Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM turbo D12
ViestiLähetetty: 10.11.2014 14:27 

Viestit: 109
>Boschin dieselpumpun stefa tihkuu ja öljyää hihnat. Millainen korjaus,
missä ja miten?
aktiivi


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM turbo D12
ViestiLähetetty: 10.11.2014 22:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Sama juttu minulla. Ulkomaailman nettikaupoista saa tiivistesarjoja n. 30 €:lla, pitäisi itsekin tilata ja alkaa ihmettelemään. Pumpun irroitus on meikäläiselle amatöörille varsin työläs hankalasti tavoitettavien pultinkantojen vuoksi. Stefan vaihdattamisen hinta voi olla mitä vaan laajassa haarukassa 100 - 1000 €. Kannattaa kysyä kustannusarviota.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM turbo D12
ViestiLähetetty: 10.11.2014 22:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Pumpun irroitus on aika suoraviivaista, ensin vain jakohihna pois, sehän tulee vaihdettua jos/kun dieseliä on jakopäähän valunut. Kivasti remmi pehmenee dieselin vaikutuksesta...

Kuva
Tyhjäkäynnin kylmäkorotusvaijeri on hyvä ottaa edestä pois. Tietenkin suuttimille menevät putket, kuten myös sammutussolenoidin piuha...

Hydraulipumppukin on poistettava, pumpun teline kun on syöttöpumpun jalassa kiinni...

Kuva
Tuolla olevaan ruuviin pääsee "melko hyvin" käsiksi, ainakin kun ottaa hehkun pois edestä...

Tämä on muistaakseni se hankalin noista, toiseen yläruuviin pääsi vähän helpommin käsiksi..?

Kuva
Alapuolella on sitten pari, olikohan laturikin otettava edestä pois, en enää muista..? Noissa kirkkaissa kohdissa on irroitettavat ruuvit...

Niin, tämä on yksi tapa irroittaa, jossa ei tule takaisin asentaessa pumpun ajoituksen kanssa miettimistä. Toinen tapa on irroittaa ensin pumpun hihnapyörä, ja sitten pumppu jalasta jossa se on kolmella mutterilla kiinni. Mutta tällöin pitää joko pumpun asennuskohta merkata tarkasti, tai sitten asennettaessa huolehtia että pumpun ajoitus menee oikein...

Alle pariin tuntiin viimeksi tuli vaihdettua sekä pumppu että jakohihna, juurikin pumpun vuotamisen takia. Kummasti pysyi hihnanvaihtoon liittyvät jutut mielessä kun suoritti muutaman kuukauden välein pariin kertaan, muutama tuhat kilometriä joista viimeisin dieselvuodon kanssa, sen verran hihna pehmeni että olisi voinut jakoa muuttaa hihnaa löysäämättä...

Kuvat tuli otettua moottorinvaihdon yhteydessä, aika paljon helpompi oli kun moottori oli poistunut pannuhuoneesta... :lol:




Sellaisenkin joskus kuulin että stefan vaihto onnistuisi jopa pumppua irroittamatta. Mutta sitä ennen pitäisi varmistua että se on se stefa mikä vuotaa eikä pumppu rungon ja nestepään välistä, kuten omassa tapauksessa oli. Vuodon paikasta huolimatta diesel osasi jakopäähän...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM turbo D12
ViestiLähetetty: 10.11.2014 23:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Olen Boschin pumpun irroittanut XM D12 konehuoneesta ja sanoisin että aikaa meni alta tunnin. Jos ei ole mokomaa tehnyt niin kandee merkata jakoremelit hyvin tussilla ja eikun pumppu irti juurikin Jasun ohjeilla esimerkiksi.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM turbo D12
ViestiLähetetty: 10.11.2014 23:36 

Viestit: 574
Paikkakunta: Loimaa
Vaihto aika noin 3 tuntia,ja auto laulaa



jarmojuhani.cederlund@gmail.com
Loimaa
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: