|
Kirjoittaja |
Viesti |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 31.12.2013 10:32 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Tuollaisiin nykimisiin vaikuttaa myös tulpat. Kokeilepa muitakin merkkejä. Omat kokemukset, tosin Xantiasta, suositusten mukaisilla Championin tulpilla, ne lähtivät varsin pian "mäkeen". Nyt Boschin FR78:t, näillä pelaa nätisti, kuten myös aiemmilla Eyguem RFC 42 LS 2Z. Toinen satsi Brisk A-23 ei ollutkaan niin hyvä, lievää levottomuutta pintakaasualueella. Näistä kaikista oli/on kärkivälit (0,9)tarkistettu. Ps. Jotkut moittivat NGK:ta. Riippunee moottorista, systeemistä. 70-80-luvulla NGK:t: alkuperäisiä japseja pidettiin parempina, kuin "ei japsikynttilöitä". Näihin juttuihin tullee varmaankin kommenttia. Toivottavasti positiivista. Onko jakajan, myös sen alipainesäätimen toiminta-alue, säätökulmat juuri tuohon moottoriin. Niissä lienee eroja eri moottoreille.
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 31.12.2013 11:12 |
Viestit: 2699
|
Sytytystulppahan on yksinkertainen laite. Usein täälläkin on juttua, kuinka toisen merkkinen tulppa toimii ja toinen ei, vaikka kyse uusista tulpista. Mikä siinä muka toimimattomassa tulpassa on se vika teknisessä mielessä? Miksi se ei sitä kipinää roiskauta kuten tekee se toisenmerkkinen, lämpöarvoltaan vastaava tulppa? Ja rajataan tämä vielä 1-kärkisiin.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
hogander
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 31.12.2013 11:41 |
Viestit: 532
|
Olen tämän kipunoinnin yhteydessä kokeillut kolmet eri tulpat:
1.NGK BCP5ES 2. BOSCH FR7DC+ 3.NGK BCP6ES
Viimeksimainittujen (3.) kanssa pääsin eroon tuosta johtojen kipunoinnista. Numerolla 1. on väärä lämpöarvo. Numerossa 2. on vastus. Millään tulpista en huomannut mitään vaikutusta nykimiseen.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 31.12.2013 14:45 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
ealab kertoi jo yhden syyn: tuo kärkiväli , jos ohje on vaikkapa tuo 0.9 , niin heti siitä pois 0.1 -0.2 , eli 0.8 tzai mieluummin 0.7. helpottaa kummasti kipinän hyppimistä .
|
|
|
|
 |
hogander
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 31.12.2013 14:51 |
Viestit: 532
|
INikki kirjoitti: Tuo kone kyllä nykii jos seokset on laillisissa arvoissa. Itse kävin aina ennen katsastusta säädättämässä seokset kohdalleen ja katsastuksen jälkeen ruuvasin koneen käymään kunnolla. Kuinka paljon tuota tohtii pyörittää, ettei mene ihan pieleen? Kokeilin ruuvata puoli kierrosta myötäpäivään eikä ainakaan kokonaan hävinnyt nykiminen. Aivan kuin olisi ollut hieman parempi, mutta tuo nyt voi olla omaa kuvitelmaakin.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 31.12.2013 15:00 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
ei sieltä topparia löydy , saat pyöritellä vaikka tämän loppuvuoden.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 31.12.2013 16:18 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
kokemjne kirjoitti: tota noin,,,,,kun en tiedä millaista nykimistä ja missä olosuhteissa sitä esiintyy. esimerkkinä vaikka hyvin kevyellä kaasulla ajellessa. , niin minä ottaisin sen kaasuläppäkytkimen töpselin irti ja kokeilisin sitten ajella kuten ennekin. tyyppi ja vuosimalli viittaa tuohon D6A koneeseen ja jetronic le3 viritykseen. eli ilmamäärämittarin kansi on alumiinia ja sisältää sen ruiskuälypään. Se toimii aivan vastaavasti kummassakin versiossa, siinä Koken morkkaamassa L3 -Jetronicissa sekä hänen ylistämässään M1.3 Motronicissa. Tähän haluaisin viimein kuulla että mikä ihme siinä vanhemmassa, Jetronicilla ohjatussa, 19GTi:ssä on huonoa, ja mikä vastaavasti parempaa Motronicin ohjaamassa uudemmassa..? Kummankinlainen on ajossa ollut, molemmat automaattina, ja itselleni kertyi aivan päinvastaiset kokemukset aiheesta... hogander kirjoitti: INikki kirjoitti: Tuo kone kyllä nykii jos seokset on laillisissa arvoissa. Itse kävin aina ennen katsastusta säädättämässä seokset kohdalleen ja katsastuksen jälkeen ruuvasin koneen käymään kunnolla. Kuinka paljon tuota tohtii pyörittää, ettei mene ihan pieleen? Kokeilin ruuvata puoli kierrosta myötäpäivään eikä ainakaan kokonaan hävinnyt nykiminen. Aivan kuin olisi ollut hieman parempi, mutta tuo nyt voi olla omaa kuvitelmaakin. Kymmenen kierrosta. Sit "naputtaa" topparia vasten, mutta rikki ei mene. Oikein kun kuuntelee niin pienen äänenkin tuossa vaiheessa pitää, ohusessa ruuvarissa tuntuukin...  Siellä kun on kuvan mukainen monikierrostrimmeri, johon on vain liitetty vähän tukevampi messinkipalikka mihin saa vähän isommankin ruuvarin kiinni...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
hogander
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 31.12.2013 17:59 |
Viestit: 532
|
Kokeilin vääntää äärilaitaan myötäpäivään. Ei vaikutusta nykimiseen.
Sellaisen huomion tein, että kun irrottaa tuon kaasuläpän asentotunnistimen niin nykii täyskaasullakin. Eli kun tuo rikastus on pois niin nykii. Ilmeisesti on siis liian laihalla syystä tai toisesta.
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 31.12.2013 18:35 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Olet näköjään rukannut tuota ilmamäärämittariakin, niin oletko vain säätänyt ehjälle hiilipinnalle vai oletko kääntänyt myös jousta löysemmälle? Jousen löysääminen kun rikastaa seosta juurikin tuolla alueella missä nykimistäkin on. Ja koska toimii kunnolla kaasu pohjassa, niin jousen löysääminen on paras vaihtoehto kun vaikuttaa eniten vain alakierrosalueella ja enimmäkseen osakaasulla.
Toinen vaihtoehto on huijailla lämpöantureita että saa vähän rikkaammalle, eli 50-100 ohminen vastus moottorinlämpötila-anturin kanssa sarjaan. Kokeilu onnistuu vaikka 500 ohmisella trimmerillä tai potikalla. Ja jos oikein muistan niin ilmamäärämittarin lämpötila-anturi on 50 ohm 20C asteessa eli siihenkin voi kokeilla sarjaan 10-20 ohmista vastusta niin menee rikkaammalle.
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 31.12.2013 19:04 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
|
|
|
 |
hogander
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 31.12.2013 20:22 |
Viestit: 532
|
Minäpä kokeilen tuota seuraavaksi.
Tuota oli edellisen omistajan pyynnöstä säädetty jossain huollossa. Hieman ihmettelin tuota kun oli väännetty vain yhden pykälän verran ja mun järjen mukaan väärään suuntaan (myötäpäivään) Voihan tietysti olla että on väännetty pykälän vajaa täysi kierros ja oikeaan suuntaan (vastapäivään). Alkuperäinen paikka on merkattu valkoisella tussilla.
Kuinka paljon tuota voisi kokeilla vääntää? varttikierros? Vastapäivään kaiketi?
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 01.01.2014 11:23 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
En neuvo suuntaan enkä toiseen kun ei ole osia kädessä. Noiden rukkaamisesta kun on jo niin paljon aikaa Kyllä sen siitä saar helposti pääteltyä että mitä tekee, eikä se mitenkään harvinaista olisi että säädetään väärään suuntaan, ja voihan se olla vaikka kuinka vanhoja muutoksia. Uudehko moottori kun on saattanut pelata nykimättä laihemmallakin seoksella ja näin on saatu bensankulutusta tiputettua.
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 01.01.2014 15:49 |
Viestit: 1128
|
Katsopas samalla sytkäyksikön merkki ja valmistusmaa. Nykii nimittäin muilla kuin Bosch, Made in Germany mallisilla. Samalla numerolla on ainakin Boschin Made in USA yksikköä.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
hogander
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 02.01.2014 01:47 |
Viestit: 532
|
avbx kirjoitti: Katsopas samalla sytkäyksikön merkki ja valmistusmaa. Nykii nimittäin muilla kuin Bosch, Made in Germany mallisilla. Samalla numerolla on ainakin Boschin Made in USA yksikköä. Näyttäisi olevan joku Unipoint. Eli suosittelisit etsimään Boschin saksassa tehdyn?
|
|
|
|
 |
hogander
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 02.01.2014 22:50 |
Viestit: 532
|
Kokeilin tänään lisätä tuon lämpöanturin kanssa sarjaan kaksi 50 ohmista vastusta. Ei auttanut.
Lisäksi kokeilin tuon ilmamäärämittarin jousen löysäämistä. Ei ollut tuostakaan apua. Kokeilin muutamaa asentoa ja löysäsin sitä ihan reilusti. Melkein pyöri jo vapaasti. Ainoastaan ehkä kiihdytykset toimi paremmin.
Eli edelleen ainut johtolanka on, että täyskaasulla ei nyi. En ole myöskään huomannut että kone pätkisi tyhjäkäynnillä.l
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 03.01.2014 00:59 |
Viestit: 1128
|
Jos se sytkäksikkö on rintapellissä ja sellainen leveä liitin, niin sitten kannataisi varmaan katsella Boschia. Niitä on XM:ssä ja beksin Gti:ssä, esimerkiksi 1.6 Gti. Luulisi jostain raadosta löytyvän. Suutinhuoltokin voisi tehdä terää. Täyskaasulla suuttimet ovat täysin auki, osakaasulla heikko tuotto voisi vetää laihalle. Minä hieman vierastan noita säätövirityksiä, kyllä ne tehtaalla ne ovat osanneet laittaa säädöt oikein. Eri asia jos joku aiemmin on yrittänyt kompensoida vikaa vääntelemällä säädöt ja asetukset poskelleen.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 03.01.2014 01:32 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Taisi siellä noutopisteessä olla 1,6 Gti? Olisiko jotain 19Gti malliin kuulumatonta saattanut eksyä vahingossa varaosa-autosta? Voimia vaan etsintää, ei nämä kaasaripelitkään aina tunnu niin hyvin pelaavan 
|
|
|
|
 |
hogander
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 03.01.2014 10:38 |
Viestit: 532
|
avbx kirjoitti: Jos se sytkäksikkö on rintapellissä ja sellainen leveä liitin, niin sitten kannataisi varmaan katsella Boschia. Niitä on XM:ssä ja beksin Gti:ssä, esimerkiksi 1.6 Gti. Luulisi jostain raadosta löytyvän. Suutinhuoltokin voisi tehdä terää. Täyskaasulla suuttimet ovat täysin auki, osakaasulla heikko tuotto voisi vetää laihalle. Minä hieman vierastan noita säätövirityksiä, kyllä ne tehtaalla ne ovat osanneet laittaa säädöt oikein. Eri asia jos joku aiemmin on yrittänyt kompensoida vikaa vääntelemällä säädöt ja asetukset poskelleen. Tässä versiossa sytytysmoduli on kiinni tuossa virranjakajassa. Katsoin, että ainakin tähän malliin tuota olisi tarjolla motonetissa ja kehuvat sen olevan boschin...
|
|
|
|
 |
hogander
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 03.01.2014 10:50 |
Viestit: 532
|
Esa66 kirjoitti: Taisi siellä noutopisteessä olla 1,6 Gti?
Olisiko jotain 19Gti malliin kuulumatonta saattanut eksyä vahingossa varaosa-autosta?) Josta muistankin, että lisäilmaluisti on vaihdettu tuosta 1.6 Gti:stä. Tuskinpa tuo luisti itsessään tätä nykimistä aiheuttaa varsinkin kun olen todennut sen sulkeutuvan kuumana. Jos taasen on sen mukana vaihdettu tuo osa jossa on lämpötila-anturi niin se anturihan voisi mahdollisesti olla erillainen. Sen tiedän, että se on ehjä, mutta jos se toimiikin eri vastusaluuella ja ECU luulee koneen olevan kuumempi kuin on. Tietääkö joku onko noita erilaisia? Motonet ei ainakaan tunne muita kuin tuon yhden. Esa66 kirjoitti: Voimia vaan etsintää, ei nämä kaasaripelitkään aina tunnu niin hyvin pelaavan  Juu, kiitoksia sympatiasta.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 03.01.2014 10:55 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Tarkistapa vielä koneen maadoitus. Mittaa akun miinusnavan ja moottorin välinen jännite, millivolttialueella. Moottori käyden, kaikki sähkökuorma kytkettynä. Muuten ei selviä kunnolla, kuin laittamalla suoraan nämä uusiksi. Jännite ei saisi olla ehkä muutamaa kymmentä mV:a* enemmän. Ollakseen maadoitus kunnossa. Mittaa myös akusta koriin vastaavasti. *Vertailun vuoksi, meidän II-autossa, Fiat Stilossa tuo jännite vastaavasti 20mV. Joka pienenee, kun sähkökuormaa tiputtelee pois. Tämä jännite, maadoituksen jännitehäviö syntyy laturin virran aiheuttamana johtojen vastuksissa, liitoksissa. Koska sitä kuparissakin on.
|
|
|
|
 |
hogander
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 03.01.2014 22:32 |
Viestit: 532
|
Tarkistin tänään nuo maadotukset x:nen kerran ealabin ohjeiden mukaan. Muutaman millivoltin pudotus sekä koneen kyljessä, että rungossa vs. akun napa. Latausjännite jäi mietityttämään. Max 13.5 volttia kun antaa kaasua. Tämä siis kun kaikki mahdolliset sähkölaitteet päällä.
Teoria laihasta seoksesta sai vastatuulta. Seosruuvin säädön seurauksena tulpat mustuneet. Eli ainakaan pysyvästi tuo seos ei tuntuisi olevan liian laihalla. Eli olisiko kyse nyt sitten hetkittäisistä häiriöistä polttoaineen syötössä?
Lämpötila-anturin selvitin vehon kanssa. Niitä ei ole kuin yhtä mallia.
Lisäksi lainasin oskilloskoopin noiden suutinten pulssin ja tuon kierrosnopeuden pulssin mittausta varten. Tuleeko jollakulla jotain muuta mieleen mitä tuolla kannattaisi mitata?
|
|
|
|
 |
citroen for ever
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 04.01.2014 00:46 |
Viestit: 511
|
Ootko tarkistanut suuttimien tulopuolella olevien nylon suodattimien tilan? Mulla 16GTI pätki ja nyki sen vuoksi, että ko siivilät oli tukossa. Poistin siivilät ja laiton 10my paineenkestävän suodattimen tulolinjaan juuri ennen jakotukkia. Avot ongelmat katos.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 04.01.2014 10:22 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Laturista: Voisitko vielä mitata jännitteen, kone käyden etc., laturin ja akun, nimenomaan plus-napojen väliltä, ei kengistä. Mikä on laturin amperimäärä, pitänee olla ainakin 60A. Laturi lienee Paris&Rhone. Sen liukurenkaat saattavat loppua oikeastaan samaan aikaan, kuin hiiletkin, tai toiset.
|
|
|
|
 |
GSAX3
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 04.01.2014 13:02 |
Viestit: 130
|
Tuskin täysin nykimättömäksi saa tuota konetyyppiä tuolla ruiskulla. Mielestäni aikoinaan tein kaiken mahdollisen ja aina vaan pientä nytkymistä siinä 2000-2500rpm. Ei auttanut kuin heivata koko paketti mäkeen ja toista (16v) tilalle.. Eriasia jos se on kunnollista pätkimistä sytkä tms, semmoisen vian saa kyllä kuntoon. Mulla pitäisi muuten löytyä kunnostuksen jälkeen vähänajettu virranjakaja. Jos pääset katsomaan ajoituslampulla, kuinka se hakee ennakoita kierroksilla.
Xantia Activa V6 -98 Dsuper5-74 C5 V6 by Carlsson -06
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi Lähetetty: 04.01.2014 16:35 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
ai. ootko sinäkin tullu tuohon tulokseen. ite oon inhonnu tuota D6A +le 3 yhdistelmää , enkä huoli mokomaa pakettia ilmaiseksikaan. se tuoreempi paketti on jo ihan toista maata ja motronic struutalla varustettu.
|
|
|
|
 |
|
|