Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Ruiskusuutinvika voi tulla kalliiksi
ViestiLähetetty: 17.03.2013 12:43 

Viestit: 107
Auto: Xantia -99 80 kw HDI, 145tkm, moottoria lukuunottamatta hyvä kunto

Ongelma: Paha savutus kylmäkäynnistyksessä, ruma venttiliääni.
Diagnoosi: vuotava ruiskusuutin, virheellinen palotapahtuma ja sen seurauksena viottunut pakoventtiili, lohkeama männässä, särkynyt kampiakselin laakeri ja vääntynyt kampiakseli, sylinterin seinämässä syvä ura.
Vaihtoehdot: käytetyn kokonaisen moottorin osto taikka oman korjaus. Päädyttiin korjaamaan, kun käytettyjen kunnosta ei saatu varmuutta. Moottori piti irrottaa joka tapauksessa.
Korjaustoimet: moottori irrotettiin vaihteistoineen, rakennettiin uusi moottori laakerivikaan tuhoutuneen vm -02 C5:n moottorin lohkosta ja männistä (ajettu 30tkm) sekä omasta kunnostetusta kannesta, johon uusittiin pakoventtiili. Oma kampiakseli oikaistiin, hiottiin ja laakeroitiin, egr tulpattiin, kytkin uusittiin samoin turbo. Kun koko jakopää ja hihnapyörä oli vastikään uusittu, vaihdettiin vain jakohihna.
Huomioita: Xantian moottorin irrotus on viheliäinen työ myös ammattilaiselle. Omatoimisesti en olisi selviytynyt työstä. Vaikka kytkin ja turbo eivät olisikaan uusimisen tarpeessa, se kannattaa tehdä, kun moottori kerran on irti. Ainoastaan turbon öljyn paluuputki jouduttiin rakentamaan, koska sijainti lohkossa oli eri paikassa.
Opetus: Ruiskusuuttimet kannattaa tarkistuttaa ajoissa, jos auton vikaoireet niihin viittaavat.



Pegeot 607 2.2 HDI -01
Ex: 2x 407 V6 autom -04, Alfa Romeo 159 -09 1,9 JtdmA, Xantia V6-97 ja 2.0 HDI -00, XM 2,1 TD-97 sekä lukuisia muita Peugeoteja
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ruiskusuutinvika voi tulla kalliiksi
ViestiLähetetty: 17.03.2013 12:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Ei tainnut puuhatonni tuohon hommaan riittää,ei varmaankaan edes kaksi.
Suuttimien kunnostus olisi varmaankin maksanut murto-osan remontin hinnasta.
kauanko oli tuo vika päällä että ehti tekemään tuollaiset tuhot?



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ruiskusuutinvika voi tulla kalliiksi
ViestiLähetetty: 17.03.2013 13:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Benoit kirjoitti:
Auto: Xantia -99 80 kw HDI, 145tkm, moottoria lukuunottamatta hyvä kunto

Ongelma: Paha savutus kylmäkäynnistyksessä, ruma venttiliääni.
Diagnoosi: vuotava ruiskusuutin, virheellinen palotapahtuma ja sen seurauksena viottunut pakoventtiili, lohkeama männässä, särkynyt kampiakselin laakeri ja vääntynyt kampiakseli, sylinterin seinämässä syvä ura.

Millä logiikalla virheellinen palotapahtuma särkee kampiakselin laakerin ja vääntää kampiakselin mutkalle? Tunnustan, etten ole etenkään uudempien moottoreiden asiantuntija. En vaan ymmärrä syy-seuraus-suhdetta. :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ruiskusuutinvika voi tulla kalliiksi
ViestiLähetetty: 17.03.2013 15:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
XM-Hannu kirjoitti:
Millä logiikalla virheellinen palotapahtuma särkee kampiakselin laakerin ja vääntää kampiakselin mutkalle? Tunnustan, etten ole etenkään uudempien moottoreiden asiantuntija. En vaan ymmärrä syy-seuraus-suhdetta. :roll:
Vuotava suutin nostaa sylinterin lämpötilaa, eli aiheuttaa ylimääräistä lämpökuormaa. Tämä voi irrottaa ajanmittaan männästä palasia jotka sitten männän ja kannen väriin puristuessaan aiheuttavat laakeriin pistekuormia, joka sitten rikkoo männän ja laakerin. Toinen, jopa todennäköisempi vaihtoehto on, että mäntä karstoittuu niin pahasti, että se osuu yläkuolokohdassa kanteen.

HDi:ssä männän pään ja kannen välillä ei ole tilaa mitenkään liikaa: vain hieman yli 0,6 mm.
Männän pää voi tulla maksimissaan 1,56 mm yli lohkon pinnan. Minimissäänkin 0,47mm.
Asennusvaiheessa tämä ylitys mitataan ja valitaan oikean paksuinen kannentiiviste viidestä erilaisesta, joita löytyy 0,05mm välein.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ruiskusuutinvika voi tulla kalliiksi
ViestiLähetetty: 17.03.2013 15:19 

Viestit: 107
Venttiilin varressa oli palamisen synnyttämä kolo, liekkijälki. Varsi oli myös hieman vääntynyt.


Liitteet:
laakeri.jpg
laakeri.jpg [ 49.11 KiB | Katsottu 7203 kertaa ]
mäntä.jpg
mäntä.jpg [ 92.21 KiB | Katsottu 7203 kertaa ]

Pegeot 607 2.2 HDI -01
Ex: 2x 407 V6 autom -04, Alfa Romeo 159 -09 1,9 JtdmA, Xantia V6-97 ja 2.0 HDI -00, XM 2,1 TD-97 sekä lukuisia muita Peugeoteja
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ruiskusuutinvika voi tulla kalliiksi
ViestiLähetetty: 17.03.2013 19:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Kuva kertoo paljon. Oliko muut männät avattaessa paljon siistimmät? :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ruiskusuutinvika voi tulla kalliiksi
ViestiLähetetty: 17.03.2013 21:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Common Rail systeemissä reilummin vuotava suutin voi myös muuttua jopa puhalluslampuksi, sillä suuttimen takana on jatkuva paine. Vuotava suutin saattaa siis työntää polttoainetta palotilaan jatkuvana suihkuna. Tämä tosin johtaa yleensä männän sulamiseen.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ruiskusuutinvika voi tulla kalliiksi
ViestiLähetetty: 17.03.2013 21:28 

Viestit: 5125
Ja tuostakin männästä on toinen puoli jo sulanut ja hävinnyt...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ruiskusuutinvika voi tulla kalliiksi
ViestiLähetetty: 17.03.2013 23:55 

Viestit: 107
Muut sylinterit ja männät olivat moitteettomat. Vioittuneesta männästä puuttuu iso pala ja venttiilin lautasen alapuolella varressa on liekin syömä kolo.



Pegeot 607 2.2 HDI -01
Ex: 2x 407 V6 autom -04, Alfa Romeo 159 -09 1,9 JtdmA, Xantia V6-97 ja 2.0 HDI -00, XM 2,1 TD-97 sekä lukuisia muita Peugeoteja
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ruiskusuutinvika voi tulla kalliiksi
ViestiLähetetty: 18.03.2013 09:36 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Kyllä kai petilaakerikin kärsii, kun liikaa mekaanista kuormaa, siinä öljykalvo ei enää paljon auta. Kiinni vaan leikkautuu.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: