|
Kirjoittaja |
Viesti |
jiipee62
|
Viestin otsikko: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä? Lähetetty: 26.12.2012 20:18 |
Viestit: 202 Paikkakunta: Nummela
|
Voiko HDI käydä ihan kunnolla jos jako on hampaan pielessä? Purin tänään C-vitosen 2.0 HDI:n kantta irti ja tökkäsin lukitustapin nokan reikään, vauhtipyörälle se ei sitten halunnutkaan mennä. Vähän avittamalla meni, mutta hihna oli sikakireällä kiristäjän puolella ja tosi loysällä pumpun puolella. Tuntuisi että oli hampaan pielessä, mutta voiko se olla, kävi ihan hyvin ja on ajettukin jotain satkun luokkaa tuolla remmillä? Kasatessahan tuon tietysti vasta näkee miten uusi remmi asettuu, muttei nyt ainakaan ollut AutoDatan ohjeiden mukaisessa kunnossa, kummankin lukitustapin pitäisi osua reikiinsä. Kiilallahan tuossa on nokan hihnapyörä, näin ainakin olin ymmärtävinäni.
Jyrki C5 X7 sedan 2.0 HDI 136, C8 2.0 HDI ja jaguar ja Kia ja punto ja yaris ja aygo Exiä:Pöso 407 2,7 HDI, Berlingo 1,4 Multispace -99, C5 2.0 HDI Break -02, 406 HDI pösö -03, Xantia 2.0 16V Break -96, BX 19 GTI, Visa GT, BX 16 Break
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä? Lähetetty: 26.12.2012 21:07 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Tuota mä aina ihmettelen että onko oikeasti vaikeaa merkata merkkaustussilla kampiakselin kohdat ja nokan kohdat ja laittaa uusi hihna merkkien mukaan?
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
jiipee62
|
Viestin otsikko: Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä? Lähetetty: 26.12.2012 22:11 |
Viestit: 202 Paikkakunta: Nummela
|
Ei se mulle ainakaan oo, mutta kun noi vehkeet on tähän mennessä ainakin saaneet jo ainakin yhden remminvaihdon ennen kun niiden kimppuun joudun  . Nyt mietityttää oliko tuo edellisen jäljiltä oikein vai ei  . Aika monessa tuota ongelmaa ei ole, kun nokkapyörä on ilman kiilaa ja ajoitus hoituu työkaluilla. Ja kun kannesta höylätään siivu, niin merkkien mukaan tehty ajoitus menis taas ajatuksen verran pieleen, tosin taitaa olla, että se muuttuu just sinne suuntaan missä se nyt tuntuis olevan pielessä. Itsekkin on remminvaihtoja tullut tehtyä ihan miettimättä koneen asentoa just noiden merkkien avulla. Mietityttää vaan, oliko tuo ajassa vai ei.
Jyrki C5 X7 sedan 2.0 HDI 136, C8 2.0 HDI ja jaguar ja Kia ja punto ja yaris ja aygo Exiä:Pöso 407 2,7 HDI, Berlingo 1,4 Multispace -99, C5 2.0 HDI Break -02, 406 HDI pösö -03, Xantia 2.0 16V Break -96, BX 19 GTI, Visa GT, BX 16 Break
|
|
|
|
 |
xmfani
|
Viestin otsikko: Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä? Lähetetty: 26.12.2012 22:55 |
Viestit: 574 Paikkakunta: Loimaa
|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä? Lähetetty: 26.12.2012 23:27 |
Viestit: 1203 Paikkakunta: Ilmajoki
|
Jakopäätä ajoitettaessa ei koskaan saa pyörittää vastapäivään.
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä? Lähetetty: 26.12.2012 23:37 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
Vailla varsinaista tietoa HDI:sta arvaisin, että voi toimia. Pajerossa pääsi jako kampiakselilta hyppäämään yhden hampaan, jolloin sekä nokka-akseli, että ruiskutus olivat hampaalla myöhässä. Moottori kuitenkin lähti käyntiin, tosin tehoista ei ollut tietoa ja turbon kierrokset nousivat helposti myöhäisen palamisen takia. HDI:ssa nokka-akselin ajoitus pielessä luultavasti lähinnä alentaa hieman paineita puristustahdissa vaikeuttaen käynnistystä kylmänä.
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
Hujane
|
Viestin otsikko: Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä? Lähetetty: 27.12.2012 07:50 |
Viestit: 424 Paikkakunta: Juuka/Pohjois-Karjala
|
Jospa nokka-akselin päässä oleva hihnapyörän kiila on antanut periksi ja sen takia jako ei satu ihan kohdilleen? tarkista sekin...
|
|
|
|
 |
jiipee62
|
Viestin otsikko: Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä? Lähetetty: 27.12.2012 21:31 |
Viestit: 202 Paikkakunta: Nummela
|
Tuota, mikä työkalu on "crankshaft sprocket aligning tool". Olenkohan tyhmä, mutten ainakaan näin ruudun edessä keksi sen tarkoitusta. Kuvassa pikkuympyrässä 11. 
Jyrki C5 X7 sedan 2.0 HDI 136, C8 2.0 HDI ja jaguar ja Kia ja punto ja yaris ja aygo Exiä:Pöso 407 2,7 HDI, Berlingo 1,4 Multispace -99, C5 2.0 HDI Break -02, 406 HDI pösö -03, Xantia 2.0 16V Break -96, BX 19 GTI, Visa GT, BX 16 Break
|
|
|
|
 |
Hujane
|
Viestin otsikko: Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä? Lähetetty: 28.12.2012 07:31 |
Viestit: 424 Paikkakunta: Juuka/Pohjois-Karjala
|
eikös se näytä että kiila on suoraan ylöspäin eli juunou....ja sillä lukitaan alapyörä hampaasta kevyesti ylöspäin kohtisuoraan?
|
|
|
|
 |
jiipee62
|
Viestin otsikko: Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä? Lähetetty: 28.12.2012 10:19 |
Viestit: 202 Paikkakunta: Nummela
|
Joo, siltä se näyttäis, tosin tappi vauhtipyörällä tekee sen paljon tehokkaammin. En mä keksi tolle mitään oikeaa tarvetta  . Kirjastosta nappasin Haynesin suomenkielisen, siinäkin todetaan suurimpiirtein ettää tökkää 2mm rautalanganpätkä kiilan vieressä olevaan reikään, eikä sen enempää miksi. No, ehkä se selviää kun tästä pikkuhiljaa hilpaisen tallille kasaamaan tuota.
Jyrki C5 X7 sedan 2.0 HDI 136, C8 2.0 HDI ja jaguar ja Kia ja punto ja yaris ja aygo Exiä:Pöso 407 2,7 HDI, Berlingo 1,4 Multispace -99, C5 2.0 HDI Break -02, 406 HDI pösö -03, Xantia 2.0 16V Break -96, BX 19 GTI, Visa GT, BX 16 Break
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä? Lähetetty: 28.12.2012 10:42 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
jiipee62 kirjoitti: En mä keksi tolle mitään oikeaa tarvetta  . Kirjastosta nappasin Haynesin suomenkielisen, siinäkin todetaan suurimpiirtein ettää tökkää 2mm rautalanganpätkä kiilan vieressä olevaan reikään, eikä sen enempää miksi. Sillä rautalangalla pakotetaan kampiakselin hihnapyörän säätövara oikeaan asentoon ennen hihnan kiristämistä. Se lanka poistetaan, kun hihnan kireyttä aletaan säätämään. Jonkun kohdan pitää päästä liikkumaan, kun nokka- ja kampiakselit on lukittu tapeilla liikkumattomiksi. Muuten hihna kiristyisi vain vesipumpun puolelta ja polttoainepumpun puolelle voisi jäädä löysää.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä? Lähetetty: 28.12.2012 15:22 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Vastaavasti, samasta syystä, bensa 16V:stä löysätään nokka-akselien siivat (itse nokka-akselit ovat lukittu), ja ne kierretään myötäpäivään. Jotta siten saadaan löysiä säätöpuolelle.
|
|
|
|
 |
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä? Lähetetty: 28.12.2012 17:47 |
Viestit: 1242
|
Ealab on ärsyttävän lähellä oikeassa. 16v moottorien nokka-akseleissa ei ole kiiloja, jotta hihnan saa kiristetyksi pyörittämättä nokka-akseleita. Nokka-akselit on lukittu muualta synkroniin kampiakselin kanssa (ja tasapainoakselin, eläköön Kaukainen Keisarikunta!), nokkahihna kiristetään...se kiristyy tasaisesti kauttaaltaan...kun nokkahinapyörät liukuvat nokka-akseleilla.
Hihnapyörän pultit hihnapyöräavaimella vastaan pitäen kiinni, lukitukset pois, kone käyntiin ja 120 tkm jälkeen taas tavataan...
Tällä tavalla saa samalla kompensoiduksi hihnapyörien vastakkaisten hammaspintojen kulumisen. Opelix neuvoo vaihtamaan kampiakselin hihnapyörän joka kerta, ne pyörät onkin jotain alasammuttujen Polikarpovien suosta nostettua siivenmöhnää.
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
jiipee62
|
Viestin otsikko: Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä? Lähetetty: 29.12.2012 01:45 |
Viestit: 202 Paikkakunta: Nummela
|
Kiitoksia!
Mä mietinkin mistä tuon HDI:n jaon hienosäätö on ajateltu tehtäväksi. Kampuran hihnapyörä oli yhtä puuta kampuran kanssa, teetti vähän askaretta saada se irti. Edellinen hihnanvaihtaja ei liene ollut moisesta kiinnostunut, siitä tuo ihmettelemäni jaon heitto luultavasti johtuu. Pirun paljon helpompi ois tuo kiilaton nokka, en muista milloin oisin noin paljon ihmetellyt jakoremmiä paikalleen ja jäi vielä kesken. Aamusella täytyy tehdä sopiva neliöavain kiristinpyörään, vanhaan sopi varttinen hylsysarja, tää uus on vähän isompi. Tuon remmi tulee vissiin vähän tiukemmalle kuin perusbensan, ainakin haynes tarjosi 45 asteen vääntöä sen tavallisen 90 asteen sijaan? Pieleen olis menny ilman tätä vertaistukiryhmää, en olisi luultavasti osannut hakea säätöä kampuralta.
Jyrki C5 X7 sedan 2.0 HDI 136, C8 2.0 HDI ja jaguar ja Kia ja punto ja yaris ja aygo Exiä:Pöso 407 2,7 HDI, Berlingo 1,4 Multispace -99, C5 2.0 HDI Break -02, 406 HDI pösö -03, Xantia 2.0 16V Break -96, BX 19 GTI, Visa GT, BX 16 Break
|
|
|
|
 |
Harri126
|
Viestin otsikko: Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä? Lähetetty: 31.12.2012 09:36 |
Viestit: 1687 Paikkakunta: Helsinki
|
jiipee62 kirjoitti: Kiitoksia! Aamusella täytyy tehdä sopiva neliöavain kiristinpyörään, vanhaan sopi varttinen hylsysarja, tää uus on vähän isompi. Jos on samanlainen kuin tuossa meidän onyxissa niin siihen käy 8 mm kuusiokoloavain vaikka reikä onkin neliö. 
-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut -89 C25 Matkailuvehje -82 MB 500SEC -92 MB SL500 -63 VW Karmann Ghia -97 Honda VF 750 Magna
Entiset -98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut -93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä? Lähetetty: 31.12.2012 12:17 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
black_van kirjoitti: Tuota mä aina ihmettelen että onko oikeasti vaikeaa merkata merkkaustussilla kampiakselin kohdat ja nokan kohdat ja laittaa uusi hihna merkkien mukaan? Mitäs iloa siitä olisi tässä tapauksessa? Kätevästi olisi sitten uusikin hihna väärällä jaolla kun laittaisi vaan samalla tavalla kuin edellinen turakki.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
jiipee62
|
Viestin otsikko: Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä? Lähetetty: 31.12.2012 19:02 |
Viestit: 202 Paikkakunta: Nummela
|
Kyselyn kohteena ollut auto käy ja kukkuu iloisesti, jako on nyt ihan kohdallaankin. Päivän sillä pääsin jo ajelemaankin ennenkuin hydepumppu hajosi  , onneksi Xantia vaan toimii ja toimii. Vitosessa on jo ollut enemmän vikaa muutamassa päivässä kuin santussa vajaassa vuodessa 
Jyrki C5 X7 sedan 2.0 HDI 136, C8 2.0 HDI ja jaguar ja Kia ja punto ja yaris ja aygo Exiä:Pöso 407 2,7 HDI, Berlingo 1,4 Multispace -99, C5 2.0 HDI Break -02, 406 HDI pösö -03, Xantia 2.0 16V Break -96, BX 19 GTI, Visa GT, BX 16 Break
|
|
|
|
 |
SamiT
|
Viestin otsikko: Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä? Lähetetty: 31.12.2012 23:01 |
Viestit: 367 Paikkakunta: Paimio
|
jiipee62 kirjoitti: Kyselyn kohteena ollut auto käy ja kukkuu iloisesti, jako on nyt ihan kohdallaankin. Päivän sillä pääsin jo ajelemaankin ennenkuin hydepumppu hajosi  , onneksi Xantia vaan toimii ja toimii. Vitosessa on jo ollut enemmän vikaa muutamassa päivässä kuin santussa vajaassa vuodessa  Taitaa olla joku myynyt pois sinulle tulleen C5:n kun on alkanut tulla hydrauliikkapumppuongelmaa, sama taisi olla kyseessä tuon oman äskettäin hankitun C5:n kanssa, josta aiemmin kyselinkin. Sen oman auton pumpun sain kuntoon kun oli vain käämin pää hapettunut pieneltä matkalta pois. http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=13460
2001 Citroën C5 2.0i SX Break 2003 Citroen C5 2,0i SX Berline 1999 Peugeot Partner Van 1999 Peugeot 306 HDI 1998 Peugeot 605 ST V6 Aut 1994 Peugeot 405 1,6 GLi 1990 Citroen BX 16 GTI
|
|
|
|
 |
jiipee62
|
Viestin otsikko: Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä? Lähetetty: 01.01.2013 12:36 |
Viestit: 202 Paikkakunta: Nummela
|
SamiT kirjoitti: jiipee62 kirjoitti: Kyselyn kohteena ollut auto käy ja kukkuu iloisesti, jako on nyt ihan kohdallaankin. Päivän sillä pääsin jo ajelemaankin ennenkuin hydepumppu hajosi  , onneksi Xantia vaan toimii ja toimii. Vitosessa on jo ollut enemmän vikaa muutamassa päivässä kuin santussa vajaassa vuodessa  Taitaa olla joku myynyt pois sinulle tulleen C5:n kun on alkanut tulla hydrauliikkapumppuongelmaa, sama taisi olla kyseessä tuon oman äskettäin hankitun C5:n kanssa, josta aiemmin kyselinkin. Sen oman auton pumpun sain kuntoon kun oli vain käämin pää hapettunut pieneltä matkalta pois. http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=13460Ei, kun myi pois kun tuli kannentiivisteongelma niin pahaksi ettei enää sietänyt peruskäyttöä. Pumppuongelmaa ei ollut havainnut parin vuoden ja 55tkm:n aikana edellinen omistaja. Siellä oli vielä 40A sulakekkin paikallaan, ja toimi mulla muutaman päivän ja n. 500 km ihan kiltisti, sitten kun menin kansihomman jälkeen vaihtamaan rengasta ja yritin nostaa yläasentoon niin ei noussut. Silloin löytyi palanut sulake johon vaihdoin flektiltä 50A tilalle ja menoksi, n. 100m röykkyistä pihatietä jossa paikkeilla mittarivalot välkkyivät 3-5 keraa tiheään, ihan kuin olisi yrittänyt pumppua päälle. Siitä muutama sata metriä vielä niin kaupan pihassa ei toiminut enää. Täytyisköhän vielä käydä purkamassa toi, ja mitata kaikki kertaalleen.
Jyrki C5 X7 sedan 2.0 HDI 136, C8 2.0 HDI ja jaguar ja Kia ja punto ja yaris ja aygo Exiä:Pöso 407 2,7 HDI, Berlingo 1,4 Multispace -99, C5 2.0 HDI Break -02, 406 HDI pösö -03, Xantia 2.0 16V Break -96, BX 19 GTI, Visa GT, BX 16 Break
|
|
|
|
 |
|
|