|
Kirjoittaja |
Viesti |
ealab
|
Viestin otsikko: Naapurin Punto Lähetetty: 31.07.2012 16:40 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Naishenkilö on hän. Tarkistin Punton moottoriöljytason. Auto on uudehko, 40tkm ajettu. Huollettu helmikuussa, 10tkm sitten. Nyt ei tikku kastunut. Öljynä olisi huoltokuitin mukaan mobil 0W-40. (Suositus on 5W-40.) Lisäsin litran Bilteman öljyä ja sain tikussa näkymään varsin tummaa tavaraa. Mitä tästä tulisi heti ekaksi mieleen. Kehotin myös heti öljynvaihtoon.
|
|
|
|
 |
Huikko
|
Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto Lähetetty: 31.07.2012 16:57 |
Viestit: 3199 Paikkakunta: Tampere
|
Ihan ekaksi tulee mieleen se että onko tehdastakuu voimassa?
DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto Lähetetty: 31.07.2012 18:14 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
ealab kirjoitti: Auto on uudehko, 40tkm ajettu. Huikko kirjoitti: Ihan ekaksi tulee mieleen se että onko tehdastakuu voimassa? Ei kai Punnoilla yli 6 vuoden takuuta ole, niillähän ei ajeta kuin maksimissaan 7000 km vuoteen.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
Eki
|
Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto Lähetetty: 31.07.2012 18:30 |
Viestit: 866 Paikkakunta: Janakkala
|
Uudehko = 2000-luvulla valmistettu... 
Ducato 3.0 ComfortMatic '08 Clio TCe 90 Dynamique '13 207 1.6 16V '07 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00 Visa 1.4 GT '83 AX First 1.4 Diesel '93
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto Lähetetty: 31.07.2012 19:29 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Tämä Punto taitaa olla pari vuotta vanha. Kilometrejä tulee mm. pitkien työmatkojen takia.
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto Lähetetty: 31.07.2012 20:35 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
ealab kirjoitti: Tämä Punto taitaa olla pari vuotta vanha. Kilometrejä tulee mm. pitkien työmatkojen takia. Sitten kannattaa tosiaan olla yhteydessä myyjäliikkeeseen vaikkakin tuollainen 2 litraa per 10 tkm on "ihan normaalia" muinaisgermaanisten DIN-normien mukaan.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto Lähetetty: 31.07.2012 23:41 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Tuohan on niin tuore, että saa varmaan vielä öljyä kuluttaakin?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Huikko
|
Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto Lähetetty: 01.08.2012 01:32 |
Viestit: 3199 Paikkakunta: Tampere
|
ealab kirjoitti: Tämä Punto taitaa olla pari vuotta vanha. Kilometrejä tulee mm. pitkien työmatkojen takia. Pari vuotta sitten puntot tuli delta auton kautta maahan ja niissä oli 36kk takuu. Käske ajaa auto takuuhuoltoon, ei sitä tarvitse sen enempää ihmetellä.
DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
|
|
|
|
 |
Pasis
|
Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto Lähetetty: 01.08.2012 10:56 |
Viestit: 909
|
ealab kirjoitti: Naishenkilö on hän... Mitä tästä tulisi heti ekaksi mieleen. Kehotin myös heti öljynvaihtoon. Vaikuttaako omistajan sukupuoli kulkuneuvon öljynkulutukseen ? Tuli ekana mieleen. Toiseksi miksi huollossa käytetty 0W-40 öljyä, jos suositus on 5W-40 ? Kovempi hinta, parempi kate ? Tätä tehdään monessa merkkihuollossakin.
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto Lähetetty: 01.08.2012 12:25 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Huikko kirjoitti: ealab kirjoitti: Tämä Punto taitaa olla pari vuotta vanha. Kilometrejä tulee mm. pitkien työmatkojen takia. Pari vuotta sitten puntot tuli delta auton kautta maahan ja niissä oli 36kk takuu. Käske ajaa auto takuuhuoltoon, ei sitä tarvitse sen enempää ihmetellä. Mikä takuunalainen vika siinä mahtaisi olla? DIN-normi tosiaan määrittelee sallituksi öljynkulutukseksi 1,5 l/1000 km eli dieselautolle on "normaalia" että moottoriöljyä tarvitsee lisätä useammin kuin dieselöljyä. Samoin DIN-normit tosin määrittelee HiFiksi kaikki 5 euron radionauhuritkin  mutta näillä normeilla kuitenkin mennään.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
Huikko
|
Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto Lähetetty: 01.08.2012 12:38 |
Viestit: 3199 Paikkakunta: Tampere
|
No tuo punto ei ole diesel.
DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto Lähetetty: 01.08.2012 16:04 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Pasis kirjoitti: ealab kirjoitti: Naishenkilö on hän... Mitä tästä tulisi heti ekaksi mieleen. Kehotin myös heti öljynvaihtoon. Vaikuttaako omistajan sukupuoli kulkuneuvon öljynkulutukseen ? Tuli ekana mieleen. Toiseksi miksi huollossa käytetty 0W-40 öljyä, jos suositus on 5W-40 ? Kovempi hinta, parempi kate ? Tätä tehdään monessa merkkihuollossakin. .sukupuoli.......jos on öljyjä vaihdettu ollenkaan. Ainakin eppäillä soppii. Niin mustaa ja vähän oli. Luulisi, että tuo öljynkulutusongelma olisi jo aikaisemmin tullut eteen, jos edellinen huoltoväli olisi ollut ohjelmanmukainen 20tkm. Tuolla kulutuksella oli masiina lakannut pyörimästä...Kun ei nytkään ole tikkua katsottu...
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto Lähetetty: 01.08.2012 16:43 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
RPekka kirjoitti: DIN-normi tosiaan määrittelee sallituksi öljynkulutukseksi 1,5 l/1000 km eli dieselautolle on "normaalia" että moottoriöljyä tarvitsee lisätä useammin kuin dieselöljyä. Kyllä varmaan bensiiniautolla ajavakin haluaa lisätä moottoriöljyä, ennen kuin sitä on 1,5 l mennyt, vaikka bensiiniä tarvitsisikin lisätä vasta 1000 km kohdalla 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto Lähetetty: 01.08.2012 23:52 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Huikko kirjoitti: No tuo punto ei ole diesel. Sama 1,5 litraa per 1000 km se on rajana tavallisillekin autoille.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
Huikko
|
Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto Lähetetty: 02.08.2012 08:34 |
Viestit: 3199 Paikkakunta: Tampere
|
RPekka kirjoitti: Huikko kirjoitti: No tuo punto ei ole diesel. Sama 1,5 litraa per 1000 km se on rajana tavallisillekin autoille. Meinaat ihan selvin päin, että jos asiakas menee valittamaan liikkeeseen, että "mun punto vie 45 litraa öljyä öljynvaihtovälille" joka on siis 30 000km...niin sieltä sanotaan että DIN-normien mukaan se on ihan normaalia. Jatka ajoa vaan ja meillä on muuten 200 litran tynnyrit tarjouksessa...ei se vika ole, eikä missään tapauksessa mene takuuseen...???
DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto Lähetetty: 02.08.2012 09:08 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Ja tynnyrillinen menisi, jos ajaisi paljon, 120tkm vuodessa. Ei halpaa ajoa. Siis tilapäisesti voisi 1,5/1000 kuluttaa, koneremonttia odotellessa. Jos tuo tynnyrillinen kuluisi normaaleissa ö-vaihdoissa, 3l/kerta/20tkm, niin riittävyyttä olisi 360tkm. Ja se olisi vain jäteöljyongelmaa, ei ilmasto-ongelmaa.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto Lähetetty: 08.12.2012 09:30 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Kohta oli öölit vaihdettu ja tuntuu kuulemma pysyvän. Joten olikohan vielä alkuperäiset....kun eka, varsinainen vaihto 30tkm:n kohdilta jäi? väliin.
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto Lähetetty: 08.12.2012 13:04 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
ealab kirjoitti: Kohta oli öölit vaihdettu ja tuntuu kuulemma pysyvän. Joten olikohan vielä alkuperäiset....kun eka, varsinainen vaihto 30tkm:n kohdilta jäi? väliin. Ei varmaankaan kuitenkaan jäänyt laskuttamatta? Kymmenen vuotta vanhan japanilaisbrändillä ratsastavan englantilaisauton huoltokuiteista viimeisen 8 vuoden ajalta ei löytynyt mainintaa jarrunesteen vaihdosta, vaikka se huolto-ohjelman mukaan pitäisi vaihtaa kahden vuoden välein. Täysin merkkihuollettu auto. Vai olisiko mahdollista, että jarrunestettä ei asiakkaalta laskuteta? 
