Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/9 [ 221 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BX GTI 4WD v.92
ViestiLähetetty: 29.09.2014 23:07 

Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Viime lauantaina kävin tarkastamassa tuon kunnon ja sen verran hyväkuntoinen oli että piti pelastaa.
Tällainen hankinta tuli tehtyä kun isäntä uhkasi antaa tuon pojille peltoautoksi.
On ollut vain yhdessä perheessä uudesta lähtien.
Tänään tuli noudettua ”vähän” tekemistä vaikka aikataulu ei riittäisikään.
Olisihan se ollut mukavampi vetää XM:llä kotiin, mutta kun painon ylitystä olisi ollut noin 300kg.
Tämän takia piti ottaa toinen veturi.
Kyllä on v.92 BX GTI 4WD ihmeen hyvin pelleistänsä säilynyt ja molemmat kelkatkin
Kohtalaisen sisäsiistikin päältä ja sisältä ja kutakuinkin kaikki toimii.
hyvässä kunnossa, mutta kyllä siinä on siivoamista ja muutakin askaretta aivan tarpeeksi.
Koetan laittaa tänne tietoa työ etenemisestä.


Liitteet:
GTI Noutokuljetus.jpg
GTI Noutokuljetus.jpg [ 109.15 KiB | Katsottu 30738 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92
ViestiLähetetty: 30.09.2014 23:44 

Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Ensimmäinen omistaja ottanut tosissaan kun hänelle oli kerrottu, että nuo huohottiment letkut
tuppaa talvella jäätymään. Hän oli tehnyt perusteellista työtä näitä suojatakseen ja oli joka
putken sekä huohottimen pöntön eristänyt liimaamalla näihin sentin paksuisen vaahtomuovin
tapaisen eristeen ja ilmastointi teipillä suojannut vielä eristeen.
Oli pirun työlästä saada irti tuo eriste ja esetonin kanssa hangata vielä liimatkin pois.
Nyt putsattuna nuo ovat paikoillaan.
Pakoputkestakin on purettu katin jälkeinen pätkä mikä oli jo kahdessa osassa.
Tuon korjaaminen on huomisen työ, jos vaan suinkin aika riittää.
Kuvassa huohottimen osat melkein putsattuna.


Liitteet:
Huohottimen putket.jpg
Huohottimen putket.jpg [ 113.29 KiB | Katsottu 30596 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92
ViestiLähetetty: 01.10.2014 07:46 

Viestit: 1073
Paikkakunta: Turku
Hienoa kun tää löysi uuden kodin :)



Ennen oli Sitikka, nyt vain Väärämmerkkinen Japaninmersu

Assumption is the mother of all fuck ups.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92
ViestiLähetetty: 02.10.2014 23:57 

Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Pakoputki tuli korjattua, mutta ääni ei paljoa hiljentynyt.
On meinaan pakosarja murtunut aika pahasti ja pitää melkoista elämää vieläkin.
Nyt pitäisi löytää jostain ehjä pakosarja.
Tuota ei heti huomannut kun putki oli etuvaimentimen edestä ja meteli sen mukainen.


Liitteet:
Murtunut pakosarja.JPG
Murtunut pakosarja.JPG [ 108.47 KiB | Katsottu 30347 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92
ViestiLähetetty: 03.10.2014 21:00 

Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Pitäisi alkaa purkamaan tuota risaa irti, mutta on niin pirun pahassa paikassa
ettei alempia pultteja edes näy ja ylemmät ainakin on todella paksussa ruosteessa.
Ihme jos ehjänä saa nuo mutterit irti ja jos pinnapultti katkeaa niin edessä
todennäköisesti melkoinen purku-urakka että saa kannen pois noiden
pakosarjan pulttien takia.
En tiedä pitäisikö suosiolla aloittaa tuo purkuhomma ja ottaa kansi irti pakosarjoineen.
Jos jollain on parempia ehdotuksia, tuon tekemiseen niin otan hyvillä mielin vastaan ohjeita.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92
ViestiLähetetty: 09.10.2014 23:41 

Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Kyllä risa pakosarja teettää melkoisesti töitä.
Montaa eri kautta ja eri tavoin yritin saada noita pakosarjan kahta keskimmäisiä muttereita auki,
mutta en onnistunut kun 4WD:ssä on suojapelti jakolaatikon päällä ja niin lähelle pakosarjaa
etten omilla avaimilla (monenlaisia) onnistunut pakosarjaa iroittamaan.
Ei muuta kun kansi pois pakosarjoineen ja johan onnistui tuon risan irroitus .
Tuleehan samalla tehtyä tarkempaa selvitystä koneen nykytilasta ja tehtyä vähän enemmän mitä
ei alun perin ollut tarkoitus tehdä.


Liitteet:
Tulipelti.JPG
Tulipelti.JPG [ 114.02 KiB | Katsottu 29951 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92
ViestiLähetetty: 10.10.2014 20:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 362
Paikkakunta: Eindhoven
Tuttu ongelma. Muutama vuotta sitten otin itse vastaavassa tilanteessa koko moottori pois 309:sta.

Kuulin joskus huhuja että ne XU moottorin pakosarjat uudempeissa mallissa on paksumpi/vahvempi (Xsara/306 jne).



1978 Citroën GS Club
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92
ViestiLähetetty: 11.10.2014 21:13 

Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Kansi ensin työn alle.
Venttiili välykset suhteellisen isot imuissa n.0.35 ja pakojen n.50mm, joten palojen vaihtorumba edessä.
Samalla pieni venttiilien hionta ja kumien vaihdot uusiin tietenkin.
Niin tätäkään konetta tuskin tarvitsee avata uudelleen.
Uusi käytetty pakosarja pitäisi tulla ensi viikolla, jotta pääsee kasaamaan koneen uusine tiivisteineen
ja hihnoineen vaikka jakopää on laitettu varmaan lähivuosina osien kunnoista päätellen, mutta
tuota ei ollut merkattu huoltokirjaan ja edellinen merkattu jakopään remppa on 16.10.-01 km 124790.
Nyt on mittarissa 197110km.


Liitteet:
BX GTI 4WD Kansi.jpg
BX GTI 4WD Kansi.jpg [ 115.29 KiB | Katsottu 29666 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92
ViestiLähetetty: 16.10.2014 00:07 

Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Kansikin saatu tänään paikoilleen ja auton maalipinta puhdistettu niin, että värinkin erottaa paremmin.


Liitteet:
Kansikin saatu paikoilleen.JPG
Kansikin saatu paikoilleen.JPG [ 114.05 KiB | Katsottu 29474 kertaa ]
BX GTI 4WD Hieman puhditettuna.JPG
BX GTI 4WD Hieman puhditettuna.JPG [ 113.61 KiB | Katsottu 29474 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92
ViestiLähetetty: 19.10.2014 18:34 

Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Osia odotellessa tuli käytyä osa koteloista endoskooppikameralla läpi, että tiedän mitä koteloiden sisäpuolilla on tapahtumassa.
Tuo kameran metrin mittainen taipuisa kuvausputki on loisto keksintö.

Hyvin pääsee näkemään melkein kaikki nurkat kun ja BX:n irtotulpat on verrattain hyvissä paikoissajoista sain kotelot tutkittua.
Sisuksia purkamalla saa veilä lisää tutkintaväyliä.

Vakiopaikat missä yleensä ruostetta löytyy ”tässä autossa aika vähän”, niin onhan sitä silminkin nähden,
mutta nuo on korjattavissa uudella pellillä ja pienempiin kohtiin en peltipaikkoja laita .

Koteloiden sisäpuolet olivat todella loistavassa kunnossa. Sisäpuolen peltipinnat suorastaan hohti
puhtaana ”saumoja” myöten, eikä näihin nyt tutkimiini koteloihin ole laitettu minkäänlaista suoja-aineita.
Ihan kaikkia koteloita en vielä tutkinut, mutta lopuksi nuo kaikki kotelot sitten suojataan koska tuo sinkitys
on jo aikalailla pelleistä hävinnyt.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92
ViestiLähetetty: 22.10.2014 00:10 

Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Kone kasattu, muutkin osat kutakuinkin paikoillaan kun ei jäänyt mitään ylimääräistä osaa hyllyyn.
Takajarrutkin sai satulat, ja uudet palat.
Jos aika antaa myöden niin huomenissa nesteet koneeseen ja koekäyttö jospa olisi hiljaisempi
kun pakosarja sekä tiivisteet uusittu.
Huomenna aamusta hakemaan lisää uusia etupään alatukien puslat ja alapallot kun ovat
mielestäni jo tiensä päässä, puslien kumit murenevat ja alapallonivelien kumit rikki.
Tänään tuli tilattua tuo alapallojen irroitus hylsykin ja vielä se kalliimpi malli kun näyttikin
paremmalta.


Liitteet:
Konehuone kun kaikk ion paikoillaan.JPG
Konehuone kun kaikk ion paikoillaan.JPG [ 113.03 KiB | Katsottu 29082 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92
ViestiLähetetty: 22.10.2014 08:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 362
Paikkakunta: Eindhoven
aika kovasti olet tehnyt hommia!



1978 Citroën GS Club
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92
ViestiLähetetty: 22.10.2014 09:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 624
Paikkakunta: espoo
joo, tätä on ilo lukea. Jatkuuko työ jakolaatikon purkamisella vai missäs kunnossa se on? Tässähän itsellä alkaa perhana vieköön vanha bx-kuume muistutella itsestään.. :oops:



GS break 1015 Convertisseur 1972 Jaune Primevere
CX25TRI break serie1 1985 Bleu Romantique
C6 3.0HDi exclusive 2010 Gris Thorium
MB C43 AMG Touring 2017

Volvo Amazon P220 Herrgårdsvagn 1969
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92
ViestiLähetetty: 22.10.2014 23:06 

Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Kyllä lähti moottori hyvin käyntiin eikä mitään ongelmia sen suhteen.
Takajarruissa vaan on pirusti ilmaa kun putket oli pitkään ilman satuloita.
Nuo etupään lisäosat hain tänään ja niissä onkin melkoinen urakka ennen kuin ovat paikoillaan.
Jakolaatikon ja perän kunto pitäisi olla ihan OK, mutta kun en ole vielä päässyt
tuolla kunnon testiajoa ajamaan . Toivottavasti ei tule yllätyksiä.
Jakolaatikon öljyt on ainakin ihan puhtaat, niin kuin jo aieminkin totesin
ettei yksikään stefa vuoda ja lähmä vuodotkin loppui kun kiristelin löysiä liitoksia.
Koekäytön jälkeenkään ei näkynyt vuotoja vaikka käytin pitkään ja pumppailin jarruja.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92
ViestiLähetetty: 24.10.2014 22:06 

Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Kun piti vähän ulkoilluttaa GTI:tä , mutta lattialle ilmestyi melkoinen lähmä lätäkkö.
Tutkimukset käyntiin niin oli paluuputki irronnut hankalammasta paikasta.
Kesti aikansa ennen kuin sain tuo paikoilleen ja sidottua nippusiteellä niin ettei
raidetangon kurttuputki sitä uudelleen vedä irti haarakappaleesta.
Olihan mukava kiertää tämä meidän kukkula ympäri beksillä.
Kulkeen niin tosi herkästi ja tuntuu tehojakin olevan ihan riittävästi.
Täytyy nyt korjata XM:n pakoputki ja emännän 206:sen jarrut sekä vaihtaa
talvirenkaat noihin käyttö vehkeisiin kun alkaa GTI:n muutamien peltipaikojen
teko ja hitsaus ym.
Vie nuo sen verran kumminkin aikaa enkä ulkona viitsi renkaan vaihtoja tehdä
kun tuo meidän pihakaan anna siihen oikein mahdollisuutta kun on vino ja ahdas.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92
ViestiLähetetty: 25.10.2014 01:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Hieno projekti on tama. BX 4x4 GTI on harvinainen tapaus sitikaksi ja autoksi yleensakin. Omassani (oli muistaakseni 140 tuhatta ajettu kun ostin sen 2003) jakolaatikon kuluneisuus ilmeni vienona voimansiirron vihellyksena valilla 75-95 km/h, mitaan muuta oireita ei ilmennyt, jopa keskilukko toimi. En kerennyt jakolootassa kokeilla RVS:aa silloin kokeillakseni olisiko se hiljennyt, auto ehti palaa ennen sita (kardaanin kumilurppa ilmeisesti leikkasi kiinni ja sytytteli ilmeisesti massat ja bensaletkut auton alta sitten). Minulla taisi olla rekkarin alkuosa tuo sama RFG, ihan samaa maahantuontisarjaa ilmeisesti kuin tama yksilo.

Perimatieto kertoo etta uutena noiden voimansiirrot olivat taysin hiljaisia, miten lienee sitten todellisuudessa. Mekaaninen lukko keskitasauspyorastossa on hieno, mutta erittain harvoin kayttokelpoinen - itse olisin tykannyt siita 405 T4-tyyppisesta viskosta enemman.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92
ViestiLähetetty: 01.11.2014 16:43 

Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Oli muuten elämäni ensimmäinen jarruremppa missä oli etujarrujen sisemmät palat
ruostuneet satulaan KIINNI (emännän 206).
Taas on GTI tallissa pukeilla osaksi purettuna jotta sai paremman käsityksen ruostepaikoista.
Vähän sitä on ”omasta mielestä” , mutta sitä haastavammasta päästä nuo paikat kuitenkin on.
Noissa paikoissa kun on noita muotoja sen verran, että aikaa taitaa mennä noiden kanssa
ihan riittävästi. Ja sitähän eläkeläisellä on.
On se kumma kun ennen autot ruostuivat muistaakseni yleensä ojan puoleiselta sivulta ja tässä
nuo ovat toisella puolella.
Taidan kuitenkin aloittaa ensin noiden etu alatukivarren puslien, koiranluiden ja alapallonivelen
laitolla ensin niin saa siivottua ylimääräiset työkalut ympäriltä kaappiin, että jää paremmin tilaa
noille peltipuolen vehkeille.


Liitteet:
Ruostekorattavat etu vasen kuva 3.JPG
Ruostekorattavat etu vasen kuva 3.JPG [ 111.01 KiB | Katsottu 28261 kertaa ]
Ruostekorattavat etu vasen kuva 1.JPG
Ruostekorattavat etu vasen kuva 1.JPG [ 115.67 KiB | Katsottu 28261 kertaa ]
Ruostekorattavat taka vasen.JPG
Ruostekorattavat taka vasen.JPG [ 109.03 KiB | Katsottu 28261 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92
ViestiLähetetty: 01.11.2014 17:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Vakiopaikat :) Onneksi eivät ole mitenkään vaikeita laittaa, jos taitoa/mielenkiintoa löytyy.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92
ViestiLähetetty: 01.11.2014 20:13 

Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Timpurina olen leipäni pääasiassa hankkinut, mutta harrastuksia on ollut kosolti.
Laitan kyllä noista paikoista kuvia kunhan olen jotain saanut aikaiseksi.
Täytyy kyllä vähän tehdä hitsausharjoituksia ennen kuin alkaa paikkoja liimaamaan.
Kyllä siinä voi peltiäkin tärvääntyä jonkun verran ennen kuin olen muodon saanut
minulle kelpaavaksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92
ViestiLähetetty: 03.11.2014 19:41 

Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Tämän päivän hommana oli tarkoitus saada nuo etupään alatukivarsien puslat, koiranluut ja alapallonivelet vaihdettua. Vasemmanpuoleiset meni niin kuin pitääkin (pusla pultin kiristys sitten kun on pyörillään).
Oikean puoleinen sujui hyvin siihen saakka kunnes piti laittaa uusi alapallonivel paikoilleen, siinä ihmettelin kun ei meinaa mennä kierteille millään ja enhän minä rupea väkisin kiertämään voimalla.
Rupesin vertaamaan vanhaa poisotettua ja uutta mikä on samanlainen kuin vasemmalle puolelle laitoin.
Näissä oli jo silminkin nähtävissä eroja kierreosalla, mauseri käteen ja mittaamaan niin niissähän on kierteen
ulkohalkaisijassakin 0,42mm eroa.
Tämä on ensimmäinen auto minulla missä näin on tapahtunut, että etunavoissa on alapallonivelelle
eri kierteet.
Huomenna Artikkeliin hakemaan sopivampaa jos sattuisi löytymään.


Liitteet:
Alapallonivel vanha.jpg
Alapallonivel vanha.jpg [ 81.39 KiB | Katsottu 27889 kertaa ]
Alapallonivel uusi.jpg
Alapallonivel uusi.jpg [ 86.5 KiB | Katsottu 27889 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92
ViestiLähetetty: 03.11.2014 19:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
REO_V6 kirjoitti:
Tämä on ensimmäinen auto minulla missä näin on tapahtunut, että etunavoissa on alapallonivelelle
eri kierteet.
Huomenna Artikkeliin hakemaan sopivampaa jos sattuisi löytymään.

Veikkaan että siellä olkakappaleessa on vaan korroosiota joka on turvottanut kierteen. Lähtee Dremeliin kiinnitetyllä teräsharjalaikalla pyöräyttämällä, käsipelissä voi olla hankalampi rapsuttaa.

Kerran sain varaosana sellaisen jossa kierteen lopetus oli pistetty liian matalaan eikä nivel siksi mennyt pohjaan asti. Ihan nätisti kiertyi niin pitkälle että lopetusuran piti mennä olkakappaleen sisään jolloin lopetti, laippa jäi millin verran irti olkakappaleesta.

Aiheeseen liittyen: kävisikö C4:n pallonivel BX/Xantia/C5:n nivelen tilalle? Siinähän olisi kuusiokanta tuon riivatun sätöksen tilalla.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92
ViestiLähetetty: 03.11.2014 20:52 

Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Tuo puhdistus tuli jo tehtyä koska epäilin samaa, kierteet ovat todella puhtaat eikä auttanut.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92
ViestiLähetetty: 03.11.2014 21:27 

Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Kävin vielä uudelleen pienen peilin ja fikkarin kanssa tarkastamassa noita kierteitä ja olihan sillä kierteen pojassa vielä
jäljellä moskaa. Täytyy huomenna hakea Dremell:iin vielä jäykempiä teräsharjoja jotta saa loputkin rassattua sieltä pois.
Toivottavasti menee paremmin sitten. Kyllä tuo pitää saada käsin kierrettyä ilman voimakeinoja paikoilleen niin saa sitten
joskus vielä irtikin. Oli meinaan tuo vanha todella lujassa ja meinas usko loppua, mutta lähtihän se sittenkin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92
ViestiLähetetty: 04.11.2014 19:53 

Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Kyllä RPekka oli oikeassa.
Dremelliin vaan ei yhdestäkään liikkeestä saanut hankittua tuota jäykintä teräsharjalaikkaa vaan piti ostaa noita löysempiä.
Oli todella lujassa kiinni kierteissä ruoste ja hapettumat kaksi laikkaa meni ennen kuin sain tuon alapallonivelen kierrettyä
käsin kiinni ja lopuksi himan avaimella lisää sekä pieni tuurnanisku ettei löysty itekseen.
Nyt on tekniikkapuoli kunnossa vain alapulttien kiristystä vailla ja tuo tehdään kunhan saan auton pyörilleen.
Tallista siivottu ylimääräiset työkalut ja peltipuolen vehkeet tilalle, että pääsee ihmettelemään kummasta päästä noita
peltipaikkoja alkaa tekemään.
Uskoisin aikaa kuluvan hieman enemmän kun arvaankaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92
ViestiLähetetty: 04.11.2014 22:59 

Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Näillä alapallonivel hylsyillä testasin noiden irrottamista.
Tuo korkeampi ei käy minun mielestä kuin puolentuuman pulttipyssyn kanssa .
Tuo matalampi on todella hyvä kun sen saa kiinnitettyä niveleen mutterilla hyvin kiinni niin ei
heilu itse nivelessä yhtään ja väänsin 35mm hylsyllä ja ¾” T-kahvalla mihin lisäsin metrin putken
tuin alta vielä hallitunkilla ja ihan vääntämällä ja vähän nytkyttämällä irtosi vasen ihan helposti
ja oikeanpuoleisessa sai kyllä käyttää koko kropan voimat (mitä nyt tästä pätkästä lähtee).
Tuo on mielestäni hyvä oivallus että voi käyttää mutteria apuna niin ei pääse itse hylsy lipsumaan.


Liitteet:
Alapallonivel työkalut.jpg
Alapallonivel työkalut.jpg [ 94.31 KiB | Katsottu 27475 kertaa ]
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/9 [ 221 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: