Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 32 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto?
ViestiLähetetty: 28.06.2013 19:17 

Viestit: 2699
Mikä on järkevin tapa kaivaa startti tuollaisesta esiin? Lähinnä sellaisia ohjeita kyselen, kannattaako purkaa esim. jäähdyttäjä, tai/ja laturi pois. Vaiko imusarja? Ilmanpuhdistajalle menevä ja lähtevä letku, jne...

Kuva

Siellä se piileksii.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto?
ViestiLähetetty: 28.06.2013 19:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
ei tarvii oikeestaan mitään noita. mutta siitä starti hiilipäästa se startintukirauta hemmettiin ja vielä imusatsin tukirauta sivuun tai pois. sitte pitäis yrittää kaivaa se pääkaapeli/laturin piuha irti. sitten kytkimen kulmavipu pois ( samalla kunnon huolto sille ) . kolme kuusiokoloo irti , sitten vaan miettimään kumpaa kautta sen virityksen saa poistettua . suunnilleen käänteisesti takaisin.
niitä kaapeleita voi myös miettiä kun vekotin on jo irti kiinnityksistään ( helpommin pääsee käsiksi muttereihin )


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto?
ViestiLähetetty: 28.06.2013 19:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
etkä sinäkään osannu sanoo ,että mikä ruisku ( jetronic = pitkät imuputket vain motronic = samanlainen kuin 16 gti
) :evil:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto?
ViestiLähetetty: 28.06.2013 20:06 

Viestit: 2699
Kuva

Onko noita muitakin? No, tossa sulle kuva.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto?
ViestiLähetetty: 28.06.2013 20:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
motronic. tuo on se " parempi " .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto?
ViestiLähetetty: 28.06.2013 20:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
myönnetään ,että kaivelua on........ en muistanukkaan :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto?
ViestiLähetetty: 01.07.2013 22:19 

Viestit: 2699
r_a_n_u kirjoitti:
Mikä on järkevin tapa kaivaa startti tuollaisesta esiin? Lähinnä sellaisia ohjeita kyselen, kannattaako purkaa esim. jäähdyttäjä, tai/ja laturi pois. Vaiko imusarja? Ilmanpuhdistajalle menevä ja lähtevä letku, jne...


Eihän siinä muu auttanut, kuin ruveta toimeen, vaikkei täältä apuja tullutkaan.

Oikeilla jäljillä olin.Jäähdyttäjä ja ne ilmaletkut pois, samoin tietenkin jäähdytyspuhallin. Ei kovinkaan iso homma. Samalla vaihtui jäähdyttäjänestekin. Ja tulee koestettua puhaltimen ja antureiden toimivuus. Öljynpaineanturin vaihto, samoin öljyntäyttösuppilolta lähtevä letku, jossa jo oli pieni vuotokohtakin. Kytkimen kulmavipu ei apuja tarvinnut. Siitä olen kyllä huolehtinut aiemmin. Enkä sitä startin takakiinnitystä minään mörkönä nähnyt. Sen laitoin takaisin, tarvii tahi ei.

Starttimoottori kun alkoi ököttelemään. Minkähän verran se öljyvuoto on vaikuttanut? Jostain luin, ettei se oikein tykkää öljykylvystä. No, Millesimessä oli ihan hyvän oloinen ja puhdas vastaava, joten siitä otin. Ei tarvinnut varastolle asti kävellä. Samoin öljynpaineanturi. Sen takia vaan piti ensin käydä Porissa, kun en ennen omistanut 22 mm:n pitkää hylsyä.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto?
ViestiLähetetty: 24.07.2014 19:09 

Viestit: 2699
Vuosi sitten vaihtamaani starttimoottoriin on ilmestynyt sama vika, mikä silloin vaihtamassani oli. Toisin sanoen, silloin tällöin on hengetön kunnes kopautan solenoidin tai bendikslaitteen kylkeen.

Kun koetan käynnistää, mitään ei tapahdu. Sitten napaus solenoidin kylkeen. Sen jälkeen virta-avaimesta starttausyritys ja aina lähtee. Jos jossain liittimissä tai sähkönsaannissa häikkää, ei kait se tuosta kopauksesta korjaannu? Toisaalta taas, oudolta vaikuttaa sekin, että kahden startin bendikslaitteessa tai solenoidissa sama vika.

Sen verran vielä täydennystä, että tuo vaihtamani starttimoottori oli puhdas päältä. Ei siis öljykylvyssä rypenyt kuten edellinen. Ja startinvaihdon yhteydessä korjasin vuotavan öljyletkun.

No joo. Tuo hiilien loppuminen tietenkin. Mutta, olisko sama molemmissa? Harvoin kun tuota vikaa BX:ssä ollut on.

Mitä ootte mieltä?


Viimeksi muokannut r_a_n_u päivämäärä 24.07.2014 19:19, muokattu yhteensä 2 kertaa


Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto?
ViestiLähetetty: 24.07.2014 19:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
koksit kantaa eli ovat kuluneet loppuun. tai oikeestaan niitten piuhat estävät riittävän kontaktin kommutaattoriin .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto?
ViestiLähetetty: 24.07.2014 20:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2643
Paikkakunta: Päijät-Häme
Itsellä on ollut pari dieselin starttia joissa hiilet ovat yksinkertaisesti jumineet pidikkeeseensä hiiilipölyn ja hiilien olemattoman kulumisen (liikkeenpuutteen) seurauksena. Pelkkä puhdistus on riittänyt näihin, hiiliä on ollut reippaasti jäljellä.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto?
ViestiLähetetty: 25.07.2014 18:45 

Viestit: 2699
Tuosta hiilien kulumisesta vielä. Edellähän kerroin, että toisinaan starttausyrityksessä ei tapahdu mitään. Sillä tarkoitin tietenkin, ettei tapahdu muuta, kuin se starttausyritys sieltä auton sisätiloista. Ei kait se, vaikka hiilet jumii tai ovat loppu, estä solenoidia vetämästä? Sitä en ole mitannut, saako solenoidin käämi tuossa tilanteessa jännitteen.

Eikös se homma niin etene, että starttaus yhdistää solenoidille jännitteen. Solenoidi vetää tai työntää, miten vain, bendiks-laitteessa olevan rattaan siten että se on sinut vauhtipyörän hammasrattaan kanssa. Samanaikaisesti starttimoottoriin kytkeytyy jännite jne...

Jospa solenoidissa on jotain joka takkuaa. Tai sitten solenoidin ohjausjohdon liittimessä häikkää? Jotenkin oudolta sekin tuntuu, kun sen kiinnityksen starttimoottorin vaihdon yhteydessä tarkistin. Ja kuitenkin se aina sen kopauksen jälkeen yhdistää.
---


Viimeksi muokannut r_a_n_u päivämäärä 25.07.2014 18:48, muokattu yhteensä 1 kerran


Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto?
ViestiLähetetty: 25.07.2014 18:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
estääpäs ,kun se solenoidi maadottuu myös niitten koksien kautta .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto?
ViestiLähetetty: 25.07.2014 18:50 

Viestit: 2699
kokemjne kirjoitti:
estääpäs ,kun se solenoidi maadottuu myös niitten koksien kautta .

Ai jaa? No sitten pitänee tutkia niiden hiilien kunto ja ympäristön puhtaus.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto?
ViestiLähetetty: 25.07.2014 18:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 993
Paikkakunta: Seinäjoki

Profiili WWW
16valven startti lähti näppärästi irroittamalla imusarjan, kuten myös xantian 16V koneissa, ei ne lujasti ole kiinni :)

Diisseli bekseissä ei tartte purkaa mitään :mrgreen:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto?
ViestiLähetetty: 25.07.2014 19:52 

Viestit: 2699
Kuva

Kuva

Ei siellä oikein hyvältä näytä.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto?
ViestiLähetetty: 25.07.2014 19:57 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
Noo eiköös se maadotu sen tarttimoottorin runkon kautta niinkuin se koko vehjes, ainakin mun tarteissa.



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto?
ViestiLähetetty: 25.07.2014 20:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
totta helkkarissa se lopulta maadottuu rungon kautta . ......lopulta


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto?
ViestiLähetetty: 25.07.2014 22:07 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Starttimoottorin solenoidissa on 2 käämiä, eka maadoittuu runkoon ja toka hiilien kautta. Solenoidi vetää tokan käämin avulla ja pitää ekan käämin avulla, käynnistyksen aikana. Jos hiilet ovat "vähissä hengin", niin solenoidi ei vedä. OT: Tuo "vähissä hengin"- lause on kotoisin ainakin elokuvasta "Mies, joka ampui Liberty Valancen", 80-luvulla tehdyssä suomennoksessa. Sen jälkeen ao. suomennokset ovatkin olleet mehuttomampia. Leffahan tuli niihin aikoihin silloin, tällöin telkkarista, yleisön pyynnöstä, eikä syyttä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto?
ViestiLähetetty: 25.07.2014 22:23 

Viestit: 2699
Muutama starttimoottori varastossa on. Peräisin puretuista autoista. Toisaalta, mikä niiden kunnosta tietää. Kovin montaa kertaa ei niitä vaihdellakaan viitsisi.
Motonetissa näytti vaihto-osa maksavan 65 €.

Siinäkö helpoin ja järkevin ratkaisu?



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto?
ViestiLähetetty: 25.07.2014 22:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1687
Paikkakunta: Helsinki
r_a_n_u kirjoitti:
Muutama starttimoottori varastossa on. Peräisin puretuista autoista. Toisaalta, mikä niiden kunnosta tietää. Kovin montaa kertaa ei niitä vaihdellakaan viitsisi.
Motonetissa näytti vaihto-osa maksavan 65 €.

Siinäkö helpoin ja järkevin ratkaisu?

Kuinka monta kertaa tuohon hintaan viitsii vaihtaa startteja? Toimimattomia? :mrgreen:



-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut
-89 C25 Matkailuvehje
-82 MB 500SEC
-92 MB SL500
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 Magna

Entiset
-98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut
-93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto?
ViestiLähetetty: 25.07.2014 23:50 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
Kummalliset teillä on startimoottorit. :lol: :x vetokäämi vetää maadottuu runkoon ,pitokäämi pitää maadottuu hiilien kautta



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto?
ViestiLähetetty: 26.07.2014 14:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
r_a_n_u kirjoitti:
Muutama starttimoottori varastossa on. Peräisin puretuista autoista. Toisaalta, mikä niiden kunnosta tietää. Kovin montaa kertaa ei niitä vaihdellakaan viitsisi.
Motonetissa näytti vaihto-osa maksavan 65 €.

Siinäkö helpoin ja järkevin ratkaisu?


Kannattaahan ne loputkin varaston startit käydä läpi ennen uuden hankintaa. Jos vaikka löytyis joku kelvollinenkin joukosta.
Muutenhan niiden kanssa on turhaan aikaansa viettänyt niitä irrotettaessa ja säilytettäessä. Ja jos ei kunnollista niistä löydy, ne voikin sitten laittaa kierrärykseen hyvillä mielein.

Tuollainen päätykollektorimalli taitaa olla huonoimpia kestoltaan bx:n starteista. "Normaalilla" kollektorilla olevat beksin startit tuntuvat kestävän maailman tappiin :)



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto?
ViestiLähetetty: 26.07.2014 17:34 

Viestit: 2699
eskere kirjoitti:
Kannattaahan ne loputkin varaston startit käydä läpi ennen uuden hankintaa. Jos vaikka löytyis joku kelvollinenkin joukosta.
Muutenhan niiden kanssa on turhaan aikaansa viettänyt niitä irrotettaessa ja säilytettäessä. Ja jos ei kunnollista niistä löydy, ne voikin sitten laittaa kierrärykseen hyvillä mielein.

Tuollainen päätykollektorimalli taitaa olla huonoimpia kestoltaan bx:n starteista. "Normaalilla" kollektorilla olevat beksin startit tuntuvat kestävän maailman tappiin :)

Sellainen maailmantappiinkestoaika-käsitys minulla aiemmin on ollutkin BX:n starteista. Tässä vasta se on joutunut koetukselle. Ovatko olleet pääty-/normaalikollektoreilla, siitä ei tietoa. Ehkä joskus starttimoottorin sisälle kurkannut, mutta tuo päätykollektori oli eka tapaaminen. Minkälaisia ovat ne muut joita varastoituna on, ei ole tietoa.

Onko miten tunnistettavissa ulkopuolelta avaamatta?

Kuva

Tuollaisen sinne noin vuosi sitten vaihdoin ja siitä nuo edellä olevat purkukuvat

Kuva

Ja tuollaisen aion seuraavaksi sinne laittaa.

Ans kattoo...?



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto?
ViestiLähetetty: 26.07.2014 18:03 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
Kiinan vehjes omassa eka takkus (solenoidi) toka sitten pelitti.



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto?
ViestiLähetetty: 26.07.2014 18:49 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
kaselin kirjoitti:
Kummalliset teillä on startimoottorit. :lol: :x vetokäämi vetää maadottuu runkoon ,pitokäämi pitää maadottuu hiilien kautta


Päinvastoin? Vetokäämi hiilien kautta, toisen käämin pito maan kautta, koska hiilienkautta veto loppuu, kun ankkurivirta alkaa kulkea, ts. vetokäämi oikosulkeutuu solenoidin koskettimen kautta.? Tällainen oikosulkukäämi, tasasähköpiireissä, toimii päästöhidastuksena, jossa päästöaika riippuu mitoituksista.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 32 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: