timppauu kirjoitti:
Citroen C5 pomppasi katsastuksessa ja syy alentunut katalysaattorin teho -vikakoodi eli siis antipollution fault merkkivalo palaa, ja sen katsastusmies tsekkasi koneellaan. Tosiaan arvot ei menneet läpi pakokaasuanalyysissa, ja kun se jokin arvo olisi piänyt olla alle 0.20 niin se oli 0.41-.
Vuosi takaperin puola meni rikki ja ajoin auton korjaamolle niin katalysaattori meni rikki ???? vai onko kyse jostakin muusta kenties ?
Elikkäs voiko ko autoon laittaa halpaa kattia tarvikkeena tai löytyisikö keneltäkään edullista käytettyä ? Auto on C5 1.8 vm.2004
T.TU 040-5746453
Kyseessä voi olla myös labda-antureiden (niitä on kaksi, yksi ennen kattia toinen sen jälkeen) tai niiden esilämmityksen vika, tai mahdollisesti joku polttoainesuutin kusee. Samaten jos joku toinen puolaa yskii, se tekee sen monesti juuri pienellä kuormituksella, jolloin et välttämättä huomaa sitä ajossa heti ja niin menee palamatonta seosta putkeen. Tulpathan sinulla on tietenkin tarkistettu ja vaihdettu, eikä imusarja vuoda mistään (esim kiinnityspultti löysällä).
Koska katalysaattorin tehtävä on polttaa palamaton polttoaine pois, se joutuu todella kovilla jos yksi pytty työntää palamatonta seosta suoraan kattiin. Mutta ei sen pitäisi vielä korjaamolle ajaessa pilata kattia, kyllä se satoja kilometrejä yleensä vaatii ajamista pytty pimeänä.
Sinänsä tuo pakokaasuanalysaattorin arvo (kunhan nyt kuullaan mikä arvo se oli) voi johtua myös ilmavuodoista pakoputkistossa.
Paljonko autossa on kilometrejä?