|
Kirjoittaja |
Viesti |
pölkkäri
|
Viestin otsikko: bx.vs.talvi Lähetetty: 22.05.2014 06:57 |
Viestit: 15
|
Tämä kysymys näin alkukesästä vähän outo  mutta miten bx.llä pärjää talvella "isot pojat" kerto että huohotin saattaa ainakin jäätyä? ja onko muita huomioitavia paikkoja ? parempi rassata autoa kesällä kuin umpihangessa 
|
|
|
|
 |
Bumper
|
Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi Lähetetty: 22.05.2014 09:53 |
Viestit: 874 Paikkakunta: Uusikaupunki
|
Huohotin voi jäätyä, mutta tätä ongelmaa voi erittäin tehokkaasti ennaltaehkäistä suojaamalla keulan ja vaikka osan pohjaakin. Suotavaa on myös syksyllä rassata huohotin puhtaaksi kaikesta tauhkasta. Pätkäajo on suurinta myrkkyä huohottimelle, kun öljystä ei pääse kosteus poistumaan. Noissa 1.4 TU-koneissa ei tätä ongelmaa tosin ole. Muita huomioitavia ovat (lähes) kaikkien autojen perusasiat, kuten jäähdytysnesteen pakkasenkestävyys ja lukkojen/vipujen hyvä voitelu. LHM kannattaa vaihtaa uuteen jos ei jo ole, voi muuten olla jäykkää kyytiä. Mutta erinomainen talviautohan BX on... Ajettavuus liukkaallakin on loistava ja kopissa tarkenee paremmin kuin hyvin. 
Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi Lähetetty: 22.05.2014 11:51 |
Viestit: 5866 Paikkakunta: Lahti
|
Hyvin tuolla toissatalvella tarkeni yli parinkympin pakkasilla, viimasuoja puskurissa ja iso pahvi koneen edessä, talvirenkaat on viime talvenakin varuiksi alla mut käyttöautot sattui toimimaan koko talven.
Tuon konetilan suojaaminen altapäin olis varmaan kannattavaa jos on aika ja intoa jotain rakennella.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
rmattila
|
Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi Lähetetty: 22.05.2014 22:40 |
Viestit: 852 Paikkakunta: VT 2
|
Dieselkoneita on kahdenlaisia: sellaisia joissa on vesipumpun vieressä lämmönvaihdin polttoaineen lämmittämiselle ja semmoisia joista se puuttuu. Jos on, on hyvä lisävarmistus polttoaineongelmia vastaan, vaikka säiden kylmetessä olisi jäänyt tankkiin hiukan suvisempaa naftaa.
Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka. http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/ http://alstuttu.org/
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi Lähetetty: 23.05.2014 13:01 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
kyseinen lämmitin on myös hyvin usein ollut syynä käyntivaivoihin. ilmavuotoja iikaa , siksi se on usein ohitettu.
|
|
|
|
 |
pölkkäri
|
Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi Lähetetty: 23.05.2014 17:28 |
Viestit: 15
|
Mulla aikoinaan ds.pakkasella jousituksen osalta ns.jämähti en tiedä mistä johtui hydenesteessä kosteutta.tms?
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi Lähetetty: 23.05.2014 21:53 |
Viestit: 2699
|
IsoD kirjoitti: ...Talvella sai käydä rauhassa sisällä kahvilla ennen kuin oltiin korkeuksissa. Se kai vaan tykkää enemmän kesästä. Jos noin, syy tuohon löytyy, kun käy peilin eteen ja katsoo sinne. Jos hydraulijärjestelmä huollettu asianmukaisesti, se toimii myös talvella. Esimerkiksi Neste hydrauli 15 Super järjestelmään. Ja on niitä muitakin.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
IsoD
|
Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi Lähetetty: 23.05.2014 22:00 |
Viestit: 609 Paikkakunta: Kouvola
|
r_a_n_u kirjoitti: IsoD kirjoitti: ...Talvella sai käydä rauhassa sisällä kahvilla ennen kuin oltiin korkeuksissa. Se kai vaan tykkää enemmän kesästä. Jos noin, syy tuohon löytyy, kun käy peilin eteen ja katsoo sinne. Jos hydraulijärjestelmä huollettu asianmukaisesti se toimii myös talvella. Esimerkiksi Neste hydrauli 15 Super järjestelmään. Ja on niitä muitakin. Tuohon en osaa sanoa vastaan, se on juuri noin. Ensimmäinen talveni hydraulisitikalla oli hyvin opettavainen. 
Mika Sivonen Chrysler Sebring Cabrio 1997
https://youtube.com/@MikaSivonen http://sites.google.com/site/citroendseries http://citroendseries.blogspot.fi sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi Lähetetty: 23.05.2014 22:24 |
Viestit: 2699
|
IsoD kirjoitti: r_a_n_u kirjoitti: IsoD kirjoitti: ...Talvella sai käydä rauhassa sisällä kahvilla ennen kuin oltiin korkeuksissa. Se kai vaan tykkää enemmän kesästä. Jos noin, syy tuohon löytyy, kun käy peilin eteen ja katsoo sinne. Jos hydraulijärjestelmä huollettu asianmukaisesti se toimii myös talvella. Esimerkiksi Neste hydrauli 15 Super järjestelmään. Ja on niitä muitakin. Tuohon en osaa sanoa vastaan, se on juuri noin. Ensimmäinen talveni hydraulisitikalla oli hyvin opettavainen.  Ensimmäinen? Minulla taisi mennä lähes kymmenen vuotta, jos ei enemmänkin, ennen kuin selkänahan ja Patongin kautta tuli oppi. Tuosta hydrauliöljyn käytön neuvomisesta kiitokset sinne Pirkkalan suuntaan.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi Lähetetty: 24.05.2014 21:19 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Ei ole kyllä ollut ongelmia LHM kanssa talvikäytössä, eikä ole kertaakaan bexut oksentanut öljyjä koneestakaan 
|
|
|
|
 |
hogander
|
Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi Lähetetty: 24.05.2014 21:37 |
Viestit: 532
|
Viime talvi oli kyllä aika leuto, mutta taisi siinä muutama kovempi pakkanenkin olla. Pahvin laitoin koneen eteen ja talvirenkaat alle  Lukkoja kun öljyää niin kannattaa muistaa se tankin korkki. Itse en muistanut ja sain sitä sitten sulatella kertaalleen. Ainut asia mikä oikeastaan häiritsi oli mittariston "räpätys". Tuo jatkui aina niin kauan kun matkustamo ja itse mittari lämpeni. Mitähän tuolle voisi muuten tehdä?
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi Lähetetty: 24.05.2014 22:03 |
Viestit: 2699
|
hogander kirjoitti: ...Ainut asia mikä oikeastaan häiritsi oli mittariston "räpätys". Tuo jatkui aina niin kauan kun matkustamo ja itse mittari lämpeni. Mitähän tuolle voisi muuten tehdä? Mahdollisesti vaijeri. Se on kaksiosainen. Jatko heti rintapellin etupuolella. Voitelu ohuella öljyllä voi auttaa, tai sitten ei.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi Lähetetty: 25.05.2014 00:07 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
hogander kirjoitti: Ainut asia mikä oikeastaan häiritsi oli mittariston "räpätys". Tuo jatkui aina niin kauan kun matkustamo ja itse mittari lämpeni. Mitähän tuolle voisi muuten tehdä? Mittarin vaihto oli ainoa mikä auttoi mulla, matoruuvin rasvat oli kait poistuneet. Muutenkin mittari seilasi, lämpimänäkin. Vaihtomittaristossa sitten näyttääkin polttoainetankki olevan aina täynnä  comme si, comme sa...
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi Lähetetty: 25.05.2014 11:00 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Kaapelimies kirjoitti: hogander kirjoitti: Ainut asia mikä oikeastaan häiritsi oli mittariston "räpätys". Tuo jatkui aina niin kauan kun matkustamo ja itse mittari lämpeni. Mitähän tuolle voisi muuten tehdä? Mittarin vaihto oli ainoa mikä auttoi mulla, matoruuvin rasvat oli kait poistuneet. Muutenkin mittari seilasi, lämpimänäkin. Vaihtomittaristossa sitten näyttääkin polttoainetankki olevan aina täynnä  comme si, comme sa... Miksi et vaihtanut pelkkää nopeusmittaria muuten toimivaan mittaristoon? Ne kaikki kun saa kivasti erilleen, yllättävän pienellä vaivalla...  Nopeusmittari on kehikossa etupuolelta parilla pienellä sekä takaa parilla vähän isommalla ruuvilla. Sekä lisäksi taulu on kevyesti liimalla kehikossa, mutta varovasti ulospäin painattamalla liima antaa nätisti periksi... Joskus tullu vähän pilkottua noita, samalla tutustuen rakenteeseen... 
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
pölkkäri
|
Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi Lähetetty: 25.05.2014 12:00 |
Viestit: 15
|
Tosta tulikin mieleen onko kellään ylimäärästä dikitaalista mittaristoa? tosin meikäläisen sähkömies taidoilla jäisi suht himmeex 
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi Lähetetty: 25.05.2014 12:10 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
 Meinaat jotain tällaista (malli BX Digit, pieni valmistusmäärä, ainakin yksi Suomessakin), vai jotain spesiaalimpaa tai jopa itse rakennettua..? Joskus aikanaan houkutti alkaa rakentamaan digimittaristoa Dyaneen, onneksi jäi vain ajatuksen asteelle, käytännössä luettavuus eli käytettävyys ei uskoakseni ikinä vastaa "perinteisempiä" viisarinäyttöjä...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
pölkkäri
|
Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi Lähetetty: 25.05.2014 17:50 |
Viestit: 15
|
juuri tuota digit bexiä ai yksi suomessa tuskimpa haluaa mittaristosta eroon 
|
|
|
|
 |
pölkkäri
|
Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi Lähetetty: 25.05.2014 17:53 |
Viestit: 15
|
oishan tollanen "ritari ässä" näyttö toisaalta aika pähee ainakin niin kauan kun toimii
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi Lähetetty: 25.05.2014 18:14 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
On serie1 mittaristo eli vanha koppaisen bexun(1986 ja vanhemmat).
|
|
|
|
 |
JUKE
|
Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi Lähetetty: 26.05.2014 16:39 |
Viestit: 266 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Ainut putki mikä siinä voi jäätyä on se mikä lähtee öljyntäyttö korkin luota ja menee ilmanputsarin koteloon, se menee ilmanotto putken alitse , itse laitoin haitari putken menemää sen ilmanotto putken ylitse ja sen jälkeen ei mitään ongelmia , täällä pohjoisessa voi joskus pakkasmittari hipoa -40 c astetta. Vielä sen verran siitä putkesta kun se menee alitse siihen alimpaan kohtaan voi jäätyä kondessio vettä.
2CV vm.-70, Aircross vm.-19 ,ex C4 vm.-16, Cactus vm-14 ex, C5 vm.08, BX vm-90 TZI, BX GT projekti,ex C5, ex C-crosser ,ex XM, ex Jumpy, ex Xsara, Kawasaki 1500 Classic Custom
|
|
|
|
 |
|
|