Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 3/4 [ 87 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio
ViestiLähetetty: 30.10.2013 06:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Noista nettikeskusteluista tuli poimittua, jotta nämä zf lootat kierrättäisi mineraaliöljy pohjaista DEX2 öljyä, eikä esim DEX3 glykolipohjaisena kävisi?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio
ViestiLähetetty: 30.10.2013 06:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Näköjään kovasti hintavaakin tuo synteettinen, eli ei se käy :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio
ViestiLähetetty: 17.04.2014 14:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Nostellaan tätäkin :)
Päivittäisenä ajoautona on BX19trs automatique.

Eihän tuo ole hullumpi ajettava, kiireisille se ei kuitenkaan sovi :) Kestää hetken notkistua/lämmetä, lämpenee kyllä talvellakin nopeasti(laatikko).

Ajaminen on semmoista rauhallista etenemistä, sanoisinko vaivatonta? Ainoa mitä kaipaan, olisi koneeseen lisää vääntöä. Laatikko vaihtaa juuri sillä kierrosalueella, että koneen väännöt notkahtaa pahasti! Tuo tietenkin koskee vain reippaampaa kiihdytystä. BX Sportin koneen luonne sopisi loistavasti ja vähän on harkinnassa vastaavan vääntökoneen rakentaminen automaatin kaveriksi. Valitettavasti tuossa on kiireellisempiäkin korjaamisia :mrgreen:

En kyllä ihmettele yhtään, miksi täältäkin löytyy automaatti bexun parissa viihtyviä! Hieno peli

Semmonen automatique/automatic lätkä pitää vielä takaluukkuun metsästää :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio
ViestiLähetetty: 17.04.2014 16:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 433
Paikkakunta: Eurajoki
Kokeiles säätää kickdown-vaijeria.
Vaijeria säätämällä sai GTi:n perässä olleen laatikon toimimaan kivasti TD.n perässä.



Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olisit oikeassa.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio
ViestiLähetetty: 17.04.2014 17:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Varmaan toimikin hienosti TD jatkeena :) Mutta tuommonen 19 hengetön bensakone josta puuttuu alavääntö ei toimi, vaikka miten säätelis kickdownia :lol:
Siksi tuo vääntökoneen pähkäily, sportin kone on väännöiltään aika liki TD luokkaa käyriltään?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio
ViestiLähetetty: 17.04.2014 21:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
Kyllä minun 19 Trs -87 oli vääntävä kone 5-lovisella manuaalilla. 50-nopeudesta kiskoi vitosella hyvin. Kuutosvaihdetta jo siihen kaipailin maantieajoon.
Vaan nyt se on ollut jo jonkun vuoden xantia-automaattina ja hienosti toimii näinkin. Kierroksia tosin saisi vielä välityksillä hiukan puidottaa, nyt on 100 km/t nopeusessa jotain 2700 r/min.
Ja pienemmällä polttoainekululla menee kuin 1,6 Tzi automaatti. :)



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio
ViestiLähetetty: 17.04.2014 21:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Ehkä tuo persdyno on kalibroitinut hiukan väärin :lol: Vääntölukemat kun on 700Nm nurkilla tuossa eemelissä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio
ViestiLähetetty: 18.04.2014 08:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1526
Paikkakunta: The City of Häijää
Ei vapaastihengittävään bensakoneeseen saa mitenkään samanlaista vääntökäyrää kuin vastaavan kokoisessa turbodieselissä. Jos tuntuu että alavääntöä puuttuu merkittävästi niin konsteja on kaksi: Lisää iskutilavuutta tai ahdin. Ei siinä tuplakaasarit ja kireä nokka ihmeemmin auta.



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio
ViestiLähetetty: 18.04.2014 11:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Hessu kirjoitti:
Ei vapaastihengittävään bensakoneeseen saa mitenkään samanlaista vääntökäyrää kuin vastaavan kokoisessa turbodieselissä. Jos tuntuu että alavääntöä puuttuu merkittävästi niin konsteja on kaksi: Lisää iskutilavuutta tai ahdin. Ei siinä tuplakaasarit ja kireä nokka ihmeemmin auta.


Tämä varmaan perustuu kokemukseen, vai lukitaanko vastaus! Tarkoitus ei tietenkään ole kiistää asiantuntemustasi, mutta maltillisella tasolla sanoisin sinun olevan väärässä :)
Ihan kokemuksen perusteella :) Tietenkin voisin samalla äänenpainolla sanoa, ettei sinulla ole kokemusta näistä asioista? Kyllä minä sanoisin, että sportin kone kyykyttää psa vuosikerta turbodieseliä läpi skaalan, ne mitä bexuun on tarjolla ollut.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio
ViestiLähetetty: 18.04.2014 11:31 

Viestit: 5866
Paikkakunta: Lahti
1.9 GTi perässä tuo automaatti toimii aika loistavasti ja rauhallisessa ajossa menee koko pienillä kierroksilla.

Se automatique lätkä on kaiketi ollut vain vanhakoppasessa, uhdessäkään uudemmassa on moista ole nähnyt.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio
ViestiLähetetty: 18.04.2014 11:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1526
Paikkakunta: The City of Häijää
Ei ole tarkoitus kyseenalaistaa kenenkään asiantuntemusta tai yrittää kumota väitteitä keskustelijoiden henkilökohtaisiin ominaisuuksiin perustuen. Ohessa muutama lukuarvo.

Sportin koneen arvot:
169 Nm/4200rpm ja 126hv/5800rpm
Ja Beksin 1.8TD:
180Nm/2100rpm ja 90hv/4300rpm

Itse vääntö- ja tehokäyriä en tähän hätään löytänyt, mutta jos nuo luvut syöttää teho/vänntö/kierrosluku-laskuriin niin havaitaan että Sportin kone ylittää TD:n jossain rahtusen vajaa 4000 rpm kohdalla, ollen heikkohenkisempi kyseisen kierrosluvun alapuolella. 169Nm@4200 vastaa tehoa 100hv ja 90hv@4300 puolestaan vääntömomenttia 149 Nm. Mielestäni väite "sportin kone on väännöiltään aika liki TD luokkaa käyriltään?" on epätosi. Siinä voi toki olla hiukan enemmän vääntömomenttia kaikilla kierroksilla kuin normi XU9 koneessa mutta ei se mikään "vääntömoottori" ole. Vapaastihengittäviä bensakoneita joissa on vääntöä yli 100Nm/litra kierroksilla 2100rpm on aika harvassa, lieneekö ainoatakaan.



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio
ViestiLähetetty: 18.04.2014 14:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Noh, olisit oleellisen löytänyt tuolta x projekti osastolta :lol:
Juurikin tähän aiheeseen tein ohkaisemmasta päästä olevan tutkimusmatkan :mrgreen:
Toki oleellinen löytyy kokemuspohjaisena, en nyt ihan vitsinä näitä asioita heittele! Toki poikamaisella otteella ja pilkettä silmässä ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio
ViestiLähetetty: 18.04.2014 15:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Pistän tuon hajatelman tähän, niin ei tarvitse erikseen etsiä :)

Esa66 kirjoitti:
BX sport väännön osalta, numeroina ja hajatelmina

1500rpm/ 132,5 Nm eli saman kuin 1,6 litraset bexut antaa maksimissaan vääntöä

2000rpm/ 147,2 Nm voisi sanoa, että on se mitä mitä katalysaattorilla varustettu 19Gti antaa maksimissaan vääntöä

2500-5500 rpm/ 161,9 Nm käytettävissä, maksimin ollessa 169Nm nurkilla piikkinä tuolla välillä, jatkuen aina 6000rpm saakka. Liekö laskennallinen tuo max teho(126hv) joka on käytettävissä 5500-6000 välillä?

On se kumma kone, siinä ei paljon notkahduksia tule, voima on käytettävissä kokoajan.

Täytyy varmaan tomaattiinkin laittaa tuommonen vääntökone :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio
ViestiLähetetty: 18.04.2014 15:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
juuri tuosta syystä itsekkin ihastuin siihen sportin koneeseen. laakeaan vääntöalueeseen. se bx19gti d6a koneella oli taas täysin susi , kun puhutaan noista ominaisuuksista.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio
ViestiLähetetty: 18.04.2014 16:12 

Viestit: 5866
Paikkakunta: Lahti
Sit vaan että mitä se tomaatti kestää sitä vääntöä, noi ei ihan kaikki vahvempia vissiin ole, ainakaan omaani en viitsi ihan tolkuttomasti polkea vaikka toi jostain liikennevaloista yllättävän liukkaasti lähtee :mrgreen:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio
ViestiLähetetty: 18.04.2014 17:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
232Nm tais olla tehtaan ilmoitus? Eli kestää kevyesti esim Xantian tct koneen ;)

Voisiko joku laskea nuo hevosvoimat sportin koneelle? Jos sattuu olemaan kaavat käsillä, itse en ole onnistunut edes kaavioita tällä iPadilla tekemään. Toki saan tuon kaavan mukaan laskettua per kierrosluku, muttei viitsis joka sadalle erikseen laskea :mrgreen:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio
ViestiLähetetty: 22.04.2014 21:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
eskere kirjoitti:
Kyllä minun 19 Trs -87 oli vääntävä kone 5-lovisella manuaalilla. 50-nopeudesta kiskoi vitosella hyvin. Kuutosvaihdetta jo siihen kaipailin maantieajoon.
Vaan nyt se on ollut jo jonkun vuoden xantia-automaattina ja hienosti toimii näinkin. Kierroksia tosin saisi vielä välityksillä hiukan puidottaa, nyt on 100 km/t nopeusessa jotain 2700 r/min.
Ja pienemmällä polttoainekululla menee kuin 1,6 Tzi automaatti. :)


Onkos siinä Xantian moottorinohjauskin?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio
ViestiLähetetty: 22.04.2014 21:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 433
Paikkakunta: Eurajoki
Hessu kirjoitti:
Ja Beksin 1.8TD:
180Nm/2100rpm ja 90hv/4300rpm


No, mulla oli coolerilla varustettu 19 TD prepatulla pumpua ja 1,2 bar ahdolla... Ehkä eri arvot ;)



Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olisit oikeassa.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio
ViestiLähetetty: 22.04.2014 21:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Esa66 kirjoitti:
eskere kirjoitti:
Kyllä minun 19 Trs -87 oli vääntävä kone 5-lovisella manuaalilla. 50-nopeudesta kiskoi vitosella hyvin. Kuutosvaihdetta jo siihen kaipailin maantieajoon.
Vaan nyt se on ollut jo jonkun vuoden xantia-automaattina ja hienosti toimii näinkin. Kierroksia tosin saisi vielä välityksillä hiukan puidottaa, nyt on 100 km/t nopeusessa jotain 2700 r/min.
Ja pienemmällä polttoainekululla menee kuin 1,6 Tzi automaatti. :)


Onkos siinä Xantian moottorinohjauskin?

Ei, vaan 19TRS eli kaasarikoneella, vaihteisto on Xantiasta...

Teme kirjoitti:
Hessu kirjoitti:
Ja Beksin 1.8TD:
180Nm/2100rpm ja 90hv/4300rpm


No, mulla oli coolerilla varustettu 19 TD prepatulla pumpua ja 1,2 bar ahdolla... Ehkä eri arvot ;)

Onhan siinä 1,8td:ssäkin cooleri, ymmärtääkseni Bx td:tä ei olisi ollut ilman moista...

Se oli kyllä kiva kone mikä Eskeren kanssa aikanaan beksin keulalle väsättiin, taisi olla Pösöstä 1,9td perusmoottori, boschin pumpulla ja suuttimilla, jatkeena 2-litraisen Xantian automaatti. Ainoa keston kanssa ollut ongelma olikin sitten eteen kääntyneen Ooppelin aiheuttamaa...

Noita eri vaihteistoja sitten ihmetellessä kannattaa muistaa se että niissä on runsaasti erilaisia sisällön vaihtoehtoja, kytkinlevyjen määrässä suuriakin vaihteluja ja loppupään Xantian laatikoissa oli aivan erilainen kytkinpakka parissa kohtaa kuin mitä Bekseistä ikinä löytyi. Jotain kertoo sitten sekin, että mm. "pikkupakassa" (jonka läpi kulkee voima momentinmuuntimen ohi 3 ja 4 vaihteilla) oli Bx:n kanssa neljää ja viittä kytkinlevyä, Xantiasta löytyi kuuttakin ja koko pakan rakenne oli vahvempi kuin Bx:ssä olleissa. Sitten isommissa pakoissa, joissa Beksin "mopokoneiden" kanssa toimeen tultiin jopa kahdella kytkinlevyllä, GTi:n kanssa löytyi neljääkin kytkinlevyä kuten myös Xantian kanssa...


Jos ihan oikeasti haluaisi tietää mitä tuollainen laatikko kestää, niin ensin pitäisi tietää mitä siellä on sisällä, sitten vasta saisi vähän valistuneempi arvauksia kestosta. Kokeilemalla tietenkin se totuus lopulta selviää, mutta se taas vaatii vähän enemmän varallisuutta sekä viitseliäisyyttä aihepiiriä kohtaan. Näppien iho pysyy hyvässä kunnossa, kun iho saa tarpeeksi ATF:ää ihonhoitoon, lisäksi miellyttävä tuoksu seuraa vaatteiden mukana pitemmänkin aikaa...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio
ViestiLähetetty: 22.04.2014 21:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Mahtuiskohan tekniikka paketti XM turbo ct automaatista, suoraan bexun konehuoneeseen? Olis varmaan "yksinkertaisin" tekniikanvaihto.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio
ViestiLähetetty: 22.04.2014 23:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1723
Paikkakunta: Parainen
Esa66 kirjoitti:
Mahtuiskohan tekniikka paketti XM turbo ct automaatista, suoraan bexun konehuoneeseen? Olis varmaan "yksinkertaisin" tekniikanvaihto.

Eikös siellä lakeuksilla tietyn autoverstaan pihalla moinen löydy vai oliko manuaalilootalla? Omistaja valaisee jos näkee aiheelliseksi.



Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio
ViestiLähetetty: 23.04.2014 03:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Ehkä XU10 J2TE kansi sopisi xu9 alakertaan, siinä säästyisi monta kiloa :)
Kun tuota mahdollisuutta hybridiin katseli, niin näyttäs niitä olevan tehty? Ct palotilatkin näyttäs syvemmiltä, mahdollisesti puristukset säilyisi sopivalla tasolla verrattuna Gti kannen asennukseen vakio männillä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio
ViestiLähetetty: 23.04.2014 07:54 

Viestit: 161
Paikkakunta: Jönköping
Löytyy ylimääräisenä Xm Tct Automaatti Break -95. Todella hyvällä tekniikalla. Ajettu 240tkm.
Leima loppunut ja pitäisi vaihtaa tuulilasia ja hitsata kynnys. Ja muuta pientä säätöä.
Hinta 500e. Ota yhteyttä jos kiinnostaa yv:llä. Ai niin, sijainti Ruotsi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio
ViestiLähetetty: 23.04.2014 08:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2821

Profiili ICQ
Esa66 kirjoitti:
Mahtuiskohan tekniikka paketti XM turbo ct automaatista, suoraan bexun konehuoneeseen? Olis varmaan "yksinkertaisin" tekniikanvaihto.


Miksi ei mahduisi kun on tehtykin, Eihän se fyysisesti ole isompi kuin 8-tappinen xu9.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio
ViestiLähetetty: 24.04.2014 13:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Olikos nämä turbo ct:t aina ZF 4HP18 laatikolla varustettuja? Eli ilman sähköistä ohjausta?
Ja onkos niissä öljynlauhdutin, HP14 mallin lämmönvaihtimen sijasta?


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 3/4 [ 87 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: