Mitään ennenkuulumattoman uutta ei odotuksista huolimatta ole valitettavasti tarjolla. Suurin osa moottoritekniikan keksinnöistä on, ellei lähes sadan vuoden, niin kymmenien vuosien ikäisiä. Kehitys on pääasiassa tunnettujen asioiden yhdistämistä ja optimointia kohti haluttuja ominaisuuksia.
Asiat eivät ole välttämättä kovin yksinkertaisia ja kaikki muutokset vaikuttavat kaikkeen muuhun.
Moottorin hyötysuhde riippuu palamisen huippulämpötilasta ja pakokaasun lämpötilasta sen poistuessa sylinteristä.
Turbon avulla osa pakokaasun sisältämästä energiasta (paine, lämpö ja liike) saadaan talteen.
Lämpötilan lisäksi hyötysuhdetta parantaa nopea palaminen.
Lämpötilaan vaikuttaa dynaaminen puristussuhde (=staattinen puristussuhde, imuventtiilin sulkeutumishetki, sylinterin täytösaste=ahtopaine/ ilman tiheys/ lämpötila/ kaasuläpän aiheuttama alipaine)
Korkeampi puristussuhde=parempi hyötysuhde.
Kuitenkin (esi-, pyörre-,apu-)kammiodieseleissä hyötysuhde on huonompi kuin suoraruiskutusdieseleissä korkeammasta puristussuhteesta huolimatta, koska energiaa hukkuu palotilan suuremman pinta-alan ja kammion virtaushäviöiden takia. Lisäksi puristussuhteen noususta aiheutuvat häviöt kasvavat hyötyjä nopeammin.
Ottomoottorin puristussuhdetta rajoittaa polttoaineen nakutusherkkyys.
Moottorin kitkasta aiheutuva hukkateho kasvaa pyörintänopeuden kasvaessa.
Turbo parantaa hyötysuhdetta pääsääntöisesti ainoastaan kun sylinterin täytösaste on yli yhden, lisäksi vaikuttaa se että turbo lämmittää imuilmaa. Turbon hyötysuhde ilman puristamisessa on huonompi kuin männän. Toimiessaan huonolla hyötysuhteella turbon ilmaa lämmittävä vaikutus voi aiheuttaa sen, ettei ahtopaineen noususta huolimatta teho lisäänny vaan laskee, koska ilmamäärä (eli palamiseen tarvittava happi) ei kasva.
Tässä alkajaisiksi, eikä mikään kirjoittamani ole varsinaisesti yleispätevä absoluuttinen totuus, mutta luultavasti enemmän on faktaa, kuin huuhaata. Mielestäni ei ole tyhmää kysyä jos ei tiedä, mutta väärän tiedon esittämisen paheksumista aion tulevaisuudessakin jatkaa.

Toivon keskustelun jatkuvan rakentavassa hengessä.
