Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 19 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä?
ViestiLähetetty: 26.12.2012 20:18 

Viestit: 202
Paikkakunta: Nummela
Voiko HDI käydä ihan kunnolla jos jako on hampaan pielessä? Purin tänään C-vitosen 2.0 HDI:n kantta irti ja tökkäsin lukitustapin nokan reikään, vauhtipyörälle se ei sitten halunnutkaan mennä. Vähän avittamalla meni, mutta hihna oli sikakireällä kiristäjän puolella ja tosi loysällä pumpun puolella. Tuntuisi että oli hampaan pielessä, mutta voiko se olla, kävi ihan hyvin ja on ajettukin jotain satkun luokkaa tuolla remmillä? Kasatessahan tuon tietysti vasta näkee miten uusi remmi asettuu, muttei nyt ainakaan ollut AutoDatan ohjeiden mukaisessa kunnossa, kummankin lukitustapin pitäisi osua reikiinsä. Kiilallahan tuossa on nokan hihnapyörä, näin ainakin olin ymmärtävinäni.



Jyrki
C5 X7 sedan 2.0 HDI 136, C8 2.0 HDI ja jaguar ja Kia ja punto ja yaris ja aygo
Exiä:Pöso 407 2,7 HDI, Berlingo 1,4 Multispace -99, C5 2.0 HDI Break -02, 406 HDI pösö -03, Xantia 2.0 16V Break -96, BX 19 GTI, Visa GT, BX 16 Break
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä?
ViestiLähetetty: 26.12.2012 21:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Tuota mä aina ihmettelen että onko oikeasti vaikeaa merkata merkkaustussilla kampiakselin kohdat ja nokan kohdat ja laittaa uusi hihna merkkien mukaan?



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä?
ViestiLähetetty: 26.12.2012 22:11 

Viestit: 202
Paikkakunta: Nummela
Ei se mulle ainakaan oo, mutta kun noi vehkeet on tähän mennessä ainakin saaneet jo ainakin yhden remminvaihdon ennen kun niiden kimppuun joudun :) . Nyt mietityttää oliko tuo edellisen jäljiltä oikein vai ei :? . Aika monessa tuota ongelmaa ei ole, kun nokkapyörä on ilman kiilaa ja ajoitus hoituu työkaluilla. Ja kun kannesta höylätään siivu, niin merkkien mukaan tehty ajoitus menis taas ajatuksen verran pieleen, tosin taitaa olla, että se muuttuu just sinne suuntaan missä se nyt tuntuis olevan pielessä. Itsekkin on remminvaihtoja tullut tehtyä ihan miettimättä koneen asentoa just noiden merkkien avulla. Mietityttää vaan, oliko tuo ajassa vai ei.



Jyrki
C5 X7 sedan 2.0 HDI 136, C8 2.0 HDI ja jaguar ja Kia ja punto ja yaris ja aygo
Exiä:Pöso 407 2,7 HDI, Berlingo 1,4 Multispace -99, C5 2.0 HDI Break -02, 406 HDI pösö -03, Xantia 2.0 16V Break -96, BX 19 GTI, Visa GT, BX 16 Break
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä?
ViestiLähetetty: 26.12.2012 22:55 

Viestit: 574
Paikkakunta: Loimaa
Pyöritä sitä remmiä vastapäivään ja hae uusiksi tapit



jarmojuhani.cederlund@gmail.com
Loimaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä?
ViestiLähetetty: 26.12.2012 23:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1203
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
Jakopäätä ajoitettaessa ei koskaan saa pyörittää vastapäivään.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä?
ViestiLähetetty: 26.12.2012 23:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
Vailla varsinaista tietoa HDI:sta arvaisin, että voi toimia.
Pajerossa pääsi jako kampiakselilta hyppäämään yhden hampaan, jolloin sekä nokka-akseli, että ruiskutus olivat hampaalla myöhässä. Moottori kuitenkin lähti käyntiin, tosin tehoista ei ollut tietoa ja turbon kierrokset nousivat helposti myöhäisen palamisen takia. HDI:ssa nokka-akselin ajoitus pielessä luultavasti lähinnä alentaa hieman paineita puristustahdissa vaikeuttaen käynnistystä kylmänä.



