|
Kirjoittaja |
Viesti |
INikki
|
Viestin otsikko: LHM kestävä O-rengas materiaali Lähetetty: 09.05.2014 17:17 |
Viestit: 373
|
Mitä materiaalia Xantian hydepumpun O-renkaat kuuluu olla? Kyselen siksi, kun minulla oli pumppu laitettavana eräässä korjaamossa ja mukana oli Veholta kaikki tiivisteet mitä löytyy. Ne oli löytänyt pumpusta enemmän O-renkaita ja olivat vaihtaneet ne kaupanpäälle omasta varastosta löytämiin. Nyt pumppu vuotaa kuin seula ja eri paikasta kuin aiemmin.
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: LHM kestävä O-rengas materiaali Lähetetty: 09.05.2014 17:27 |
Viestit: 1589 Paikkakunta: Tampere
|
Tilaa sitroselta
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
lukkis
|
Viestin otsikko: Re: LHM kestävä O-rengas materiaali Lähetetty: 09.05.2014 17:59 |
Viestit: 287
|
Nitriilikumi kestää öljyä.
|
|
|
|
 |
puuparta
|
Viestin otsikko: Re: LHM kestävä O-rengas materiaali Lähetetty: 09.05.2014 18:13 |
Viestit: 274 Paikkakunta: Lohja
|
Toivottavasti oli edes halpa "korjaamo",,,
Miks nää aina hajoo jostain kohtaa,,,
|
|
|
|
 |
lukkis
|
Viestin otsikko: Re: LHM kestävä O-rengas materiaali Lähetetty: 09.05.2014 18:19 |
Viestit: 287
|
Nitriilikumi (NBR) kestää öljyä. Samoin viton kumi (mekaanisesti kestävämpi). Putkien tiivisteet taitaa olla nitriilikumia LMH vehkeissä. Normaalikumi ei oikein tykkää öljystä...  Meni näköjään muokkausaika umpeen 
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: LHM kestävä O-rengas materiaali Lähetetty: 09.05.2014 18:22 |
Viestit: 1589 Paikkakunta: Tampere
|
Sitroselta saat ainakin sopivat helposti
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
puuparta
|
Viestin otsikko: Re: LHM kestävä O-rengas materiaali Lähetetty: 09.05.2014 18:47 |
Viestit: 274 Paikkakunta: Lohja
|
Aika omituinen paja tuo käyttämäsi koska luulis heillä tiedossa olevan, ettei nyt mistä tahansa miljoonalaatikosta kaivella o-renkaita asiakkaan töihin. Luulis tyhmemmänkin jakoavaimen vääntäjän ymmärtävän, että varsin normaalia on, että o-renkaan pitää kestää öljyä. Epäilenkin, ettei tässä ole siitä kyse, vaan siitä, että asennuksessa on tumpuloitu muuten.
Miks nää aina hajoo jostain kohtaa,,,
|
|
|
|
 |
INikki
|
Viestin otsikko: Re: LHM kestävä O-rengas materiaali Lähetetty: 09.05.2014 18:49 |
Viestit: 373
|
Nyt ei taidettu oikein ymmärtää kysymystäni. En ole etsimässä tiivisteitä, vaan tietoa neuvotteluvaltiksi ko. korjaamon kanssa. Jos en pääse hyväksyttävään sopimukseen korjaamon kanssa, niin haen Sitroselta koko pumpun ja vaihdan sen itse. kaselin kirjoitti: Sitroselta saat ainakin sopivat helposti Onko tuo arvaus, vai onko sinulla tietoa että Sitroselta löytyy hyllystä noita varaosaluettelossa näkymättömiä tiivisteitä? lukkis kirjoitti: Nitriilikumi (NBR) kestää öljyä. Samoin viton kumi (mekaanisesti kestävämpi). Putkien tiivisteet taitaa olla nitriilikumia LMH vehkeissä. Normaalikumi ei oikein tykkää öljystä... En tee mitään öljynkestävillä tiivisteillä. Kaikki ne kestää öljyä. Nitriilikumi ei oikein tykkää lämmöstä. Kestääkö se pumpussa?
|
|
|
|
 |
puuparta
|
Viestin otsikko: Re: LHM kestävä O-rengas materiaali Lähetetty: 09.05.2014 19:14 |
Viestit: 274 Paikkakunta: Lohja
|
Eihän sulla ole velvollisuutta hankkia neuvotteluvalttia ja/tai todisteita. Korjaamo laittakoon pumpun kuntoon tai sitten rahat takaisin. Tosin tässä tapauksessa ongelmallista on se, että oikeastaan sulle pitäis maksaa ekstraa kun ovat onnistuneet saamaan lisävuotoja aikaan 
Miks nää aina hajoo jostain kohtaa,,,
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: LHM kestävä O-rengas materiaali Lähetetty: 09.05.2014 19:51 |
Viestit: 1589 Paikkakunta: Tampere
|
En mutta soita korjaa ne ainakin korjaa, pumppuja ota vaihtopumppu, ite sain ainakin tiivisteet taannoin kun tarvin.
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
lukkis
|
Viestin otsikko: Re: LHM kestävä O-rengas materiaali Lähetetty: 09.05.2014 21:35 |
Viestit: 287
|
Taitaa mennä jankuttamiseksi ja pilkun nu..miseksi, mutta kaikki O-renkaat ja tiivistekumit ei kestä öljyä. Esim EPDM kumi kestää lähes kaikkea muuta kuin mineraaliöljyä (mitä LHM on...). Yleensä jos on materiaali soveltumaton aineille, kumi turpoaa ja/tai haurastuu. Joskus yllättänänkin nopeasti. Luulisi kyllä korjaamon laittavan oikeata materiaalia olevia tiivisteitä, kyllä siinä lajitelmalaatikossa on materiaali yleensä sanottu... Kyllä noita kuntoonkin on taidettu saada (Jasu?) menestyksellisesti, mutta tarkkuutta ja puhtautta vaatii. Ja oliko mitoissa jotain ihmeellisyyksiä?
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: LHM kestävä O-rengas materiaali Lähetetty: 09.05.2014 21:53 |
Viestit: 1589 Paikkakunta: Tampere
|
Tahtoo tossa ollavähän epästandartit niinkuin autoissa yleensä verrattuna normihydrauliikkaan ja tosi on että on semmottii rinkuloita jotka ei todella kestä löhmiä.
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: LHM kestävä O-rengas materiaali Lähetetty: 10.05.2014 13:14 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Esim. Tiivistekeskus on välittänyt huokeasti Viton-O-renkaita omiin tarpeisiini, enkä oikeastaan edes "Vitonia halvempaa" viitsisi laittaa, kun sille tielle on lähdetty. (Remontoimaan nääs) Eikös Vitonilla ole ns. parhaasta päästä kemikaalien kestävyys?
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: LHM kestävä O-rengas materiaali Lähetetty: 10.05.2014 15:57 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Paljonkos tuommonen korjaus maksaa? Kun uuden pumpun saa 200€:lla Korjaus siis yleensä
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: LHM kestävä O-rengas materiaali Lähetetty: 12.05.2014 02:21 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Viton kestää mitä vaan, mutta, kun puhutaan "öljyn kestävästä tiivisteestä" niin sovitaan että tuota lausetta ei ole olemassakaan Öljyjä on joka lähtöön ja "parhaimmat" liuottaa jopa meisselin muovisen pään tohjoksi. Suurin osa tiivisteistä ei kestä kuumaa ollenkaan ja ne lasittuvat eli haurastuvat (= 100 C ja yli). Viton kestää agressiivisetkin "öljyt" jopa yli 200 asteen lämpötiloissa.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: LHM kestävä O-rengas materiaali Lähetetty: 12.05.2014 18:16 |
Viestit: 5109
|
Viton kestää agressiivisetkin "öljyt" jopa yli 200 asteen lämpötiloissa.[/quote]
Hyvä tiiviste, mutta sitten toisaalta ei välttämättä kestä kylmää ja Suomen talvipakkasia, yleensä lasipistelämpötila, jossa viton menettää kimmoisuutensa ja siten myös tiiveyden tärinässä on vain hieman pakkasen puolella, Vitonista löytyy toki myös pakkasen kestäviä versioita googleen Viton ja Challenger, niin löytää paljon juttua miten pakkanen vaikuttaa Vitonista tehtyyn O-renkaaseen
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: LHM kestävä O-rengas materiaali Lähetetty: 13.05.2014 00:43 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Kyllä VITON kestää pakkastakin hyvin Olen seurannut VITONin kestoa lentokoneen turbiineissa noin 14 vuotta ja näissä tuo öljyksi mainittu aine on tehty viinasta ja haposta eli kyseessä on esteri eli täysin synteettinen "öljy" Kamalimmat käynnistykset on tehty 2 vuorokauden -25 syväjäädytyksessä ja koskaan ei ole ollut tiivisteongelmaa liian kylmän takia. VITONin ongelmana ei ole edes antioksidantit joita synteettisissä öljyissä käytetään ja ne mokomat haurastuttaa perinteiset nitriili-tiivarit
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: LHM kestävä O-rengas materiaali Lähetetty: 13.05.2014 23:38 |
Viestit: 5109
|
Valmistaja ei silti lupaa Vitonille kuin -18 °C (tai-23 °C), mutta sitten löytyy erilaisia matalan lämpötilan Viton seosversioita, joissa Vitonin ja tyypin lisäksi kirjaimet -LT mukana, -GFLT ja GLT, staattista kuormaa aina -40 °C (tai -54 °C) asti, voipi olla että jos tiivistä pitää olla kylmässä, niin suihkuturbiineissa käytetään niitä (tai voihan niitä aina käyttää speksien ulkopuolella, kuten Challenger-sukkulassakin tehtiin, Xantiassa tosin ainakin seuraukset on vähemmän dramaattisia...)
|
|
|
|
 |
|
|