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto Lähetetty: 08.12.2012 13:08 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Les Excentriques kirjoitti: Kymmenen vuotta vanhan japanilaisbrändillä ratsastavan englantilaisauton huoltokuiteista viimeisen 8 vuoden ajalta ei löytynyt mainintaa jarrunesteen vaihdosta, vaikka se huolto-ohjelman mukaan pitäisi vaihtaa kahden vuoden välein. Täysin merkkihuollettu auto. Vai olisiko mahdollista, että jarrunestettä ei asiakkaalta laskuteta?  Tiedän tapauksen, jossa kaksipyöräisen huolto-ohjelmaan kuului keulaöljyjen vaihto ja siitä muistettiin laskuttaakin. Huollon jälkeen asiakas meni kuitenkin kyselemään huollosta, että mitähän kautta ovat ne vaihtaneet, kun eivät hänen ennen huoltoa tulppiin laittamansa sinettilakat ole murtuneet... 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto Lähetetty: 08.12.2012 14:03 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
Nykyiseen kuluttajansuojakäytäntöön kuuluu, että myyjällä on oikeus korjata virhettä, eli oikeastaan huollossa riittää, että laskuttaa ja leimaa huoltokirjan. Loput voi tehdä vasta sitten, kun asiakas nimenomaisesti jostakin valittaa.
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto Lähetetty: 21.12.2012 23:13 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
No niin, kävikö mielessä seuraava skenaario joka syntyy tästä ajatuksesta joka mainittiin: " Niin mustaa ja vähän oli."
Eli, Ealab katsoi että öljyä alle tikun alapään eli pirun vähän. Väitän että edellisessä huollossa homma oli tehty kynällä, eli, öljyjä ei oltu vaihdettu, saati lisätty. Laskutettu ne tietty oli.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto Lähetetty: 21.12.2012 23:38 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Huikko kirjoitti: Meinaat ihan selvin päin, että jos asiakas menee valittamaan liikkeeseen, että "mun punto vie 45 litraa öljyä öljynvaihtovälille" joka on siis 30 000km...niin sieltä sanotaan että DIN-normien mukaan se on ihan normaalia. Jatka ajoa vaan ja meillä on muuten 200 litran tynnyrit tarjouksessa...ei se vika ole, eikä missään tapauksessa mene takuuseen...??? Ainakin Opeleissa tämä oli "normaalia" eikä korjaantunut vaikka myöhemmin ko. yksilöön vaihdettiin takaisinkutsuna (isommat) männät.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
rape
|
Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto Lähetetty: 21.12.2012 23:47 |
Viestit: 30 Paikkakunta: Nurmijärvi
|
Minulle Fiatit ovat tuttuja merkkejä. Öljynkulutus on normaalia bensakoneissa, oma Stilo 1.8 kulutti öljyä tuplat mitä tuo mainitsemasi Punto. Sanottakoon, että nämä koskevat kyllä vanhempia malleja ja dieselit Fiatilla ovat huolettomia ainakin oman kokemuksen mukaan. Ei sen silti pitäisi viedä noin paljoa öljyä, eihän se vuoda?
Happy Hacking!
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto Lähetetty: 22.12.2012 02:46 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
Cikatti kirjoitti: No niin, kävikö mielessä seuraava skenaario joka syntyy tästä ajatuksesta joka mainittiin: " Niin mustaa ja vähän oli."
Eli, Ealab katsoi että öljyä alle tikun alapään eli pirun vähän. Väitän että edellisessä huollossa homma oli tehty kynällä, eli, öljyjä ei oltu vaihdettu, saati lisätty. Laskutettu ne tietty oli. Ja jos tästä valittaa, riittää että huolto vaihtaa öljyt, sittenhän kaikki on kunnossa 
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto Lähetetty: 22.12.2012 16:25 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Muistattehan autohuoltojen vertailu TM:ssä vuosikymmeniä sitten ja sitten he uusivat testin 10 vuotta myöhemmin niin olipa hieno otsikko sillä artikkelilla: VALOHOIDON PALUU Tänä pnä kun raha on vielä tiukemmassa kuin ennen niin kyllä kusetuskulttuuri jatkuu.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
|
|