|
Kirjoittaja |
Viesti |
REO_V6
|
Viestin otsikko: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 29.09.2014 23:07 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Viime lauantaina kävin tarkastamassa tuon kunnon ja sen verran hyväkuntoinen oli että piti pelastaa. Tällainen hankinta tuli tehtyä kun isäntä uhkasi antaa tuon pojille peltoautoksi. On ollut vain yhdessä perheessä uudesta lähtien. Tänään tuli noudettua ”vähän” tekemistä vaikka aikataulu ei riittäisikään. Olisihan se ollut mukavampi vetää XM:llä kotiin, mutta kun painon ylitystä olisi ollut noin 300kg. Tämän takia piti ottaa toinen veturi. Kyllä on v.92 BX GTI 4WD ihmeen hyvin pelleistänsä säilynyt ja molemmat kelkatkin Kohtalaisen sisäsiistikin päältä ja sisältä ja kutakuinkin kaikki toimii. hyvässä kunnossa, mutta kyllä siinä on siivoamista ja muutakin askaretta aivan tarpeeksi. Koetan laittaa tänne tietoa työ etenemisestä.
Liitteet: |

GTI Noutokuljetus.jpg [ 109.15 KiB | Katsottu 30734 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 30.09.2014 23:44 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Ensimmäinen omistaja ottanut tosissaan kun hänelle oli kerrottu, että nuo huohottiment letkut tuppaa talvella jäätymään. Hän oli tehnyt perusteellista työtä näitä suojatakseen ja oli joka putken sekä huohottimen pöntön eristänyt liimaamalla näihin sentin paksuisen vaahtomuovin tapaisen eristeen ja ilmastointi teipillä suojannut vielä eristeen. Oli pirun työlästä saada irti tuo eriste ja esetonin kanssa hangata vielä liimatkin pois. Nyt putsattuna nuo ovat paikoillaan. Pakoputkestakin on purettu katin jälkeinen pätkä mikä oli jo kahdessa osassa. Tuon korjaaminen on huomisen työ, jos vaan suinkin aika riittää. Kuvassa huohottimen osat melkein putsattuna.
Liitteet: |

Huohottimen putket.jpg [ 113.29 KiB | Katsottu 30592 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
vibes
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 01.10.2014 07:46 |
Viestit: 1073 Paikkakunta: Turku
|
Hienoa kun tää löysi uuden kodin 
Ennen oli Sitikka, nyt vain Väärämmerkkinen Japaninmersu
Assumption is the mother of all fuck ups.
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 02.10.2014 23:57 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Pakoputki tuli korjattua, mutta ääni ei paljoa hiljentynyt. On meinaan pakosarja murtunut aika pahasti ja pitää melkoista elämää vieläkin. Nyt pitäisi löytää jostain ehjä pakosarja. Tuota ei heti huomannut kun putki oli etuvaimentimen edestä ja meteli sen mukainen.
Liitteet: |

Murtunut pakosarja.JPG [ 108.47 KiB | Katsottu 30343 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 03.10.2014 21:00 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Pitäisi alkaa purkamaan tuota risaa irti, mutta on niin pirun pahassa paikassa ettei alempia pultteja edes näy ja ylemmät ainakin on todella paksussa ruosteessa. Ihme jos ehjänä saa nuo mutterit irti ja jos pinnapultti katkeaa niin edessä todennäköisesti melkoinen purku-urakka että saa kannen pois noiden pakosarjan pulttien takia. En tiedä pitäisikö suosiolla aloittaa tuo purkuhomma ja ottaa kansi irti pakosarjoineen. Jos jollain on parempia ehdotuksia, tuon tekemiseen niin otan hyvillä mielin vastaan ohjeita.
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 09.10.2014 23:41 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Kyllä risa pakosarja teettää melkoisesti töitä. Montaa eri kautta ja eri tavoin yritin saada noita pakosarjan kahta keskimmäisiä muttereita auki, mutta en onnistunut kun 4WD:ssä on suojapelti jakolaatikon päällä ja niin lähelle pakosarjaa etten omilla avaimilla (monenlaisia) onnistunut pakosarjaa iroittamaan. Ei muuta kun kansi pois pakosarjoineen ja johan onnistui tuon risan irroitus . Tuleehan samalla tehtyä tarkempaa selvitystä koneen nykytilasta ja tehtyä vähän enemmän mitä ei alun perin ollut tarkoitus tehdä.
Liitteet: |

Tulipelti.JPG [ 114.02 KiB | Katsottu 29947 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
Siert
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 10.10.2014 20:45 |
Viestit: 362 Paikkakunta: Eindhoven
|
Tuttu ongelma. Muutama vuotta sitten otin itse vastaavassa tilanteessa koko moottori pois 309:sta.
Kuulin joskus huhuja että ne XU moottorin pakosarjat uudempeissa mallissa on paksumpi/vahvempi (Xsara/306 jne).
1978 Citroën GS Club
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 11.10.2014 21:13 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Kansi ensin työn alle. Venttiili välykset suhteellisen isot imuissa n.0.35 ja pakojen n.50mm, joten palojen vaihtorumba edessä. Samalla pieni venttiilien hionta ja kumien vaihdot uusiin tietenkin. Niin tätäkään konetta tuskin tarvitsee avata uudelleen. Uusi käytetty pakosarja pitäisi tulla ensi viikolla, jotta pääsee kasaamaan koneen uusine tiivisteineen ja hihnoineen vaikka jakopää on laitettu varmaan lähivuosina osien kunnoista päätellen, mutta tuota ei ollut merkattu huoltokirjaan ja edellinen merkattu jakopään remppa on 16.10.-01 km 124790. Nyt on mittarissa 197110km.
Liitteet: |

BX GTI 4WD Kansi.jpg [ 115.29 KiB | Katsottu 29662 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 16.10.2014 00:07 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Kansikin saatu tänään paikoilleen ja auton maalipinta puhdistettu niin, että värinkin erottaa paremmin.
Liitteet: |

Kansikin saatu paikoilleen.JPG [ 114.05 KiB | Katsottu 29470 kertaa ]
|

BX GTI 4WD Hieman puhditettuna.JPG [ 113.61 KiB | Katsottu 29470 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 19.10.2014 18:34 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Osia odotellessa tuli käytyä osa koteloista endoskooppikameralla läpi, että tiedän mitä koteloiden sisäpuolilla on tapahtumassa. Tuo kameran metrin mittainen taipuisa kuvausputki on loisto keksintö.
Hyvin pääsee näkemään melkein kaikki nurkat kun ja BX:n irtotulpat on verrattain hyvissä paikoissajoista sain kotelot tutkittua. Sisuksia purkamalla saa veilä lisää tutkintaväyliä.
Vakiopaikat missä yleensä ruostetta löytyy ”tässä autossa aika vähän”, niin onhan sitä silminkin nähden, mutta nuo on korjattavissa uudella pellillä ja pienempiin kohtiin en peltipaikkoja laita .
Koteloiden sisäpuolet olivat todella loistavassa kunnossa. Sisäpuolen peltipinnat suorastaan hohti puhtaana ”saumoja” myöten, eikä näihin nyt tutkimiini koteloihin ole laitettu minkäänlaista suoja-aineita. Ihan kaikkia koteloita en vielä tutkinut, mutta lopuksi nuo kaikki kotelot sitten suojataan koska tuo sinkitys on jo aikalailla pelleistä hävinnyt.
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 22.10.2014 00:10 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Kone kasattu, muutkin osat kutakuinkin paikoillaan kun ei jäänyt mitään ylimääräistä osaa hyllyyn. Takajarrutkin sai satulat, ja uudet palat. Jos aika antaa myöden niin huomenissa nesteet koneeseen ja koekäyttö jospa olisi hiljaisempi kun pakosarja sekä tiivisteet uusittu. Huomenna aamusta hakemaan lisää uusia etupään alatukien puslat ja alapallot kun ovat mielestäni jo tiensä päässä, puslien kumit murenevat ja alapallonivelien kumit rikki. Tänään tuli tilattua tuo alapallojen irroitus hylsykin ja vielä se kalliimpi malli kun näyttikin paremmalta.
Liitteet: |

Konehuone kun kaikk ion paikoillaan.JPG [ 113.03 KiB | Katsottu 29078 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
Siert
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 22.10.2014 08:36 |
Viestit: 362 Paikkakunta: Eindhoven
|
|
|
|
 |
citrique
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 22.10.2014 09:24 |
Viestit: 624 Paikkakunta: espoo
|
joo, tätä on ilo lukea. Jatkuuko työ jakolaatikon purkamisella vai missäs kunnossa se on? Tässähän itsellä alkaa perhana vieköön vanha bx-kuume muistutella itsestään.. 
GS break 1015 Convertisseur 1972 Jaune Primevere CX25TRI break serie1 1985 Bleu Romantique C6 3.0HDi exclusive 2010 Gris Thorium MB C43 AMG Touring 2017 Volvo Amazon P220 Herrgårdsvagn 1969
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 22.10.2014 23:06 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Kyllä lähti moottori hyvin käyntiin eikä mitään ongelmia sen suhteen. Takajarruissa vaan on pirusti ilmaa kun putket oli pitkään ilman satuloita. Nuo etupään lisäosat hain tänään ja niissä onkin melkoinen urakka ennen kuin ovat paikoillaan. Jakolaatikon ja perän kunto pitäisi olla ihan OK, mutta kun en ole vielä päässyt tuolla kunnon testiajoa ajamaan . Toivottavasti ei tule yllätyksiä. Jakolaatikon öljyt on ainakin ihan puhtaat, niin kuin jo aieminkin totesin ettei yksikään stefa vuoda ja lähmä vuodotkin loppui kun kiristelin löysiä liitoksia. Koekäytön jälkeenkään ei näkynyt vuotoja vaikka käytin pitkään ja pumppailin jarruja.
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 24.10.2014 22:06 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Kun piti vähän ulkoilluttaa GTI:tä , mutta lattialle ilmestyi melkoinen lähmä lätäkkö. Tutkimukset käyntiin niin oli paluuputki irronnut hankalammasta paikasta. Kesti aikansa ennen kuin sain tuo paikoilleen ja sidottua nippusiteellä niin ettei raidetangon kurttuputki sitä uudelleen vedä irti haarakappaleesta. Olihan mukava kiertää tämä meidän kukkula ympäri beksillä. Kulkeen niin tosi herkästi ja tuntuu tehojakin olevan ihan riittävästi. Täytyy nyt korjata XM:n pakoputki ja emännän 206:sen jarrut sekä vaihtaa talvirenkaat noihin käyttö vehkeisiin kun alkaa GTI:n muutamien peltipaikojen teko ja hitsaus ym. Vie nuo sen verran kumminkin aikaa enkä ulkona viitsi renkaan vaihtoja tehdä kun tuo meidän pihakaan anna siihen oikein mahdollisuutta kun on vino ja ahdas.
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 25.10.2014 01:29 |
Viestit: 2666
|
Hieno projekti on tama. BX 4x4 GTI on harvinainen tapaus sitikaksi ja autoksi yleensakin. Omassani (oli muistaakseni 140 tuhatta ajettu kun ostin sen 2003) jakolaatikon kuluneisuus ilmeni vienona voimansiirron vihellyksena valilla 75-95 km/h, mitaan muuta oireita ei ilmennyt, jopa keskilukko toimi. En kerennyt jakolootassa kokeilla RVS:aa silloin kokeillakseni olisiko se hiljennyt, auto ehti palaa ennen sita (kardaanin kumilurppa ilmeisesti leikkasi kiinni ja sytytteli ilmeisesti massat ja bensaletkut auton alta sitten). Minulla taisi olla rekkarin alkuosa tuo sama RFG, ihan samaa maahantuontisarjaa ilmeisesti kuin tama yksilo.
Perimatieto kertoo etta uutena noiden voimansiirrot olivat taysin hiljaisia, miten lienee sitten todellisuudessa. Mekaaninen lukko keskitasauspyorastossa on hieno, mutta erittain harvoin kayttokelpoinen - itse olisin tykannyt siita 405 T4-tyyppisesta viskosta enemman.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 01.11.2014 16:43 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 01.11.2014 17:59 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Vakiopaikat  Onneksi eivät ole mitenkään vaikeita laittaa, jos taitoa/mielenkiintoa löytyy.
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 01.11.2014 20:13 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Timpurina olen leipäni pääasiassa hankkinut, mutta harrastuksia on ollut kosolti. Laitan kyllä noista paikoista kuvia kunhan olen jotain saanut aikaiseksi. Täytyy kyllä vähän tehdä hitsausharjoituksia ennen kuin alkaa paikkoja liimaamaan. Kyllä siinä voi peltiäkin tärvääntyä jonkun verran ennen kuin olen muodon saanut minulle kelpaavaksi.
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 03.11.2014 19:41 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Tämän päivän hommana oli tarkoitus saada nuo etupään alatukivarsien puslat, koiranluut ja alapallonivelet vaihdettua. Vasemmanpuoleiset meni niin kuin pitääkin (pusla pultin kiristys sitten kun on pyörillään). Oikean puoleinen sujui hyvin siihen saakka kunnes piti laittaa uusi alapallonivel paikoilleen, siinä ihmettelin kun ei meinaa mennä kierteille millään ja enhän minä rupea väkisin kiertämään voimalla. Rupesin vertaamaan vanhaa poisotettua ja uutta mikä on samanlainen kuin vasemmalle puolelle laitoin. Näissä oli jo silminkin nähtävissä eroja kierreosalla, mauseri käteen ja mittaamaan niin niissähän on kierteen ulkohalkaisijassakin 0,42mm eroa. Tämä on ensimmäinen auto minulla missä näin on tapahtunut, että etunavoissa on alapallonivelelle eri kierteet. Huomenna Artikkeliin hakemaan sopivampaa jos sattuisi löytymään.
Liitteet: |

Alapallonivel vanha.jpg [ 81.39 KiB | Katsottu 27885 kertaa ]
|

Alapallonivel uusi.jpg [ 86.5 KiB | Katsottu 27885 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 03.11.2014 19:47 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
REO_V6 kirjoitti: Tämä on ensimmäinen auto minulla missä näin on tapahtunut, että etunavoissa on alapallonivelelle eri kierteet. Huomenna Artikkeliin hakemaan sopivampaa jos sattuisi löytymään. Veikkaan että siellä olkakappaleessa on vaan korroosiota joka on turvottanut kierteen. Lähtee Dremeliin kiinnitetyllä teräsharjalaikalla pyöräyttämällä, käsipelissä voi olla hankalampi rapsuttaa. Kerran sain varaosana sellaisen jossa kierteen lopetus oli pistetty liian matalaan eikä nivel siksi mennyt pohjaan asti. Ihan nätisti kiertyi niin pitkälle että lopetusuran piti mennä olkakappaleen sisään jolloin lopetti, laippa jäi millin verran irti olkakappaleesta. Aiheeseen liittyen: kävisikö C4:n pallonivel BX/Xantia/C5:n nivelen tilalle? Siinähän olisi kuusiokanta tuon riivatun sätöksen tilalla.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 03.11.2014 20:52 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Tuo puhdistus tuli jo tehtyä koska epäilin samaa, kierteet ovat todella puhtaat eikä auttanut.
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 03.11.2014 21:27 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Kävin vielä uudelleen pienen peilin ja fikkarin kanssa tarkastamassa noita kierteitä ja olihan sillä kierteen pojassa vielä jäljellä moskaa. Täytyy huomenna hakea Dremell:iin vielä jäykempiä teräsharjoja jotta saa loputkin rassattua sieltä pois. Toivottavasti menee paremmin sitten. Kyllä tuo pitää saada käsin kierrettyä ilman voimakeinoja paikoilleen niin saa sitten joskus vielä irtikin. Oli meinaan tuo vanha todella lujassa ja meinas usko loppua, mutta lähtihän se sittenkin.
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 04.11.2014 19:53 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Kyllä RPekka oli oikeassa. Dremelliin vaan ei yhdestäkään liikkeestä saanut hankittua tuota jäykintä teräsharjalaikkaa vaan piti ostaa noita löysempiä. Oli todella lujassa kiinni kierteissä ruoste ja hapettumat kaksi laikkaa meni ennen kuin sain tuon alapallonivelen kierrettyä käsin kiinni ja lopuksi himan avaimella lisää sekä pieni tuurnanisku ettei löysty itekseen. Nyt on tekniikkapuoli kunnossa vain alapulttien kiristystä vailla ja tuo tehdään kunhan saan auton pyörilleen. Tallista siivottu ylimääräiset työkalut ja peltipuolen vehkeet tilalle, että pääsee ihmettelemään kummasta päästä noita peltipaikkoja alkaa tekemään. Uskoisin aikaa kuluvan hieman enemmän kun arvaankaan.
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 04.11.2014 22:59 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Näillä alapallonivel hylsyillä testasin noiden irrottamista. Tuo korkeampi ei käy minun mielestä kuin puolentuuman pulttipyssyn kanssa . Tuo matalampi on todella hyvä kun sen saa kiinnitettyä niveleen mutterilla hyvin kiinni niin ei heilu itse nivelessä yhtään ja väänsin 35mm hylsyllä ja ¾” T-kahvalla mihin lisäsin metrin putken tuin alta vielä hallitunkilla ja ihan vääntämällä ja vähän nytkyttämällä irtosi vasen ihan helposti ja oikeanpuoleisessa sai kyllä käyttää koko kropan voimat (mitä nyt tästä pätkästä lähtee). Tuo on mielestäni hyvä oivallus että voi käyttää mutteria apuna niin ei pääse itse hylsy lipsumaan.
Liitteet: |

Alapallonivel työkalut.jpg [ 94.31 KiB | Katsottu 27471 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
|
|