Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 23 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: bx.vs.talvi
ViestiLähetetty: 22.05.2014 06:57 

Viestit: 15
Tämä kysymys näin alkukesästä vähän outo :lol: mutta miten bx.llä pärjää talvella "isot pojat" kerto että huohotin saattaa ainakin jäätyä? ja onko muita huomioitavia paikkoja ? parempi rassata autoa kesällä kuin umpihangessa :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi
ViestiLähetetty: 22.05.2014 09:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
Huohotin voi jäätyä, mutta tätä ongelmaa voi erittäin tehokkaasti ennaltaehkäistä suojaamalla keulan ja vaikka osan pohjaakin. Suotavaa on myös syksyllä rassata huohotin puhtaaksi kaikesta tauhkasta. Pätkäajo on suurinta myrkkyä huohottimelle, kun öljystä ei pääse kosteus poistumaan. Noissa 1.4 TU-koneissa ei tätä ongelmaa tosin ole.
Muita huomioitavia ovat (lähes) kaikkien autojen perusasiat, kuten jäähdytysnesteen pakkasenkestävyys ja lukkojen/vipujen hyvä voitelu. LHM kannattaa vaihtaa uuteen jos ei jo ole, voi muuten olla jäykkää kyytiä.

Mutta erinomainen talviautohan BX on... Ajettavuus liukkaallakin on loistava ja kopissa tarkenee paremmin kuin hyvin. 8-)



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi
ViestiLähetetty: 22.05.2014 11:51 

Viestit: 5866
Paikkakunta: Lahti
Hyvin tuolla toissatalvella tarkeni yli parinkympin pakkasilla, viimasuoja puskurissa ja iso pahvi koneen edessä, talvirenkaat on viime talvenakin varuiksi alla mut käyttöautot sattui toimimaan koko talven.

Tuon konetilan suojaaminen altapäin olis varmaan kannattavaa jos on aika ja intoa jotain rakennella.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi
ViestiLähetetty: 22.05.2014 22:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 609
Paikkakunta: Kouvola

Profiili WWW
Juu, kyllä Bexillä pärjää. Viime talvi puskettiin arktisissa olosuhteissa. Lämpeni hämmästyttävän nopeasti ja kyllä tarkeni vaikka minulla on lyhyt työmatka. Nuo edellä annetut ohjeet on kyllä hyviä (pitää itsekin ensi talveksi satsata, sikäli jos BX on tuolloin vielä ajossa).



Mika Sivonen
Chrysler Sebring Cabrio 1997

https://youtube.com/@MikaSivonen
http://sites.google.com/site/citroendseries
http://citroendseries.blogspot.fi
sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi
ViestiLähetetty: 22.05.2014 22:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Dieselkoneita on kahdenlaisia: sellaisia joissa on vesipumpun vieressä lämmönvaihdin polttoaineen lämmittämiselle ja semmoisia joista se puuttuu. Jos on, on hyvä lisävarmistus polttoaineongelmia vastaan, vaikka säiden kylmetessä olisi jäänyt tankkiin hiukan suvisempaa naftaa.



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi
ViestiLähetetty: 23.05.2014 13:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
kyseinen lämmitin on myös hyvin usein ollut syynä käyntivaivoihin. ilmavuotoja iikaa , siksi se on usein ohitettu.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi
ViestiLähetetty: 23.05.2014 17:28 

Viestit: 15
Mulla aikoinaan ds.pakkasella jousituksen osalta ns.jämähti en tiedä mistä johtui hydenesteessä kosteutta.tms?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi
ViestiLähetetty: 23.05.2014 21:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 609
Paikkakunta: Kouvola

Profiili WWW
No joo, huomasi kyllä kun lämpimät kelit alkoi. Bexi ponnahtaa taas minuutissa lentokorkeuteen. Talvella sai käydä rauhassa sisällä kahvilla ennen kuin oltiin korkeuksissa. Se kai vaan tykkää enemmän kesästä.



Mika Sivonen
Chrysler Sebring Cabrio 1997

https://youtube.com/@MikaSivonen
http://sites.google.com/site/citroendseries
http://citroendseries.blogspot.fi
sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi
ViestiLähetetty: 23.05.2014 21:53 

Viestit: 2699
IsoD kirjoitti:
...Talvella sai käydä rauhassa sisällä kahvilla ennen kuin oltiin korkeuksissa. Se kai vaan tykkää enemmän kesästä.

Jos noin, syy tuohon löytyy, kun käy peilin eteen ja katsoo sinne. Jos hydraulijärjestelmä huollettu asianmukaisesti, se toimii myös talvella. Esimerkiksi Neste hydrauli 15 Super järjestelmään. Ja on niitä muitakin.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi
ViestiLähetetty: 23.05.2014 22:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 609
Paikkakunta: Kouvola

Profiili WWW
r_a_n_u kirjoitti:
IsoD kirjoitti:
...Talvella sai käydä rauhassa sisällä kahvilla ennen kuin oltiin korkeuksissa. Se kai vaan tykkää enemmän kesästä.

Jos noin, syy tuohon löytyy, kun käy peilin eteen ja katsoo sinne. Jos hydraulijärjestelmä huollettu asianmukaisesti se toimii myös talvella. Esimerkiksi Neste hydrauli 15 Super järjestelmään. Ja on niitä muitakin.


Tuohon en osaa sanoa vastaan, se on juuri noin. Ensimmäinen talveni hydraulisitikalla oli hyvin opettavainen. :oops:



Mika Sivonen
Chrysler Sebring Cabrio 1997

https://youtube.com/@MikaSivonen
http://sites.google.com/site/citroendseries
http://citroendseries.blogspot.fi
sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi
ViestiLähetetty: 23.05.2014 22:24 

Viestit: 2699
IsoD kirjoitti:
r_a_n_u kirjoitti:
IsoD kirjoitti:
...Talvella sai käydä rauhassa sisällä kahvilla ennen kuin oltiin korkeuksissa. Se kai vaan tykkää enemmän kesästä.

Jos noin, syy tuohon löytyy, kun käy peilin eteen ja katsoo sinne. Jos hydraulijärjestelmä huollettu asianmukaisesti se toimii myös talvella. Esimerkiksi Neste hydrauli 15 Super järjestelmään. Ja on niitä muitakin.


Tuohon en osaa sanoa vastaan, se on juuri noin. Ensimmäinen talveni hydraulisitikalla oli hyvin opettavainen. :oops:

Ensimmäinen?

Minulla taisi mennä lähes kymmenen vuotta, jos ei enemmänkin, ennen kuin selkänahan ja Patongin kautta tuli oppi. Tuosta hydrauliöljyn käytön neuvomisesta kiitokset sinne Pirkkalan suuntaan.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi
ViestiLähetetty: 24.05.2014 17:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 609
Paikkakunta: Kouvola

Profiili WWW
Eka kerta, paras kerta :lol:



Mika Sivonen
Chrysler Sebring Cabrio 1997

https://youtube.com/@MikaSivonen
http://sites.google.com/site/citroendseries
http://citroendseries.blogspot.fi
sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi
ViestiLähetetty: 24.05.2014 21:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Ei ole kyllä ollut ongelmia LHM kanssa talvikäytössä, eikä ole kertaakaan bexut oksentanut öljyjä koneestakaan :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi
ViestiLähetetty: 24.05.2014 21:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Viime talvi oli kyllä aika leuto, mutta taisi siinä muutama kovempi pakkanenkin olla. Pahvin laitoin koneen eteen ja talvirenkaat alle :D Lukkoja kun öljyää niin kannattaa muistaa se tankin korkki. Itse en muistanut ja sain sitä sitten sulatella kertaalleen.

Ainut asia mikä oikeastaan häiritsi oli mittariston "räpätys". Tuo jatkui aina niin kauan kun matkustamo ja itse mittari lämpeni. Mitähän tuolle voisi muuten tehdä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi
ViestiLähetetty: 24.05.2014 22:03 

Viestit: 2699
hogander kirjoitti:
...Ainut asia mikä oikeastaan häiritsi oli mittariston "räpätys". Tuo jatkui aina niin kauan kun matkustamo ja itse mittari lämpeni. Mitähän tuolle voisi muuten tehdä?

Mahdollisesti vaijeri. Se on kaksiosainen. Jatko heti rintapellin etupuolella. Voitelu ohuella öljyllä voi auttaa, tai sitten ei.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi
ViestiLähetetty: 25.05.2014 00:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
hogander kirjoitti:
Ainut asia mikä oikeastaan häiritsi oli mittariston "räpätys". Tuo jatkui aina niin kauan kun matkustamo ja itse mittari lämpeni. Mitähän tuolle voisi muuten tehdä?

Mittarin vaihto oli ainoa mikä auttoi mulla, matoruuvin rasvat oli kait poistuneet. Muutenkin mittari seilasi, lämpimänäkin. Vaihtomittaristossa sitten näyttääkin polttoainetankki olevan aina täynnä :? comme si, comme sa...



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi
ViestiLähetetty: 25.05.2014 11:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Kaapelimies kirjoitti:
hogander kirjoitti:
Ainut asia mikä oikeastaan häiritsi oli mittariston "räpätys". Tuo jatkui aina niin kauan kun matkustamo ja itse mittari lämpeni. Mitähän tuolle voisi muuten tehdä?

Mittarin vaihto oli ainoa mikä auttoi mulla, matoruuvin rasvat oli kait poistuneet. Muutenkin mittari seilasi, lämpimänäkin. Vaihtomittaristossa sitten näyttääkin polttoainetankki olevan aina täynnä :? comme si, comme sa...

Miksi et vaihtanut pelkkää nopeusmittaria muuten toimivaan mittaristoon? Ne kaikki kun saa kivasti erilleen, yllättävän pienellä vaivalla...

Kuva
Nopeusmittari on kehikossa etupuolelta parilla pienellä sekä takaa parilla vähän isommalla ruuvilla. Sekä lisäksi taulu on kevyesti liimalla kehikossa, mutta varovasti ulospäin painattamalla liima antaa nätisti periksi...

Joskus tullu vähän pilkottua noita, samalla tutustuen rakenteeseen... :roll:



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi
ViestiLähetetty: 25.05.2014 12:00 

Viestit: 15
Tosta tulikin mieleen onko kellään ylimäärästä dikitaalista mittaristoa? tosin meikäläisen sähkömies taidoilla jäisi suht himmeex :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi
ViestiLähetetty: 25.05.2014 12:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Kuva
Meinaat jotain tällaista (malli BX Digit, pieni valmistusmäärä, ainakin yksi Suomessakin), vai jotain spesiaalimpaa tai jopa itse rakennettua..?

Joskus aikanaan houkutti alkaa rakentamaan digimittaristoa Dyaneen, onneksi jäi vain ajatuksen asteelle, käytännössä luettavuus eli käytettävyys ei uskoakseni ikinä vastaa "perinteisempiä" viisarinäyttöjä...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi
ViestiLähetetty: 25.05.2014 17:50 

Viestit: 15
juuri tuota digit bexiä ai yksi suomessa tuskimpa haluaa mittaristosta eroon :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi
ViestiLähetetty: 25.05.2014 17:53 

Viestit: 15
oishan tollanen "ritari ässä" näyttö toisaalta aika pähee ainakin niin kauan kun toimii


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi
ViestiLähetetty: 25.05.2014 18:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
On serie1 mittaristo eli vanha koppaisen bexun(1986 ja vanhemmat).


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: bx.vs.talvi
ViestiLähetetty: 26.05.2014 16:39 

Viestit: 266
Paikkakunta: Suomussalmi
Ainut putki mikä siinä voi jäätyä on se mikä lähtee öljyntäyttö korkin luota ja menee ilmanputsarin koteloon, se menee ilmanotto putken alitse , itse laitoin haitari putken menemää sen ilmanotto putken ylitse ja sen jälkeen ei mitään ongelmia , täällä pohjoisessa voi joskus pakkasmittari hipoa -40 c astetta. Vielä sen verran siitä putkesta kun se menee alitse siihen alimpaan kohtaan voi jäätyä kondessio vettä.



2CV vm.-70, Aircross vm.-19 ,ex C4 vm.-16, Cactus vm-14 ex, C5 vm.08, BX vm-90 TZI, BX GT projekti,ex C5, ex C-crosser ,ex XM, ex Jumpy, ex Xsara, Kawasaki 1500 Classic Custom
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 23 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: