Xantigon kirjoitti:
...Napajännite on yleismittarilla 11V. Onko normaalia että 11V jännitteellä jo alkaa startti hyytyä? ...
Kyllä 11 Volttia on lepojännitteenä vielä aivan tyhjä, ainakin jos se on mitattu pieni hetki kaapeleiden irrottamisen jälkeen (se lepojännite pitäisi mitata muutaman tunnin odottelun päästä - eikä siltikään kerro juuri mitään tarkkaa ja lämpötilakin pitäisi ottaa huomioon)
Ilmeisesti ollut suht. huono liitäntä ollut Tojo-Citikka välillä tai sitten akku vaan oli huono vastaanottamaan virtaa (mutta ei yleensä tuota ongelmaa kuin kovalla pakkasella, mutta ehkä myös aivan tyhjällä akulla, kun elektrolyytti on pelkkää vettä? )
-> Akku lataukseen vuorokaudeksi tai pidemmäksi jos on minilaturi
napattu netistä,
http://www.koivunen.fi/koivunen/sp_Content06623:
Lainaa:
lepojännite 11,04 V -> varaus 0 %
Itse vältän nykyään luovuttajan käynnissäoloa starttikokeilujen aikana - Isot virrat, huonot/kipinöivät liitokset tärinästä startin aikana voivat aiheuttaa ongelmia elektroniikalle - itse syytän tätä ilmiötä aikoinaan laturin diodien kärähtämisestä - harvoin sattuu, mutta ainakin jos startattavan akku ja startti on huonoja/viallisia on melko hankala kuorma.
Nykyään teen noin:
1. kytken johdot, kuten edelläkin kuvattu viimeinen maadoitusliitos koneen runkoon (tukevaan hyvään maapisteeseen)
2. luovuttaja käymään, mieluummin lisää kierroksiakin
3. Luovuttajan sammutus
4. vasta pienen hetken päästä starttiyritys (tämä toki hieman heikentää starttimahdollisuuksia, mutta hyvillä liitoksilla ja paksuilla kaapeleilla tuo vartti/20 min on aina riittänyt, on joskus akku ollut "aivan" tyhjäkin kuten edellä.
[Edit] Tuolla 11 Volttia on jopa hieman rajoilla kannattaako kokeilla hinaamalla käyntiin, kun ruiskut vaatii elektroniikan lisäksi virtaa ja saattaa hehkutkin käydä hetken päällä (Vai miten HDI:ta hinausstarttia mahdetaan ohjeistaa...), mutta ainakin hitaasti startilla pyörittäessä HDI:n elektroniikka ei edes yritä käynnistää, jollei saavuteta riittävää pyörimisnopeutta