Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia HDi pyörittää laiskasti, eikä käynnisty
ViestiLähetetty: 05.06.2013 15:05 

Viestit: 55
Terve vaan taas, yhtä aikaa ilo ja harmi taas tämän apufoorumin puoleen kääntyä.

-99 HDi xantiassani oli ilmeisesti jotenkin jäänyt parkit päälle pitkäksi viikonlopuksi ja tyhjä akku odotti maanantaina ihmettelijäänsä. Auto tarjosi vain hyvin laiskaa pyöritysä ja viisarit viuhuivat edes takaisin.

Laitoin sitten auton kaapeleihin vaimon pikku-Corollan kanssa ja annoin niiden viettää yhteistä aikaa parikymmentä minuuttia luovuttaja-auto käynnissä. Vaan mutta eihän se auttanut lainkaan. Sama laiska meno jatkui oli luovuttaja-auto käynnissä tai kokonaan ilmankin. Pelkkä Corollan akku kytkettynä startti ei hievahtanutkaan.

Akku on vain reilun vuoden vanha, silmästä katsomalla näkyy vain mustaa, eli latausta kaipaa. Napajännite on yleismittarilla 11V. Onko normaalia että 11V jännitteellä jo alkaa startti hyytyä? Corollan kanssa kimpassa jännite näytti 12,5V, mutta startti ei juurikaan sen reippaammin pyörinyt.

Ymmärrykseni akuista on rajallinen joten onko mahdollista että Corollan akku/latausvirta on isomman diiselin tarpeisiin riittämätön? Onko syytä epäillä muuta vikaa kun 11V jännitteellä tai jopa sillä 12,5V avustetulla jännitteellä pyöritys oli hyvin laiskaa?

Kiitos jälleen avusta jo etukäteen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia HDi pyörittää laiskasti, eikä käynnisty
ViestiLähetetty: 05.06.2013 15:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
eioo ollu kunnon kytkentää akkujen välillä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia HDi pyörittää laiskasti, eikä käynnisty
ViestiLähetetty: 05.06.2013 16:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
kokemjne kirjoitti:
eioo ollu kunnon kytkentää akkujen välillä.
HDi:n startti voi ottaa 10V jännitteellä jopa 550A virtaa, eli tosiaan huono kontakti tai liian ohuet kaapelit. Akkujen plus-navat yhteen kaapelilla ja auttajan akun miinusnavasta johto suoraan hodarin lohkoon kiinni (EI AKKUUN). Muistaakseni jakopään lähellä oli sopivia kohtia.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia HDi pyörittää laiskasti, eikä käynnisty
ViestiLähetetty: 05.06.2013 16:43 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Heikommilla johdoilla on asiaa vain ottavan akun lataukseen. Jännitteen pitäisi nousta 14V:n tienoille. Klassinen kysymys: missä kunnossa on akun, niiden napakenkin, liitoksineen ja maadoitusten kunto. Sellaista Xantiaa ei hevin löydä, missä nämä olisivat enää likikään uutta vastaavassa kunnossa, paitsi laitettuina.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia HDi pyörittää laiskasti, eikä käynnisty
ViestiLähetetty: 05.06.2013 17:17 

Viestit: 55
ealab kirjoitti:
Heikommilla johdoilla on asiaa vain ottavan akun lataukseen. Jännitteen pitäisi nousta 14V:n tienoille. Klassinen kysymys: missä kunnossa on akun, niiden napakenkin, liitoksineen ja maadoitusten kunto. Sellaista Xantiaa ei hevin löydä, missä nämä olisivat enää likikään uutta vastaavassa kunnossa, paitsi laitettuina.


Sormipelillä arvioiden kaapelini ovat mallia pili-pali. 500A niistä ei varmasti kulje. Mites kauan autoja pitäisi pitää luovutusasennossa eli latauksessa että starttia voi edes harkita kokeilevansa? Onko luovuttajalla väliä? Saisin varmaan naapurin isosta diiselistä myös luovuttajan jos tarve on...

Kengät ja maadoitukset akun vieressä eivät ole lainkaan hapettuneet, vaikkeivat uutuuttaan enää kiiltelekään.

Taidan ottaa seuraavaksi viilan ja hiekkapaperia matkaan ja tehdä kunnon kiiltävät liitoskohdat joka liittimelle.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia HDi pyörittää laiskasti, eikä käynnisty
ViestiLähetetty: 05.06.2013 18:27 

Viestit: 5124
Xantigon kirjoitti:
...Napajännite on yleismittarilla 11V. Onko normaalia että 11V jännitteellä jo alkaa startti hyytyä? ...

Kyllä 11 Volttia on lepojännitteenä vielä aivan tyhjä, ainakin jos se on mitattu pieni hetki kaapeleiden irrottamisen jälkeen (se lepojännite pitäisi mitata muutaman tunnin odottelun päästä - eikä siltikään kerro juuri mitään tarkkaa ja lämpötilakin pitäisi ottaa huomioon)

Ilmeisesti ollut suht. huono liitäntä ollut Tojo-Citikka välillä tai sitten akku vaan oli huono vastaanottamaan virtaa (mutta ei yleensä tuota ongelmaa kuin kovalla pakkasella, mutta ehkä myös aivan tyhjällä akulla, kun elektrolyytti on pelkkää vettä? )
-> Akku lataukseen vuorokaudeksi tai pidemmäksi jos on minilaturi

napattu netistä, http://www.koivunen.fi/koivunen/sp_Content06623:
Lainaa:
lepojännite 11,04 V -> varaus 0 %


Itse vältän nykyään luovuttajan käynnissäoloa starttikokeilujen aikana - Isot virrat, huonot/kipinöivät liitokset tärinästä startin aikana voivat aiheuttaa ongelmia elektroniikalle - itse syytän tätä ilmiötä aikoinaan laturin diodien kärähtämisestä - harvoin sattuu, mutta ainakin jos startattavan akku ja startti on huonoja/viallisia on melko hankala kuorma.
Nykyään teen noin:
1. kytken johdot, kuten edelläkin kuvattu viimeinen maadoitusliitos koneen runkoon (tukevaan hyvään maapisteeseen)
2. luovuttaja käymään, mieluummin lisää kierroksiakin
3. Luovuttajan sammutus
4. vasta pienen hetken päästä starttiyritys (tämä toki hieman heikentää starttimahdollisuuksia, mutta hyvillä liitoksilla ja paksuilla kaapeleilla tuo vartti/20 min on aina riittänyt, on joskus akku ollut "aivan" tyhjäkin kuten edellä.

[Edit] Tuolla 11 Volttia on jopa hieman rajoilla kannattaako kokeilla hinaamalla käyntiin, kun ruiskut vaatii elektroniikan lisäksi virtaa ja saattaa hehkutkin käydä hetken päällä (Vai miten HDI:ta hinausstarttia mahdetaan ohjeistaa...), mutta ainakin hitaasti startilla pyörittäessä HDI:n elektroniikka ei edes yritä käynnistää, jollei saavuteta riittävää pyörimisnopeutta


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia HDi pyörittää laiskasti, eikä käynnisty
ViestiLähetetty: 05.06.2013 21:42 

Viestit: 55
Lähtihän se. Kiitokset neuvoista.

Ratkaisuna oli siis pilipalikaapelien pihtien muokkaaminen sellaiseksi että kontaktipintaa tuli lisää (hampaiden lievää taivuttelua ja turhan muovin leikkaamista pois). Sitten vaan kaapelit kiinni, luovuttaja-tojota käyntiin ja 15min odottelu. Virittelin vielä lumiharjan kaasupolkimen ja penkin väliin siten että kierrokset pysyivät tasaisena 2300 paikkeilla. 15min jälkeen jännite oli noussut 12,1V. Latailin vielä 5min lisää niin jännitettä löytyi 12,3V ja sillähän uskaltaa jo kokeilla. Startti ei ollut terhakka, mutta kuitenkin riittävä. Vartin tyhjäkäynnin jälkeen jännite oli jo 12,9V joten uskalsin jättää auton parkkiin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia HDi pyörittää laiskasti, eikä käynnisty
ViestiLähetetty: 05.06.2013 22:21 

Viestit: 568
Paikkakunta: Akaa
Aiheesta tuli mieleen tapahtuma vuosien takaa. Kaverin BX seisoi työpaikan parkkipaikalla viikonlopun ja sen jälkeen ei startti jaksanut pyörittää kuin pari kierrosta. Kaverilla oli apukaapelit ja annoin lisävirtaa eikä mitään apua - nihkeästi pari kierrosta starttasi. Kaveri siitä päättelemään, että olisko startin hiilet lopahtaneet - irroitti startin ja käytti jossain korjaamossa hiilien vaihdossa. Eikä vieläkään lähtenyt. Tällä kertaa tulin omien kaapeleitten kanssa apuun ja Beksi pärähti iloisesti käyntiin. Mielenkiinnosta tutkittiin kaverin apukaapelit katkaisemalla ja sen "kaapelin" sisälle oli kätkettynä silmämääräisesti arvioituna n. 0,75 johtoa - ei ihme ettei virtaa juurikaan niitten läpi kulkenut. Kohtalaisen iso vaiva tuli kun ei tuotakaan tullut älyttyä tarkistaa...



.~___~.
{[___]}
{°/^\°}
{/_^_\}

"Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli.
HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia HDi pyörittää laiskasti, eikä käynnisty
ViestiLähetetty: 06.06.2013 08:09 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Lataa nyt akku täyteen. Vajaalataus ei hyvää tee. Ladattaessa akkujännite pitäisi nousta yli 14V:n. Ja sen jälkeen, muutaman tunnin päästä jännitettä pitäisi olla reilusti yli 12V. Ongelmina ei olekaan nuo liitokset, vaan napakenkien puristuliitokset, varsinkin plussassa, sekä akun maadoitus vaihteistossa/moottorissa. Mittaapa jännite, moottori käyden, kaikki sähkökuorma kytkettynä akun miinusnavan ja moottorin väliltä. Sieltä on usein löytynyt sanottavaa, enemmän, kuin muutama kymmenen mV:a. Syynä hapantunut liiitos vaihteistossa. Toosasta löytyy toinenkin maadoituspaikka...Sama koskee plusnapaa, siinä mitataan akun napa- kenkä, kenkä- kukin johdin erikseen. Itse olen tästä syystä uusinut napakengät kolmeen autoon. Suojaa maadoitusliitokset jollain suoja-aineella.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia HDi pyörittää laiskasti, eikä käynnisty
ViestiLähetetty: 06.06.2013 10:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
ealab kirjoitti:
...Syynä hapantunut liiitos vaihteistossa. Toosasta löytyy toinenkin maadoituspaikka...
Sinne maadoituskaapelin vaihteiston päähän löytyy sopiva liitin myös mistä tahansa sähköasennuksia tekevästä liikkeestä. Maksaa euron pari ja yleensä vielä puristavat liittimen kaapelin päähän samaan hintaan. Vanhasta kaapelista siis pari senttiä pois ja kuoritaan niin, että kirkas kaapeli näkyy. Sitten pätkä kutistesukkaa kaapelin päälle, uusi liitin puristetaan kiinni ja se kutistesukka päälle. Kestää huomattavasti kauemmin kuin originaaliliitos.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: