Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kumiosallinen hydrauliputki, korvaus metallilla?
ViestiLähetetty: 30.10.2014 12:15 

Viestit: 11
1993 Xantia vuotaa hydrauliputken liitoksesta. Putki on "pääblokissa", kiertää mutkan ja menee samaan blokkiin takaisin eripuolelle.

Putkessa on keskellä kuminen osuus. Mietin että helpommin saan tilalle hommattua pelkkää metallia olevan pätkän, mutta haittaako se?

t. Sami


Liitteet:
Tiedoston kommentti: hydrauliputki, kumiosalla
IMG_20141030_110248.jpg
IMG_20141030_110248.jpg [ 75.65 KiB | Katsottu 10016 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kumiosallinen hydrauliputki, korvaus metallilla?
ViestiLähetetty: 30.10.2014 12:24 

Viestit: 2699
Tässä taas sellaisesta asiasta kysymys, jota on lukuisia kertoja ennenkin kyselty. Haulla löytyy kyllä juttuja. Täällä malliksi yksi.
Ja tuohon kysymykseesi sanoisin, ettei tehdas kiusallaan sitä kumia siihen väliin ole laittanut. Kyllä se siinä tarvitaan.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kumiosallinen hydrauliputki, korvaus metallilla?
ViestiLähetetty: 30.10.2014 12:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7816
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
...mutta mikäs putki toi sitten on? Ei ainakaan tehostajan putkelta näytä eikä aloittajan mukaan sinne mene...

Olikos se niin, että vanhemmissa tehostajan putki menee paineensäätimeltä tehostajaan (kuten bx?) ja uudemmissa suoraan pumpulta?



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kumiosallinen hydrauliputki, korvaus metallilla?
ViestiLähetetty: 30.10.2014 12:59 

Viestit: 2699
Teuski kirjoitti:
...Olikos se niin, että vanhemmissa tehostajan putki menee paineensäätimeltä tehostajaan (kuten bx?) ja uudemmissa suoraan pumpulta?

Täh? Tarkoittanet virranjakoventtiililtä (alhaalta oikealta) paineensäätäjään. Xantiasta en tiedä, mutta tuollaisen kiemuran näköinen se ainakin BX:ssä on. Eikä niitä siinä muita vastaavia ole. BX:ssä, ainakin monessa mallissa, tuo kumiosa on kahdessa osassa. Toisin sanoen putki/letku/putki/letku/putki.
Teuski kirjoitti:
...Ei ainakaan tehostajan putkelta näytä eikä aloittajan mukaan sinne mene...

Niin, mitä sitten tarkoittaakaan tuo "pääbloki"?



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kumiosallinen hydrauliputki, korvaus metallilla?
ViestiLähetetty: 30.10.2014 13:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Kyseessä tosiaan ilmeisesti virtausventtiiliin liittyvä "putki-letku-putki-letku-putki -mysteerio", joka mitä varmimmin jossain vaiheessa alkaa vuotamaan, ensin pakkasessa ja sittemmin aina vaan lämpöisemmässäkin kelissä. Jos ei uutta/ehjää löydy, niin valmistettavissakin tuollainen on...
jasu kirjoitti:
Ei ollu tännään, eikä eilen, vaan maanantaina. Pit ratkasta pikkuropleema, Xm:n hytraulipumpun ja virtausventtiilin välinen putki päätti antautua, eikä uutta ehtiny ees kahtelemaan siihen hätään. Vaan tuli sit ratkaistua ongelma toisin, kuvat ehkä kertoo..?

Kuva

Kuva

Kuva
Kustannukset, 42,05€

Tässä tosin pumpun ja paineenvaraajan välinen putki, letkulla korvattuna, mutta samat liitännät tuossakin on. Liitännöissä on M12*1,25 kierre, hydraulitarvikeliikkeistä löytyy monenlaisia tapoja liittää letkua kyseisiin kierteisiin. Tässä tapauksessa käytin banjopultteja, tiivistys USIT -tiivisterenkailla (jotka pitää kovia paineita, jopa sormin kiristettynä), letku oli luokiteltu useamman sadan barin paineille, sisämitaltaan muistaakseni 6mm. Alkuperäinen putki kun on 1/4" eli 6,35mm päältä, sisäreikä on alkuperäisessä siis pienempi kuin soveltamassani...


Voisivat toki prässätä uudet letkutkin alkuperäisiin putkiin, mutta eivät suostu yleensä autoon meneviä osia tekemään. Vastuukysymykset, jos osa pettää ja onnettomuus tulee, niin letkun tehnyt taho saattaa hankaluuksiin joutua. Vaan jos kerrot osan menevän esim. klapikoneeseen tms, niin sitten tekevät enempiä kyselemättä, yleensä...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kumiosallinen hydrauliputki, korvaus metallilla?
ViestiLähetetty: 30.10.2014 13:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Miksikähän sitä ei alun perinkin ole tehty pelkällä letkulla? Ihankohan muka olisivat tehneet jotain akustista optimointia tms.? Jotenkin vaikea uskoa.



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kumiosallinen hydrauliputki, korvaus metallilla?
ViestiLähetetty: 30.10.2014 13:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Perrrrjantai: Mulla taitaa lötkötä tuommoinen putki tallissa. Ihan samanlainen. Tsekkaan tänään.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kumiosallinen hydrauliputki, korvaus metallilla?
ViestiLähetetty: 30.10.2014 13:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Putkeen saa huomattavasti tiukempia mutkia, kuin tuollaiseen letkuun, olisiko siinä syy..?

Beksissä ja Xm:ssä on kahdella letkulla tuo, näköjään Xantiassa on tyydytty yhteen...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kumiosallinen hydrauliputki, korvaus metallilla?
ViestiLähetetty: 30.10.2014 15:07 

Viestit: 11
Laitan kiinnostuneille kuvan missä ko. letku on vielä paikallaan, tilaa ei ollut paljon joten kuva vähän vaikea selkoinen..

Kuvassa siis konehuoneen keskiosan pääblokki, jossa varaajapallokin on. putken päät on merkattu suorilla nuolilla, toinen siis kumiletkun takana. Kuvan yläpuolella (sen ulkopuolella) putki tekee punaisen mutkanuolen kuvaavan koukeron. Noh.. jospa tuosta uteliaille selvisi mistä kohtaa putki on otettu irti..

Kävin paikallisessa hydrauliikkaliikkeessä, ainoaksi korjausvaihtoehdoksi he sanoivat, että katkaise liitosputki "helmen" takaa, laita uusi helmi ja ruuvaa kiinni jos se pysyisi sillä.

Mitäs mieltä olette moisesta korjausyrityksestä?


Liitteet:
Tiedoston kommentti: letku paikallaan
IMG_20141007_084823.jpg
IMG_20141007_084823.jpg [ 89.74 KiB | Katsottu 9834 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kumiosallinen hydrauliputki, korvaus metallilla?
ViestiLähetetty: 30.10.2014 15:10 

Viestit: 11
Cikatti kirjoitti:
Perrrrjantai: Mulla taitaa lötkötä tuommoinen putki tallissa. Ihan samanlainen. Tsekkaan tänään.


Tämä kiinnostaa kyllä jos löytyy.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kumiosallinen hydrauliputki, korvaus metallilla?
ViestiLähetetty: 05.11.2014 13:38 

Viestit: 11
Ajattelin kokeilla tuota jasu:n mainitsemaa banjopultti-letku -systeemiä. Paikallisista hydrauliikkafirmoista ei saanut 1.25 kierteellistä banjoa, joten taidan tilata esim nippa.fi (http://www.nippa.fi/?page=tuoteluettelo&cat_id=454). Tiivisteistä mietin vielä että vissiin molemmin puolin tiivisteen tarvitsee, eli kaksi per pultti. Ja jossain (http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.p ... 16.15;wap2) oli kommenttia usiteista, etteivät kestäisi esim jarrunestettä. Olisko alumiinitiiviste parempi?

Seuraavaksi pitää tutustua letkuihin, mikä sinne olisi se paras vaihtoehto..

Ehdotuksia/kommentteja saa antaa ;)

Niin ja mites se kuminen "letku" tiiviste joka on siellä reiässä, jätänkö sen paikoilleen vai otanko pois?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kumiosallinen hydrauliputki, korvaus metallilla?
ViestiLähetetty: 05.11.2014 16:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
perrrjantai kirjoitti:
Ja jossain (http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.p ... 16.15;wap2) oli kommenttia usiteista, etteivät kestäisi esim jarrunestettä. Olisko alumiinitiiviste parempi?

Niin, Guzzissa on DOT -jarrunesteet, LHM on mineraaliöljy, siitäkin huolimatta vaikka sekin on jarrunesteenä LHM -autoissa...

Totta tuo, DOT -nesteen kanssa ei USIT nitriilikumisena kestä, mutta jos jostain löytyisi EPDM -kumista valmistettuja niin sellaiset kestäisi DOT -nesteen kanssa. Vaan nämä voi sujuvasti unohtaa LHM -järjestelmän kanssa, "tavallisen" jarrunesteen yhteydessä taasen visusti muistettava asia..!

perrrjantai kirjoitti:
Niin ja mites se kuminen "letku" tiiviste joka on siellä reiässä, jätänkö sen paikoilleen vai otanko pois?

Alkuperäinen tiiviste pois, banjopultin kanssa saattaa jopa poikittain kanavassa kääntyä, eikä sitten ole enää kivaa. Banjopultin kanssa tosiaan pitää olla tiiviste banjon kahtapuolta, USIT on tavallaan parempi kun se mukautuu jonkun verran, toki niin tekee alumiininen ja kuparinenkin -tiettyyn rajaan saakka...


Tuli noista tiivisteistä mieleen vielä sellainen, että joku vuosi sitten ostin Sm:n jarruventtiiliin O-renkaita, ja oikean kokoiset saatuani piti tietenkin leukailla että "nyt saa sit jarrut kuntoon". Reaktio myyjällä oli että "annas takaisin, eivät kestä jarrunesteen kanssa", olin tähän kysymykseen varautunut vatakysymyksellä "entäs kun jarruissakin kiertää mineraaliöljy, EPDM:ää olisin tavallisen nesteen kanssa pyytänyt", niin tähän sitten vastasi että "enpäs otakaan, taisitkin tietää nuo jutut"



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kumiosallinen hydrauliputki, korvaus metallilla?
ViestiLähetetty: 05.11.2014 18:39 

Viestit: 11
Kiitos vinkeistä!

Huomenna lähden kalastelemaan letkua ja tiivisteitä.

Nippa.fi:n 7e postimaksut ei kuulostanut kivalta kahdesta pultista, joten soittelin muiden pitäjien liikkeitä läpi. Lopulta http://www.salhydro.fi/ löytyi oikeaa kierrettä ja lupasivat lähettää pultit kirjekuoressa.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: