Break kirjoitti:
Riittääkö tuo 1.6 minnekään? Onko noissa 2.0 ja 2.2 koneissa eroja. 2008 - 2010 mallisia ajattelen...
Kertooten kokeneemmat!
Kokemusta löytyy noista kaikista, toki eniten 2.0HDi:stä automaatista 136 ja 163 viritysasteissa neljän viime vuoden ajalta. Edelleenhän on tilanne, ettei 1.6Hdi saa edes Sitä Oikeaa Jousitusta, joten se saattaa jo joillain tiputtaa yhden vaihtoehdon pois.

Lisäksi omasta mielestäni kyseinen moottori on hieman alitehoinen maantievauhdeilla tapahtuviin ohituksiin. Tai ainakin ohituksista jää se helppous ja mukavuus pois. Kannattaa myös huomata, että 1.6HDi:ssä on vain viisi vaihdetta ja jo normaaleissa maantievauhdeissa kierrokset kasvavat isoiksi eli hiljaisuus kärsii. Vastaavasti 2.0HDi automaatissa kuudes vaihde tuottaa mukavan pienet kierrokset maantielle.
Parilitrainen mylly lienee MuTuna sanottuna paras vaihtoehto luotettavuuden kannalta ja onhan sitä pataa jo tehtykin niin paljon eikä ole mitään isompaa pahaa kuulunut. Lisäksi omat kokemukset kahdesta eri C5:sta tuolla samalla koneella puoltavat tätä näkemystä.

Uudemmasta 2.2 on koeajon verran kokemusta ja onhan siinä kyllä selkeästi enemmän ruutia kuin pari desiä pienemässä - kaksi turboa auttaa kummasti asiaa ja n. 100Nm lisävääntö (saman verran kuin V6 HDi:ssä!). Parilitraisella tuottaa jo mukavan vaivattomia ohituksia, mutta tuolla 204:lla sitä haluaa jo ohittaa ihan vaan huvin vuoksi!