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä?
ViestiLähetetty: 27.12.2012 07:50 

Viestit: 424
Paikkakunta: Juuka/Pohjois-Karjala
Jospa nokka-akselin päässä oleva hihnapyörän kiila on antanut periksi ja sen takia jako ei satu ihan kohdilleen? tarkista sekin...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä?
ViestiLähetetty: 27.12.2012 21:31 

Viestit: 202
Paikkakunta: Nummela
Tuota, mikä työkalu on "crankshaft sprocket aligning tool". Olenkohan tyhmä, mutten ainakaan näin ruudun edessä keksi sen tarkoitusta. Kuvassa pikkuympyrässä 11.
Kuva



Jyrki
C5 X7 sedan 2.0 HDI 136, C8 2.0 HDI ja jaguar ja Kia ja punto ja yaris ja aygo
Exiä:Pöso 407 2,7 HDI, Berlingo 1,4 Multispace -99, C5 2.0 HDI Break -02, 406 HDI pösö -03, Xantia 2.0 16V Break -96, BX 19 GTI, Visa GT, BX 16 Break
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä?
ViestiLähetetty: 28.12.2012 07:31 

Viestit: 424
Paikkakunta: Juuka/Pohjois-Karjala
eikös se näytä että kiila on suoraan ylöspäin eli juunou....ja sillä lukitaan alapyörä hampaasta kevyesti ylöspäin kohtisuoraan?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä?
ViestiLähetetty: 28.12.2012 10:19 

Viestit: 202
Paikkakunta: Nummela
Joo, siltä se näyttäis, tosin tappi vauhtipyörällä tekee sen paljon tehokkaammin. En mä keksi tolle mitään oikeaa tarvetta :? . Kirjastosta nappasin Haynesin suomenkielisen, siinäkin todetaan suurimpiirtein ettää tökkää 2mm rautalanganpätkä kiilan vieressä olevaan reikään, eikä sen enempää miksi. No, ehkä se selviää kun tästä pikkuhiljaa hilpaisen tallille kasaamaan tuota.



Jyrki
C5 X7 sedan 2.0 HDI 136, C8 2.0 HDI ja jaguar ja Kia ja punto ja yaris ja aygo
Exiä:Pöso 407 2,7 HDI, Berlingo 1,4 Multispace -99, C5 2.0 HDI Break -02, 406 HDI pösö -03, Xantia 2.0 16V Break -96, BX 19 GTI, Visa GT, BX 16 Break
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä?
ViestiLähetetty: 28.12.2012 10:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
jiipee62 kirjoitti:
En mä keksi tolle mitään oikeaa tarvetta :? . Kirjastosta nappasin Haynesin suomenkielisen, siinäkin todetaan suurimpiirtein ettää tökkää 2mm rautalanganpätkä kiilan vieressä olevaan reikään, eikä sen enempää miksi.
Sillä rautalangalla pakotetaan kampiakselin hihnapyörän säätövara oikeaan asentoon ennen hihnan kiristämistä. Se lanka poistetaan, kun hihnan kireyttä aletaan säätämään. Jonkun kohdan pitää päästä liikkumaan, kun nokka- ja kampiakselit on lukittu tapeilla liikkumattomiksi. Muuten hihna kiristyisi vain vesipumpun puolelta ja polttoainepumpun puolelle voisi jäädä löysää.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä?
ViestiLähetetty: 28.12.2012 15:22 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Vastaavasti, samasta syystä, bensa 16V:stä löysätään nokka-akselien siivat (itse nokka-akselit ovat lukittu), ja ne kierretään myötäpäivään. Jotta siten saadaan löysiä säätöpuolelle.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä?
ViestiLähetetty: 28.12.2012 17:47 

Viestit: 1242
Ealab on ärsyttävän lähellä oikeassa. 16v moottorien nokka-akseleissa ei ole kiiloja, jotta hihnan saa kiristetyksi pyörittämättä nokka-akseleita. Nokka-akselit on lukittu muualta synkroniin kampiakselin kanssa (ja tasapainoakselin, eläköön Kaukainen Keisarikunta!), nokkahihna kiristetään...se kiristyy tasaisesti kauttaaltaan...kun nokkahinapyörät liukuvat nokka-akseleilla.

Hihnapyörän pultit hihnapyöräavaimella vastaan pitäen kiinni, lukitukset pois, kone käyntiin ja 120 tkm jälkeen taas tavataan...

Tällä tavalla saa samalla kompensoiduksi hihnapyörien vastakkaisten hammaspintojen kulumisen. Opelix neuvoo vaihtamaan kampiakselin hihnapyörän joka kerta, ne pyörät onkin jotain alasammuttujen Polikarpovien suosta nostettua siivenmöhnää.



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä?
ViestiLähetetty: 29.12.2012 01:45 

Viestit: 202
Paikkakunta: Nummela
Kiitoksia!

Mä mietinkin mistä tuon HDI:n jaon hienosäätö on ajateltu tehtäväksi. Kampuran hihnapyörä oli yhtä puuta kampuran kanssa, teetti vähän askaretta saada se irti. Edellinen hihnanvaihtaja ei liene ollut moisesta kiinnostunut, siitä tuo ihmettelemäni jaon heitto luultavasti johtuu. Pirun paljon helpompi ois tuo kiilaton nokka, en muista milloin oisin noin paljon ihmetellyt jakoremmiä paikalleen ja jäi vielä kesken. Aamusella täytyy tehdä sopiva neliöavain kiristinpyörään, vanhaan sopi varttinen hylsysarja, tää uus on vähän isompi. Tuon remmi tulee vissiin vähän tiukemmalle kuin perusbensan, ainakin haynes tarjosi 45 asteen vääntöä sen tavallisen 90 asteen sijaan? Pieleen olis menny ilman tätä vertaistukiryhmää, en olisi luultavasti osannut hakea säätöä kampuralta.



Jyrki
C5 X7 sedan 2.0 HDI 136, C8 2.0 HDI ja jaguar ja Kia ja punto ja yaris ja aygo
Exiä:Pöso 407 2,7 HDI, Berlingo 1,4 Multispace -99, C5 2.0 HDI Break -02, 406 HDI pösö -03, Xantia 2.0 16V Break -96, BX 19 GTI, Visa GT, BX 16 Break
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä?
ViestiLähetetty: 31.12.2012 09:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1687
Paikkakunta: Helsinki
jiipee62 kirjoitti:
Kiitoksia!
Aamusella täytyy tehdä sopiva neliöavain kiristinpyörään, vanhaan sopi varttinen hylsysarja, tää uus on vähän isompi.

Jos on samanlainen kuin tuossa meidän onyxissa niin siihen käy 8 mm kuusiokoloavain vaikka reikä onkin neliö. :)



-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut
-89 C25 Matkailuvehje
-82 MB 500SEC
-92 MB SL500
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 Magna

Entiset
-98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut
-93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä?
ViestiLähetetty: 31.12.2012 12:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
black_van kirjoitti:
Tuota mä aina ihmettelen että onko oikeasti vaikeaa merkata merkkaustussilla kampiakselin kohdat ja nokan kohdat ja laittaa uusi hihna merkkien mukaan?

Mitäs iloa siitä olisi tässä tapauksessa? Kätevästi olisi sitten uusikin hihna väärällä jaolla kun laittaisi vaan samalla tavalla kuin edellinen turakki.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä?
ViestiLähetetty: 31.12.2012 19:02 

Viestit: 202
Paikkakunta: Nummela
Kyselyn kohteena ollut auto käy ja kukkuu iloisesti, jako on nyt ihan kohdallaankin. Päivän sillä pääsin jo ajelemaankin ennenkuin hydepumppu hajosi :( , onneksi Xantia vaan toimii ja toimii. Vitosessa on jo ollut enemmän vikaa muutamassa päivässä kuin santussa vajaassa vuodessa :D



Jyrki
C5 X7 sedan 2.0 HDI 136, C8 2.0 HDI ja jaguar ja Kia ja punto ja yaris ja aygo
Exiä:Pöso 407 2,7 HDI, Berlingo 1,4 Multispace -99, C5 2.0 HDI Break -02, 406 HDI pösö -03, Xantia 2.0 16V Break -96, BX 19 GTI, Visa GT, BX 16 Break
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä?
ViestiLähetetty: 31.12.2012 23:01 

Viestit: 367
Paikkakunta: Paimio
jiipee62 kirjoitti:
Kyselyn kohteena ollut auto käy ja kukkuu iloisesti, jako on nyt ihan kohdallaankin. Päivän sillä pääsin jo ajelemaankin ennenkuin hydepumppu hajosi :( , onneksi Xantia vaan toimii ja toimii. Vitosessa on jo ollut enemmän vikaa muutamassa päivässä kuin santussa vajaassa vuodessa :D


Taitaa olla joku myynyt pois sinulle tulleen C5:n kun on alkanut tulla hydrauliikkapumppuongelmaa, sama taisi olla kyseessä tuon oman äskettäin hankitun C5:n kanssa, josta aiemmin kyselinkin. Sen oman auton pumpun sain kuntoon kun oli vain käämin pää hapettunut pieneltä matkalta pois.

http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=13460



2001 Citroën C5 2.0i SX Break
2003 Citroen C5 2,0i SX Berline
1999 Peugeot Partner Van
1999 Peugeot 306 HDI
1998 Peugeot 605 ST V6 Aut
1994 Peugeot 405 1,6 GLi
1990 Citroen BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä?
ViestiLähetetty: 01.01.2013 12:36 

Viestit: 202
Paikkakunta: Nummela
SamiT kirjoitti:
jiipee62 kirjoitti:
Kyselyn kohteena ollut auto käy ja kukkuu iloisesti, jako on nyt ihan kohdallaankin. Päivän sillä pääsin jo ajelemaankin ennenkuin hydepumppu hajosi :( , onneksi Xantia vaan toimii ja toimii. Vitosessa on jo ollut enemmän vikaa muutamassa päivässä kuin santussa vajaassa vuodessa :D


Taitaa olla joku myynyt pois sinulle tulleen C5:n kun on alkanut tulla hydrauliikkapumppuongelmaa, sama taisi olla kyseessä tuon oman äskettäin hankitun C5:n kanssa, josta aiemmin kyselinkin. Sen oman auton pumpun sain kuntoon kun oli vain käämin pää hapettunut pieneltä matkalta pois.

http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=13460

Ei, kun myi pois kun tuli kannentiivisteongelma niin pahaksi ettei enää sietänyt peruskäyttöä. Pumppuongelmaa ei ollut havainnut parin vuoden ja 55tkm:n aikana edellinen omistaja. Siellä oli vielä 40A sulakekkin paikallaan, ja toimi mulla muutaman päivän ja n. 500 km ihan kiltisti, sitten kun menin kansihomman jälkeen vaihtamaan rengasta ja yritin nostaa yläasentoon niin ei noussut. Silloin löytyi palanut sulake johon vaihdoin flektiltä 50A tilalle ja menoksi, n. 100m röykkyistä pihatietä jossa paikkeilla mittarivalot välkkyivät 3-5 keraa tiheään, ihan kuin olisi yrittänyt pumppua päälle. Siitä muutama sata metriä vielä niin kaupan pihassa ei toiminut enää. Täytyisköhän vielä käydä purkamassa toi, ja mitata kaikki kertaalleen.



Jyrki
C5 X7 sedan 2.0 HDI 136, C8 2.0 HDI ja jaguar ja Kia ja punto ja yaris ja aygo
Exiä:Pöso 407 2,7 HDI, Berlingo 1,4 Multispace -99, C5 2.0 HDI Break -02, 406 HDI pösö -03, Xantia 2.0 16V Break -96, BX 19 GTI, Visa GT, BX 16 Break
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 19 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: