|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Projekti X Lähetetty: 22.04.2014 20:13 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Ei ollut vika tulpissa. Seuraavaksi bensansyöttö eli kaasutin käteen ota ja ajoituksen tarkistus. Kyllä voikin pistää hanttiin kovasti, mokoma! Mikähän prkl siellä nyt jumittaa!? Täydellisesti toimivasta kertaheitolla ei toimivaksi, kuitenkin ajoittain toimi tuossa välilläkin. On nämä ihme juttuja 
|
|
|
|
 |
|
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Projekti X Lähetetty: 23.04.2014 14:52 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Kaasuttimen ihmettelyn aloitin suuttimista, eli otin irti (kaikki hyvin kiinni)ja katsoin hapettumat etc. Ne takaisin laitettuani Bexu käy ihan hyvin  Myös koeajolenkki meni hyvin. Mitä hemmettiä!? Roskia vai vettä bensan seassa ja sitä kautta jotain hapettumat kökköä? Vaiko monen onnettoman sattuman summa? Täytyy vkonloppuna tyhjentää tankki ja katsoa onko siellä tosiaan vettä? Luulis sen nyt talvella jo oireilleen tuon suhteen?!
|
|
|
|
 |
|
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Projekti X Lähetetty: 23.04.2014 15:02 |
Viestit: 2205 Paikkakunta: Laukaa
|
|
Tuon ikäisissä bekseissä on yleensä bensatankin täyttöputken liitos ruostunut puhki (jos ei ole uusittu), ja siitä menee vettä bensatankkiin. Sitä voi olla reilustikin, itselläni oli reilu 1/2 sankoa ja kone alkoi oireilemaan.
Uusi täyttöputki onneksi löytyi, nyt ei enää tuota ongelmaa ole esiintynyt.Tein takalokasuojan sisäpuolelle tankin täyttöputken eteen oman sisälokarin, jotta takapyörän heittämä rapa ei enää pääse kertymään täyttöputken ympärille ja ruostuttamaan sitä.
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
|
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Projekti X Lähetetty: 23.04.2014 17:57 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Täytyy käydä hakemassa lappopumppu  eivät maksa juuri mitään(3€)
|
|
|
|
 |
|
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Projekti X Lähetetty: 26.04.2014 17:11 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Eipä löytynyt vettä tankista! Eli se vesi varmaan pääsi jo kaasuttimeen/tai siellä on jotain roskaa tms joka nyt poistui suuttimen nostolla. Jossain täyttöaukon ja tankin välillä on kuitenkin jotain vuotoa, selkeä bensan haju löytyi nenällä.  Vähän löytyi rahnaa 
|
|
|
|
 |
|
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Projekti X Lähetetty: 02.05.2014 17:14 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Tuossa kun vähän ajatuksella ja silmällä, katseli etuapurunkoa, niin tuohan on yksinkertainen vaihtaa? Siinä on kiinni vain muutamia osia hydraliikasta ja joitakin hydeputkia tiellä? Samalla sais kaikki putketkin vaihdettua uusiin. Toisaalta täytyy vielä pohtia, miten tämän kanssa etenee? Kovasti houkuttelisi turbotekniikan vaihtaminen ja toisaalta taas ei  On nuo moottorinohjaus ja johdotushommelit niin happamia, minulle. Lisäksi joutuu tekemään kuitenkin peruskunnostusta vaihtotekniikalle jne jne 
|
|
|
|
 |
|
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Projekti X Lähetetty: 02.05.2014 17:31 |
Viestit: 2699
|
|
Mikä BX tämä on?
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
|
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Projekti X Lähetetty: 02.05.2014 17:43 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
19 TRS -87 automatique Ajoautona palvelee. Kaikkihan nämä ovat projekteja 
|
|
|
|
 |
|
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Projekti X Lähetetty: 02.05.2014 18:59 |
Viestit: 2699
|
|
Ahaa! Tuo kertomasi bensan haju herätti mielenkiintoni. Juuri vastaavan kanssa aprikoin. Mutta se oli 4-pisteruisku. Ja Jasuhan siihen neuvon antoi. Joku bensanpaineen tasain siellä pumpun tietämillä. Mutta tämä. Missä kunnossa ovat ne polttoaineputket siellä oikean kynnyksen alla?
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
|
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Projekti X Lähetetty: 02.05.2014 19:50 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Tämän kanssa on muutenkin melkosta katkokävelyä nämä korjailut, nytkin meni monta päivää, etten autoa nähnyt  Poika tarvinnut työharjoitteluun kulkemista varten. Täytyy varmaan mennä vielä tallille ropaamaan, huomenna kuitenkin keula kohti Lahtea ! Katsomaan citikoita ja hakemaan uudet C-pilarin "lasit", nämä on jo 80-luvulla korjaamon toimesta maalattu mustiksi, UV-valo tuhoaa ne hetkessä ilman suojausta. Onneksi UV suojaa löytyy nykyään monestakin purnukasta.
|
|
|
|
 |
|
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Projekti X Lähetetty: 02.05.2014 22:34 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Eihän nuo nyt aivan uudenveroiset ole, bensaputket meinaan  Mutta ei ne kyllä vuodakkaan. Täytyy ehtiessään tarkistaa täyttöpuolen liitokset. Vanteetkin pesin, muuhun ei riittänyt vireystaso. Ompahan edes puhtaat vanteet classic parkissa 
|
|
|
|
 |
|
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Projekti X Lähetetty: 02.05.2014 23:00 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Tosiaan, ostin tarjoustalosta Turtle vaahtoava alumiinivannepuhdistaja nimistä tavaraa(tiesin etukäteen mitä olen ostamassa ja miksi) , oli noin 4€ putelli. Tavara on loistavaa hinta-/laatusuhteeltaan. Ja se varoituksen sana! Tuote ei oikein putellista anna oikeaa kuvaa, huomioikaa siis, ettei tämä ole mitään hapotonta tiskiainetta!! Vaan on todella tymäkkää tavaraa!! Hyvä tuuletus, max 1min vanteella tai niin ettei se kuivu(eli vanne ruiskutetaan märäksi aineella!). Harjaus sopivalla harjalla ja huuhtelu runsaalla vedellä. Saa sitä haistellakki, en vain suosittele, efekti on "hajusuolan" kaltainen  Ja kannattaa käyttää hanskoja, kumisia. Muutenkin kannattaa välttää roiskumista/roiskeita.
|
|
|
|
 |
|
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Projekti X Lähetetty: 03.05.2014 16:51 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
190km kieppi Lahdessa, meni oikein mukavasti  Osia viety ja tuotu. 
|
|
|
|
 |
|
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Projekti X Lähetetty: 04.05.2014 00:14 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Oho, nyt vasta katselin liittämäni kuvan. Sehän näyttää oikein hyvältä, kuvassa:lol: Likainenkin vielä, noh Sportin vanteet ainakin tuli pestyä, hyvin mahtuu pyörimään ylikokoisilla 195/60 renkailla, senverran on kynkkien laakerointi heikossa hapessa 
|
|
|
|
 |
|
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Projekti X Lähetetty: 06.05.2014 14:42 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
|
Vkonloppuna pääseekin purkuhommiin. Täytyy purkaa bensalinjat varaosa bexusta talteen, täyttöluukusta alkaen, eteen asti.
Siitä sais joku hienokäyntisen 1,6 koneen(80heppanen talouskone) ja hyvän vaihdelaatikon(tiuhahko 5-v), jos viitsii tulla vain purkamaan! Sisustakin olisi hyödynnettävissä jne
|
|
|
|
 |
|
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Projekti X Lähetetty: 07.05.2014 05:45 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Pääsee tekemään muutakin, tuo piinaava vika palasi  Ei hemmetti, nyt ei lähtenyt ollenkaan käyntiin. Lähti se sitten räpeltämisen perästä, pimeässä keskellä yötä  Meinas tulla pitkä kotimatka, ajallisesti. Nyt tämä on aivoissa työstetty Vika on kaasuttimen solenoideille tulevassa johdossa(puolalta lähtevä virtajohto-> solenoidit ), vetäsen suoraan akusta johdon solkuille, niin rupeaa pelittämään(kun vielä muistais irrotella ajon jälkeen). Täytyy rakennella uusi johto ajan kanssa Vai tuleekohan se puolalta, hmm, no ihan sama jostain se kuitenkin tulee! Kaikki muu on ollut harhaa  Toivottavasti
|
|
|
|
 |
|
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Projekti X Lähetetty: 07.05.2014 16:48 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Jaahas, harhaa oli vain, tuo johto hommeli  Virrat oli ihan tasaiset, ei pätkimistä. Vika sensijaan löytyi! Eli kaasarissa on jotain roskaa, tukkoon vetää ykkösen tyhjäkäyntipiiri. Muutenkin tuossa on turhan pienet pääsuuttimet, 150 ja 160. Ainakin kakkosen suuttimen vois vaihtaa isompaan. Täytyy kaivaa oikeat suutinkoot esiin netin syövereistä. Mutta nyt tietää, mikä mättää 
|
|
|
|
 |
|
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Projekti X Lähetetty: 07.05.2014 18:42 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Kyllä nuo lisäilmasuuttimet näyttävät olevan oikeassa koossa, täytyy katsoa kun johonkin väliin putsauksen tekee, minkälaiset pääsuuttimet siellä on? Samalla kun huoltaa toisen weberin ja muuttaa sen manuaaliryypylle, niin täytyy tutkailla kaikki suutinkoot. Uuden suotimen ostin jo bensalinjaan, mikälie puolalainen valmiste 
|
|
|
|
 |
|
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Projekti X Lähetetty: 07.05.2014 22:12 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
BX manuaali(solex) ja BX automaatti(weber) suuttimet etc 
|
|
|
|
 |
|
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Projekti X Lähetetty: 08.05.2014 14:13 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Olipas roskia vanhassa suotimessa! Uusi vaihdettu, tuskin se ihmeitä tekee, mutta ompahan siltä osin kunnossa 
|
|
|
|
 |
|
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Projekti X Lähetetty: 10.05.2014 23:02 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
|
Mitä helv? Nyt vasta tajusin, tuossa Heinäsen kirjassa on annettu ilmasuuttimien järjestys toisinpäin weberillä , kuin solexilla! Voisiko se tosiaan olla, vai onko tuo joku munaus kirjanteossa?
|
|
|
|
 |
|
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Projekti X Lähetetty: 11.05.2014 16:08 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Esa66 kirjoitti: Mitä helv? Nyt vasta tajusin, tuossa Heinäsen kirjassa on annettu ilmasuuttimien järjestys toisinpäin weberillä , kuin solexilla! Voisiko se tosiaan olla, vai onko tuo joku munaus kirjanteossa? Jaaha, sekoitinkin ilmaputkiin  Ihan oikein ne on tuohon kirjattu 
|
|
|
|
 |
|
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Projekti X Lähetetty: 12.05.2014 00:31 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
|
Pesin takaovet, sisältä ja nakkelin irronneet bitumimatot ovien sisältä huitsiin terssistä. Takaovet ei edelleenkään ole mukana keskuslukituksessa, pitänee se loota kaivaa esiin, se toinen.
|
|
|
|
 |
|
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Projekti X Lähetetty: 14.05.2014 04:31 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
|
Hohhoijaa, nyt tuntuu kaasutin toimivan, säädin vielä kevenninkalvon. Ei nypytä, ei nykimistä, ei nuupahtamista. Täytyy vielä katsoa ryypyn toiminta tällä säädöllä, kone kun oli jo lämmin kun sain tuo osion kohilleen.
|
|
|
|
 |
|
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Projekti X Lähetetty: 16.05.2014 13:25 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Eipä se oikein kylmänä eli ryypyllä toimi, eli sen joutuu säätämään, lämpimänä toimii todella hyvin. Lisäksi tuo em säätö vaikutti huomattavasti automaatin(lue moottorin) toimintaan ja todella tarkoitan huomattavasti! On aivan eri peli Esim aikaisemmin työnsi 4. vaihdetta 100kmh pinnassa, nyt menee kevyesti 120kmh rajalle kolmosella osakaasu kiihdytyksellä! Ilman mitään kickdown säätöä/kikkailua. Sanoisin, että toimii hienosti yhteen just nyt. Vielä kun sais tuon ryypyn mukaan, niin toimis kylmänäkin 
|
|
|
|
 |
|
|