Qppo kirjoitti:
Korkeudensäätimen huollosta ei mitään hajua millon tehty
Tuossa tapauksessa kannattaa aloittaa sillä huollolla ja säädöllä. Osiksi tarvitset kaksi säädinventtiilin kalvon pantaa (hinta taitaa olla yht. noin 10 €) ja lisäksi hieman huoltokemikaaleja (rasvaa yms). Hommaan menee ilta - tai saa siihen kauemminkin tuhraantumaan, jos haluaa. Tässä pikainen ohje:
- Auton perä pukeille (tai auto nosturille/montulle) ja jousituksesta paine pois (ala-asentoon moottorin käydessä, auta pyörät ylös, paineenlaskuruuvi löysälle)
- Varapyöräteline kannattaa tipauttaa pois häiritsemästä (olikohan 13 mm kannalla oleva ruuvi toisena telineen vasemmassa etunurkassa)
- Sisävivulta säädinvivustolle tuleva tanko irti vivustosta (8 mm kannalla oleva ruuvi löysälle ja lärpäke pois jousen koukkujen välistä)
- Linnunluu irti (lähtee vääntämällä, jos on väljä niin vaihda, tarvittaessa myös kuula vivuston puolelta)
- Hydrauliputket ja letku irti venttiilistä (3 kpl putkia, 1 letku; merkkaa järjestys varmuudeksi, jos epäilyttää, huomioi tiivisteet putkien liitynnöissä)
- Säädivuvuston kiinnitysruuvit auki (3 kpl torx-kantaisia)
- Vivusto pöydälle
- Irrota venttiili (2 kpl ruuveja, ovatkohan 11 mm kannoilla)
- Venttiili auki (pölysuojat lähtevät vetämällä, karalta mutteri ja yhdyskappale pyörittämällä, kalvojen pannat kääntelemällä meisselillä tms, levyjen lukkorenkaat pienellä meisselillä; älä sotke osien järjestystä tai asentoa)
Venttiili levitettynä, kuvassa ovat sekä uudet että vanhat pannat- Putsaa kaikki osat ja kasaa uusien pantojen kanssa, tarvittaessa muutkin hajalliset osat vaihdetaan
- Putsaa myös vivusto ja herkistele se niin, että liikkuu kevyesti
Venttiili paikoillaan vivustossa, kuusiokoloruuvit vain tulppina liitynnöissä- Laita venttiili kiinni paikoilleen vivustoon ja rasvaa vivusto hyvin
- Säädin kiinni paikoilleen
- Putket ja letku kiinni
- Rasvaa linnunluun molemmat päät ja laita se paikoilleen
- Jätä käsisäätövivun tanko vielä irti tai löysälle
- Paineenvapautusruuvi kiinni, käsisäätövipu normaaliasentoon ja auto käyntiin
- Säädä peruskorkeus kohdilleen (vakaajan ympärillä olevaa klipsua pyörittelemällä)
- Kiinnitä käsisäätövivun tanko siten, ettei jää pänninkiin
- Tarkista vielä, ettei vuoda mistään
- Kovaa ajoa
Jos vielä tuon jälkeen on jotain vikoja, niin aletaan sitten analysoimaan tarkemmin. Ennen huoltoa ei kannata mielestäni yhtikäs mitään arpoa.