Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Y4 XM:n takapää jäykkä
ViestiLähetetty: 24.03.2014 13:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 471
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Profiili WWW
Uusimman tulokkaan peräpää on jäykkä. Vajoamisenestoventtiili jumi auki ja perä laski viidessä minuutissa alas ja käynnistyksen yhteydessä venttiili vihelsi kovasti.
Tänään taakse on vaihdettu toiset pallot (venttiililliset 5 vuotta sitten täytetyt TCT:stä kotoisin olevat) ja perä meni kuulemma vielä jäykemmäksi. Voi olla että niistä on paineet karanneet.. Mutta venttiili lopetti vislaamisen ja perä pysyy nyt komeasti pystyssä.

Mitä juuri tapahtui? Laukesiko venttiilistä vaan jumi pallojen vaihdon yhteydessä ja pallot ovat vaan tyhjät paineesta..
Varaajapallo on ainakin loppu kun pumppu käy 2 sekunnin välein. Se menee vaihtoon heti seuraavaksi. Taka keskipallo kuulemma vastikään vaihdettu.
Kynkät ei jarruttele ja korkeudensäätövivusta käskyttäen nousee ja laskee oikein mallikkaasti. Hydepuolelle tehdään normi huolto pesuineen heti kun ehtii.

Mikäs vielä voi tuota perää pitää jäykkänä? Aletaanko tutkimaan hydractivea seuraavaksi? Mikäs olikaan se taajuus mitä aletaan kuuntelemaan :P

Kyseessä siis XM Y4 V6 12v vm.1996



C5 HDi, XM Turbo C.T. Automaagi -94
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Y4 XM:n takapää jäykkä
ViestiLähetetty: 24.03.2014 14:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 471
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Profiili WWW
Nyt onkin jo saatu vinkkiä kivasti tuon hydractiven solenoidiventtiilien tarkistamiseksi sekä konehuoneen moninapapistokkeen putsauksesta :)
Löytyisiko joltakulta muistilokeroista linkkiä noiden keksipallojen jalan rakenteeseen että näkisi miten se solenoidi sijoittuu jos on väsähtänyt.



C5 HDi, XM Turbo C.T. Automaagi -94
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Y4 XM:n takapää jäykkä
ViestiLähetetty: 24.03.2014 18:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Taas tulee ensimmäisenä mieleen se nopeusanturi, joka käskyttää jousitusta esim. kiihdytystilanteissa. XM:lle tyypilliseen high-tech-design-suunnitteluun kuuluen se on joku viritys nopeusmittarin vaijerissa. Kahdessa yksilössä on takapään jäykistely loppunut kun on tuosta rassaillut kytkennät kuntoon.



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Y4 XM:n takapää jäykkä
ViestiLähetetty: 24.03.2014 19:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
" se on joku viritys nopeusmittarin vaijerissa."

Se vehjes on se "made in Monaco" -laite :D



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Y4 XM:n takapää jäykkä
ViestiLähetetty: 24.03.2014 20:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 471
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Profiili WWW
Nonniin. Tänään saatu vahvistettua että active solenoidit pitää ääntä ovien lukituksen jälkeen ja hiljenevät niinkuin pitääkin. Huomenna tutkimukset jatkuu. Perä oli pysynyt pallojen vaihdon jälkeen ylhäällä kolme tuntia ennen kun käynnistettiin seuraavan kerran. Seuravaksi sitten radio hydractive päälle ja kuuntelemaan.

Torstaille kuulemma varattu jo varaajapallon vaihdolle aika korjaamolle. Sitten kuulee viimeistään että oliko se sökö vai onko takapäässä vaan niin kova ohivuoto että pumppu käy kokoajan..



C5 HDi, XM Turbo C.T. Automaagi -94
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Y4 XM:n takapää jäykkä
ViestiLähetetty: 24.03.2014 22:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
"Seuravaksi sitten radio hydractive päälle ja kuuntelemaan."

Mikäs taajuus se oli?



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Y4 XM:n takapää jäykkä
ViestiLähetetty: 24.03.2014 22:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 471
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Profiili WWW
Cikatti kirjoitti:
"Seuravaksi sitten radio hydractive päälle ja kuuntelemaan."

Mikäs taajuus se oli?


700-900kHz



C5 HDi, XM Turbo C.T. Automaagi -94
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Y4 XM:n takapää jäykkä
ViestiLähetetty: 25.03.2014 10:01 

Viestit: 272
Paikkakunta: Punkalaidun
Kenguru kirjoitti:
Cikatti kirjoitti:
"Seuravaksi sitten radio hydractive päälle ja kuuntelemaan."

Mikäs taajuus se oli?


700-900kHz

Pääsisitkö missään testaamaan jousisylinterien pallojen paineet,kylläsiitä olis paras aloittaa, mulla meni UUSI pallo talven aikana tyhjäks, vaikka auto oli yläasennossa hain 2vk. sitä vikaa, kun en millään voinut uskoa, että uus pallo oli menny tyhjäks. purin myös venttiilit ja vaihdoin aktiivipallon. jos atiivipallo on ehjä,niin puolen minuutin jälkeen kun auto on sammutettu,kuuluu pieni naksaus ja perä pehmenee hieman. Ei XM:män hydrauliikka niin paljon ole muuttunut vanhoista ajoista, jos auto on ajokorkeudessa ja pallot ehjät, ja laakerit ehjät tukivarsissa, ni VARMASTI joustaa, vaikka aktiivipallokin olisi rikki.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Y4 XM:n takapää jäykkä
ViestiLähetetty: 25.03.2014 10:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
Omassa XM:ssä oli tuommoinen vihellys-ilmiö, tosin se tuli ilmi lähinnä kun sammutti moottorin, ja astui ulos autosta, niin jostain edestä kuului vihellystä joka laski.

syyksi paljastui viallinen jarruvaraajan pallo (joka on edesä, liki jäähdyttäjän vasenta alanurkkaa)



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Y4 XM:n takapää jäykkä
ViestiLähetetty: 26.03.2014 14:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 343
cxtb2 kirjoitti:
Omassa XM:ssä oli tuommoinen vihellys-ilmiö, tosin se tuli ilmi lähinnä kun sammutti moottorin, ja astui ulos autosta, niin jostain edestä kuului vihellystä joka laski.

syyksi paljastui viallinen jarruvaraajan pallo (joka on edesä, liki jäähdyttäjän vasenta alanurkkaa)


Ai, se onkin vika eikä ominaisuus... samaa vihellystä täällä kuunneltu jo X(m) vuotta... :lol:



"Se mikä on määrätty tapahtuvaksi, tapahtuu. . . tai ehkei tapahdukaan."
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Y4 XM:n takapää jäykkä
ViestiLähetetty: 26.03.2014 17:08 

Viestit: 214
Paikkakunta: Kauniainen
Moikka, auton aikaisempana omistaja pari huomiota: Takapää meni kovaksi kun vaihdoin keskipallon. Keskipallossa oli alle 10 bar painetta, vaihtopallossa 37 bar. Vaikka keskipallossa oli noin vähän painetta niin takapää oli pehmeä. Vaihdoin keskipallon viime helmikuussa. Hämmästyin itsekin että mitä tapahtui. En tutkinut asiaa pitempään. Hydra ECUun on asennettu diodit ja mielestäni sähköinen puoli venttiileissä on OK. Varaajapallossa on painetta 67 bar. Nämä paineet mitattu kaksi kuukautta sitten. Etsisin vikaa tiheään napsuntaan muualta kuin varaajasta. Tämä tiheä napsunta on ollut siinä vuodesta 2009. Kenguru : soittele niin kerron lisää o4o 7740460.

PS. Kenguru: Sain muuten acavin toimimaan ja muutkin sähköiset viat pois vaihtolaitteesta



--------------
XM V6 24 -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Y4 XM:n takapää jäykkä
ViestiLähetetty: 27.03.2014 09:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 471
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Profiili WWW
Kiitoksia lisätiedoista :)
Olisikohan keskipalloksi vahingossa lipsahtanut vaihdossa jousipallo? Se selittäisi tuon jäykistyneen persiin.
Tänään XM menee korjaamolle ja oli tarkoitus vaihtaa tuo varaajapallo mutta kiinnitetäänkin sitten huomio tuohon keskipalloon. Ja jousipalloiksi vaihdetaan vanhat takaisin sekä tarkistetaan kaikkien irtopallojen paineet.

Eli iltapäivällä tiedämme asiasta enempi :)
Soittelen kyllä kun ehdin johonkin järkevään aikaan turista. Yleensä aikaa on vain näin työaikana :P

Mikäs muu sitten voisi aiheuttaa pumpulle tiheän käynnin jos varaajapallo on kunnossa?

Ja offtopiccina, hienoa että sait sen pelaamaan :) Riittikö sen johdon kytkeminen mikä palautti bensamittarin toimintaan poistamaan kaikki ongelmat?



C5 HDi, XM Turbo C.T. Automaagi -94
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Y4 XM:n takapää jäykkä
ViestiLähetetty: 27.03.2014 13:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 471
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Profiili WWW
Nonniin.. Eli nyt on muutosta tullut.
Jousipalloiksi vaihdettu takasin mukana tulleet (15 ja 17 bar) sekä takakeskipalloksi vaihdettu uusi varaajapallo.
Ja nyt on perä jälleen pehmonen ja toimii niinkuin pitääkin. Vanhassa keskipallossa oli puolet paineista jäljellä.

Erikoista oli kyllä että toisilla palloilla (30 bar molemmat) perä meni kokonaan jäykäksi ja noilla vajailla oli pehmeämpi :D
Voihan se olla että keskireiässä on sen verran paljon eroa kun toiset olivat turbo CT:n takapallot.
Mutta nyt jatketaan normaaleilla hydehuolloilla tästä eteenpäin ja aletaan etsimään syytä pumpun tiheälle käynnille.

Niin ja perä lähti jälleen laskemaan kun nuo vajaat pallot palautettiin käyttöön :P



C5 HDi, XM Turbo C.T. Automaagi -94
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Y4 XM:n takapää jäykkä
ViestiLähetetty: 27.03.2014 13:55 

Viestit: 214
Paikkakunta: Kauniainen
Jossain täytyy olla ohivuotoa tai sitten mulla on ollut epäonnea päävaraajan suhteen. Säiliöön tuleva keskimmäinen paluuletku työntää minusta liikaa tavaraa. Laitoin siihen klemmarin vaikka ei kuulukaan. Voipi olla että kiersin vianetsinnässä kehää ......
Off-topic: Pari liitintä oli ristissä eli kaasuläpän potikka ja takimmaisen lohkon kannessa oleva sensori, sen lisäksi kummatkin happitunnistimet oli väärissä liittimissä. Kaasuläpän potikka ja se sensori oli oikein värien mukaan mutta kun ne värit ei pitänyt paikkaansa. Takimmainen lambda on saanut siipeensä ja antaa temporary virhettä eli vaihdan kohta sen. Pistin tuon moottorivikavalolampun takaisin ja ei syty enää muutakuin tietyssä lämpötilassa joka johtuu tuosta happitunnistimesta. Lexia näyttää myös temporary Oxygen Sensor B vikaa. Kun noi potikan ja sensorin liittimet oli ristissä niin vikalista oli pitkä mukaanlukien ACAVin viat. Pitää tuo venttiilikopan tiiviste laittaa ennenkuin menee toinen laturi..



--------------
XM V6 24 -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Y4 XM:n takapää jäykkä
ViestiLähetetty: 27.03.2014 14:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 471
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Profiili WWW
No hyvä että 24v alkaa pelaamaan niinkuin pitää :)
Tuossa sen taas näkee että vaikka vaihtomoottori on samanlaisesta pelistä niin ranskalainen insinööri on saanut jopa värit sekoitettua :D

Sen verran muistan että isä vaihtoi ne lambdat ristiin kun ei mennyt alkuperäisessä järjestyksessä päästöistä läpi. Vai oliko se sitten jommankumman johdot ristissä.
Itse huomasin yhden viikonlopun tuota lainattuani että se kaasuläpän potikka ei saanut jännitettä mutta sepä sitten selittyikin noilla liittimillä :) Onnea vaan sen kanssa, hiton kiva se on kyllä toimiessaan..



C5 HDi, XM Turbo C.T. Automaagi -94
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Y4 XM:n takapää jäykkä
ViestiLähetetty: 27.03.2014 15:53 

Viestit: 214
Paikkakunta: Kauniainen
Niissä lambdoissa oli kummatkin ristissä. Kummassakin on kaksi liitintä joista yksi ECUun ja toinen jännitesyöttöön. Kaikki liittimet tietty samanlaisia ja värit ei varmasti täsmää. Toisen molemmat liittimet oli kytketty ECUun ja toisen molemmat jännitesyöttöön. Tämä mikä oli jännitesyötössä on nyt ottanut itteensä ja oireilee. Saahan nuo useallakin tavalla solmuun kun on neljä toisiinsa sopivaa liitintä :D



--------------
XM V6 24 -91
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: