|
Kirjoittaja |
Viesti |
keijok
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 06.11.2014 09:48 |
Viestit: 62
|
REO_V6 kirjoitti: Näillä alapallonivel hylsyillä testasin noiden irrottamista. Tuo korkeampi ei käy minun mielestä kuin puolentuuman pulttipyssyn kanssa . Tuo matalampi on todella hyvä kun sen saa kiinnitettyä niveleen mutterilla hyvin kiinni niin ei heilu itse nivelessä yhtään ja väänsin 35mm hylsyllä ja ¾” T-kahvalla mihin lisäsin metrin putken tuin alta vielä hallitunkilla ja ihan vääntämällä ja vähän nytkyttämällä irtosi vasen ihan helposti ja oikeanpuoleisessa sai kyllä käyttää koko kropan voimat (mitä nyt tästä pätkästä lähtee). Tuo on mielestäni hyvä oivallus että voi käyttää mutteria apuna niin ei pääse itse hylsy lipsumaan. Itse hankin nuo molemmat ja totesin, että irroitukseen matalampi niin ei tosiaan lipsu kun saa mutterilla kiinni. Kiinnilaittoon taas tuo isompi, saa momenttiavaimen kiinni siihen, lyhyemmässä kun se nivelen tappi tulee reijästä läpi jne. Sisähalkaisijoissa oli noissa eroa, isompi ei muistaakseni meinannut oikein istua vaan sitä piti houkutella paikoilleen. Ilman noita en kyllä edes yrittäisi alapalloa vaihtaa! 
2x C5 2,0 & 3,0 korimallina farmari, polttoaineena bensiini ja vaihteistona automaatti. Vuosikerrat 2006 ja 2007.
|
|
|
|
 |
Puhi
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 06.11.2014 23:34 |
Viestit: 220
|
Mä hitsaan aina heti suosiolla 32mm mutterin tuohon vanhan pallon päälle, jos en itse ole sitä aiemmin vaihtanut. Hitsin lämpö jo auttaa, ja saa kunnon työkalulla kiinni.
Uusi kuparitahnan kanssa kiinni, noista koloista tuurnalla lekaten. Sitten kevyt plommaus olan hahloon. Seuraavan kerran tarvittaessa lähtee irti ilman hitsattua mutteria.
Xantia Break 1.8 16V Exclusive 00 (emännällä/rahtikuljetin), Xsara 2.0 16V VTS 99 (omalelu), 405 MI16 91 (ahdettu ikuisuusprojekti) Dacia Duster 1.2Tce 4wd Prestige 18´
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 07.11.2014 00:25 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Ei kyllä auto pläkkärinä leipää tienais, mutta eihän sillä ole väliä kun on eläkkeellä. Näihinkin paikkoihin kului tänään 11t putkeen kun ensin ihmetteli mistä aloittaa. Ensimmäistä kertaa oli Mig käytössä ja rosteria olin vähän jo aikaisemmin harjoitellu. Kyllä tuo ruostumaton on helkutin paljon helpompaa hitsattavaa kuin vanha auton hauras pelti ja uusi pelti siihen kiinni. Kun vielä pitää kaapia kaikki massat irti mihin meinaa hitsata ettei syty palamaan, vanha pelti pitää saada vielä todella puhtaaksi jotta saa hitsattua. Saas nähdä saanko huomenna tuota peräpalkin pätkää tehtyä.
Liitteet: |

BX kontin puoli ruostepaikat.JPG [ 105.55 KiB | Katsottu 19609 kertaa ]
|

BX vasen takakulma keskeni ruostepaikat.JPG [ 108.3 KiB | Katsottu 19609 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 07.11.2014 21:26 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Sain sittenkin tänään tehtyä vasemman takakulman peltityöt. Perän oikealla puolella on näköjään pari pientä reikää niin täytyy nuo paikata seuraavaksi. Alkaa pikkuhiljaa tuo TIG:in käyttäminenkin helpottua kun alkaa ymmärtämään tuon sulan käyttäytyminen, kun en ole juuri muuta käyttänyt kuin puikkoja ja vähän paksumpaa hitsattavaa ihan harrastuksena.
Liitteet: |

BX vasen takakulma peltityöt tehty.JPG [ 116.89 KiB | Katsottu 19463 kertaa ]
|

BX vasen takakulma peltityöt tehty 1.JPG [ 117.39 KiB | Katsottu 19463 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 07.11.2014 23:37 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Tinaatko noi pistehitsit vielä vai miten tuo tuosta jatkuu? Mä olen kaikki vetänyt yhtenäisellä saumalla migillä. Tuo kantattu "hylly" kerää tuolla kuraa päällensä, aiotko jättää sen ja jos niin miksi?
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 08.11.2014 00:32 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Eihän tuo ole kuin vasta saatu kasaan, siinä on vielä paljon tekemistä eri vaiheita ennen kuin valmis puskurin asennukseen.
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 11.11.2014 00:16 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Perän reiät on paikattu ja täytyy nuo kaikki saumat ja raot uittaa kotelosuojalla kunnolla ettei ala välistä ruostumaan. Aloin tutkimaan vasenta kynnyskoteloa tarkemmin vaikka olin sisäpuolen koteloista jo endoskooppikameralla käynyt läpi ja puhtaiksi todennut, mutta alahelmaa tarkemmin katsottuna oli varmasti tunkilla nostettu kahdesta väärästä paikasta koska alareunassa oli selvät painumat ja niistä temmillä kiveniskumassa pois niin molemmissa kohdissa oli alapuolella ruostuminen jo alkanut helmassa juuri noiden painumien takia kun massaus on halkeillut. Täytyy niihinkin pienet paikat laittaa ettei jää mikään ruostekohta tekemättä. Tuossa samalla tein havainnon noista helman yleisistä ilmaraoista mitä on ollut molemmin puolin 3-4kpl:tta niin tässä ei ole kuin yksi molemmin puolin. Noita helmapeltejä kun on tehty, niin niissä kyllä on ihan selvästi prässäyksessä useampi noita valumaaukkoja, mutta kun osat kokoonpanossa tuon helman alareunassa on kantattu helman ali ja vielä reunaa taivutettu sisäpuolella ylöspäin, niin nuo aukot on menneet umpeen. Ajattelin rälläkällä avata nuo umpinaiset valumaaukot auki. mutta sitten täytyisi saada hyvin suojattua nuo reunat etteivät alkaisi niistä kukkimaan. Onko kukaan näille tätä tehnyt?
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 11.11.2014 23:22 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Tänään sitten tein nuo pari paikkaa tuohon kynnyskoteloon. Kun poistin näistä ruostekohdat niin havaitsin, että vasemmassa kynnyskotelossa on sisällä sisäpuolella lisävahvikepalkki. En tiedä onko sen sisällä joitain vientejä taakse, mutta oikealla puolella ei tuota palkkia ole. Tuon Tig:in kanssa sujuu joka päivä aina vaan helpommin kun oppii säätämään sitä, koska on paljon Mig:iä tarkempi tehon suhteen kun nuppia pitää säätää milli kerralla jotta saa oikean tehon. Se hyvä puoli siinä on vielä, ettei tarvitse minkäänlaisia käryjä haistella kun puhdistaa hitsattavat pinnat huolella. Ja ne pitää olla puhtaat koska, muuten alkaa heti räiskimään Tuota sisälokarin paikkaa hitsatessa ihmettelin, että mikä helkutin leikkuupilli tästä tuli kunnes älysin katsoa suojakaasu pullon mittaria ja sehän oli käynyt tyhjäsi. Ja huomenna jatkuu.
Liitteet: |

BX vasemman helman etupäässä.JPG [ 108.38 KiB | Katsottu 18982 kertaa ]
|

BX vasemman etulokarin sisäkaaren paikka.JPG [ 117.04 KiB | Katsottu 18982 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 14.11.2014 00:25 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Olihan tuossa etulokarissa haastetta näin ensikertalaiselle pläkkärille ja vielä kun Tig hitsaus on aika vaativaa 70:selle vapisevine käsineen kun nuo paikatkin on sellaisia ettei tukea saa oikein mistään. Tuo Kempin yli 300€ maksanut automaattikypäräkin säätörajoinenn on tosi onneton kun tummuu aivan liikaa minimissäkin, ei näe kuin sulan hyvin kaikki muu mustana. Pitää vissiin hankkia toinen kypärä
Liitteet: |

BX vasemman etulokasuojan sisäkaaren paikat 1.JPG [ 114.2 KiB | Katsottu 18812 kertaa ]
|

BX vasemman etulokasuojan sisäkaaren paikat 2.JPG [ 116.69 KiB | Katsottu 18812 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
citax
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 14.11.2014 00:34 |
Viestit: 624
|
On ollut mukava seurata siistiä työtäsi ja kotelosuojalla uittamalla toki saa ruosteensuojauksen tehtyä mutta jos laitat pellin näkyvälle puolelle maalia niin parasta olisi silloin sauma tinata tai sitten halvempi kittaus epoksilla kun lähtökohtana on vain se ettei happi ja kosteus pääse huokosien kautta ruostuttamaan.
|
|
|
|
 |
citax
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 14.11.2014 00:36 |
Viestit: 624
|
Raumalla oitracon myy maahantuomaansa fertania ja sitten on myös semmoinen maali kuin por 15 joihin kannattaa tutustua.
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 15.11.2014 00:06 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Tänään tuli opiskeltua lyhyt oppimäärä tinauksesta ja eihän tuo niin vaikeaa olekaan. Huomenna hakemaan lisää tinaa, kun saa tinaamalla paremman lopputuloksen.
Liitteet: |

BX vasen takakulma tinattu.JPG [ 114.58 KiB | Katsottu 18646 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 16.11.2014 23:25 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 17.11.2014 23:40 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
|
|
|
 |
Bumper
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 18.11.2014 11:41 |
Viestit: 874 Paikkakunta: Uusikaupunki
|
Hyvännäköistä jälkeä!
On ilo katsella kun syntyy noin laadukasta lopputulosta. Toisin mieluusti omankin BX:n sinulle hitsuutettavaksi jos työksesi näitä tekisit.
Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 18.11.2014 14:06 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Aamupäivällä tuli nuo kontin sisäpuoletkin maalattua
Liitteet: |

BX kontin vasen puoli valmis.JPG [ 108.01 KiB | Katsottu 18152 kertaa ]
|

BX kontin oikea peräpuoli valmis.JPG [ 102.36 KiB | Katsottu 18152 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 18.11.2014 21:39 |
Viestit: 2201 Paikkakunta: Laukaa
|
Kyllä näyttää hyvältä! Harva jaksaa noin perusteellisesti autoaan paikata. Mielenkiintoista seurata 4x4-Beksin kuntoutusta 
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 18.11.2014 23:32 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Kyllä tämä mielestäni on niin hyväkuntoinen, että on pakko tehdä pikkutarkasti ettei jää mikään ruostekohta huomaamatta. Lisäsi kotelosuojat kaikkiin koteloihin ja alustamassan tarkastus ja lisäys jos on epävarmoja kohteita. Tämän jälkeen on huolettomia vuosia korin puolesta ainakin. Koska tämän tekniikan testaus kunnolla on vielä tekemättä, pientä ajolenkkiä lukuun ottamatta missä tuntui todella mukavalta ja toimivalta. Sitten kun on katsastettu niin katson mitä teen, pidänkö vaiko laitanko myyntiin.
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 19.11.2014 12:25 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Eilen tuli oiottua ja maalattua nuo puskurien listan kun olivat melko mutkilla ja montuilla. Vanhaa maalia hiotessa näki heti mistä paikoista piti tuurnalla naputella kuopat suoriksi. Sitten pohjamaalaus ja pintaan kiiltävä musta. Kiinikeitä tuli onneksi jo hommattua 10kpl lisää ja nuo kaikki siihen tarvitsikin kun muutama puuttui sekä osa rikkinäisiä. Tuli siinä vielä vaihdettua kaikki jousipallotkin sekä ABS hermokeskus kiinni sisälokariin ja ilman puhdistajakin paikoilleen. Näiden jälkeen kun vilkaisin puhelimesta mitähän kellon olisi, niin olipa aika mennyt nopeasti kun näytti tuo 00:46. Ja sitten heti pesulle ja nukkumaan.
Liitteet: |

BX puskurien listat pojamaalissa.JPG [ 113.87 KiB | Katsottu 17860 kertaa ]
|

BX puskurien mustaksi maalattuna.JPG [ 116.95 KiB | Katsottu 17860 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 19.11.2014 23:41 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 20.11.2014 15:49 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Hydrauliikkapurkin takaa löytyi vielä pieni ruostevaurio mitä ei ulkopuolelta nähnyt, mutta kun löin taltalla tuohon kotaan niin läpi meni. Tuokin tarvitsee peltipaikan. Täytyy tuosta sisäpuolelta varmuuden vuoksi ottaa kaikki kaapeliniput ja releet irti ennen kuin alan hitsaamaan mitään.
Liitteet: |

Oikean etulokasuojan ruostevaurio 2.JPG [ 103.84 KiB | Katsottu 17631 kertaa ]
|

Oikean etulokasuojan ruostevaurio 3.JPG [ 109.37 KiB | Katsottu 17631 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 20.11.2014 19:04 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
BX peräpää on näkyviltä osin kiilloitusta vaille valmis
Liitteet: |

Auton peräpuoli on valmis.JPG [ 118.42 KiB | Katsottu 17539 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 20.11.2014 20:01 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
sinuna minä poistaisin persluukusta kaikki muut tarrat paitsi tuo Citroen teksi. 
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 21.11.2014 10:02 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
REO_V6 kirjoitti: Tuo Kempin yli 300€ maksanut automaattikypäräkin säätörajoineen on tosi onneton kun tummuu aivan liikaa minimissäkin, ei näe kuin sulan hyvin kaikki muu mustana. Pitää vissiin hankkia toinen kypärä Olen ollut varsin tyytyväinen Esab Origo-Tech-kypärään ja tässä sen seuraaja: http://webshop.industriacenter.fi/produ ... ainenmustaHitsaamista ko. kypärällä Mig, tig ja puikko ja kaikissa täyttää tarpeen. (FE, RST, HST, ja ALU) Hienoa työtä teet! Sellainen tuli tuosta pistemäisestä hitsaamisesta mieleen, että kyllä ne raot saa täyteen ihan paksulla maalillakin lotraten. Eli erityisesti kohdat, jotka eivät ole missään määrin julkisivua niin ei muuta kuin pensselillä liuotinohenteista peltikattomaalia pintaan pari kolme kerrosta ja jo pysyy. Toki pistehitsaamalla voi täyttää koko leikkausurankin, kun vaan tekee useamman kierroksen, eli pistettä pisteen viereen. On nimittäin aika yleinen luulo, että ohutlevysaumat tehdään samoin kuin paksuun tavaraan, eli täytenä saumana koko matkalta  . Mitä ohuempaa tavaraa, sen enemmän ylimääräistä lämmöntuontia pitää välttää, joten pitkä sauma ei oikein sovellu varsinkaan MIGillä puuhatessa. Suurin etu tuosta Tigin käytöstä on vähäinen viimeistelytarve, kun MIG/MAG hitseistä normaalisti varsinaista sulaa jätetään 1/3 ja loput rälläköidään pois. Tigillä myös tuo lämmöntuonti ja muodonmuutokset ovat äärimmäisen pieniä. TIG-hitsaus ei ole hätäisen miehen hommaa, mutta MIG/MAG kolvin varteen sopii äkäisempikin peltirappari 
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
citax
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 21.11.2014 11:25 |
Viestit: 624
|
Kyllä ruostuminen on herkässä et jos haluaa korjatun kohdan estää ruostumasta niin sotii niinkuin tuulimyllyjä vastaan. Kouluissa opetetaan limisaumojen väliin sinkkimaalin estämään ruostumisen kun sinkki ikäänkuin ryömii hitsisulaan ja olisi esteenä ruostumisen alkamiseen sillä sinkillä on näitä ominaisuuksia, mutta tekee sitten limisaumoja tai päittäis-saumoja niin jos ei hitsaa saumaa jossa ei ole huokoisia (vaatii röntkenkuvauksen, toteamiseen) , on turvallista tinata saumat jotta kosteus ja happi eivät pääsisi tuhoja tekemään, ne puolet jotka eivät tule näkyville on myös huolella suojattava jos ei halua muutaman vuoden sisällä korjata ruostunutta kohtaa, taasen kotelosuoja-aineet kun on kehitetty tarkoitukseen pysyvät joustavina kun maali kovettuu on ero ja sitten on myös maaleja jotka ovat itsessään huokosia, mutta suojauksessa yleensäkin paras suoja-aine on öljy ja jos sen saa rasvan muodossa laitettua ja pysymään niin melkein voi nukkua tyytyväisenä yöunensa pienellä varauksella. Kaikkialla autonkorjaajat tietävät tämän miltein mahdottoman tehtävän jotta suojauksesta tulisi pysyvä kun auton käytössä metalli tärinän, lämpölaajenemisen liikkeiden myötä elää ja altistaa ruostumisen heti sieltä missä suojauksessa on heikko lenkki.
|
|
|
|
 |
|
|