Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 2/2 [ 37 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Xantia 2.1 TD nakuttaa ja savuttaa
ViestiLähetetty: 05.07.2012 20:08 
"Pumppu on Bosch. 3. viestin eka lause..."

Ilmeisesti kyseessä on mekaaninen pumppu, johon ainoa sähköinen kytkentä on sammutussolenoidille.
Muut syötöt tulevat vaijereilla?

Siltikin:

Vähäisen ymmärrykseni ainakin savutukseen voisi hakea ratkaisua pumppu/ suutinpuolelta.
Nakutuksenkin voi aiheuttaa viallinen suutin tai pumppu.

ViestiLähetetty: 05.07.2012 21:44 
Käyttäjän avatar

Natero kirjoitti:
Vähäisen ymmärrykseni ainakin savutukseen voisi hakea ratkaisua pumppu/ suutinpuolelta.
Nakutuksenkin voi aiheuttaa viallinen suutin tai pumppu.

Jos minä olen oikein nyt tämänhetkisen tilanteen aistinut niin nyt kun nostin ei jumita niin musta savu ja voimattomuuden tunne on tiessään mutta käyntiääni on "karkeampi" kuin muistikuvissa? Toki jos samassa yhteydessä on suutinkärki ottanut itseensä niin sekin aiheuttaisi karkeampaa käyntiä mutta siihen yleensä liittyisi kyllä vaalea sauhu tyhjäkäynnillä, etenkin kylmällä koneella kun tuossa pumpussa ei ole minkäänlaista ennakonlisäystä kylmäkäynnistykselle.

Ei sitä erillistä kylmäkäynnistyskäkätintä kyllä välttämättä tarvitakaan, ainakaan miedoissa -28 C lämpötiloissa: http://youtu.be/XEC_Zm4S5BY (ei herkkähipiäisille :mrgreen: ).

Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa

ViestiLähetetty: 06.07.2012 18:33 
Käyttäjän avatar

28astetta pakkasta ja kylmää dieseliä kierrätetään lähempänä kolmea tonnia kylmiltään heti käynnistymisen jälkeen. Tekee kyllä gutaa koneelle tuommoinen

Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa

ViestiLähetetty: 06.07.2012 18:55 

mä oon laittanut 2T öljyä tankkiin mun kaksykköselle kun käynti ääni rupiaa muistuttaa volkkarin diiseliä sillä on vielä toistaseksi käynti ääni pehmentynyt.

Citroën Xantia 2,1TD -98 Citroën BX GTI -89 Fiat Ducato Autoroller -00
Poissa

ViestiLähetetty: 06.07.2012 19:01 

xantia2.1td kirjoitti:
mä oon laittanut 2T öljyä tankkiin mun kaksykköselle kun käynti ääni rupiaa muistuttaa volkkarin diiseliä sillä on vielä toistaseksi käynti ääni pehmentynyt.

Paljonko tankilliseen?

Poissa

ViestiLähetetty: 06.07.2012 19:22 
Käyttäjän avatar

sinne voi lurauttaa nykyistä kakstahtaria vaikka puol litraa tankilliseen. ei kärytä eikä karstota

Poissa

ViestiLähetetty: 06.07.2012 20:07 
Käyttäjän avatar

black_van kirjoitti:
28astetta pakkasta ja kylmää dieseliä kierrätetään lähempänä kolmea tonnia kylmiltään heti käynnistymisen jälkeen. Tekee kyllä gutaa koneelle tuommoinen

Niin tekee. Paljon suurempi virhe olisi jättää se käymään tonnin kierroksilla jolloin palotila pysyy kylmänä ja märkää dieseliä valuu palotilasta männän päälle eikä öljynpaineetkaan nouse kunnolla.

Citroen e-C4, vm 2020.
Poissa

ViestiLähetetty: 06.07.2012 20:46 
Käyttäjän avatar

tuosta voidaan olla montaakin mieltä. itse en huudattaisi kylmää konetta. kyllä reilu tyhjäkäynti on terveellisempää kuin huudattaminen kolmee tonnii. paineet ovat kyllä nousseet ja palotilat taatusti tarpeeksi kuumat että pa syttyy. eihän se muuten edes kävisi.

Poissa

ViestiLähetetty: 06.07.2012 22:26 

savijo kirjoitti:
xantia2.1td kirjoitti:

Paljonko tankilliseen?

litran oon tankillisseen laittanu,sillon kun rupiaa ääni muuttumaan eli ei joka tankkaukseen.

Citroën Xantia 2,1TD -98 Citroën BX GTI -89 Fiat Ducato Autoroller -00
Poissa

ViestiLähetetty: 06.07.2012 22:50 

Kaks T öljyä. Hmm.. pitääkin kokeilla tuota vielä.
Menee nyt samaan "syssyyn" jakohihnan vaihtoon. Tulee sekin tehtyä.

Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa

ViestiLähetetty: 10.07.2012 23:57 

No nyt selkis... :ugeek:
Olin ollut sikamaisen onnekas...
Todellinen syy kalkattavaan käyntiin ja savutukseen oli hypännyt jakohihna...
Dieselpumppu oli hypännyt 3 tai 4 (jäi vähän avoimeksi kumpi) pykälää ja motoerin jako kaksi pykälää... onneksi oli säilynyt paikat ehjinä.
Nyt käy tyhjäkäyntiä ja uusi jakohihna sekä hilppeet asennettuna.
Käyntiäänikin on normaali 2.1 TD ääni :-D
Hyppäämisen syy oli se aiemmin todettu voimalaitehihnapyörän vulkanoidun kumin "katoaminen"... osa kumista oli imeytynyt jakohihnan väliin ja sotkenut jaon.
Täystuho on käynyt niin lähellä että taidan lotota :-D
Aika pöljä insinööri suunnitellut tuon hihnapyörän taustan, kun on jättänyt sen niin avoimeksi tuonne hammashihnan tilaan.... :twisted:

Kiitos arvon raadille osanotosta vian paikantamiseen.

Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa

ViestiLähetetty: 11.07.2012 21:55 
Käyttäjän avatar

Kami kirjoitti:
Täystuho on käynyt niin lähellä että taidan lotota :-D

Edellisen nokkahihnan vaihdon ajoitti vesipumpun laakerin kiinnileikkautuminen. Nyki muutaman kerran oikein huolella ja lopetti sitten joten jäin ymmälleni että mitähän nyt tapahtuu. Kävin hakemassa lapsen heppatallilta ja kotiin tullessa syttyi jäähdytysnesteen merkkivalo. Kotipihassa totesin että tuoltahan se nokkahihnakotelon sisältä vesi valuu eli vesipumpun stefahan se on antaunut. Purkaessa huomion kiinnitti se että nokkahihna oli sormitiukkuudessa joten en pyöritellyt konetta tappeihin vaan annoin olla juuri siinä asennossa missä se silloin oli. Vesipumpun runko oli haljennut ja laakeri oli aivan kappaleina. Ropelli oli tehnyt selvät jäljet pesäänkin.

Pistin uuden vesipumpun ja hihnan paikoilleen ja henkeä pidätellen pyörittelin konetta etuperin varovarovasti. Sitten tapit paikalleen ja totesin että kyllä, jako on yhä kohdillaan.

Viimeeksi tuon jaon tarkistin silloin kun pumpun vaihdoin eli se on mennyt nyt hihnapyörän purkautuessa sekaisin.

Citroen e-C4, vm 2020.
Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 37 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2