Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Naapurin Punto
ViestiLähetetty: 31.07.2012 16:40 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Naishenkilö on hän. Tarkistin Punton moottoriöljytason. Auto on uudehko, 40tkm ajettu. Huollettu helmikuussa, 10tkm sitten. Nyt ei tikku kastunut. Öljynä olisi huoltokuitin mukaan mobil 0W-40. (Suositus on 5W-40.) Lisäsin litran Bilteman öljyä ja sain tikussa näkymään varsin tummaa tavaraa. Mitä tästä tulisi heti ekaksi mieleen. Kehotin myös heti öljynvaihtoon.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto
ViestiLähetetty: 31.07.2012 16:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Ihan ekaksi tulee mieleen se että onko tehdastakuu voimassa?



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto
ViestiLähetetty: 31.07.2012 18:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
ealab kirjoitti:
Auto on uudehko, 40tkm ajettu.

Huikko kirjoitti:
Ihan ekaksi tulee mieleen se että onko tehdastakuu voimassa?

Ei kai Punnoilla yli 6 vuoden takuuta ole, niillähän ei ajeta kuin maksimissaan 7000 km vuoteen.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto
ViestiLähetetty: 31.07.2012 18:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 866
Paikkakunta: Janakkala
Uudehko = 2000-luvulla valmistettu... ;)



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto
ViestiLähetetty: 31.07.2012 19:29 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Tämä Punto taitaa olla pari vuotta vanha. Kilometrejä tulee mm. pitkien työmatkojen takia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto
ViestiLähetetty: 31.07.2012 20:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
ealab kirjoitti:
Tämä Punto taitaa olla pari vuotta vanha. Kilometrejä tulee mm. pitkien työmatkojen takia.

Sitten kannattaa tosiaan olla yhteydessä myyjäliikkeeseen vaikkakin tuollainen 2 litraa per 10 tkm on "ihan normaalia" muinaisgermaanisten DIN-normien mukaan.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto
ViestiLähetetty: 31.07.2012 23:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Tuohan on niin tuore, että saa varmaan vielä öljyä kuluttaakin?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto
ViestiLähetetty: 01.08.2012 01:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
ealab kirjoitti:
Tämä Punto taitaa olla pari vuotta vanha. Kilometrejä tulee mm. pitkien työmatkojen takia.


Pari vuotta sitten puntot tuli delta auton kautta maahan ja niissä oli 36kk takuu. Käske ajaa auto takuuhuoltoon, ei sitä tarvitse sen enempää ihmetellä.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto
ViestiLähetetty: 01.08.2012 10:56 

Viestit: 909
ealab kirjoitti:
Naishenkilö on hän... Mitä tästä tulisi heti ekaksi mieleen. Kehotin myös heti öljynvaihtoon.


Vaikuttaako omistajan sukupuoli kulkuneuvon öljynkulutukseen ? Tuli ekana mieleen. Toiseksi miksi huollossa käytetty 0W-40 öljyä, jos suositus on 5W-40 ? Kovempi hinta, parempi kate ? Tätä tehdään monessa merkkihuollossakin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto
ViestiLähetetty: 01.08.2012 12:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Huikko kirjoitti:
ealab kirjoitti:
Tämä Punto taitaa olla pari vuotta vanha. Kilometrejä tulee mm. pitkien työmatkojen takia.


Pari vuotta sitten puntot tuli delta auton kautta maahan ja niissä oli 36kk takuu. Käske ajaa auto takuuhuoltoon, ei sitä tarvitse sen enempää ihmetellä.

Mikä takuunalainen vika siinä mahtaisi olla? DIN-normi tosiaan määrittelee sallituksi öljynkulutukseksi 1,5 l/1000 km eli dieselautolle on "normaalia" että moottoriöljyä tarvitsee lisätä useammin kuin dieselöljyä. Samoin DIN-normit tosin määrittelee HiFiksi kaikki 5 euron radionauhuritkin :D mutta näillä normeilla kuitenkin mennään.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto
ViestiLähetetty: 01.08.2012 12:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
No tuo punto ei ole diesel.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto
ViestiLähetetty: 01.08.2012 16:04 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Pasis kirjoitti:
ealab kirjoitti:
Naishenkilö on hän... Mitä tästä tulisi heti ekaksi mieleen. Kehotin myös heti öljynvaihtoon.


Vaikuttaako omistajan sukupuoli kulkuneuvon öljynkulutukseen ? Tuli ekana mieleen. Toiseksi miksi huollossa käytetty 0W-40 öljyä, jos suositus on 5W-40 ? Kovempi hinta, parempi kate ? Tätä tehdään monessa merkkihuollossakin.

.sukupuoli.......jos on öljyjä vaihdettu ollenkaan. Ainakin eppäillä soppii. Niin mustaa ja vähän oli. Luulisi, että tuo öljynkulutusongelma olisi jo aikaisemmin tullut eteen, jos edellinen huoltoväli olisi ollut ohjelmanmukainen 20tkm. Tuolla kulutuksella oli masiina lakannut pyörimästä...Kun ei nytkään ole tikkua katsottu...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto
ViestiLähetetty: 01.08.2012 16:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
RPekka kirjoitti:
DIN-normi tosiaan määrittelee sallituksi öljynkulutukseksi 1,5 l/1000 km eli dieselautolle on "normaalia" että moottoriöljyä tarvitsee lisätä useammin kuin dieselöljyä.
Kyllä varmaan bensiiniautolla ajavakin haluaa lisätä moottoriöljyä, ennen kuin sitä on 1,5 l mennyt, vaikka bensiiniä tarvitsisikin lisätä vasta 1000 km kohdalla ;-)



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto
ViestiLähetetty: 01.08.2012 23:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Huikko kirjoitti:
No tuo punto ei ole diesel.

Sama 1,5 litraa per 1000 km se on rajana tavallisillekin autoille.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto
ViestiLähetetty: 02.08.2012 08:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
RPekka kirjoitti:
Huikko kirjoitti:
No tuo punto ei ole diesel.

Sama 1,5 litraa per 1000 km se on rajana tavallisillekin autoille.



Meinaat ihan selvin päin, että jos asiakas menee valittamaan liikkeeseen, että "mun punto vie 45 litraa öljyä öljynvaihtovälille" joka on siis 30 000km...niin sieltä sanotaan että DIN-normien mukaan se on ihan normaalia. Jatka ajoa vaan ja meillä on muuten 200 litran tynnyrit tarjouksessa...ei se vika ole, eikä missään tapauksessa mene takuuseen...???



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto
ViestiLähetetty: 02.08.2012 09:08 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Ja tynnyrillinen menisi, jos ajaisi paljon, 120tkm vuodessa. Ei halpaa ajoa. Siis tilapäisesti voisi 1,5/1000 kuluttaa, koneremonttia odotellessa. Jos tuo tynnyrillinen kuluisi normaaleissa ö-vaihdoissa, 3l/kerta/20tkm, niin riittävyyttä olisi 360tkm. Ja se olisi vain jäteöljyongelmaa, ei ilmasto-ongelmaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto
ViestiLähetetty: 08.12.2012 09:30 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Kohta oli öölit vaihdettu ja tuntuu kuulemma pysyvän. Joten olikohan vielä alkuperäiset....kun eka, varsinainen vaihto 30tkm:n kohdilta jäi? väliin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto
ViestiLähetetty: 08.12.2012 13:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
ealab kirjoitti:
Kohta oli öölit vaihdettu ja tuntuu kuulemma pysyvän. Joten olikohan vielä alkuperäiset....kun eka, varsinainen vaihto 30tkm:n kohdilta jäi? väliin.


Ei varmaankaan kuitenkaan jäänyt laskuttamatta?

Kymmenen vuotta vanhan japanilaisbrändillä ratsastavan englantilaisauton huoltokuiteista viimeisen 8 vuoden ajalta ei löytynyt mainintaa jarrunesteen vaihdosta, vaikka se huolto-ohjelman mukaan pitäisi vaihtaa kahden vuoden välein. Täysin merkkihuollettu auto. Vai olisiko mahdollista, että jarrunestettä ei asiakkaalta laskuteta? :evil:



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto
ViestiLähetetty: 08.12.2012 13:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Les Excentriques kirjoitti:
Kymmenen vuotta vanhan japanilaisbrändillä ratsastavan englantilaisauton huoltokuiteista viimeisen 8 vuoden ajalta ei löytynyt mainintaa jarrunesteen vaihdosta, vaikka se huolto-ohjelman mukaan pitäisi vaihtaa kahden vuoden välein. Täysin merkkihuollettu auto. Vai olisiko mahdollista, että jarrunestettä ei asiakkaalta laskuteta? :evil:
Tiedän tapauksen, jossa kaksipyöräisen huolto-ohjelmaan kuului keulaöljyjen vaihto ja siitä muistettiin laskuttaakin. Huollon jälkeen asiakas meni kuitenkin kyselemään huollosta, että mitähän kautta ovat ne vaihtaneet, kun eivät hänen ennen huoltoa tulppiin laittamansa sinettilakat ole murtuneet... :roll:



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto
ViestiLähetetty: 08.12.2012 14:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
Nykyiseen kuluttajansuojakäytäntöön kuuluu, että myyjällä on oikeus korjata virhettä, eli oikeastaan huollossa riittää, että laskuttaa ja leimaa huoltokirjan. Loput voi tehdä vasta sitten, kun asiakas nimenomaisesti jostakin valittaa.



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto
ViestiLähetetty: 21.12.2012 23:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
No niin, kävikö mielessä seuraava skenaario joka syntyy tästä ajatuksesta joka mainittiin: " Niin mustaa ja vähän oli."

Eli, Ealab katsoi että öljyä alle tikun alapään eli pirun vähän. Väitän että edellisessä huollossa homma oli tehty kynällä, eli, öljyjä ei oltu vaihdettu, saati lisätty. Laskutettu ne tietty oli.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto
ViestiLähetetty: 21.12.2012 23:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Huikko kirjoitti:
Meinaat ihan selvin päin, että jos asiakas menee valittamaan liikkeeseen, että "mun punto vie 45 litraa öljyä öljynvaihtovälille" joka on siis 30 000km...niin sieltä sanotaan että DIN-normien mukaan se on ihan normaalia. Jatka ajoa vaan ja meillä on muuten 200 litran tynnyrit tarjouksessa...ei se vika ole, eikä missään tapauksessa mene takuuseen...???

Ainakin Opeleissa tämä oli "normaalia" eikä korjaantunut vaikka myöhemmin ko. yksilöön vaihdettiin takaisinkutsuna (isommat) männät.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto
ViestiLähetetty: 21.12.2012 23:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 30
Paikkakunta: Nurmijärvi
Minulle Fiatit ovat tuttuja merkkejä. Öljynkulutus on normaalia bensakoneissa, oma Stilo 1.8 kulutti öljyä tuplat mitä tuo mainitsemasi Punto. Sanottakoon, että nämä koskevat kyllä vanhempia malleja ja dieselit Fiatilla ovat huolettomia ainakin oman kokemuksen mukaan. Ei sen silti pitäisi viedä noin paljoa öljyä, eihän se vuoda?



Happy Hacking!
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto
ViestiLähetetty: 22.12.2012 02:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
Cikatti kirjoitti:
No niin, kävikö mielessä seuraava skenaario joka syntyy tästä ajatuksesta joka mainittiin: " Niin mustaa ja vähän oli."

Eli, Ealab katsoi että öljyä alle tikun alapään eli pirun vähän. Väitän että edellisessä huollossa homma oli tehty kynällä, eli, öljyjä ei oltu vaihdettu, saati lisätty. Laskutettu ne tietty oli.


Ja jos tästä valittaa, riittää että huolto vaihtaa öljyt, sittenhän kaikki on kunnossa :evil:



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Naapurin Punto
ViestiLähetetty: 22.12.2012 16:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Muistattehan autohuoltojen vertailu TM:ssä vuosikymmeniä sitten ja sitten he uusivat testin 10 vuotta myöhemmin niin olipa hieno otsikko sillä artikkelilla: VALOHOIDON PALUU
Tänä pnä kun raha on vielä tiukemmassa kuin ennen niin kyllä kusetuskulttuuri jatkuu.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: