Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Akun lataaminen
ViestiLähetetty: 05.01.2013 02:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 265
Mulla kun ei tähän asti vielä ole ollut näin uutta autoa kun tämä uusin hankinta (807 2.2 vm. -03) missä on ajotietokoneen lisäksi kaiken maailman sähkökilhaimet ja vempeleet, niin aloin tuossa miettiä että mitenkäs tuommoisen akun lataaminen. Pitääkö akun latauksen ajaksi ottaa akkukaapelit irti ja jos pitää niin mitä se saa aikaan muuta kun radiokanavien häviämisen? Vai saapiko tuota ladata niin että akkukaapelit on kiinni? Laturi mikä mulla on, on ctekin 3600, eli jonkun sortin älylaturiksi kai tuokin lasketaan...tai ainakin sitä niin mainostetaan.



Xantia Berline 1.8i 16V -99
Laguna 2.0 farkku -05
(ex) C5 Break 2.0 HDi 136 -08
(ex) Laguna I 1.8 16V -00
(ex) ZX Break 1.8i -95 Avantage
(ex) Xantia Berline 2.0i 16V -99
(ex) Xantia Break 1.8i 16V -00 Exclusive
(ex) BX 19 GTi -89
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akun lataaminen
ViestiLähetetty: 05.01.2013 03:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
bigbro kirjoitti:
tämä uusin hankinta (807 2.2 vm. -03) <leiks> Vai saapiko tuota ladata niin että akkukaapelit on kiinni? Laturi mikä mulla on, on ctekin 3600, eli jonkun sortin älylaturiksi kai tuokin lasketaan

Ihan huoletta voit ladata akkua sen ollessa kytkettynä autoon. Nuo älylaturit eivät nosta jännitettä älyttömäksi kuten perinteiset muuntaja+tasasuuntaaja -malliset (=painavat peltilaatikot).



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akun lataaminen
ViestiLähetetty: 05.01.2013 03:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Jaa? Noilla kauheilla peltilaatikoilla on tullut ladattua mitä vaan mitään vielä rikkomatta. Mitäs ne nykyautoissa rikkoo?
"peltilaatikon" jännite ei taida kauhiasti yli 17 voltin nousta.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akun lataaminen
ViestiLähetetty: 05.01.2013 10:41 

Viestit: 265
Paikkakunta: Lapinlahti
Katsopa laitteen käyttöohje sivu 3, kappaleet "Laturin liittäminen akkuun, joka on autossa" ja "Kytkentä mukana tulevalla kaapelilla ja rengaskaapelikengillä".
http://www.akkupojat.fi/files/pdf/new_XS3600_FI.pdf



Ami 6 1962 * 2CV6 Spécial 1986 * Saxo 1.4i SX automatic 2000 * Berlingo 2.0 HDi Spacelight 2002 * C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akun lataaminen
ViestiLähetetty: 05.01.2013 10:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
bigbro kirjoitti:
Mulla kun ei tähän asti vielä ole ollut näin uutta autoa kun tämä uusin hankinta (807 2.2 vm. -03) missä on ajotietokoneen lisäksi kaiken maailman sähkökilhaimet ja vempeleet, niin aloin tuossa miettiä että mitenkäs tuommoisen akun lataaminen. Pitääkö akun latauksen ajaksi ottaa akkukaapelit irti ja jos pitää niin mitä se saa aikaan muuta kun radiokanavien häviämisen? Vai saapiko tuota ladata niin että akkukaapelit on kiinni? Laturi mikä mulla on, on ctekin 3600, eli jonkun sortin älylaturiksi kai tuokin lasketaan...tai ainakin sitä niin mainostetaan.
Näissä "uudemmissa" ei akun johtoja kannata irrotella ihan tuosta vaan. BSI:n olisi hyvä olla "nukkumassa" ennenkuin sähköt katkaistaan. Samoin kytkemiseen on oma proseduurinsa, jolla BSI saadaan heräämään kaikessa rauhassa. Ohjelman lataus kestää muutamia sekunteja. Ohjeita irrottamiseen ja kytkemiseen löytyy vaikkapa hakemalla "+BSI" ja "+boot*"

Tuon Ctekin maksimivirta on vain 3.6A eikä se päästä jännitettäkään karkaamaan liian korkeaksi, eli se on turvallinen auton elektroniikan suhteen.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akun lataaminen
ViestiLähetetty: 05.01.2013 11:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
bigbro kirjoitti:
Vai saapiko tuota ladata niin että akkukaapelit on kiinni? Laturi mikä mulla on, on ctekin 3600
Saa. Siinä oleelliset.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akun lataaminen
ViestiLähetetty: 05.01.2013 11:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 265
Kiitos kaikille vastauksista. Selvisipä tämäkin. Ja pitääkin tutustua tuohon svc:n mainitsemaan BSI juttuun, uutta asiaa kun minulle on. Lienee aika siirtyä tässäkin asiassa jo tälle vuosituhannelle :-D



Xantia Berline 1.8i 16V -99
Laguna 2.0 farkku -05
(ex) C5 Break 2.0 HDi 136 -08
(ex) Laguna I 1.8 16V -00
(ex) ZX Break 1.8i -95 Avantage
(ex) Xantia Berline 2.0i 16V -99
(ex) Xantia Break 1.8i 16V -00 Exclusive
(ex) BX 19 GTi -89
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akun lataaminen
ViestiLähetetty: 05.01.2013 13:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Cikatti kirjoitti:
Mitäs ne nykyautoissa rikkoo? "peltilaatikon" jännite ei taida kauhiasti yli 17 voltin nousta.

Siinähän se jo tulikin. Auton sähkölaitteet on mitoitettu max 16 voltin jännitteelle jotta normaalista 14,4 voltin latausjännitteestä on vielä turvamarginaalia. Todellisuudessa siellä on kuitenkin vielä osissa omat marginaalinsa tuon speksatun 16 voltin yli joten ongelmia ei todennäköisesti tule mutta väylää yms elektroniikkaa sisältävässä autossa se vianhaku voi olla ihanan rentouttavaa jos jotain kuitenkin hajoaa.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: