|
Kirjoittaja |
Viesti |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 30.10.2013 06:32 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Noista nettikeskusteluista tuli poimittua, jotta nämä zf lootat kierrättäisi mineraaliöljy pohjaista DEX2 öljyä, eikä esim DEX3 glykolipohjaisena kävisi?
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 30.10.2013 06:48 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Näköjään kovasti hintavaakin tuo synteettinen, eli ei se käy 
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 17.04.2014 14:50 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Nostellaan tätäkin Päivittäisenä ajoautona on BX19trs automatique. Eihän tuo ole hullumpi ajettava, kiireisille se ei kuitenkaan sovi  Kestää hetken notkistua/lämmetä, lämpenee kyllä talvellakin nopeasti(laatikko). Ajaminen on semmoista rauhallista etenemistä, sanoisinko vaivatonta? Ainoa mitä kaipaan, olisi koneeseen lisää vääntöä. Laatikko vaihtaa juuri sillä kierrosalueella, että koneen väännöt notkahtaa pahasti! Tuo tietenkin koskee vain reippaampaa kiihdytystä. BX Sportin koneen luonne sopisi loistavasti ja vähän on harkinnassa vastaavan vääntökoneen rakentaminen automaatin kaveriksi. Valitettavasti tuossa on kiireellisempiäkin korjaamisia En kyllä ihmettele yhtään, miksi täältäkin löytyy automaatti bexun parissa viihtyviä! Hieno peli Semmonen automatique/automatic lätkä pitää vielä takaluukkuun metsästää 
|
|
|
|
 |
Teme
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 17.04.2014 16:52 |
Viestit: 433 Paikkakunta: Eurajoki
|
Kokeiles säätää kickdown-vaijeria. Vaijeria säätämällä sai GTi:n perässä olleen laatikon toimimaan kivasti TD.n perässä.
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olisit oikeassa.
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 17.04.2014 17:15 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Varmaan toimikin hienosti TD jatkeena  Mutta tuommonen 19 hengetön bensakone josta puuttuu alavääntö ei toimi, vaikka miten säätelis kickdownia Siksi tuo vääntökoneen pähkäily, sportin kone on väännöiltään aika liki TD luokkaa käyriltään?
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 17.04.2014 21:28 |
Viestit: 2201 Paikkakunta: Laukaa
|
Kyllä minun 19 Trs -87 oli vääntävä kone 5-lovisella manuaalilla. 50-nopeudesta kiskoi vitosella hyvin. Kuutosvaihdetta jo siihen kaipailin maantieajoon. Vaan nyt se on ollut jo jonkun vuoden xantia-automaattina ja hienosti toimii näinkin. Kierroksia tosin saisi vielä välityksillä hiukan puidottaa, nyt on 100 km/t nopeusessa jotain 2700 r/min. Ja pienemmällä polttoainekululla menee kuin 1,6 Tzi automaatti. 
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 17.04.2014 21:38 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Ehkä tuo persdyno on kalibroitinut hiukan väärin  Vääntölukemat kun on 700Nm nurkilla tuossa eemelissä.
|
|
|
|
 |
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 18.04.2014 08:48 |
Viestit: 1526 Paikkakunta: The City of Häijää
|
Ei vapaastihengittävään bensakoneeseen saa mitenkään samanlaista vääntökäyrää kuin vastaavan kokoisessa turbodieselissä. Jos tuntuu että alavääntöä puuttuu merkittävästi niin konsteja on kaksi: Lisää iskutilavuutta tai ahdin. Ei siinä tuplakaasarit ja kireä nokka ihmeemmin auta.
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 18.04.2014 11:25 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Hessu kirjoitti: Ei vapaastihengittävään bensakoneeseen saa mitenkään samanlaista vääntökäyrää kuin vastaavan kokoisessa turbodieselissä. Jos tuntuu että alavääntöä puuttuu merkittävästi niin konsteja on kaksi: Lisää iskutilavuutta tai ahdin. Ei siinä tuplakaasarit ja kireä nokka ihmeemmin auta. Tämä varmaan perustuu kokemukseen, vai lukitaanko vastaus! Tarkoitus ei tietenkään ole kiistää asiantuntemustasi, mutta maltillisella tasolla sanoisin sinun olevan väärässä Ihan kokemuksen perusteella  Tietenkin voisin samalla äänenpainolla sanoa, ettei sinulla ole kokemusta näistä asioista? Kyllä minä sanoisin, että sportin kone kyykyttää psa vuosikerta turbodieseliä läpi skaalan, ne mitä bexuun on tarjolla ollut.
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 18.04.2014 11:31 |
Viestit: 5866 Paikkakunta: Lahti
|
1.9 GTi perässä tuo automaatti toimii aika loistavasti ja rauhallisessa ajossa menee koko pienillä kierroksilla.
Se automatique lätkä on kaiketi ollut vain vanhakoppasessa, uhdessäkään uudemmassa on moista ole nähnyt.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 18.04.2014 11:43 |
Viestit: 1526 Paikkakunta: The City of Häijää
|
Ei ole tarkoitus kyseenalaistaa kenenkään asiantuntemusta tai yrittää kumota väitteitä keskustelijoiden henkilökohtaisiin ominaisuuksiin perustuen. Ohessa muutama lukuarvo.
Sportin koneen arvot: 169 Nm/4200rpm ja 126hv/5800rpm Ja Beksin 1.8TD: 180Nm/2100rpm ja 90hv/4300rpm
Itse vääntö- ja tehokäyriä en tähän hätään löytänyt, mutta jos nuo luvut syöttää teho/vänntö/kierrosluku-laskuriin niin havaitaan että Sportin kone ylittää TD:n jossain rahtusen vajaa 4000 rpm kohdalla, ollen heikkohenkisempi kyseisen kierrosluvun alapuolella. 169Nm@4200 vastaa tehoa 100hv ja 90hv@4300 puolestaan vääntömomenttia 149 Nm. Mielestäni väite "sportin kone on väännöiltään aika liki TD luokkaa käyriltään?" on epätosi. Siinä voi toki olla hiukan enemmän vääntömomenttia kaikilla kierroksilla kuin normi XU9 koneessa mutta ei se mikään "vääntömoottori" ole. Vapaastihengittäviä bensakoneita joissa on vääntöä yli 100Nm/litra kierroksilla 2100rpm on aika harvassa, lieneekö ainoatakaan.
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 18.04.2014 14:36 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Noh, olisit oleellisen löytänyt tuolta x projekti osastolta Juurikin tähän aiheeseen tein ohkaisemmasta päästä olevan tutkimusmatkan Toki oleellinen löytyy kokemuspohjaisena, en nyt ihan vitsinä näitä asioita heittele! Toki poikamaisella otteella ja pilkettä silmässä 
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 18.04.2014 15:03 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Pistän tuon hajatelman tähän, niin ei tarvitse erikseen etsiä Esa66 kirjoitti: BX sport väännön osalta, numeroina ja hajatelmina 1500rpm/ 132,5 Nm eli saman kuin 1,6 litraset bexut antaa maksimissaan vääntöä 2000rpm/ 147,2 Nm voisi sanoa, että on se mitä mitä katalysaattorilla varustettu 19Gti antaa maksimissaan vääntöä 2500-5500 rpm/ 161,9 Nm käytettävissä, maksimin ollessa 169Nm nurkilla piikkinä tuolla välillä, jatkuen aina 6000rpm saakka. Liekö laskennallinen tuo max teho(126hv) joka on käytettävissä 5500-6000 välillä? On se kumma kone, siinä ei paljon notkahduksia tule, voima on käytettävissä kokoajan. Täytyy varmaan tomaattiinkin laittaa tuommonen vääntökone 
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 18.04.2014 15:44 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
juuri tuosta syystä itsekkin ihastuin siihen sportin koneeseen. laakeaan vääntöalueeseen. se bx19gti d6a koneella oli taas täysin susi , kun puhutaan noista ominaisuuksista.
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 18.04.2014 16:12 |
Viestit: 5866 Paikkakunta: Lahti
|
Sit vaan että mitä se tomaatti kestää sitä vääntöä, noi ei ihan kaikki vahvempia vissiin ole, ainakaan omaani en viitsi ihan tolkuttomasti polkea vaikka toi jostain liikennevaloista yllättävän liukkaasti lähtee 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 18.04.2014 17:23 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
232Nm tais olla tehtaan ilmoitus? Eli kestää kevyesti esim Xantian tct koneen Voisiko joku laskea nuo hevosvoimat sportin koneelle? Jos sattuu olemaan kaavat käsillä, itse en ole onnistunut edes kaavioita tällä iPadilla tekemään. Toki saan tuon kaavan mukaan laskettua per kierrosluku, muttei viitsis joka sadalle erikseen laskea 
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 22.04.2014 21:01 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
eskere kirjoitti: Kyllä minun 19 Trs -87 oli vääntävä kone 5-lovisella manuaalilla. 50-nopeudesta kiskoi vitosella hyvin. Kuutosvaihdetta jo siihen kaipailin maantieajoon. Vaan nyt se on ollut jo jonkun vuoden xantia-automaattina ja hienosti toimii näinkin. Kierroksia tosin saisi vielä välityksillä hiukan puidottaa, nyt on 100 km/t nopeusessa jotain 2700 r/min. Ja pienemmällä polttoainekululla menee kuin 1,6 Tzi automaatti.  Onkos siinä Xantian moottorinohjauskin?
|
|
|
|
 |
Teme
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 22.04.2014 21:23 |
Viestit: 433 Paikkakunta: Eurajoki
|
Hessu kirjoitti: Ja Beksin 1.8TD: 180Nm/2100rpm ja 90hv/4300rpm No, mulla oli coolerilla varustettu 19 TD prepatulla pumpua ja 1,2 bar ahdolla... Ehkä eri arvot 
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olisit oikeassa.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 22.04.2014 21:34 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Esa66 kirjoitti: eskere kirjoitti: Kyllä minun 19 Trs -87 oli vääntävä kone 5-lovisella manuaalilla. 50-nopeudesta kiskoi vitosella hyvin. Kuutosvaihdetta jo siihen kaipailin maantieajoon. Vaan nyt se on ollut jo jonkun vuoden xantia-automaattina ja hienosti toimii näinkin. Kierroksia tosin saisi vielä välityksillä hiukan puidottaa, nyt on 100 km/t nopeusessa jotain 2700 r/min. Ja pienemmällä polttoainekululla menee kuin 1,6 Tzi automaatti.  Onkos siinä Xantian moottorinohjauskin? Ei, vaan 19TRS eli kaasarikoneella, vaihteisto on Xantiasta... Teme kirjoitti: Hessu kirjoitti: Ja Beksin 1.8TD: 180Nm/2100rpm ja 90hv/4300rpm No, mulla oli coolerilla varustettu 19 TD prepatulla pumpua ja 1,2 bar ahdolla... Ehkä eri arvot  Onhan siinä 1,8td:ssäkin cooleri, ymmärtääkseni Bx td:tä ei olisi ollut ilman moista... Se oli kyllä kiva kone mikä Eskeren kanssa aikanaan beksin keulalle väsättiin, taisi olla Pösöstä 1,9td perusmoottori, boschin pumpulla ja suuttimilla, jatkeena 2-litraisen Xantian automaatti. Ainoa keston kanssa ollut ongelma olikin sitten eteen kääntyneen Ooppelin aiheuttamaa... Noita eri vaihteistoja sitten ihmetellessä kannattaa muistaa se että niissä on runsaasti erilaisia sisällön vaihtoehtoja, kytkinlevyjen määrässä suuriakin vaihteluja ja loppupään Xantian laatikoissa oli aivan erilainen kytkinpakka parissa kohtaa kuin mitä Bekseistä ikinä löytyi. Jotain kertoo sitten sekin, että mm. "pikkupakassa" (jonka läpi kulkee voima momentinmuuntimen ohi 3 ja 4 vaihteilla) oli Bx:n kanssa neljää ja viittä kytkinlevyä, Xantiasta löytyi kuuttakin ja koko pakan rakenne oli vahvempi kuin Bx:ssä olleissa. Sitten isommissa pakoissa, joissa Beksin "mopokoneiden" kanssa toimeen tultiin jopa kahdella kytkinlevyllä, GTi:n kanssa löytyi neljääkin kytkinlevyä kuten myös Xantian kanssa... Jos ihan oikeasti haluaisi tietää mitä tuollainen laatikko kestää, niin ensin pitäisi tietää mitä siellä on sisällä, sitten vasta saisi vähän valistuneempi arvauksia kestosta. Kokeilemalla tietenkin se totuus lopulta selviää, mutta se taas vaatii vähän enemmän varallisuutta sekä viitseliäisyyttä aihepiiriä kohtaan. Näppien iho pysyy hyvässä kunnossa, kun iho saa tarpeeksi ATF:ää ihonhoitoon, lisäksi miellyttävä tuoksu seuraa vaatteiden mukana pitemmänkin aikaa...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 22.04.2014 21:39 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Mahtuiskohan tekniikka paketti XM turbo ct automaatista, suoraan bexun konehuoneeseen? Olis varmaan "yksinkertaisin" tekniikanvaihto.
|
|
|
|
 |
jptcool
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 22.04.2014 23:44 |
Viestit: 1723 Paikkakunta: Parainen
|
Esa66 kirjoitti: Mahtuiskohan tekniikka paketti XM turbo ct automaatista, suoraan bexun konehuoneeseen? Olis varmaan "yksinkertaisin" tekniikanvaihto. Eikös siellä lakeuksilla tietyn autoverstaan pihalla moinen löydy vai oliko manuaalilootalla? Omistaja valaisee jos näkee aiheelliseksi.
Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 23.04.2014 03:40 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Ehkä XU10 J2TE kansi sopisi xu9 alakertaan, siinä säästyisi monta kiloa Kun tuota mahdollisuutta hybridiin katseli, niin näyttäs niitä olevan tehty? Ct palotilatkin näyttäs syvemmiltä, mahdollisesti puristukset säilyisi sopivalla tasolla verrattuna Gti kannen asennukseen vakio männillä?
|
|
|
|
 |
retro.tuner
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 23.04.2014 07:54 |
Viestit: 161 Paikkakunta: Jönköping
|
Löytyy ylimääräisenä Xm Tct Automaatti Break -95. Todella hyvällä tekniikalla. Ajettu 240tkm. Leima loppunut ja pitäisi vaihtaa tuulilasia ja hitsata kynnys. Ja muuta pientä säätöä. Hinta 500e. Ota yhteyttä jos kiinnostaa yv:llä. Ai niin, sijainti Ruotsi.
|
|
|
|
 |
Ralle
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 23.04.2014 08:39 |
Viestit: 2821
|
Esa66 kirjoitti: Mahtuiskohan tekniikka paketti XM turbo ct automaatista, suoraan bexun konehuoneeseen? Olis varmaan "yksinkertaisin" tekniikanvaihto. Miksi ei mahduisi kun on tehtykin, Eihän se fyysisesti ole isompi kuin 8-tappinen xu9.
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 24.04.2014 13:37 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Olikos nämä turbo ct:t aina ZF 4HP18 laatikolla varustettuja? Eli ilman sähköistä ohjausta? Ja onkos niissä öljynlauhdutin, HP14 mallin lämmönvaihtimen sijasta?
|
|
|
|
 |
|
|