain pakulla.
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
Eki
|
Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta Lähetetty: 25.06.2012 08:34 |
Viestit: 866 Paikkakunta: Janakkala
|
 Kyllä minusta istuminen VAGinan kivipenkeillä on enemmän itseruoskintaan verrattavissa...
Ducato 3.0 ComfortMatic '08 Clio TCe 90 Dynamique '13 207 1.6 16V '07 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00 Visa 1.4 GT '83 AX First 1.4 Diesel '93
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta Lähetetty: 25.06.2012 08:54 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
zX-files kirjoitti: Volvo V70: jaksaa ja automaattikin kestää, on runsaasti tarjolla autoja. Tosin 2000 jälkeen alustan osat todella kulutustavaraa, eikä ne mitään pa-taloudellisiakaan ole. Ja se kakkoskoppainen V70 vaatii keskimääräistä isomman lentokentän kääntymiseen. Muuten varmaan ok, itsekin on parilla moisella tullut ajeltua hieman, kärry perässäkin joskus. Tosin kesäkäyttöön moinen vain, talvella vaikuttaa melkoisen kylmältä citikoihin tottuneelle.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Ralle
|
Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta Lähetetty: 25.06.2012 09:46 |
Viestit: 2821
|
Ihan hyviä vaihtoehtoja tullut esiin. Tosiaan ei ole tulossa ykkösautoksi. katselin eilen illalla nettiauton raamattua ja siellä oli E-mersuihin laitettu vetopainoiksi jarrullinen 1900kg ainut isompi miinus taitaakin olla tuo takavetoisuus talvella  niin ja ruoste jonka jo mainitsivat aikoinaan olikos se nyt tuulilasissa vai tm:ssä. Volvo nyt on ainakin halpa kun katselee vuosituhannen vaihteen vehkeitä. Remonttejakaan en kyllä pelkää mutta olishan se mukavampi keskittyä noihin projekti-citikoihin kun jonkun muun merkkisen jatkuvaan ropeltamiseen. Kulutus olis tietty kiva kun se olisi järkevissä mittasuhteissa, kattelin niin esim Jeep Cherokee vie isolla koneella sen 15 litraa/100kg ja ehkä jo vähän liikaa. Kellään kokemusta Vitoista hinureina? muutakoin että alkaavat olemaan Rapeita Saksalaisia 
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta Lähetetty: 25.06.2012 10:07 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
Mitenkä opel vivaro ja sen sukulaiset? kohtahan citikoitakin tehdään ooppelin tehtailla jossakin versiossa oli jarrulliselle kärrylle laitettu 2000kg. vetopainoksi. kooltaan vähän jumpperia pienempi.
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta Lähetetty: 25.06.2012 12:03 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
MB E-sarjan ruoste: koskee W210-koppaa, W211 on jo ihan eri maata. Vito: Espanjalaista laatua, varaosamyyjän märkä uni Vivarot: Ducatot on niiden rinnalla kestävää laatua...
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta Lähetetty: 25.06.2012 13:26 |
Viestit: 1496
|
zX-files kirjoitti: Vito: Espanjalaista laatua, varaosamyyjän märkä uni Vivarot: Ducatot on niiden rinnalla kestävää laatua... Tämä ei ole nyt henkilökohtaisesti zX-filesiä kohtaan esitetty kommentti vaan yleinen toiveeni: Kun heitetään kommentti "varaosamyyjän märästä unesta" tai jotain muuta vastaavaa, niin mielellään lukisi/kuulisi perusteita tuollaisille lausahduksille. Em. kuvaukset ovat aivan sama kuin "kaikki ranskalaiset vuotaa öljyä ja ruostuvat sekä ovat täynnä sähkövikoja". zX-filesilläkin on varmasti kokemusta ja tietoa monesta eri autosta, joten jaathan (perusteltuja) kokemuksia ja tietoja muillekin  . Huumorina noita letkautuksia voi viljellä aivan vapaasti, mutta moitteille ja haukkumiselle lukisi mielellään aina perustelut. Omakohtaiset kokemukset ovat niistä mielenkiintoisimpia ei niinkään "kaverin tutulle" sattuneet kommellukset. Ps. Mersua ei minulla ole (vaikka Mese.fi-sivuja silloin tällöin luenkin  ) , joten pilkka ei siinä mielessä osunut kohdalleni, mutta tämä sama asia on ollut mielessä montaa muutakin "autofoorumia" lueskellessa.  ...ja vielä Ps. Taitaahan tuo minun Picassokin olla espanjalaisella laadulla kasattu  .
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta Lähetetty: 25.06.2012 13:47 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Ralle kirjoitti: esim Jeep Cherokee vie isolla koneella sen 15 litraa/100kg Oho, aika rapsakka kulutus.  Sori, en taas voinut välttää kiusausta.
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta Lähetetty: 25.06.2012 14:17 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Vito: Melkein helpompi sanoa, mikä kestää. Uudemmassa takavetoisessa koppa ei mätäne ihan heti. Ja vanhemmassa etuvetoisessa moottoripuoli kestää saman mitä germaaneissa. Siinä se lista sitten onkin... On melkoisen käsittämätöntä, miten nuo epsanjalaiset saivat sössittyä tähtikeulaisen auton aivan uudelle laatutasolle. Ilmeisesti laadunvalvonta ei ole emotehtaan, koska ei kaikki muiden merkkien espanjassa valmistetut mallit suinkaan ole yhtä karseaa.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta Lähetetty: 25.06.2012 14:39 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
zX-files kirjoitti: Ja vanhemmassa etuvetoisessa moottoripuoli kestää saman mitä germaaneissa. Eikös niistä kuitenkin kansipahveja melko tuoreina vaihdeltu? Tai enhän minä tiedä, jos se on germaaneille normaalia. BTW, kerran tarvitsi isompaa kärryä vedellä. Siihen hätään ainut riittävä ratkaisu oli vuokraamon kuorma-autoksi rekisteröity Sprinter. Hyvinhän se kärry sen perässä näkyi tulevan...
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
mertsi
|
Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta Lähetetty: 25.06.2012 15:21 |
Viestit: 81 Paikkakunta: uusikaupunki
|
zX-files kirjoitti: Vito: Melkein helpompi sanoa, mikä kestää. Uudemmassa takavetoisessa koppa ei mätäne ihan heti. Ja vanhemmassa etuvetoisessa moottoripuoli kestää saman mitä germaaneissa. Siinä se lista sitten onkin... On melkoisen käsittämätöntä, miten nuo epsanjalaiset saivat sössittyä tähtikeulaisen auton aivan uudelle laatutasolle. Ilmeisesti laadunvalvonta ei ole emotehtaan, koska ei kaikki muiden merkkien espanjassa valmistetut mallit suinkaan ole yhtä karseaa. Yhdestä räjähti kone noin 1000 km kohdalla. Liukuovet putoilee, virtalukko häviää yhtäkkiä koelaudan sisälle, tehot laskevat alle puoleen määrä ajoin( moottorin ohjauksen vikoja ). 32000 km kohdalla mitta tuli täyteen ja auto vaihtui jummeriin ja hetkeäkään ei ole kaduttanut.
Ami Super, C6, DS 23i, C5, C4, Xantia, XM, CX, GSA, Jumper,2CV6,BX gti, BX vani, ZX Volcane, Falcon matkailuauto (Peugeot)
|
|
|
|
 |
Ralle
|
Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta Lähetetty: 25.06.2012 16:20 |
Viestit: 2821
|
Tulsku kirjoitti: Ralle kirjoitti: esim Jeep Cherokee vie isolla koneella sen 15 litraa/100kg Oho, aika rapsakka kulutus.  Sori, en taas voinut välttää kiusausta. Joo, en heti ehtinyt editoimaan Saat anteeksi, mutta vain tämän kerran 
|
|
|
|
 |
Ralle
|
Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta Lähetetty: 25.06.2012 16:25 |
Viestit: 2821
|
Itse tullut paljonkin vedeltyä Maxi kokoisilla vehkeillä kilpureita aikoinaan, ja mietin olisiko se kuitenkin paras vaihtoehto kaikista Kulutuskin olisi siellä alta 10L satasella ja kärry tulisi perässä kunhan pysyy kiinni  jotenkin tökkii volvot ja meset niin pahasti tälläistä kroonisesti citikka-tautia sairastavaa, niin tuon fiat/söpö/citikka mallin vielä jotenkin voisi itselleen perustella Tuossa maxi kokoluokassa ei vaan osu kyllä mitkään alkuperäiset kriteerit kohdilleen, mutta tietäisi ainakin mitä saa/odottaa. Noista koneista varmaan on ihan sama oli se sitten 2.5 tai 2.8 hdi jtd zz top tai ad hd malli, ota nyt noista selvää enää mitä eroja niissä on.... 
|
|
|
|
 |
Perus_jamppa
|
Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta Lähetetty: 25.06.2012 16:35 |
Viestit: 17
|
Sama vitoissa on sivulasitkin reistailleet. Tutulla jäi puoleen väliin. Onneksi oli veho siinä vieressä, kun oli lähdössä maailmaalle juuri autolla  Oon käsittänyt, että näitä on ollut yleisemminkin. Vetojuhdaksi se volvo vain.
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta Lähetetty: 25.06.2012 16:38 |
Viestit: 3655
|
Onko tämä harkinnassa oleva hankinta jotenki sidoksissa suunniteltuun aikatauluun...?
|
|
|
|
 |
Ralle
|
Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta Lähetetty: 25.06.2012 17:05 |
Viestit: 2821
|
Lemon kirjoitti: Onko tämä harkinnassa oleva hankinta jotenki sidoksissa suunniteltuun aikatauluun...? Ei. Vaan tulevaisuutta silmällä pitäen, että saa "Romut Radalle" 
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta Lähetetty: 25.06.2012 18:36 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Ralle kirjoitti: Itse tullut paljonkin vedeltyä Maxi kokoisilla vehkeillä kilpureita aikoinaan, ja mietin olisiko se kuitenkin paras vaihtoehto kaikista Kulutuskin olisi siellä alta 10L satasella ja kärry tulisi perässä kunhan pysyy kiinni  jotenkin tökkii volvot ja meset niin pahasti tälläistä kroonisesti citikka-tautia sairastavaa, niin tuon fiat/söpö/citikka mallin vielä jotenkin voisi itselleen perustella Tuossa maxi kokoluokassa ei vaan osu kyllä mitkään alkuperäiset kriteerit kohdilleen, mutta tietäisi ainakin mitä saa/odottaa. Noista koneista varmaan on ihan sama oli se sitten 2.5 tai 2.8 hdi jtd zz top tai ad hd malli, ota nyt noista selvää enää mitä eroja niissä on....  Meikäläisellä päivittäisessä ajossa Viiatin merkeillä oleva Maxi Jumpperi  No samanikäiset jumpperit on kyllä psa koneisia ja tämä fiatin 2.5td koneella, mutta näitä koneitahan tuli sitten myöhemmin kaikilla merkeillä. Mutta jos vaan kortti antaa myöden niin kuorkkina vaan, ja kannattaa sitä kortin ajamistakin harkita kun kuormurina niin paljon halvempi pitää ja saa lisäpenkkejäkin laittaa taakse jne. Tuo mun laitos kuluttaa kesällä 8-8,5 välillä sekalaisessa ajossa ilman isompaa kuormaa, talvella meni pahimmillaan 12 litraa kun webasto huutaa päivässä tunnin ja työmatka on yhteensä 12 kilsaa... Eli ajaminen ja webasto vie työmatkoilla saman verran ainetta päivässä  Mutta näihin kulutuksiin tämä alkoi vasta menemään kun syöttöpumpun säädin isommalle jne. Sitä ennen alle 9 kulutukset lähes mahdottomia. Ja jos tuolla jotakin kuljettelee ja käyttää huoltoautona niin onhan tuollanen oikea tavarankuljetusauto paljon mukavampi kuin jokin henkilöauto tai hiaceluokan paku joihin ei voi kävellä sisälle eikä mahdu oikein mitään tavaraakaan.
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
Ralle
|
Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta Lähetetty: 25.06.2012 19:02 |
Viestit: 2821
|
No kortin korotuksen olen jo lopettanut kun omalta kylältä ei löytynyt vehkeitä korottaa ja kiitos eu:n hintakin olisi karannut ihan järjettömäksi. Joo, tuo huoltoauto pointti oli kyllä hyvä. Tarttishan sitä jotain muutakin mahtua mukaan kuin kypärä ja traileri koukkuun 
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta Lähetetty: 25.06.2012 20:45 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Jankos kirjoitti: Meikäläisellä päivittäisessä ajossa Viiatin merkeillä oleva Maxi Jumpperi  No samanikäiset jumpperit on kyllä psa koneisia ja tämä fiatin 2.5td koneella, mutta näitä koneitahan tuli sitten myöhemmin kaikilla merkeillä. Jos otetaan vain 1994 uudemmat Ducato klooneineen niin kaikki 2,3 -> 3,0 litraiset on sitten noita Sofimeja. Ja 2,4-litraisesta suurempaan päin perustuvat jopa samaan perusrakenteeseekin 2,0/2,2 on PSA-moottoreita. Pienin 1,9 on joko Fiat tai PSA, taisi vaihtua coolerilliseen "HDi" vuonna 1998.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta Lähetetty: 25.06.2012 22:31 |
Viestit: 5862 Paikkakunta: Lahti
|
Ralle kirjoitti: Kulutus olis tietty kiva kun se olisi järkevissä mittasuhteissa, kattelin niin esim Jeep Cherokee vie isolla koneella sen 15 litraa/100kg ja ehkä jo vähän liikaa. Toisaalta tuo ei kärryn kanssakaan tuosta kauheasti kaiketi suurene.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Eki
|
Viestin otsikko: Re: Mietteitä Vetoautosta Lähetetty: 25.06.2012 23:28 |
Viestit: 866 Paikkakunta: Janakkala
|
Juuh, kyllä minäkin kallistuisin suosittelemaan noita Italian Seveleitä, vaikka ne eivät tuota aloitusviestin enimmäiskorkeusvaatimusta täytäkään. Olen vetänyt aika paljon autotraileria ja asuntovaunua tuolla meidän Jumperilla(kin), eikä minun mielestäni vetäjä voi veto-ominaisuuksiltaan siitä paljoa parantua. Lukuunottamatta tietenkin tuon 1.9TD:n kohdalla tehoa, tai pikemminkin sen puutetta nykypäivän mittapuiden mukaan. Mutta onhan siitä olemassa tehokkaampia versioitakin... Etuvetoisessa vetäjässä on toki omat murheensa kärry perässä talviliukkailla tai vaikkapa märällä ruohikolla. Siksi harkitsin pitkään ja hartaasti, josko lähtisin hakemaan tämän, mutta päädyin sitten kuitenkin kotimaasta löytyneeseen etuvetoiseen, 55 tkm ajettuun '08 Ducato 3.0 Multijet Comfortmaticiin.
Ducato 3.0 ComfortMatic '08 Clio TCe 90 Dynamique '13 207 1.6 16V '07 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00 Visa 1.4 GT '83 AX First 1.4 Diesel '93
|
|
|
|
 |
|
|