XM-Hannu kirjoitti:
Onko kukaan OIKEASTI mitään lastuttamalla saanut aikaan polttoaineen säästöä?
Minulla, asiasta mitään tietämättömällä, on käsitys, että "optimoinnissa" on kysymys tehon lisäyksestä. Kulutuksen, kestävyyden ja päästöjen kustannuksella. Olenko väärässä?
Vähän riippuu kuka sen ohjelman koivertaa ja mitä siinä muutetaan. Transporterin kulutus matka-ajossa tippuu puolisentoista litraa sataselle kun ohjelmaa muokataan vain sen verran että kaasupoljin ylhäällä käännetään ahtimen siivet auki eikä kiinni, vaikutus moottorijarrutuksen määrään on sen verran raju.
Tehonlisäyksestä suurin osa tulee siitä ettei typenoksidien päästöistä tarvitse välittää (koska niitä ei mitata muulloin kuin moottoria tyypitettäessä) eli palolämpöjen voidaan antaa nousta korkeammaksi jolloin painetta männän päälle saadaan enemmän joten vääntöä tulee enemmän. Tämä tietenkin rasittaa moottorin sisuskaluja jonkin verran mutta harva pystyy ajamaan pitempiä aikoja täyskaasulla.