|
Kirjoittaja |
Viesti |
horphorp
|
Viestin otsikko: Moottorin tiivisteiden elvyttäminen lisäaineilla? Lähetetty: 30.05.2014 20:36 |
Viestit: 23
|
60-lukuinen ID seisoi lähes käyttämättömänä noin puolitoista vuotta. Auto on taas käytössä, ja moottori näyttäisi hiukan "hikoilevan" öljyä ulos, mielestäni se ei ole sitä aiemmin tehnyt. Öljynä on Motonetin myymä 20W50-mineraaliöljy.
Motonet myy ainakin kahta öljyn lisäainetta, Liquimolyn öljyvuodon estoa, jonka pitäisi "palauttaa kumi- ja muovitiivisteiden alkuperäiset ominaisuudet". Toinen on CRC Oil Drip Stop, jonka mainostetaan "palauttavan pehmeiden tiivisteiden tiiviyden".
Onko noista aineista kokemuksia? Uskaltaisinko lorauttaa niitä vanhaan moottoriin? Vai olisiko parempi vain antaa olla, koska öljyn poistuminen moottorista on aikalailla minimaalista.
|
|
|
|
 |
PietuG
|
Viestin otsikko: Re: Moottorin tiivisteiden elvyttäminen lisäain... Lähetetty: 30.05.2014 22:54 |
Viestit: 474
|
On kokeiltu reilut kymmenen vuotta sitten, ei toiminut ainakaan meidän rouvan Ford Escortissa vm. 85. Ei siinä kyllä toiminut mikään muukaan... Ko. Escort-malli on parhaimmillaan paalattuna. Ehkä näiden paikka-aineiden koostumus on nykyään parempi, mutta nuo vanhemmat litkut eivät ainakaan toimineet.
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Moottorin tiivisteiden elvyttäminen lisäaineilla? Lähetetty: 31.05.2014 01:18 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
En tod ota kantaa erityisesti, mutta Valvolinea ovat tässä kohtaa monet kehuneet....
Olen jotenkin oppinut että tiiviste joka on "lasittunut" iän ja lämmön takia ei juuri palaudu kimmoisaksi.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Moottorin tiivisteiden elvyttäminen lisäaineilla? Lähetetty: 31.05.2014 08:59 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Tosiaan valvoline max life kannattaa kokeeksi laittaa. Aikanaan kun oli vanha ducatovankkuri niin sen kone tihkui sieltä sun täältä öljyä ja max lifellä tihkuminen loppui. Itse olin hyvinkin skeptinen tuon öljyn toimivuuden suhteen mutta kannatti kokeilla.
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
JKiiski
|
Viestin otsikko: Re: Moottorin tiivisteiden elvyttäminen lisäaineilla? Lähetetty: 31.05.2014 14:43 |
Viestit: 235 Paikkakunta: Lempäälä
|
Valvoline Stop Leak lisäainetta testasin XM:n lämppärin kovettuneisiin o-renkaisiin. Sivelin renkaat kauttaaltaan raakaan Stop Leakiin ja pistin viikoksi minigrip-pussiin. Sinä aikana o-renkaista tuli pehmeän kimmoisia, ja niiden mitat olivat kasvaneet 10% alkuperäisestä. Eli ohjeiden mukaan käytettynä voisi kuvitella toimivankin. Uskoisin että Valvolinen Max Life sisältää samoja aineita kuin Stop Leak Murtuneita kumeja ei sekään korjaa.
-07 C4 Picasso -04 Xsara Picasso "Moottorimuna" Ex: -02 C5 Break 2.0 -02 Xsara Picasso 2.0 HDI -92 XM V6 Break -96 XM 2,5 td Break -89 XM 2.0i Berline -00 Xantia Break Exclusive -98 Xantia Break Business
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Moottorin tiivisteiden elvyttäminen lisäaineilla? Lähetetty: 31.05.2014 14:51 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Minulla on bexussa maxlife öljyt nyt, seuraavaksi xado käsittely ja sitten vasta öljynvaihto 
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Moottorin tiivisteiden elvyttäminen lisäaineilla? Lähetetty: 31.05.2014 14:53 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Eiköhän nuo kaikki mainitut aineet lisää ainakin useimpien kumilaatujen kimmoisuutta. Eivätkä kuitenkaan maksa juuri mitään, verrattuna moottorin tiivisteiden vaihtotyön hintaan. Kannattaa kokeilla, etenkin jos asennoituu  siten, että pienikin vähennys öljyvuodosta on hyväksi.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Moottorin tiivisteiden elvyttäminen lisäaineilla? Lähetetty: 01.06.2014 01:33 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Pitää kyllä paikkansa että kun moteur-öljy on tarpeeksi ovelasti lisäaineistettu niin tiivarikumit paisuvat. Tämä on aikanaan nähty lentomoottoreissa hyvinkin tuhoisin seurauksin Erityisesti nämä longlife öljyt (nyt en tarkoita Valvolinea) tod näk ovat hyvin tuhoisia tiivistekumeille koska öljyjen antioksidantit "lasittavat" tiivisteita nopeammin ja tekee niistä hauraita. Mulla on siitä pari todistetta työelämästä. Valvolinen lisäaineistus on kyllä kiintoisa... Kun tiivari on tarpeeksi vanha ja kuumassa maannut niin siitä on lähtenyt kaikki liuottimet ja muu pehmentävä ainesosa pois. Miten Valvoline tuo sen pehmeyden takaisin tiivisteainekseen joka on jo mikrorakenteeltaan pettänyt? Apua se tuo mutta ei varmuudella ihan kovin pitkäksi aikaa.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
miki
|
Viestin otsikko: Re: Moottorin tiivisteiden elvyttäminen lisäaineilla? Lähetetty: 01.06.2014 02:05 |
Viestit: 176 Paikkakunta: Helsinki / Käpylä
|
En tiedä tuon Max Lifen kumia pehmentaävistä ominaisuuksista, mutta hyvin pitää öljympaineet kuumanakin, joten vähän kulahtaneessa koneessa ihan omiaan. Eikä sitä paitsi ole edes kallis öljy.
2CV AZU -64, 2CV4/6 -74, C4 -06, Royal Enfield Bullet
|
|
|
|
 |
horphorp
|
Viestin otsikko: Re: Moottorin tiivisteiden elvyttäminen lisäaineilla? Lähetetty: 01.06.2014 20:49 |
Viestit: 23
|
ID:n öljyn tihkumiset näyttäisivät tarkemmalla syynäämisellä olevan helpoissa paikoissa: päällä venttiilikopan tiivisteessä ja alla ilmeisesti öljypohjan tiivisteessä. Venttiilikopan tiiviste on vasta parisen vuotta vanha, joten se kaivannee vain kopan kiristämistä.
Vaihdoin nyt kuitenkin vielä uudet öljyt, kun en ihan heti pääse tekemään öljypohjan tiivisteremppaa. Laitoin 20W50 Classicia, jonka itsessään väitetään vähentävän öljyvuotoa.
Tuo Valvoline-vinkki on hyvä. Valvolinen nettisivun mukaan Engine Stop Leak -lisäaineen pitäisi vähentää vuotoa ja sen väitetään sopivan kaikille moottoriöljyille, eli sitä saattaisi uskaltaa kaataa tarpeen vaatiessa myös tuommoiseen vanhempaan, mineraaliöljyä käyttävään koneeseen.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Moottorin tiivisteiden elvyttäminen lisäaineilla? Lähetetty: 01.06.2014 20:59 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
uskon asioita. pahimmat mokat ovat ylikiristys korkkitiivistetten kohdalla. ja kai ne tiivisteet tiivistyvät ,kun saavat sopivia lisukkeita kaveriksi , jotka reagoivat ilman kanssa. tuohonhan pohjautuu nekin tiivisteaineet ,joita lisätään jäähdytysnesteisiin , vaikkapa santun kennon " vuotamiseen " . jotkut haluavat tehdä monien tuntien työn , purkamalla kojelaudan päästäkseen " vuotavan " kennon vaihtoon. no omapahan on asiansa ja mukavaa askartelua vaan. harvoin itse kenno vuotaa , mutta tiivisteet kovettuessaan kylläkin. ja siihen auttaa vaikkapa CRC Radiator Seal . ja maksaa siinä kympin verran ja säästää kymmenen tunnin turhan työn. 
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Moottorin tiivisteiden elvyttäminen lisäaineilla? Lähetetty: 01.06.2014 21:05 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
ja ikään kuin veetuiluksi vielä . mulla on Citroen Xantia 1.8 , 8V , vm 1999 . jossa haiskahti kyseinen kenno-ongelma , mutta ratkaisuksi tuli tuo CRC Radiator Seal ja paineitten poisto järjestelmästä. ei ole haissut , ei ole hukannut jäähd.nesteitä , ei ole ylilämmenny. silti kaikki toimii kuten kuuluukin. tämä oli sitten viimeinen viesti jahkailuun, santun lämppärikennon vaihtoon. koskee myös beksejä + cx:iä xm.iin en ota kantaa. tuoreemmat ei kiinnosta.
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Moottorin tiivisteiden elvyttäminen lisäaineilla? Lähetetty: 01.06.2014 23:05 |
Viestit: 2666
|
kokemjne, mitä tarkoitat "paineiden poistolla" Xantusta? Kaiken muun lisäksi minulla tuossa Activassa vuotaa se kenno tai joku liitos kennon lähellä, siinä määrin haiskahtaa jäähdytysneste sisäilmassa. Ajatuksena oli vaihtaa kenno, mutta onko nykyään jo aineita joilla se vuoto loppuu kennoa tukkimatta?
ID:n venttiilikopan tiivisteestä totean seuraavaa. Usein vuodon syynä on ylikiristys, jolloin tiiviste on tietyistä kohtaa helkkarin kireällä, toisista kohdista melkein irti pinnoista. Jos ei ruuvien löysäys ja kiristys oikeaan momenttiin auta, pitäisi hieman hioa kopan kannen tiivistepintoja suoraksi. Se käy vaikka laittamalla suoralle keittiönpöydälle rullasta hienoa hiekkapaperia ja höyläämällä kantta siinä. Sitten vaan tiivisteen kanssa kiinni ja oikeaan momenttiin, niin eipä vuoda.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: Moottorin tiivisteiden elvyttäminen lisäaineilla? Lähetetty: 02.06.2014 08:34 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Tampere
|
Koke tarkottaa että poistaa jäähdytysjärjestelmässä vallitsevan ylipaineen poramalla pienen reijän jäähdyttäjän korkkiin.
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Moottorin tiivisteiden elvyttäminen lisäaineilla? Lähetetty: 02.06.2014 12:10 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
|
|
|
 |
Harri126
|
Viestin otsikko: Re: Moottorin tiivisteiden elvyttäminen lisäaineilla? Lähetetty: 02.06.2014 21:36 |
Viestit: 1687 Paikkakunta: Helsinki
|
ds-jekkeri kirjoitti: Ajatuksena oli vaihtaa kenno, mutta onko nykyään jo aineita joilla se vuoto loppuu kennoa tukkimatta?
On, kaneli. Toimii paremmin kuin kaupalliset tuotteet. Mukana myös haju. Hyvä sellainen.
-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut -89 C25 Matkailuvehje -82 MB 500SEC -92 MB SL500 -63 VW Karmann Ghia -97 Honda VF 750 Magna
Entiset -98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut -93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Moottorin tiivisteiden elvyttäminen lisäaineilla? Lähetetty: 03.06.2014 00:25 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Hyvinkin monessa paikassa kiristyksellä versus tiivisteen pettämisellä ei ole mitään tekemistä keskenään. Lämpöä vastaan on vaikea taistella koska tiivisteet simppelisti lasittuvat.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Moottorin tiivisteiden elvyttäminen lisäaineilla? Lähetetty: 03.06.2014 08:24 |
Viestit: 1940 Paikkakunta: Helsinki
|
Harri126 kirjoitti: ds-jekkeri kirjoitti: Ajatuksena oli vaihtaa kenno, mutta onko nykyään jo aineita joilla se vuoto loppuu kennoa tukkimatta? On, kaneli.  Olen mä kyllä Mc Gyverin kananmunasta kuullut, mutta että kaneli 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Moottorin tiivisteiden elvyttäminen lisäaineilla? Lähetetty: 04.06.2014 13:38 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Kyllä kanelista on patongilla puhuttu useaan kertaan ja jopa ilmeisen monella tuonut apua ongelmaan? Kanelihan on kuivattua verson kuorta ja puullahan on tapana turvota nesteessä. Näiden ominaisuuksien valossa en yhtään ihmettele, jos kaneli todella tukkii vuotokohtia Joku voisi käydä editoimassa Wikipediaan kanelin käyttökohteisiin "Citroenin jäähdytys- ja lämmityskennojen paikka-aine". 
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Moottorin tiivisteiden elvyttäminen lisäaineilla? Lähetetty: 04.06.2014 14:34 |
Viestit: 7818 Paikkakunta: Eurajoki
|
HiTec kirjoitti: Harri126 kirjoitti: ds-jekkeri kirjoitti: Ajatuksena oli vaihtaa kenno, mutta onko nykyään jo aineita joilla se vuoto loppuu kennoa tukkimatta? On, kaneli.  Olen mä kyllä Mc Gyverin kananmunasta kuullut, mutta että kaneli  Ai mäkkaiveristako se kananmunan laitto syylariin on tullut? Just viikonloppuna kuulin tyypistä joka on sen ihan oikeasti tehnyt  Lopputuloksesta en tiedä...
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Moottorin tiivisteiden elvyttäminen lisäaineilla? Lähetetty: 04.06.2014 15:39 |
Viestit: 1940 Paikkakunta: Helsinki
|
Teuski kirjoitti: Just viikonloppuna kuulin tyypistä joka on sen ihan oikeasti tehnyt  No onneksi olkoon vain hänelle! Meinaan kun se kananmuna on kuukauden päivät kiertänyt siellä lämpimässä jäähdytysnesteessä, niin voi tuoksukin olla jo ihan ... ainutlaatuinen 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
Harri126
|
Viestin otsikko: Re: Moottorin tiivisteiden elvyttäminen lisäaineilla? Lähetetty: 04.06.2014 20:20 |
Viestit: 1687 Paikkakunta: Helsinki
|
Nyt myöhemminkin huomaa, jos kenno on meinannut vuotaa, tulee nenään vieno kanelin tuoksu hetken aikaa. Sitten se häviää taas. Kaneli kuitenkin pyörii siellä koko ajan mukana. 
-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut -89 C25 Matkailuvehje -82 MB 500SEC -92 MB SL500 -63 VW Karmann Ghia -97 Honda VF 750 Magna
Entiset -98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut -93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Moottorin tiivisteiden elvyttäminen lisäaineilla? Lähetetty: 05.06.2014 09:21 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
HiTec kirjoitti: Teuski kirjoitti: Just viikonloppuna kuulin tyypistä joka on sen ihan oikeasti tehnyt  No onneksi olkoon vain hänelle! Meinaan kun se kananmuna on kuukauden päivät kiertänyt siellä lämpimässä jäähdytysnesteessä, niin voi tuoksukin olla jo ihan ... ainutlaatuinen  "..Esimerkiksi eräät bakteerit käyttävät rikkiä hapettimena mädätyksessä, jolloin syntyy mädänneen kananmunan hajuiseksi miellettyä rikkivetyä." En nyt löytänyt lisälähdettä aiheeseen, mutta jos mädänneen haju muistuttaa vanhaksi päässyttä kananmunaa niin voimmeko vetää johtopäätöksen, että tuosta mädästä kananmunasta syntyy rikkivetyä? Rikkihaposta ja Pendolino-junista tuttu rikki ei liene hyväksi kennostoissa?
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: Moottorin tiivisteiden elvyttäminen lisäaineilla? Lähetetty: 05.06.2014 11:46 |
Viestit: 945 Paikkakunta: Vihti
|
muistaakseni nyytinmurtajissa joskus tuota kananmuna hommaa testattiin ja taisi se jossain määrin jopa toimia.
|
|
|
|
 |
|
|