|
Kirjoittaja |
Viesti |
HOTO
|
Viestin otsikko: Citroën BX kolisee... Lähetetty: 02.02.2009 20:24 |
Viestit: 203 Paikkakunta: Kuopio
|
Tänään huomasin tossa että pienistäkin montuista kova kolina kuluu oikeasta etupäästä, osaisiko joku sanoa mistä tämä voisi johtua ja onko kalliskin operaatio ?
Citroën BX 19 GTi 16V 1992 Citroën BX 16 TGi 1993 " keltamusta "
http://www.youtube.com/watch?v=UiCsisTDN5I ( Ei Heikkohermoisille )
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Citroën BX kolisee... Lähetetty: 02.02.2009 20:36 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Tukivarsien puslat, koiranluut tai alapallot melko todennäköisesti. Ei ole kallis. Tukivarsien puslat ääntelevät tyypillisesti myös vedon katketessa tai kytkeytyessä. Koiranluita ja alapalloja voi erotella äänestä ja ihan tutkimalla välyksiä. Toisaalta, joskushan ne kaikki menevät vaihtoon kuitenkin...
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
wanhustiina
|
Viestin otsikko: Re: Citroën BX kolisee... Lähetetty: 04.02.2009 12:24 |
Viestit: 309 Paikkakunta: Renko
|
No niin kolisee minullakin, mutta mielestäni vasemmalla. Ajattelin päästä helpolla syyn etsimisen suhteen. Menin katsastukseen, kun se oli ajankohtaista muutenkin. Pyysin katsastussetää kolinan syytä etsimään - ei hän löytänyt, vaan hyväksyi kulkimen katsastuksessa sellaisenaan. Kolina vaan siis häiritsee edelleenkin ja syyksi epäilen koiranluuta. Mikähän on paras auton asento väljyyden etsimisessä?
|
|
|
|
 |
rmattila
|
Viestin otsikko: Re: Citroën BX kolisee... Lähetetty: 04.02.2009 12:55 |
Viestit: 852 Paikkakunta: VT 2
|
BX:n alapallo voi olla todella väljä ilman, että näkyy katsastuksessa. Kun auto on ylhäällä, tukivarret roikkuvat niin alaviistossa asennossa, että pallonivelen välykset häviävät.
Minä pyysin viime keväänä katsastushenkilöä oikein varta vasten katsomaan, onko vasemman puolen välys pallonivelessä vai missä. Etsi, väänsi ja koitti, mutta ei väljää löytänyt. Ajaessa kumminkin piti sellaista ääntä, että pistin itse (rouvan) auton ajokieltoon, kunnes ehdin ottaa ko. pallon pois. Välystä oli useampi milli ja nivel jo hyvää vauhtia tulossa läpi. Välystä oli kuitenkin vain, kun nivel oli suorassa eli auto ajoasennossa.
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Citroën BX kolisee... Lähetetty: 04.02.2009 14:29 |
Viestit: 2699
|
rmattila kirjoitti: BX:n alapallo voi olla todella väljä ilman, että näkyy katsastuksessa. Kun auto on ylhäällä, tukivarret roikkuvat niin alaviistossa asennossa, että pallonivelen välykset häviävät.
Minä pyysin viime keväänä katsastushenkilöä oikein varta vasten katsomaan, onko vasemman puolen välys pallonivelessä vai missä. Etsi, väänsi ja koitti, mutta ei väljää löytänyt. Ajaessa kumminkin piti sellaista ääntä, että pistin itse (rouvan) auton ajokieltoon, kunnes ehdin ottaa ko. pallon pois. Välystä oli useampi milli ja nivel jo hyvää vauhtia tulossa läpi. Välystä oli kuitenkin vain, kun nivel oli suorassa eli auto ajoasennossa. Niinhän se minäkin kävin yhden auton kanssa katsastuskonttorilla haetuttamassa kolinan lähdettä. Katsastusmies paneutui asiaan niin tarmolla, että ajoi auton vielä raskasajoneuvolinjalle, kun siellä on äkäisempi tärytin, vai mikä nytkytin se on. Mutta välyksiä ei löytynyt. Ja kolina jatkuu. Kait se on alettava nivel kerrallaan vaihtamaan.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
citikkahullu
|
Viestin otsikko: Re: Citroën BX kolisee... Lähetetty: 04.02.2009 16:19 |
Viestit: 115 Paikkakunta: Lounais-Kainuu
|
Tuttua on, tuttua. Jos ei malta laittaa "varman päälle" , siis alapallot ja koiranluut (tarkistaen tietty ainakin ulommat raidepäät myös), niin ensiksi alapallot - useimmiten niistä vika lopulta löytynyt. On ollut jopa niin, että nivelen kierteet löysällä. Joillakinhan on jopa irronnut koko nivel yläpäästään! Viimeksi etsiskelin ja tunnustelin joka niveltä oikein apuvoimien kanssa ja nosturilla - ei löydetty selvää kolinan aiheuttajaa. Otin "BX-varaosalaatikkoni" mukaan ja kaverin nosturilla vaihdoin molemmat alapallot ja koiranluut, sekä vielä varmuudeksi oikean ulomman raidepään, kun tuntui hieman väljää. Loppui kolinat - että onkin hiljainen - Millesime-eristyksin. Voishan sitä tietty hakea joskus nivel kerrallaan ja "avata" kyseinen osa tarkempaan tarkasteluun, mutta onhan tuota muutakin rassaamista yleensä riittämiin.
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Citroën BX kolisee... Lähetetty: 04.02.2009 19:36 |
Viestit: 1589 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Kaskas.. No nyt löytyi selitys sille, miksi Premier sai syksyllä leiman, vaikka ajossa kolisee niin pirusti. Ihmettelin aika paljon, kun ei huomauttanut yhtään mistään etupäässä, kun taas Xsarasta sain paljon pienemmillä kolinoilla vaihtaa alapallot inssin mieliksi. Eli juu, taidan minäkin aloittaa noista alapalloista.  Toisella puolella tuntuukin olevan väljää, kun käsin kokeilee (kiitos, RPekka).
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Citroën BX kolisee... Lähetetty: 04.02.2009 22:54 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Tulsku kirjoitti: Toisella puolella tuntuukin olevan väljää, kun käsin kokeilee (kiitos, RPekka). Menee rutiinilla, tiedä sitten onko se hyvä vai huono asia. Eivätpähän pahalaiset ruostu jumiin kun pysyvät tuoreena. Lappeenrannan K1-katsastus löyti tuosta minun Brakista 2 väljää alapalloa etupäästä, Kuopion A-katsastus oli samaa autoa syynännyt 6 viikkoa sitten ja hylännyt mm takajousituksen topparikumin takia, väljiä niveliä ei siellä näkynyt. Ilmeisesti nuo alapallot oli olleet siellä "jonnii aikaa" koska toinen oli niin tiukassa ettei ole missän koskaan ollut. Kuumia sille piti antaa ihan huolella ja sen jälkeen saikin sitten vaihtaa myös pyöränlaakerin joka ei arvostanut ko. operaatiota ollenkaan. Noitten nivelien vaihtamiseen olen todennut hyviksi työvälineiksi paineilmataltan, paineilmamutterinvääntimen ja rälläkän. Muutaman kerran tuskailin koiranluun vaihdossa kun kierreosa on ruosteessa ja nylokki hirttää kiinni. Sittemmin tajusin että romuastiaanhan se vanha koiran luu on muutenkin menossa ja olen suoraan päästellyt rälläkällä mutterin puolivälistä koiranluun kallistuksenvakaajan puoleisen kierteen poikki. Alapää joka on tukivarressa kartiolla lähtee yleensä mutterimopolla ihan kiltisti. Alapallon saa helposti irti tuolla paineilmataltalla kun löysää ensin mutterin ja jättää sen "huulille". Sitten siansorkalla ts kartionirroitushaarukalla kartio irti, paineilmataltalla se pallonivel löysälle ja pihdeillä sitten irti ja uusi paikalleen. Kuparitahnaa kun muistaa noihin kaikkiin pistää ennen kokoamista niin on sitten parin vuoden päästä taas helpompi tehdä samat remontit.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Citroën BX kolisee... Lähetetty: 04.02.2009 23:05 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Xantiassani ihmettelin aavistuksenomaista ohjaustunto- ongelmaa. Katsastusinssinkin pyysin katsomaan, leima tuli. Ilmeisesti jotain toleranssia heillä on. Kuitenkin syksyllä vaihdoin tukivarsien puslat, eivät enää olleet parhaimmillaan. Alkuperäisillä! Varsinaisen kimmokkeen näiden uusimiseen sain, kun vaihdoin ulommat r- päät. Ei oikein saanut mitattua asiallisia lukemia. Jarrupalojen kolinat onkin oma lukunsa.
|
|
|
|
 |
rmattila
|
Viestin otsikko: Re: Citroën BX kolisee... Lähetetty: 04.02.2009 23:14 |
Viestit: 852 Paikkakunta: VT 2
|
citikkahullu kirjoitti: Joillakinhan on jopa irronnut koko nivel yläpäästään! Tuossa vähän aikaa sitten (siitäkin hitto soikoon jo 10 vuotta mennyt!) kävi ensimmäisen BX:n kanssa noin. Olin ajamassa Helsingin keskustassa puoli kymmenen aikaan ehtoolla töistä kämpille, kun Kaisaniemenkadulta Liisankadulle käännyttäessä lähti paapuurin puolen pallonivel jengoiltaan. Oli se jo vähän kolissut, mutta varsinaisesti ei vielä ollut väljää tuntunut. Katsastuksesta oli alle kuukausi aikaa. Vetoakseli ulos laatikosta ja öljyt raitiovaunukiskoille. Muutaman minuutin kun odotin, tuli vielä seiskan ratikka taakse helpottamaan rauhallisen tilannearvion tekemistä. Pari hinausautofirmaa kiitti ei, kun kuuli, että mehu-Sitikasta on kyse, kolmannen auto tuli paikalle. Vedettiin Beksä lavetille (autoin kädellä paapuurin pyörää, ettei riko paikkoja), ja hyppäsin kyytiin. Kysyin kuskilta, mitäs moinen taksikyyti maksaa, ja tuomio oli 700 markkaa alkavalta tunnilta. Kysyi, mihin viedään. Sanoin, että kuskataan Kulosaareen tien varteen. Kuski ihmetteli että eikö johonkin pajalle pitäisi. Vastasin, että ei aikataulu anna myöten, pitää päästä Beksällä aamuksi Poriin töihin. Vähän se muljautteli silmiään, mutta lähti ajelemaan. Päästiin Kulosaareen, otettiin Sitikka lavetilta, ja tuumin, että minulla on vielä puoli tuntia maksettua aikaa jäljellä, että josko kuski voisi sen verran jelpata, että lainaisi tunkkia niin saadaan uusi pallonivel (vararenkaan sisältä) paikalleen. Ei kuulemma tunkki kuulunut hinurin varusteisiin. Onneksi oli jalkakäytäväremontti käynnissä, lainasin (10 vuotta mennyt, rikos on jo vanhentunut!) liikennemerkkiä: betoninen jalusta auton viereen ja liikennemerkin varsi vivuksi, hinausautokuski istumaan painoksi vivun päähän ja Beksä ilmaan. Vetoakseli booreilleen, uusi pallonivel jengoilleen (sattui takapaksista vielä löytymään Fiskarsin kirves, jolla sai kiristyksen ja lukituksen tehtyä), ja kuski pääsi tupakan poltettuaan jatkamaan matkaa ilman lisäviiveitä. Varapyörän häkki tuli lavetilta alas otettaessa runnottua, muuten vaurioilta vältyttiin. Uudet vaihdelaatikkoöljyt sisälle ja reilusti rasvaa kuminsa menettäneen vetoakselin suojaksi, ja keula kohti länttä. Poriin ehdin viittä vaille määräajan, ja Beksä palveli insidentin jälkeen vielä kolmattasataatuhatta kilometriä. (Ja tuollahan se taustalla näkyy, edelleen eläkevirkaansa toimittamassa..) Syy tapahtuneeseen oli loppujen lopuksi siinä pyöräntuennan puoleisessa osassa pallonivelen liitosta: naarasjenka oli kulunut harjoiltaan niin matalaksi, että uusikin pallonivel hyppäsi jengoiltaan. Tuon tapahtuman jälkeen on BX:illä tullut ajettua yli puoli miljoonaa kilometriä, mutta vieläkin olen yliherkkä pyöräntuennan kolinoille. Kerran viikossa kurkkaan, että pallonivelten jengat on varmasti pohjassa. Ja raitiovaunukiskoja kartan kuin ruttoa.
Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka. http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/ http://alstuttu.org/
|
|
|
|
 |
rmattila
|
Viestin otsikko: Re: Citroën BX kolisee... Lähetetty: 04.02.2009 23:20 |
Viestit: 852 Paikkakunta: VT 2
|
RPekka kirjoitti: Alapallon saa helposti irti tuolla paineilmataltalla kun löysää ensin mutterin ja jättää sen "huulille". Sitten siansorkalla ts kartionirroitushaarukalla kartio irti, paineilmataltalla se pallonivel löysälle ja pihdeillä sitten irti ja uusi paikalleen. Täytyy tuota omaa patenttiakin taas tilaísuuden tullen mainostaa.
Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka. http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/ http://alstuttu.org/
|
|
|
|
 |
bx-cruising
|
Viestin otsikko: Re: Citroën BX kolisee... Lähetetty: 06.02.2009 13:50 |
Viestit: 44 Paikkakunta: Joensuu
|
Olipas hyvä että tuli luettua viestiketju... Omakin Bexteri on ruvennut kolisemaan, juurikin kuskin puolelta  , ja eiköpähän tuo liene juurikin alapallossa tai koiranluissa se kolinan juuri  ... Pitääpä laittaa syyniin... 
menneet BX 1.4 TR -85, BX 1.6 TRS -86, BX 1.4i TR -90, Xantia 1.8i 16V -96, ZX 1.4i -97 ajossa: Pögöö306
-Heavy metal on pelastanut monet Jeesukselta
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Citroën BX kolisee... Lähetetty: 07.02.2009 10:12 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
RPekka kirjoitti: Lappeenrannan K1-katsastus löyti tuosta minun Brakista 2 väljää alapalloa etupäästä, Kuopion A-katsastus oli samaa autoa syynännyt 6 viikkoa sitten ja hylännyt mm takajousituksen topparikumin takia, väljiä niveliä ei siellä näkynyt. Ilmeisesti nuo alapallot oli olleet siellä "jonnii aikaa" koska toinen oli niin tiukassa ettei ole missän koskaan ollut. Kuumia sille piti antaa ihan huolella ja sen jälkeen saikin sitten vaihtaa myös pyöränlaakerin joka ei arvostanut ko. operaatiota ollenkaan.
Miekin TZI:n alapalloa joskus jonkun aikaa taistelin irti, ennen kuin huomasin jonkun hitsanneen sen paikoilleen... pyöränlaakeri siitäkin meni vaihtoon tuon jälkeen 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: Citroën BX kolisee... Lähetetty: 07.02.2009 14:11 |
Viestit: 1128
|
Oletteko poistaneet lukitukset ennen poisto-operaatiota. Onhan ne tiukkoja olleet senkin jälkeen. Ei onneksi hitsattuja ole tullut vastaan.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Citroën BX kolisee... Lähetetty: 08.02.2009 11:22 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
avbx kirjoitti: Oletteko poistaneet lukitukset ennen poisto-operaatiota. Onhan ne tiukkoja olleet senkin jälkeen. Ei onneksi hitsattuja ole tullut vastaan. Kyllähän ne lukitukset on ihan hyvä poistaa. Mutta eiköhän tuohon päde sama kuin vetarin mutteriinkin, eli sopivilla työkaluilla ei tarvitse lukituksia availla, vaan aukenevat ihan itsestään 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
|
|