|
black_van
|
Viestin otsikko: Re: HDi ja vuotava suutin Lähetetty: 07.10.2014 22:27 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Uusi liekkirengas luonnollisesti,sekä mielellään uusi pidikkeen pultti,jos sattuu olemaan väsynyt tuo vanha jolloin katkeamisen riski on suurempi kuin uudella ja tuskin tuo muoviholkki hirveästi kulua nostaa jos varuiksi tilaa sellaisenkin. Puhtaus ennenkaikkea tuossa hommassa,ettei pääse paskaa kiinnityspultin kierteisiin.
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: HDi ja vuotava suutin Lähetetty: 08.10.2014 06:27 |
Viestit: 7818 Paikkakunta: Eurajoki
|
Onko se muoviholkki siis tuo osa 10? Entä tuo osa 9, jonkunlainen suojus? Sekin kannattanee varautua uusimaan?
Eli siis tarvitaan vähintään osat 7, 9, 10 sekä kiinnityspultti ja -mutteri 70 ja 71 sekä tuo osa 6 joka ilmeisesti on joku erikoisprikka? Service käyttää nimitystä "RUISK.P. KIINN.PALLOM.RENGAS".
Ensin toki suuttimen ympäristö puhtaaksi mönjästä ennen irrotusta, suutin irti, vanha tiiviste pois, tiivistepinnan puhdistus, kasaus uusilla osilla ?
Vielä kun tietäisi ton kiinnitysmutterin momentin...
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: HDi ja vuotava suutin Lähetetty: 09.10.2014 15:31 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Teuski kirjoitti: Suutin irti, vanha tiiviste pois, pintojen puhdistus, suutin takaisin uuden tiivisteen kanssa. Muuta? Kiinnityshaarukan mutterin momentti? Isot pojat on kertoneet, että vuotanut suutin voi olla kannessa joskus tiukassakin. Momentit ohessa. Huomaa omituinen yksikkö dekanewton. Oikea momentti on siis 27-33 Nm. Myös suutinputket kannattaa kiristää oikeaan momenttiin variksenjalalla.
Liitteet: |

momentit.jpg [ 41.82 KiB | Katsottu 18690 kertaa ]
|
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
INikki
|
Viestin otsikko: Re: HDi ja vuotava suutin Lähetetty: 09.10.2014 17:13 |
Viestit: 373
|
Korkeapaineputketkin on ohjeiden mukaan kertakäyttökamaa. Käsittääkseni tuo paksumpi tiiviste tarvitaan vain jos joutuu koneistamaan tiivistepintoja. Irti lähtee kun ensitöikseen löysää hieman kiinnityspulttia ja antaa koneen käydä kunnes naksahtaa irti.
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: HDi ja vuotava suutin Lähetetty: 09.10.2014 23:59 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Joskus sain ohjeena hdi.n suuttimien irrotukseen että kaasupoljintakin voi tarvittaessa käyttää että saa riittävästi painetta ja suutin lähtee nousemaan. Voi koettaa pienellä määrällä jarrunestettä liottaa karstaa. En tiedä onko liekkirenkaiden kalastusta varten omaa työkalua saatavana,jos ei niin rakentaa vahvan koukun pitkällä varrella että kestää vetämistä jos liekkirengas on kovin tiukassa eli sellaisesta metallista ettei koukun pää katkea ja putoa koneeseen. Aika pitkät on noi hodarin suuttimet ja menevät syvälle kanteen
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
Cituning
|
Viestin otsikko: Re: HDi ja vuotava suutin Lähetetty: 10.10.2014 13:25 |
Viestit: 699 Paikkakunta: Keuruu
|
Liekkirenkaita irrottelin 2.2:sesta. Tai yritin koukulla, muuten hyvä mutta prikan keskireikä aavistuksen isompi jolloin ei ollut mitään tartuntapintaa. Todellisuudessa ne lopulta irtosi minuutissa kaikki. Talttameisseli prikan päälle (sillain poikittain kuin katkaisis sitä kehää), pieni napautus ruuvarin päähän ja sit koukulla pois. Tiiviste irtoaa kannesta ja taittuu aavistuksen kuperaksi. Tarkoitukseen tehdyllä jyrsimellä pesän pohja puhtaaksi ja uusi tiiviste paikalleen.
C5 Aircross Hybrid, C6 3.0 Exclusive, Jumper 1.9TD, BX 16 Soupapes, B11 Normale
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: HDi ja vuotava suutin Lähetetty: 10.10.2014 13:46 |
Viestit: 7818 Paikkakunta: Eurajoki
|
Cituning kirjoitti: prikan keskireikä aavistuksen isompi jolloin ei ollut mitään tartuntapintaa. Eli ei kannata missään nimessä yrittää lyödä sopivaa talttapäämeisseliä prikasta läpi niin, että tarttuisi reiän reunoihin? Sunnuntaina olis tarkoitus hommaan ryhtyä. Jarrukliinerillä ajattelin sen mönjän poistaa... Osina on vain liekkirengas ja se muovinen suojaholkki merkkhuollon neuvon mukaan 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Cituning
|
Viestin otsikko: Re: HDi ja vuotava suutin Lähetetty: 10.10.2014 22:31 |
Viestit: 699 Paikkakunta: Keuruu
|
Teuski kirjoitti: Cituning kirjoitti: prikan keskireikä aavistuksen isompi jolloin ei ollut mitään tartuntapintaa. Eli ei kannata missään nimessä yrittää lyödä sopivaa talttapäämeisseliä prikasta läpi niin, että tarttuisi reiän reunoihin? Hephep! Säähän sen sanoit. Noinhan mää sen just teinkin kuten kirjoitit! Mun oli tarkoitus tehdä se noin kuin itse kirjoitin, mutta epähuomiossa talttameisseli lipesikin prikan reiästä läpi. Oli aika isohko Vata -merkkinen ruuvari, tosi kantikkailla/terävillä reunoilla. Näin se muisti pätkii vaikka rempasta ei ole vuottakaan 
C5 Aircross Hybrid, C6 3.0 Exclusive, Jumper 1.9TD, BX 16 Soupapes, B11 Normale
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: HDi ja vuotava suutin Lähetetty: 10.10.2014 22:35 |
Viestit: 7818 Paikkakunta: Eurajoki
|
Eli se prikan keskireikä ei olekaan sen alla olevaa reikää suurempi? Muutenhan tossa kävis köpelösti... Pitää smirglailla sopiva työkalu ja sovitella irtoprikkaan...
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Cituning
|
Viestin otsikko: Re: HDi ja vuotava suutin Lähetetty: 10.10.2014 23:30 |
Viestit: 699 Paikkakunta: Keuruu
|
Se oli just niin hölmön kokoinen että koukku ei tarrannut yhtään, mutta tuollainen aavistuksen kapeneva ruuvari toimi hienosti.
C5 Aircross Hybrid, C6 3.0 Exclusive, Jumper 1.9TD, BX 16 Soupapes, B11 Normale
|
|
|
|
 |
|
|