|
Kirjoittaja |
Viesti |
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 01.03.2014 15:19 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
|
|
|
 |
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 04.03.2014 16:18 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
Taas on balsamoitu vanhusta elävien kirjoihin. Hitsikone laukes taas kerran ja aikaa menee sen korjaamiseen, nyt tein siihen patentin joka tuntuu kestävän. Se kestävyys tullaan kokeilemaan, sen verta paljon on vielä hitsihommia edessäpäin.
Sain kuskinpuolelta rapattua osia kiinni, vielä sovitukset puskurin jne kanssa, niin tulee hyvä. Takalaitaa, puskurin kiinnikerauta ja norsun korva "hepissä" takalaita jo vähän paremmin kiinni. Mallasin lokaksuakin jo paikoilleen, tuntuis sopivan.
Tästä taas etiäppäin.
Ai niin, kuvia taas:
Liitteet: |

tmp_IMG_20140304_1511321355480492.jpg [ 45.48 KiB | Katsottu 20070 kertaa ]
|

tmp_IMG_20140304_151108115269496.jpg [ 34.7 KiB | Katsottu 20070 kertaa ]
|

tmp_IMG_20140304_151017-938602439.jpg [ 51.03 KiB | Katsottu 20070 kertaa ]
|
Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06 Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75 Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
|
|
|
|
 |
huoltomies
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 06.03.2014 18:36 |
Viestit: 208
|
Kyselit tavaratilan lattiaa. Sellainen löytyy varastosta, jos tarvitset.
0442565133
|
|
|
|
 |
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 13.03.2014 22:42 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
|
|
|
 |
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 18.03.2014 00:41 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
Oli tuo takakontin peräseinä kulmistaan sen verta mätä etten ruvennut sitä parsimaan kasaan vaan tein siihen kokonaan uuden. Onnistui hyvin, njet roplem, sekä korjasin vasemman puoleisen seinän jousituen kohdalta. Siitä tuli erittäin hyvä, ainakin omasta mielestä.
Sitten, innostuin puhalteleen irtopaskoja paineilmalla ja samalla huomasin miten helposti sillä massatkin irtoilee. Tästä taas seuraa se, että massan alta paljastuu ehjää pintaa, mutta se on pintaruosteessa. Mitä olette tehneet vastaavassa tilanteessa? Paikat on täysin ehjiä, mutta ruosteessa. Pintaruoste pois miten saa teräsharjalla ja massa päälle vai mikä on paras konsti.... Kemiallinen poisto, soodapuhallus, ny o sormi suussa, kun en ole varma parhaasta tavasta päästä pintaruosteesta jne. Tarkoitus on tehdä homma kunnolla, se on ollut meininki tämän kanssa alusta asti. Hioin pintaruosteita kans vähän pohjakaukalon seinistä.
Muutama kuva:
Liitteet: |

tmp_IMG_20140317_232653-1518995074.jpg [ 54.12 KiB | Katsottu 19544 kertaa ]
|

tmp_IMG_20140317_232626218839120.jpg [ 73.93 KiB | Katsottu 19544 kertaa ]
|
Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06 Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75 Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
|
|
|
|
 |
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 18.03.2014 01:38 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 18.03.2014 08:55 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Sitruunahappoa, kuumailmapuhallinta ja teräsharjaa 
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 18.03.2014 13:12 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
No nyt on puhallusvermeet. Eihän nää mitään ihmeitä tee, mutta puhtausaste on riittävä, lähes 90% irtoruosteesta lähtee kunhan malttaa puhallella. Ai niin, jos joku meinaa tehdä samaa hommaa joskus, kannattaa käyttää hengityssuojainta, pölisee aika paljon ja soodahan on suoloja sisältävää ainetta. En ostanu sitä 69 euron sooda vermettä, vaan ihan hiekkapuhallus pistoolin (16,90) ja modasin siitä itse pyssyn soodalle. Tutkin molempia pyssyjä kaupassa ja totesin et tuo hiekkapuhalluspyssy soveltuu täysin tarkoitukseen. Imuputki luttuun päästä ja se muoviputki hässäkkä pois edestä, niin sillä jo jotain tekee.
Tässä kuvia puhalluksen jälkeen:
Liitteet: |

tmp_IMG_20140318_120354-1518995074.jpg [ 42.36 KiB | Katsottu 19413 kertaa ]
|

tmp_IMG_20140318_120327218839120.jpg [ 63.1 KiB | Katsottu 19413 kertaa ]
|
Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06 Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75 Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
|
|
|
|
 |
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 18.03.2014 14:52 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 18.03.2014 14:58 |
Viestit: 7816 Paikkakunta: Eurajoki
|
Millasella kompuralla sä pöllyttelet menemään?
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 18.03.2014 16:14 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
Ilmasäiliö 24l. Tuotto 260/l min. 10 bar. Pyssyn vaatimus 180/l min. baareja 6-8. Taitaa olla tuo kompura yhden numeron isompi, ei siis ihan perus 180/l min. oleva listanaulaimelle tarkoitettu mopo. Kyllähän se käydä ruksuttaa, eikä ton soodan puhallusominaisuus vedä vertoja hiekalle, sooda sopii tämmöisen vanhuksen käsittelyyn hiekkaa paremmin, ei vie tota ruosteen raiskaamaa kallisarvoista peltiä mennessään.
Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06 Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75 Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
|
|
|
|
 |
sitikkaporo
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 18.03.2014 16:55 |
Viestit: 1114
|
Eipä se sooda taida viedä ruostettakaan, maalit/massat toki saa pois sillä..
C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
|
|
|
|
 |
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 18.03.2014 17:36 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
sitikkaporo kirjoitti: Eipä se sooda taida viedä ruostettakaan, maalit/massat toki saa pois sillä.. Kyllä se vie ruosteenkin, vaatii vain enemmän aikaa. Olis pitänyt ottaa ennen ja jälkeen kuvat... Tuo takakorkeuden säätäjän jalka ja sen ympäristö esim. oli ihan "kypsää kamaa" nyt se on vain soodalla puhallettuna kuvassa ja onhan ne pahimmat ruosteet siitäkin lähtenyt...  P.S. Sen vihreän Traction Avantin entinen omistaja käväs tänään tallilla katsomassa projektia. Hänen sanoin: "Täähän on pian pohjamaalaus kunnossa" eli kelvollista jälkeä hänenkin mielestä.
Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06 Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75 Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
|
|
|
|
 |
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 18.03.2014 18:35 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
Tää menee nyt ihan kirjotteluks, näköjään. Sain erittäin mukavan puhelun hetki sitten, nyt mulla on takakontin lattia, nyt on kaikki peltiosat kassassa, sain tohon tuulilasin yläpalankin hommattua, eli hitsikone savuamaan Otin vielä pari kuvaa, miten hyvin ruoste irtoaa soodalla. Kyllä sillä saa kelpoakin jälkeä aikaan. Nyt tämän jälkeen keskityn taas tekemiseen ja postailen kun on jotain järkevää uutista....
Liitteet: |

tmp_IMG_20140318_172354936924344.jpg [ 83.55 KiB | Katsottu 19203 kertaa ]
|

tmp_IMG_20140318_172329-1518995074.jpg [ 38.15 KiB | Katsottu 19203 kertaa ]
|
Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06 Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75 Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 19.03.2014 13:29 |
Viestit: 5858 Paikkakunta: Lahti
|
Dsharrastelija kirjoitti: Ai niin, jos joku meinaa tehdä samaa hommaa joskus, kannattaa käyttää hengityssuojainta, pölisee aika paljon ja soodahan on suoloja sisältävää ainetta. Koko pään peittävä paineilmahuppu on sit ainoa oikea, noista suodatinmalleista tulee aina jotain läpi, ja silmien edessä olevan lasin takana pitää olla muovi ettei vahingon sattuessa tule lasia silmille.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 21.03.2014 23:12 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
Nyt tuli takapakkia ja reilusti. Nyt kun on ollut aikaa tutkailla auton runkoa kunnolla, niin B-pilarin kohdalla repsikan puolella oli semmonen nyrkin mentävä reikä. Makoilin siinä sit hetkisen ja se on paikattu ratsupaikalla ja vielä niiiiin väärin kun vain pystyy. B-pilarin alapäähän ei ole tehty edes pohjaa, joten kaikki vesisuola yms. rapa on päässyt vapaasti tekemään tuhojaan. Joudun purkamaan kaikki pois ja tekemään uudet... eikä kotelon sisäpuolta ole mitenkään ruostesuojattu. Tämä tarkoittaa huomattavasti lisää hommia, joten aikataulu meni nyt täysin uusiksi.... Suoraan sanoen, tekis mieli tällä hetkellä upottaa koko laitos suohon, mutta tähän on jo panostettu ja en meinaa luovuttaa, pyritään tekemään joskus valmiiksi.... Pyörän tuennan suojakumit, niin yläpallon, raidetangonpään jne. vainaat ne tilasin jo uudet kaikki. Lämppärin kennot rikki, molemmat. Painaa mielen matalaksi..... Mitähän tuolta kuskinpuolen kotelosta löytyy, melkein arvaan jo, ruostetta ja reilusti. Tässä on kohtaa on sen kaljan paikka. Irrottelin takajousituksesta ne tangot, toisesta oli haljennut pää ja kuula haljennut pesään. Tilasin kaikki uudet kumiosat takapäähän, tuo männän pitkä ulkotanko puuttuu, täytyy huomenna katsoa jos mun raadossa olis ehjä... ja samantien vaihdan takasylintereihin tiivisteet, kerääjäpussit, pohjaanlyöntikumit ja ne kuulan suojakumit. Etujousipallon vaihdoin ehjään, samoiten senkin keräyspussin. Ei paljon mieltä lämmitä täs vaiheessa. Takakontin lattia saapui eilen, hieno kun ihan uusi ja osa puslien kumiosista sekä takasylinterien tiivisteet. Huh, ku ottaa kupoliin. 
Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06 Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75 Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
|
|
|
|
 |
IsoD
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 21.03.2014 23:40 |
Viestit: 609 Paikkakunta: Kouvola
|
Elä anna periksi! Kun ruosteen leikkaa pois ja laittaa uutta peltiä tilalle, tulee siitä parempi. Ota kalja (tai pari) ja nuku yön yli. On olemassa vanha, kuulemma venäläinen sanonta, "Silmät pelkää mutta kädet tekee".  Autossasi on ollut jokseenkin kaikki ne vakiopaikat. Ne onneksi vähenee sitä mukaa kun niitä jaksaa korjata. Tärkeintähän proejktissa on se, että se mikä me sieltä ladosta ulos vedettiin, tulee taas ehjäksi 
Mika Sivonen Chrysler Sebring Cabrio 1997
https://youtube.com/@MikaSivonen http://sites.google.com/site/citroendseries http://citroendseries.blogspot.fi sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
|
|
|
|
 |
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 22.03.2014 00:43 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
|
|
|
 |
jptcool
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 22.03.2014 01:56 |
Viestit: 1723 Paikkakunta: Parainen
|
Kuvia katsellessa tulee mieleen Hassisen Koneen kappale "Harsoinen teräs". Eikun ruosteet hittoon ja uutta peltiä kehiin, sano mummo lumessa.
Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
|
|
|
|
 |
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 25.03.2014 17:21 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
Käväsinpä alku ketutuksen jälkeen hakemas pari arkkia peltiä...
Otin toisen 1mm mustan ja 0,75 mm sinkityn. Joo, tämä on sitä "oikeaa" peltiä, tämä kommentti sille yhdelle "yhy yhy" kaverille jonka mielestä kuumasinkitty ei käy autoon..... Käyhän se, faija aikoinaan korotti 508 mersun katon kuumasinkityllä ja se ei kyllä 10 vuoden aikana ruostunu mistään. Laitan kuitenkin nämä piiloon jäävät peltityöt tuosta 0,75 levystä omankin mielenrauhan vuoksi. Mietiskelinpä sitäkin vaihtoehtoa jos laittais kokonaan noi kotelot uusiksi... Levy meinaan riittäis ja saattaa olla tarvekkin tehdä uudet, ainakin repsikan puolelle, mennään mentaliteetilla, mikä ruostunut on, se korjataan. Vaati se sitten 15 senttiä peltiä tai 2,5 metriä.....
Palastelivat pyynnöstä pajalla valmiiksi 45 sentin soiroiksi nuo levyt, ja kanttautin toiseen 10 sentin pokkausen jo valmiiksi, on kivempi niitä sit käsitellä. Nostin auto about 60 sentin korkeuteen, kun löysin varaosa raadon alta kunnon pukit. Nyt on kivempi makoilla alla ja tietää ettei varmasti tule niskaan... Vielä täytyy passilla laittaa suoraan ja aina välillä katsoa ettei lähde veteleen, niin saa joskus ovetkin kiinni säätöjen puitteissa.
Tällä tapaa tän kanssa, pikkuhiljaa auto tästä kaiketi joskus tulee.
Liitteet: |

tmp_20140325_1423122067657188.jpg [ 46.34 KiB | Katsottu 18569 kertaa ]
|

tmp_20140325_142336943659594.jpg [ 37.44 KiB | Katsottu 18569 kertaa ]
|
Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06 Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75 Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
|
|
|
|
 |
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 26.03.2014 17:55 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
Hitsikone tuli takas ja välittömästi aloin töihin. Suojakaasupullo tyhjä, onneks kaasuntäyttö paikka on kivenheiton päässä, joten pullo täyteen ja kone laulamaan.
Purin etupenkit ja verhoilut veks, vaatii aika paljon huomiota se vaimentimen kohta, ruostunut sieltäkin... Mistähän tämä ei olisi. No, peltiä vaan neliö tolkulla, kyl se joskus ehjäksi tulee. Korjailin tänään vähän takakontin lattiaa, löin pikkasen kovaa yhteen kohtaan hitsausvaiheessa täytyy oikasta, ei paha homma.
Hion ja hinkkasin ruosteita pois, sain melko hyvin puhtaaksi, ainakin sen verta et kehtas lattian tiputtaa paikoilleen.
Jatkoa tulee taas jossain vaiheessa.
Kuvatuksia:
Liitteet: |

tmp_IMG_20140326_163639-1810767521.jpg [ 50.18 KiB | Katsottu 18436 kertaa ]
|

tmp_IMG_20140326_163706-1330814773.jpg [ 57.46 KiB | Katsottu 18436 kertaa ]
|

tmp_IMG_20140326_1637412067657188.jpg [ 39.93 KiB | Katsottu 18436 kertaa ]
|
Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06 Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75 Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
|
|
|
|
 |
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 01.04.2014 00:23 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
Tää olis nyt tässä vaiheessa.... Takalaita ummessa, sekä tavaratilan lattia ja onnistuin suihkaan sitä ZN pohjamaaliakin stragesiin kohtiin. Ruostesuojausta olen hoitanut kolmella tapaa ulos jääviin pintoihin ja kahdella tapaa sisäpuolisiin. Ensin joka hitsauspaikka putsataan ja pestään. Sinkkimaalia ensin, sen jälkeen kivenisku aine, siis sitä ruiskutettavaa ja näitten päälle Dinitrol. Hitsauksissa olen pyrkinyt poistamaan ruosteet leikkaamalla mädät pois ja limittämällä max. 1-1,5 cm, näin vältetään turhien ruostetaskujen syntyminen, eli peltien väliin jäävä hitsaamaton kohta on mahdollisimman pieni. Sisäpuolelle laitan sinkkimaalin ja kiveniskumassan ainakin takakonttiin. Muualle tulee luultavasti pohjille super rostex ja sen päälle mustaa hieman kovempaa väriä. Näin ruostesuojaus on hallussa.
Olin tuossa jo hieman huolissani, onko tämä päässyt rungoltaan nitkahtamaan, kun nuo etupenkin olivat melkoisesti selkänojan yläpäästä erillään. Yllätys olikin positiivinen, runko on suora, pettänyt oli sen äänenvaimentajan "ulkokotelo", onneksi näin, rungon oikaisu on veemäinen tehtävä..
Aukailin vähän sitä keskipalkin kuorta ja yllätykseksi se näyttää sisäpuolelta yllätävän hyvältä. Koteloista tulenkin selviämään ihan ok, ei tartte tehdä kokonaan uusia, onneksi...........
Kuvia:
Liitteet: |

tmp_IMG_20140331_235335-1274463204.jpg [ 35.76 KiB | Katsottu 18165 kertaa ]
|

tmp_IMG_20140331_235259-1152650999.jpg [ 44.94 KiB | Katsottu 18165 kertaa ]
|

tmp_IMG_20140331_235426-197425903.jpg [ 50.88 KiB | Katsottu 18165 kertaa ]
|
Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06 Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75 Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
|
|
|
|
 |
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 01.04.2014 00:30 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
|
|
|
 |
|
|