|
Kirjoittaja |
Viesti |
Benoit
|
Viestin otsikko: Ruiskusuutinvika voi tulla kalliiksi Lähetetty: 17.03.2013 12:43 |
Viestit: 107
|
Auto: Xantia -99 80 kw HDI, 145tkm, moottoria lukuunottamatta hyvä kunto
Ongelma: Paha savutus kylmäkäynnistyksessä, ruma venttiliääni. Diagnoosi: vuotava ruiskusuutin, virheellinen palotapahtuma ja sen seurauksena viottunut pakoventtiili, lohkeama männässä, särkynyt kampiakselin laakeri ja vääntynyt kampiakseli, sylinterin seinämässä syvä ura. Vaihtoehdot: käytetyn kokonaisen moottorin osto taikka oman korjaus. Päädyttiin korjaamaan, kun käytettyjen kunnosta ei saatu varmuutta. Moottori piti irrottaa joka tapauksessa. Korjaustoimet: moottori irrotettiin vaihteistoineen, rakennettiin uusi moottori laakerivikaan tuhoutuneen vm -02 C5:n moottorin lohkosta ja männistä (ajettu 30tkm) sekä omasta kunnostetusta kannesta, johon uusittiin pakoventtiili. Oma kampiakseli oikaistiin, hiottiin ja laakeroitiin, egr tulpattiin, kytkin uusittiin samoin turbo. Kun koko jakopää ja hihnapyörä oli vastikään uusittu, vaihdettiin vain jakohihna. Huomioita: Xantian moottorin irrotus on viheliäinen työ myös ammattilaiselle. Omatoimisesti en olisi selviytynyt työstä. Vaikka kytkin ja turbo eivät olisikaan uusimisen tarpeessa, se kannattaa tehdä, kun moottori kerran on irti. Ainoastaan turbon öljyn paluuputki jouduttiin rakentamaan, koska sijainti lohkossa oli eri paikassa. Opetus: Ruiskusuuttimet kannattaa tarkistuttaa ajoissa, jos auton vikaoireet niihin viittaavat.
Pegeot 607 2.2 HDI -01 Ex: 2x 407 V6 autom -04, Alfa Romeo 159 -09 1,9 JtdmA, Xantia V6-97 ja 2.0 HDI -00, XM 2,1 TD-97 sekä lukuisia muita Peugeoteja
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Ruiskusuutinvika voi tulla kalliiksi Lähetetty: 17.03.2013 12:53 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Ei tainnut puuhatonni tuohon hommaan riittää,ei varmaankaan edes kaksi. Suuttimien kunnostus olisi varmaankin maksanut murto-osan remontin hinnasta. kauanko oli tuo vika päällä että ehti tekemään tuollaiset tuhot?
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Ruiskusuutinvika voi tulla kalliiksi Lähetetty: 17.03.2013 13:32 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Benoit kirjoitti: Auto: Xantia -99 80 kw HDI, 145tkm, moottoria lukuunottamatta hyvä kunto
Ongelma: Paha savutus kylmäkäynnistyksessä, ruma venttiliääni. Diagnoosi: vuotava ruiskusuutin, virheellinen palotapahtuma ja sen seurauksena viottunut pakoventtiili, lohkeama männässä, särkynyt kampiakselin laakeri ja vääntynyt kampiakseli, sylinterin seinämässä syvä ura. Millä logiikalla virheellinen palotapahtuma särkee kampiakselin laakerin ja vääntää kampiakselin mutkalle? Tunnustan, etten ole etenkään uudempien moottoreiden asiantuntija. En vaan ymmärrä syy-seuraus-suhdetta. 
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Ruiskusuutinvika voi tulla kalliiksi Lähetetty: 17.03.2013 15:09 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
XM-Hannu kirjoitti: Millä logiikalla virheellinen palotapahtuma särkee kampiakselin laakerin ja vääntää kampiakselin mutkalle? Tunnustan, etten ole etenkään uudempien moottoreiden asiantuntija. En vaan ymmärrä syy-seuraus-suhdetta.  Vuotava suutin nostaa sylinterin lämpötilaa, eli aiheuttaa ylimääräistä lämpökuormaa. Tämä voi irrottaa ajanmittaan männästä palasia jotka sitten männän ja kannen väriin puristuessaan aiheuttavat laakeriin pistekuormia, joka sitten rikkoo männän ja laakerin. Toinen, jopa todennäköisempi vaihtoehto on, että mäntä karstoittuu niin pahasti, että se osuu yläkuolokohdassa kanteen. HDi:ssä männän pään ja kannen välillä ei ole tilaa mitenkään liikaa: vain hieman yli 0,6 mm. Männän pää voi tulla maksimissaan 1,56 mm yli lohkon pinnan. Minimissäänkin 0,47mm. Asennusvaiheessa tämä ylitys mitataan ja valitaan oikean paksuinen kannentiiviste viidestä erilaisesta, joita löytyy 0,05mm välein.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Benoit
|
Viestin otsikko: Re: Ruiskusuutinvika voi tulla kalliiksi Lähetetty: 17.03.2013 15:19 |
Viestit: 107
|
Venttiilin varressa oli palamisen synnyttämä kolo, liekkijälki. Varsi oli myös hieman vääntynyt.
Liitteet: |

laakeri.jpg [ 49.11 KiB | Katsottu 7200 kertaa ]
|

mäntä.jpg [ 92.21 KiB | Katsottu 7200 kertaa ]
|
Pegeot 607 2.2 HDI -01 Ex: 2x 407 V6 autom -04, Alfa Romeo 159 -09 1,9 JtdmA, Xantia V6-97 ja 2.0 HDI -00, XM 2,1 TD-97 sekä lukuisia muita Peugeoteja
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Ruiskusuutinvika voi tulla kalliiksi Lähetetty: 17.03.2013 19:33 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Kuva kertoo paljon. Oliko muut männät avattaessa paljon siistimmät? 
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Ruiskusuutinvika voi tulla kalliiksi Lähetetty: 17.03.2013 21:06 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Common Rail systeemissä reilummin vuotava suutin voi myös muuttua jopa puhalluslampuksi, sillä suuttimen takana on jatkuva paine. Vuotava suutin saattaa siis työntää polttoainetta palotilaan jatkuvana suihkuna. Tämä tosin johtaa yleensä männän sulamiseen.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Ruiskusuutinvika voi tulla kalliiksi Lähetetty: 17.03.2013 21:28 |
Viestit: 5125
|
Ja tuostakin männästä on toinen puoli jo sulanut ja hävinnyt...
|
|
|
|
 |
Benoit
|
Viestin otsikko: Re: Ruiskusuutinvika voi tulla kalliiksi Lähetetty: 17.03.2013 23:55 |
Viestit: 107
|
Muut sylinterit ja männät olivat moitteettomat. Vioittuneesta männästä puuttuu iso pala ja venttiilin lautasen alapuolella varressa on liekin syömä kolo.
Pegeot 607 2.2 HDI -01 Ex: 2x 407 V6 autom -04, Alfa Romeo 159 -09 1,9 JtdmA, Xantia V6-97 ja 2.0 HDI -00, XM 2,1 TD-97 sekä lukuisia muita Peugeoteja
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Ruiskusuutinvika voi tulla kalliiksi Lähetetty: 18.03.2013 09:36 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Kyllä kai petilaakerikin kärsii, kun liikaa mekaanista kuormaa, siinä öljykalvo ei enää paljon auta. Kiinni vaan leikkautuu.
|
|
|
|
 |
|
|