Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xm yllätti kolmannen kerran....ruosteisesti
ViestiLähetetty: 16.12.2013 19:41 

Viestit: 461
Paikkakunta: Tuusula
Katsastin XM kulkimeni lokakuussa ja pistin välittömästi pukeille talvilepoon. Katsastaja kehui hyväksi ja ruosteettomaksi. Kun irrotin pyöriä ruostesuojauksen tarkistamista varten niin apurungossa oli reikä. Osaa se paksukin pelti ruostua. Kun laskin kuskin puoleista laitaa alemmaksi niin yläpuolellakin oli peltikatoa. Pelkääjän puolta ei niin helposti voikaan laskea tai joutuu äyskäröimään bensiiniä kun täyttöletku on sijoitetty niin kummasti, koukkaa apurungon alta vai olisko niin että apurungon siipi menee bensaputken päälle
Englannin sitikkafoorumissa oli tietoa että XM on kastamalla sinkitty paitsi katto ja konepelti sähköllä sinkitty mutta täysin ilman suojausta on apurungot ja varapyörän teline. Onkohan nuo sitten tarpeettomia kun ei ole tarvinnut suojata muulla kuin ohuella maalilla.


Liitteet:
DSCN4357.JPG
DSCN4357.JPG [ 89.54 KiB | Katsottu 13975 kertaa ]
DSCN4356.JPG
DSCN4356.JPG [ 87.17 KiB | Katsottu 13975 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm yllätti kolmannen kerran....ruosteisesti
ViestiLähetetty: 16.12.2013 22:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
Roplaaja kirjoitti:
Englannin sitikkafoorumissa oli tietoa että XM on kastamalla sinkitty paitsi katto ja konepelti sähköllä sinkitty
Jos näin on, muutamaan näkemääni XM:n on iskenyt vakavamman puoleinen sinkkikato.



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm yllätti kolmannen kerran....ruosteisesti
ViestiLähetetty: 17.12.2013 01:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Roplaaja kirjoitti:
Englannin sitikkafoorumissa oli tietoa että XM on kastamalla sinkitty .

Voihan siellä tuollainen teksti olla, mutta onko kaikki totta, mitä kirjoitetaan? Tai mitä lie kirjoittaja tarkoittanut. :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm yllätti kolmannen kerran....ruosteisesti
ViestiLähetetty: 17.12.2013 18:14 

Viestit: 725
Ainakin sisarmalli Peugeot 605 on täyssinkitty, altaassa käytetty.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm yllätti kolmannen kerran....ruosteisesti
ViestiLähetetty: 17.12.2013 18:49 

Viestit: 461
Paikkakunta: Tuusula
XM suojaus itse korissa vaikuttaa yhtä hyvältä kuin Pöso kun 22 vuotiaassa rouvassa on kori pinnalta aivan virheettömän näköinen. Tuskin ilman sinkitystä olis noin siisti.
Kaksi edellistä yllätystä tuli etutunkin korvakkeiden ympäristöstä, peltiä kadonnut koteloiden sisältä, päälle näytti virheettömältä.
Taka-apurunkoa olen myös suojannut mutta taas vaan yllätti. Ruoste alkoi kotelon sisältä ja lopuksi yllätys tuli pintaan. Siinä koteloita riittää kun monin paikoin paksua kaksinkertaista peltiä ja ei minkäänläistä sinkitystä


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm yllätti kolmannen kerran....ruosteisesti
ViestiLähetetty: 17.12.2013 18:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Mitä tarkoittaa altaassa käytetty? Kokonaisen korin sähkösinkitystä? Vai 400 C sinkkikylvyssäkö? Vai onko kyseessä maalausta edeltävä fosfatointi, kuumassa vedessä fosforihappoa? Löytyykö tuohon tietoon lähdettä? :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm yllätti kolmannen kerran....ruosteisesti
ViestiLähetetty: 18.12.2013 00:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Kuva

Tuosta on maali vähän irtoillut, siitähän voisi tarkalla silmällä erottaa si..... :roll: Paitsi että kännykällä pitäisi kuvailla vain tunteita.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm yllätti kolmannen kerran....ruosteisesti
ViestiLähetetty: 18.12.2013 18:04 

Viestit: 274
Paikkakunta: Lohja
Melkoinen puusilmä tuota katsastanut jos on ruosteettomaksi kehunut :D
Omasta kokemuksestani tosin katsastustoiminta mennyt viime vuosina ääripäästä toiseen ainakin joillakin asemilla, vaikka prosenttikohtaiset hylkäykset kohdallaan muka ovatkin. Joitakin vuosia sitten nipottivat turhasta kun taas nykyään tuntuu olevan pääasia, että asiakas saa mahansa täyteen kahvia ja kermapullaa ja hyvän mielen tuoreen leiman lisäksi,,,
Olen saanut leiman parikin kertaa niin puslasohloon ajokkiin, että itse en olisi hyväksynyt edes suurilla lahjuksilla ;)



Miks nää aina hajoo jostain kohtaa,,,
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm yllätti kolmannen kerran....ruosteisesti
ViestiLähetetty: 19.12.2013 17:29 

Viestit: 461
Paikkakunta: Tuusula
Voi voi, mites XM Hannu on löytänyt noin huonosti hoidetun XM.
Tässä kuvaa minun -90 mallista. Sillä on ajettu päivittäin kehä ykköstä ja Tuusulantietä töihin ja niitä vasta suolataan talvisin. Kori
On sileä kuin pikkulapsen pylly, ei näppylöitä ja ruskea väri tässä johtuu, ei kakasta vaan vahapohjaisesta kotelonsuoja-aineesta. Sitä olen ruiskinut viiden vuoden välein.


Liitteet:
DSCN4379.JPG
DSCN4379.JPG [ 82.59 KiB | Katsottu 13536 kertaa ]
DSCN4378.JPG
DSCN4378.JPG [ 87.58 KiB | Katsottu 13536 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm yllätti kolmannen kerran....ruosteisesti
ViestiLähetetty: 19.12.2013 18:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
XM-Hannu kirjoitti:
Kuva

Tuosta on maali vähän irtoillut, siitähän voisi tarkalla silmällä erottaa si..... :roll: Paitsi että kännykällä pitäisi kuvailla vain tunteita.

Tuo auto oli ruosteinen jo 5 vuotta sitten ja nyt seisonut tuon 5 v. Sinänsä huvittava tuo Samsung kännykän väritoisto. Kuvan auto on metallihohtoVIHREÄ ja tuo valkoinen "rätti" etuoikealla musta muovinen sisälokari, tietysti maantien harmaaksi kuraantuneena.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm yllätti kolmannen kerran....ruosteisesti
ViestiLähetetty: 22.12.2013 11:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Olempa nähnyt Roplaajan XM:n apurunko irroitettuna ja kertakaikkiaan tässä on hyvä esimerkki 23-vuotiaasta autosta, se on pelleiltään liki uusi koska sitä on sentään silloin tällöin suojattu. Yleisesti vanhojen pelien harrastajat pitävät vanhan suojausta liki hölmönä hommana vaan sitäpä se ei ole.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm yllätti kolmannen kerran....ruosteisesti
ViestiLähetetty: 22.12.2013 16:18 

Viestit: 274
Paikkakunta: Lohja
Joo, ja samaa piittaamattomuutta suojauksesta esiintyy myös ihkauusien pelien omistajilta. Autohan on nykyään korostetusti kertakäyttöhyödyke, joka vaihdetaan sosiaalisten paineiden takia viimeistään kun seuraava facelift oksennetaan autotehtaan linjalta ulos. Lisäksi uskotaan sokeasti sen kortongin ohuen sinkkikerroksen suojaavuuteen eikä sen takia huolehdita korin hoidosta. Ihme touhua kerrassaan :shock:



Miks nää aina hajoo jostain kohtaa,,,
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm yllätti kolmannen kerran....ruosteisesti
ViestiLähetetty: 22.12.2013 16:37 

Viestit: 909
puuparta kirjoitti:
Joo, ja samaa piittaamattomuutta suojauksesta esiintyy myös ihkauusien pelien omistajilta. Autohan on nykyään korostetusti kertakäyttöhyödyke, joka vaihdetaan sosiaalisten paineiden takia viimeistään kun seuraava facelift oksennetaan autotehtaan linjalta ulos. Lisäksi uskotaan sokeasti sen kortongin ohuen sinkkikerroksen suojaavuuteen eikä sen takia huolehdita korin hoidosta. Ihme touhua kerrassaan :shock:


Ei se niin ihmeellistä ole, ettei halua maksaa satoja euroja suojauksesta, jos auto on kerran tarkoitus vaihtaa pois. Hyötyhän menee kokonaan suojaamon omistajalle ja auton myöhemmille omistajille. Uudehkon auton hyvityksessä se ei valitettavasti näy.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm yllätti kolmannen kerran....ruosteisesti
ViestiLähetetty: 22.12.2013 18:13 

Viestit: 274
Paikkakunta: Lohja
Niin no, ei varmaankaan. Se sen sijaan ON ihmeellistä miten kukaan imbesilli haluaa maksaa tai siis ottaa pankkilainaa useita kymmeniä tuhansia auton ostaakseen. Ei siinä sitten varmaan enää olekaan varaa maksaa sitä 600 - 800 satkua mitä vaikkapa Finikor-ketjun perusteellisin uuden auton suojaus vähän auton koosta riippuen köyhdyttää ;)



Miks nää aina hajoo jostain kohtaa,,,
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm yllätti kolmannen kerran....ruosteisesti
ViestiLähetetty: 24.12.2013 14:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Pasis tuot mielestäni ajatusmaailmallasi tuon normaalin piittaamattomuuden hyvin esille. Pahoitelut en halua arvostella ja tarkoitat varmasti yleisesti auton käyttäjiä mutta juuri tämä älytön kuluttaminen on niin järjetöntä. Sitä paitsi olen nähnyt että ihan aidosti hyvin ruostesuojatun Vectran ja Corsan vaihdossa autoliike arvosti hintaa ylöspäin koska todella nämävehkeet olivat hyvin suojattu.
Minä olen ylpeä siitä että ajokortti on ollut noin 28 vuotta mutta autojen hankinta on vienyt multa euroiksi muutettua rahaa noin 30 keur koko aikana.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm yllätti kolmannen kerran....ruosteisesti
ViestiLähetetty: 24.12.2013 15:19 

Viestit: 909
Suojaushaluihin vaikuttaa sekin, että maahantuojan/merkkiikkeen suhtautuminen on suojaukseen enemmän kielteinen kuin kannustava. Moni uuden auton ostaja uskoo, että sielläkin tiedetään jotain. Koritakuu menee, jos suojauksessa tehdään lisäreikiä. Itse olen ostanut yhden uuden auton eli Berlingon yli 30 vuoden autoilu-uran aikana. Se oli alunperin tarkoitus suojauttaa, koska en tiennyt kauanko sitä pidetään, mutta suojaamattahan sekin jäi. :?
Jos ei ole koskaan ostanut uutta autoa, on vähän jäävi arvostelemaan. :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm yllätti kolmannen kerran....ruosteisesti
ViestiLähetetty: 24.12.2013 15:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Miten uuden auton ostamatta jättäminen sopii ajatuksena jääviyteen? Moni on ostanut käytetyn ja suojannut sen jälkikäteen niin että ikää on jatkunut korissa ilman ruostetta jopa yli vuosikymmenen.
Olen useamman uuden auton suojannut kaverin kanssa yhdessä ja kyllä oli häkellyttävä näky pohjissa. Ne olivat pelkässä pohjamaalissa. Mutta, vanhan auton suojaamistoimenpiteet ovat vähintään yhtä tärkeitä jollei jopa tärkeämpiä mm sinkittömyyden takia.

Muuten, käytännössä sellaista asiaa ei ole kuin koritakuu. Sen ymmärtää kun hetken miettii. Uusissa autoissa on muuten mahottoman hienot massaustulppapaikat, ihan jopa paikkaan pääsee ruiskuttamaan. Kynnyksissäkin on jopa 200 mm välein tulppa.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm yllätti kolmannen kerran....ruosteisesti
ViestiLähetetty: 24.12.2013 15:56 

Viestit: 909
Vastasin alunperin Puuparralle, joka arvosteli ihkauuden autonostajien käyttäytymistä. Enkä missään tapauksessa vähättele suojauksen merkitystä, mutta ymmärrän myös niitä, jotka sen jättävät syystä tais toisesta tekemättä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm yllätti kolmannen kerran....ruosteisesti
ViestiLähetetty: 24.12.2013 17:12 

Viestit: 461
Paikkakunta: Tuusula
Asian tekee van monimutkaiseksi jos aina ostaa käytetyn auton josta hinta on jo ajettu alas mutta kilometrit vielä pääosin edessä. Luin jostain että ruostesuojaliikkeille on suositus vai olikohan se oiken määräys että jos asiakas tuo auton suojaukseen jossa on jo alkavaa ruostetta niin sitä ei saa ottaa suojaukseen. Jos asiakas oikein inttää niin sen autoon saa tehdä vain kevyen suojauksen kotelonsuoja-aineella joka paikkaan ja ilmoittaa että suojaus on hyvin lyhytikäinen.
Kaikilla ei ole edes mahdollisuutta itse tehdä mitään tai sitten menee sormi suuhun jos on paikka missä tekee niin miten.
Täsä on montaa kuppikuntaa. On öljynsottaajaa, jäteöljyn tuhrijaa, tervakallea ja kotelolitkun spruuttaajaa ja kaiken huipuksi massanlevittäjää ruosteen päälle. Tämä vaikuttaa samanlaisilta kuin uskonasiat, politiikka ja työpaikalla oman automerkin kehuminen. Pääasia että jotain tekee ja itse on tyytyväinen. Patongista löytyy juttua tästä riittävästi
Ruotse käyttäytyy pirullisesta eikä siinä aina järkeily auta. Viimeksi tässä XM takakelkassa. Alapuoli,joka lilluu suolavedessä ja johon aina kasaantuu kosteaa asfalttijauhoa-hiekkaa on aivan ruosteeton ja puhdas pohjamaali paskakerroksen alla. Yläpuolelta joka on puhtaampi ja kuivempi on 2mm pellit puhki. Kun putsailin lisää ja raavin ruostetta pois niin melkein kaikki pellit on puhki useasta paikasta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm yllätti kolmannen kerran....ruosteisesti
ViestiLähetetty: 24.12.2013 17:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2821

Profiili ICQ
Roplaaja kirjoitti:
Voi voi, mites XM Hannu on löytänyt noin huonosti hoidetun XM.
Tässä kuvaa minun -90 mallista. Sillä on ajettu päivittäin kehä ykköstä ja Tuusulantietä töihin ja niitä vasta suolataan talvisin. Kori
On sileä kuin pikkulapsen pylly, ei näppylöitä ja ruskea väri tässä johtuu, ei kakasta vaan vahapohjaisesta kotelonsuoja-aineesta. Sitä olen ruiskinut viiden vuoden välein.


Kaksi PSA:n tuotetta on kehä 3 sisäpuolelta tullut haettua ja molemmat niin kaameessa kunnossa pohjaltaan et oksat pois :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm yllätti kolmannen kerran....ruosteisesti
ViestiLähetetty: 24.12.2013 22:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Kyllä minakin ymmärrän suojaamattomuutta, esim VW Caddy jota olen työkaverilla seurannut on nähtävästi todella hyvin kunnossa pysyvää sorttia ja sitä ei ole suojattu mitenkään. Autolla on vedetty jo 200 000 km. Mutta sitten on esim nämä uudet Fordit, ne alkaa mätänemään välittömästi kaupasta ajon jälkeen ja vaatii ehdottomasti suojauksen.
Suojaustarpessa siis on selvästi merkkikohtaisia eroja.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm yllätti kolmannen kerran....ruosteisesti
ViestiLähetetty: 13.01.2014 16:36 

Viestit: 725
XM-Hannu kirjoitti:
Mitä tarkoittaa altaassa käytetty? Kokonaisen korin sähkösinkitystä? Vai 400 C sinkkikylvyssäkö? Vai onko kyseessä maalausta edeltävä fosfatointi, kuumassa vedessä fosforihappoa? Löytyykö tuohon tietoon lähdettä? :roll:


http://m.youtube.com/watch?v=H6kMMjXRmfE
Kohdasta 18:50 eteenpäin. Samassa kylvyssä on 605 ja XM käyneet.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm yllätti kolmannen kerran....ruosteisesti
ViestiLähetetty: 13.01.2014 20:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Sikäli kuin ymmärsin, niin kori käy sähkösinkityksessä tuossa maitomaisessa litkussa. Kertoja mainitsee "electro zäänk (zink)", ja kohdassa 19.10 näkyy vasemmalla korin alla sähköjohdin, anodi tai katodi, en nyt muista, kummin päin pitää olla, kun halutaan metallin pelkistyvän pintaan.
Kuten aiemmin mainitsin, niin sähkösinkityksellä kerrospaksuus on tyypillisesti 1/5 kuumasinkityksen kerrosvahvuudesta, mutta eipä ainakaan tule valumajälkiä, kuten yleensä kokonaisena kuumasinkityissä teräsrakenteissa.

Tuo minun valokuvaamani, nyt jo paalattu, auto oli varmaan paljon suolateitä nähnyt, mutta vähemmän kotelosuoja-aineita nähnyt yksilö.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm yllätti kolmannen kerran....ruosteisesti
ViestiLähetetty: 13.01.2014 20:46 

Viestit: 624
Kenen valmistajan vahapohjaista kotelonsuoja ainetta olet käyttänyt "roplaaja" , jotta muutkin tietävät hyvän suoja-aineen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm yllätti kolmannen kerran....ruosteisesti
ViestiLähetetty: 13.01.2014 20:48 

Viestit: 461
Paikkakunta: Tuusula
Luin jostain englanninkielisestä sepustuksesta että XM kori on kasattu kuumasinkitystä peltilevystä. Kun ne peltiosat ovat pistehitsattu kasaan niin peli menetetty. Hitsauspaikoista sinkki palaa pois, siihen tulee rengas jossa ei ole mitään sinkkiä ja siinä se ongelma sitten onkin. Samassa mainittiin että rengasfirmat ja muut autoa nostelevat tahot voi nostaa autoa väärin ja tunkin korvakkeet taipuu sisäänpäin. Tällöin alasauman rako aukeaa ja kakkavesi pääsee muhimaan kynnyskoteloihin. Sisempi kynnyskotelo on pahempi ruostumaan


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: yason ja 10 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: