Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/5 [ 113 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi
ViestiLähetetty: 31.12.2013 10:32 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Tuollaisiin nykimisiin vaikuttaa myös tulpat. Kokeilepa muitakin merkkejä. Omat kokemukset, tosin Xantiasta, suositusten mukaisilla Championin tulpilla, ne lähtivät varsin pian "mäkeen". Nyt Boschin FR78:t, näillä pelaa nätisti, kuten myös aiemmilla Eyguem RFC 42 LS 2Z. Toinen satsi Brisk A-23 ei ollutkaan niin hyvä, lievää levottomuutta pintakaasualueella. Näistä kaikista oli/on kärkivälit (0,9)tarkistettu. Ps. Jotkut moittivat NGK:ta. Riippunee moottorista, systeemistä. 70-80-luvulla NGK:t: alkuperäisiä japseja pidettiin parempina, kuin "ei japsikynttilöitä". Näihin juttuihin tullee varmaankin kommenttia. Toivottavasti positiivista. Onko jakajan, myös sen alipainesäätimen toiminta-alue, säätökulmat juuri tuohon moottoriin. Niissä lienee eroja eri moottoreille.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi
ViestiLähetetty: 31.12.2013 11:12 

Viestit: 2699
Sytytystulppahan on yksinkertainen laite. Usein täälläkin on juttua, kuinka toisen merkkinen tulppa toimii ja toinen ei, vaikka kyse uusista tulpista. Mikä siinä muka toimimattomassa tulpassa on se vika teknisessä mielessä? Miksi se ei sitä kipinää roiskauta kuten tekee se toisenmerkkinen, lämpöarvoltaan vastaava tulppa? Ja rajataan tämä vielä 1-kärkisiin.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi
ViestiLähetetty: 31.12.2013 11:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Olen tämän kipunoinnin yhteydessä kokeillut kolmet eri tulpat:

1.NGK BCP5ES
2. BOSCH FR7DC+
3.NGK BCP6ES

Viimeksimainittujen (3.) kanssa pääsin eroon tuosta johtojen kipunoinnista. Numerolla 1. on väärä lämpöarvo. Numerossa 2. on vastus. Millään tulpista en huomannut mitään vaikutusta nykimiseen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi
ViestiLähetetty: 31.12.2013 14:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
ealab kertoi jo yhden syyn: tuo kärkiväli , jos ohje on vaikkapa tuo 0.9 , niin heti siitä pois 0.1 -0.2 , eli 0.8 tzai mieluummin 0.7. helpottaa kummasti kipinän hyppimistä .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi
ViestiLähetetty: 31.12.2013 14:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
INikki kirjoitti:
Tuo kone kyllä nykii jos seokset on laillisissa arvoissa. Itse kävin aina ennen katsastusta säädättämässä seokset kohdalleen ja katsastuksen jälkeen ruuvasin koneen käymään kunnolla.


Kuinka paljon tuota tohtii pyörittää, ettei mene ihan pieleen? Kokeilin ruuvata puoli kierrosta myötäpäivään eikä ainakaan kokonaan hävinnyt nykiminen. Aivan kuin olisi ollut hieman parempi, mutta tuo nyt voi olla omaa kuvitelmaakin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi
ViestiLähetetty: 31.12.2013 15:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
ei sieltä topparia löydy , saat pyöritellä vaikka tämän loppuvuoden.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi
ViestiLähetetty: 31.12.2013 16:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
kokemjne kirjoitti:
tota noin,,,,,kun en tiedä millaista nykimistä ja missä olosuhteissa sitä esiintyy. esimerkkinä vaikka hyvin kevyellä kaasulla ajellessa. , niin minä ottaisin sen kaasuläppäkytkimen töpselin irti ja kokeilisin sitten ajella kuten ennekin. tyyppi ja vuosimalli viittaa tuohon D6A koneeseen ja jetronic le3 viritykseen. eli ilmamäärämittarin kansi on alumiinia ja sisältää sen ruiskuälypään.

Se toimii aivan vastaavasti kummassakin versiossa, siinä Koken morkkaamassa L3 -Jetronicissa sekä hänen ylistämässään M1.3 Motronicissa.

Tähän haluaisin viimein kuulla että mikä ihme siinä vanhemmassa, Jetronicilla ohjatussa, 19GTi:ssä on huonoa, ja mikä vastaavasti parempaa Motronicin ohjaamassa uudemmassa..? Kummankinlainen on ajossa ollut, molemmat automaattina, ja itselleni kertyi aivan päinvastaiset kokemukset aiheesta...


hogander kirjoitti:
INikki kirjoitti:
Tuo kone kyllä nykii jos seokset on laillisissa arvoissa. Itse kävin aina ennen katsastusta säädättämässä seokset kohdalleen ja katsastuksen jälkeen ruuvasin koneen käymään kunnolla.


Kuinka paljon tuota tohtii pyörittää, ettei mene ihan pieleen? Kokeilin ruuvata puoli kierrosta myötäpäivään eikä ainakaan kokonaan hävinnyt nykiminen. Aivan kuin olisi ollut hieman parempi, mutta tuo nyt voi olla omaa kuvitelmaakin.

Kymmenen kierrosta. Sit "naputtaa" topparia vasten, mutta rikki ei mene. Oikein kun kuuntelee niin pienen äänenkin tuossa vaiheessa pitää, ohusessa ruuvarissa tuntuukin...

Kuva
Siellä kun on kuvan mukainen monikierrostrimmeri, johon on vain liitetty vähän tukevampi messinkipalikka mihin saa vähän isommankin ruuvarin kiinni...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi
ViestiLähetetty: 31.12.2013 17:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Kokeilin vääntää äärilaitaan myötäpäivään. Ei vaikutusta nykimiseen.

Sellaisen huomion tein, että kun irrottaa tuon kaasuläpän asentotunnistimen niin nykii täyskaasullakin. Eli kun tuo rikastus on pois niin nykii. Ilmeisesti on siis liian laihalla syystä tai toisesta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi
ViestiLähetetty: 31.12.2013 18:35 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Olet näköjään rukannut tuota ilmamäärämittariakin, niin oletko vain säätänyt ehjälle hiilipinnalle vai oletko kääntänyt myös jousta löysemmälle? Jousen löysääminen kun rikastaa seosta juurikin tuolla alueella missä nykimistäkin on. Ja koska toimii kunnolla kaasu pohjassa, niin jousen löysääminen on paras vaihtoehto kun vaikuttaa eniten vain alakierrosalueella ja enimmäkseen osakaasulla.

Toinen vaihtoehto on huijailla lämpöantureita että saa vähän rikkaammalle, eli 50-100 ohminen vastus moottorinlämpötila-anturin kanssa sarjaan. Kokeilu onnistuu vaikka 500 ohmisella trimmerillä tai potikalla.
Ja jos oikein muistan niin ilmamäärämittarin lämpötila-anturi on 50 ohm 20C asteessa eli siihenkin voi kokeilla sarjaan 10-20 ohmista vastusta niin menee rikkaammalle.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi
ViestiLähetetty: 31.12.2013 19:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
OIKEIN jankos


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi
ViestiLähetetty: 31.12.2013 20:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Minäpä kokeilen tuota seuraavaksi.

Tuota oli edellisen omistajan pyynnöstä säädetty jossain huollossa. Hieman ihmettelin tuota kun oli väännetty vain yhden pykälän verran ja mun järjen mukaan väärään suuntaan (myötäpäivään) Voihan tietysti olla että on väännetty pykälän vajaa täysi kierros ja oikeaan suuntaan (vastapäivään). Alkuperäinen paikka on merkattu valkoisella tussilla.

Kuinka paljon tuota voisi kokeilla vääntää? varttikierros? Vastapäivään kaiketi?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi
ViestiLähetetty: 01.01.2014 11:23 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
En neuvo suuntaan enkä toiseen kun ei ole osia kädessä. Noiden rukkaamisesta kun on jo niin paljon aikaa :D
Kyllä sen siitä saar helposti pääteltyä että mitä tekee, eikä se mitenkään harvinaista olisi että säädetään väärään suuntaan, ja voihan se olla vaikka kuinka vanhoja muutoksia. Uudehko moottori kun on saattanut pelata nykimättä laihemmallakin seoksella ja näin on saatu bensankulutusta tiputettua.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi
ViestiLähetetty: 01.01.2014 15:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Katsopas samalla sytkäyksikön merkki ja valmistusmaa. Nykii nimittäin muilla kuin Bosch, Made in Germany mallisilla. Samalla numerolla on ainakin Boschin Made in USA yksikköä.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi
ViestiLähetetty: 02.01.2014 01:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
avbx kirjoitti:
Katsopas samalla sytkäyksikön merkki ja valmistusmaa. Nykii nimittäin muilla kuin Bosch, Made in Germany mallisilla. Samalla numerolla on ainakin Boschin Made in USA yksikköä.


Näyttäisi olevan joku Unipoint. Eli suosittelisit etsimään Boschin saksassa tehdyn?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi
ViestiLähetetty: 02.01.2014 22:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Kokeilin tänään lisätä tuon lämpöanturin kanssa sarjaan kaksi 50 ohmista vastusta. Ei auttanut.

Lisäksi kokeilin tuon ilmamäärämittarin jousen löysäämistä. Ei ollut tuostakaan apua. Kokeilin muutamaa asentoa ja löysäsin sitä ihan reilusti. Melkein pyöri jo vapaasti. Ainoastaan ehkä kiihdytykset toimi paremmin.

Eli edelleen ainut johtolanka on, että täyskaasulla ei nyi. En ole myöskään huomannut että kone pätkisi tyhjäkäynnillä.l


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi
ViestiLähetetty: 03.01.2014 00:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Jos se sytkäksikkö on rintapellissä ja sellainen leveä liitin, niin sitten kannataisi varmaan katsella Boschia. Niitä on XM:ssä ja beksin Gti:ssä, esimerkiksi 1.6 Gti. Luulisi jostain raadosta löytyvän. Suutinhuoltokin voisi tehdä terää. Täyskaasulla suuttimet ovat täysin auki, osakaasulla heikko tuotto voisi vetää laihalle. Minä hieman vierastan noita säätövirityksiä, kyllä ne tehtaalla ne ovat osanneet laittaa säädöt oikein. Eri asia jos joku aiemmin on yrittänyt kompensoida vikaa vääntelemällä säädöt ja asetukset poskelleen.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi
ViestiLähetetty: 03.01.2014 01:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Taisi siellä noutopisteessä olla 1,6 Gti?

Olisiko jotain 19Gti malliin kuulumatonta saattanut eksyä vahingossa varaosa-autosta?

Voimia vaan etsintää, ei nämä kaasaripelitkään aina tunnu niin hyvin pelaavan :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi
ViestiLähetetty: 03.01.2014 10:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
avbx kirjoitti:
Jos se sytkäksikkö on rintapellissä ja sellainen leveä liitin, niin sitten kannataisi varmaan katsella Boschia. Niitä on XM:ssä ja beksin Gti:ssä, esimerkiksi 1.6 Gti. Luulisi jostain raadosta löytyvän. Suutinhuoltokin voisi tehdä terää. Täyskaasulla suuttimet ovat täysin auki, osakaasulla heikko tuotto voisi vetää laihalle. Minä hieman vierastan noita säätövirityksiä, kyllä ne tehtaalla ne ovat osanneet laittaa säädöt oikein. Eri asia jos joku aiemmin on yrittänyt kompensoida vikaa vääntelemällä säädöt ja asetukset poskelleen.


Tässä versiossa sytytysmoduli on kiinni tuossa virranjakajassa. Katsoin, että ainakin tähän malliin tuota olisi tarjolla motonetissa ja kehuvat sen olevan boschin...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi
ViestiLähetetty: 03.01.2014 10:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Esa66 kirjoitti:
Taisi siellä noutopisteessä olla 1,6 Gti?

Olisiko jotain 19Gti malliin kuulumatonta saattanut eksyä vahingossa varaosa-autosta?)


Josta muistankin, että lisäilmaluisti on vaihdettu tuosta 1.6 Gti:stä. Tuskinpa tuo luisti itsessään tätä nykimistä aiheuttaa varsinkin kun olen todennut sen sulkeutuvan kuumana. Jos taasen on sen mukana vaihdettu tuo osa jossa on lämpötila-anturi niin se anturihan voisi mahdollisesti olla erillainen. Sen tiedän, että se on ehjä, mutta jos se toimiikin eri vastusaluuella ja ECU luulee koneen olevan kuumempi kuin on. Tietääkö joku onko noita erilaisia? Motonet ei ainakaan tunne muita kuin tuon yhden.

Esa66 kirjoitti:
Voimia vaan etsintää, ei nämä kaasaripelitkään aina tunnu niin hyvin pelaavan :)


Juu, kiitoksia sympatiasta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi
ViestiLähetetty: 03.01.2014 10:55 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Tarkistapa vielä koneen maadoitus. Mittaa akun miinusnavan ja moottorin välinen jännite, millivolttialueella. Moottori käyden, kaikki sähkökuorma kytkettynä. Muuten ei selviä kunnolla, kuin laittamalla suoraan nämä uusiksi. Jännite ei saisi olla ehkä muutamaa kymmentä mV:a* enemmän. Ollakseen maadoitus kunnossa. Mittaa myös akusta koriin vastaavasti. *Vertailun vuoksi, meidän II-autossa, Fiat Stilossa tuo jännite vastaavasti 20mV. Joka pienenee, kun sähkökuormaa tiputtelee pois. Tämä jännite, maadoituksen jännitehäviö syntyy laturin virran aiheuttamana johtojen vastuksissa, liitoksissa. Koska sitä kuparissakin on.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi
ViestiLähetetty: 03.01.2014 22:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Tarkistin tänään nuo maadotukset x:nen kerran ealabin ohjeiden mukaan. Muutaman millivoltin pudotus sekä koneen kyljessä, että rungossa vs. akun napa. Latausjännite jäi mietityttämään. Max 13.5 volttia kun antaa kaasua. Tämä siis kun kaikki mahdolliset sähkölaitteet päällä.

Teoria laihasta seoksesta sai vastatuulta. Seosruuvin säädön seurauksena tulpat mustuneet. Eli ainakaan pysyvästi tuo seos ei tuntuisi olevan liian laihalla. Eli olisiko kyse nyt sitten hetkittäisistä häiriöistä polttoaineen syötössä?

Lämpötila-anturin selvitin vehon kanssa. Niitä ei ole kuin yhtä mallia.

Lisäksi lainasin oskilloskoopin noiden suutinten pulssin ja tuon kierrosnopeuden pulssin mittausta varten. Tuleeko jollakulla jotain muuta mieleen mitä tuolla kannattaisi mitata?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi
ViestiLähetetty: 04.01.2014 00:46 

Viestit: 511
Ootko tarkistanut suuttimien tulopuolella olevien nylon suodattimien tilan? Mulla 16GTI pätki ja nyki sen vuoksi, että ko siivilät oli tukossa. Poistin siivilät ja laiton 10my paineenkestävän suodattimen tulolinjaan juuri ennen jakotukkia. Avot ongelmat katos.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi
ViestiLähetetty: 04.01.2014 10:22 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Laturista: Voisitko vielä mitata jännitteen, kone käyden etc., laturin ja akun, nimenomaan plus-napojen väliltä, ei kengistä. Mikä on laturin amperimäärä, pitänee olla ainakin 60A. Laturi lienee Paris&Rhone. Sen liukurenkaat saattavat loppua oikeastaan samaan aikaan, kuin hiiletkin, tai toiset.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi
ViestiLähetetty: 04.01.2014 13:02 

Viestit: 130
Tuskin täysin nykimättömäksi saa tuota konetyyppiä tuolla ruiskulla. Mielestäni aikoinaan tein kaiken mahdollisen ja aina vaan pientä nytkymistä siinä 2000-2500rpm. Ei auttanut kuin heivata koko paketti mäkeen ja toista (16v) tilalle.. :lol:

Eriasia jos se on kunnollista pätkimistä sytkä tms, semmoisen vian saa kyllä kuntoon. Mulla pitäisi muuten löytyä kunnostuksen jälkeen vähänajettu virranjakaja. Jos pääset katsomaan ajoituslampulla, kuinka se hakee ennakoita kierroksilla.



Xantia Activa V6 -98 Dsuper5-74 C5 V6 by Carlsson -06
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX19 GTi -89 tulpanjohdot kipinöi
ViestiLähetetty: 04.01.2014 16:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
ai. ootko sinäkin tullu tuohon tulokseen. ite oon inhonnu tuota D6A +le 3 yhdistelmää , enkä huoli mokomaa pakettia ilmaiseksikaan. se tuoreempi paketti on jo ihan toista maata ja motronic struutalla varustettu.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/5 [ 113 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: