|
Kirjoittaja |
Viesti |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 22.11.2014 01:39 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Kyllä Akaile on oikeassa ettei TIG –hitsaus sovi hätäiselle miehelle. Kun kun uutta 0,9 peltiä naittaa vanhaan auton peltiin niin puhdistus on kaiken tärkeitä ja rakoja ei saa olla ollenkaan jos ei käytä mitään lisälankaa. Siinä pitää kaikki olla kohdallaan säätöjä myöten kun hitsaa umpisaumaa, on meinaa todella hidasta ja tarkkaa näiden sulan naittaminen. Kysyy kärsivällisyyttä tuon opetteleminen, mutta vanhoihin menetelmiin en autohommissa palaa.
Bensatankin lisäosan panta oli ruostunut poikki ja ajovalopesimen säiliön panta oli pelkän ruosteen varassa Uudet pannat ei ruostu kun ovat 1mm ruostumattomasta.
Liitteet: |

Polttoainetankin kiinnityspanta.jpg [ 116.99 KiB | Katsottu 18318 kertaa ]
|

Lampunpesimen säiliön kiinnityspanta.jpg [ 94.36 KiB | Katsottu 18318 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 24.11.2014 19:10 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Tänään tuli oikean puoleisen lokarin ruostevauriot valmiiksi. Huomenissa voin ehkä jo päästä vähän kokoamaankin.
Liitteet: |

Oikean etulokasuoja valmis 1.jpg [ 116.43 KiB | Katsottu 18178 kertaa ]
|

Oikean etulokasuoja valmis 2.JPG [ 117.31 KiB | Katsottu 18178 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 24.11.2014 19:41 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
saamarin hyvää työtä teet. sulla ois tulevaisuutta läkkiseppänä jollain kolarikorjaamolla 
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 24.11.2014 23:29 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Ikää kohta 70v. ja eläkkeellä on mennyt jo seitsemän vuotta. Tää on paremminkin mielenterveys terapiaa kun on aina ollut jotain puuhattavaa kun en osaa olla tekemättä mitään. Kun jouduin nivelrikon takia lopettamaan mäkihypyn pari vuotta sitten niin onneksi mäellä vielä käyn neljänä päivänä viikossa kunnostamassa mäkiä, sen mitä terveys antaa myöden. Sekä valmentamassa tulevaisuuden hyppääjiä ja niitäkin joilla tulevaisuus on jo mennyt.
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 25.11.2014 21:56 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 25.11.2014 23:04 |
Viestit: 2201 Paikkakunta: Laukaa
|
Nelivetobeksi on minulle outo, mutta laitan kuvat normibeksistä. Ehkäpä näistä jotain käsitystä polttoainelinjoista saat. Punaisella on merkitty pitkien putkien linja sekä polttoainepumppu. Toisessa kuvassa on etukelkan luota ylös nousevat pa-putket. Takapenkin alla on muoviläpyskä, jonka irrottamalla tulee näkyviin polttoaineputkien lähtö tankista.
Liitteet: |

22082011645_11-25-2014.jpg [ 62.32 KiB | Katsottu 17854 kertaa ]
|

22082011638_11-25-2014.jpg [ 80.97 KiB | Katsottu 17854 kertaa ]
|
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 26.11.2014 13:53 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Sitrosella oli vielä onneksi molemmat valmiiksi taivutetut bensaputket. Onneksi!
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 26.11.2014 22:43 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
|
|
|
 |
jptcool
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 27.11.2014 22:47 |
Viestit: 1723 Paikkakunta: Parainen
|
REO_V6 kirjoitti: Näillä alapallonivel hylsyillä testasin noiden irrottamista. Tuo korkeampi ei käy minun mielestä kuin puolentuuman pulttipyssyn kanssa . Tuo matalampi on todella hyvä kun sen saa kiinnitettyä niveleen mutterilla hyvin kiinni niin ei heilu itse nivelessä yhtään ja väänsin 35mm hylsyllä ja ¾” T-kahvalla mihin lisäsin metrin putken tuin alta vielä hallitunkilla ja ihan vääntämällä ja vähän nytkyttämällä irtosi vasen ihan helposti ja oikeanpuoleisessa sai kyllä käyttää koko kropan voimat (mitä nyt tästä pätkästä lähtee). Tuo on mielestäni hyvä oivallus että voi käyttää mutteria apuna niin ei pääse itse hylsy lipsumaan. Tilasin nuo samat hylsyt juniorin Xantian nivelen uusimiseen. Tuo tumppimalli on hyvä ja nivel vaati saman järjestelyn, mitä REO tuossa kertoili ja ihan tosissaan sai vääntää ja koko kierteen matkan. Pitkä hylsy oli sisältä liian matala, nivelen jenka tökkäsi hylsyn pohjaan ja sakarat oli vasta puolen milliä loveuksissa, täytyy porailla lisää syvyyttä ja sitä paitsi 1/2" vääntimellä olisi jäänyt nivel aukaisematta.
Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 27.11.2014 23:17 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
REO_V6 kirjoitti: Bensaputkien asennuksen selvitys tehty. Onneksi oli tuo endoskopiakamera millä pystyi katsomaan miten letkuosat kulkevat bensatankin päällä. Syöttöputki tankilta bensapumpulle on ilmeisesti vielä aika selvää, pumpun ja suodattimen välistä letkua ei voi olla näkemättä, mutta suodattimelta lähtevä letku voi aiheuttaa kummastelua. Kyseinen letku lähtee taka-akseliston päälle (ainakin etuvetoisissa, nelikosta en varmaksi sano) jossa sijaitsee värinänvaimennin, joka vanhemmiten yleensä hapantuu puhki. Tämä vaimennin on omassa kiinnikkeessään akseliston päällä, kahta puolta tulee letkut, tästä sitten lähtee syöttöpuolen letku liittyäkseen metalliputkeen. Uuden ehjän löytäminen voi olla mielenkiintoista, vastaavaa tosin löytyy muistakin malleista/merkeistä, joissakin Pösöissä, kuten Xm:ssäkin se on moottoritilassa paineensäätimen lähellä, mutta kovin useasta yksilöstä se on tullut jätettyä täysin pois. Ilman sitä, putkiston kautta saattaa tulla sekä pumpun että suuttimien aiheuttamia ääniä, mutta ainakaan omissa tapauksissa en havainnut mitään eroa ennen ja jälkeen vaimentimen poistamista. Yleensä kun bensaputkisto ruostui huonoksi, tuli laitettua koko matka letkulla, sekin kävi putken kiinnikkeisiin kivasti ja se saattoi osaltaan myös vähentää mahdollisia ääniä... 
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 27.11.2014 23:21 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Näin on. Kyllä tuo lyhyt malli on todella paljon parempi.
Olihan nopea toimitus Sitroselta, kun eilen tilasin niin tänään aamulla klo yhdeksän jälkeen noudettavissa Herttoniemen Matkahuollosta. Simppeli työ kun olivat valmiiksi taivutetut. Ainoa mikä teetti työtä, oli tuo säiliön peltisuojuksen toinen pultti kun katkesi avatessa. Sainhan senkin pätkän kyllä poistettua, ettei tarvinnut uutta mutteria liimata pohjaan.
Liitteet: |

Uudet bensaputket asennettu.JPG [ 117.69 KiB | Katsottu 17425 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 27.11.2014 23:25 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Kyllä nuo letkut kulkee juuri niin kuin Jasu tuossa kirjoittaa. Onneksi tuo "värinänvaimennin" tuon takakelkan päällä näyttää vielä aika siistiltä.
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 28.11.2014 00:04 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 28.11.2014 16:14 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 29.11.2014 00:04 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Tänään tuli maalattua nuo helmojen kiveniskumassat, sekä moottorin ja vaihdelaatikon uudet öljyt. Jakolaatikon ja perän öljyt tyhjennetty, haen uudet huomenna jos mahdollista. Lisäksi tänään tuli vähän pakkia kun imuroin kontin sivuhyllyilta pölyjä. Oikeanpuoleisen hyllyn pohja tuntui oudolta ”onko tuo laite bensahöyryjen kerääjä”, tämän laitteen alta kun painelin sormilla, tuon pohja vaikutti pehmeältä. Alapuolella ei ensin näyttänyt olevan mitään, mutta kun otin kovan harjan ja spakkelin, harjasin ja spakkelilla poistin likakerrokset niin sieltä lähti melkoinen pala kerralla alas. Olin jo aikaisemmin harjaillut pehmeämmällä ja muovi spakkelilla poistanut isommat kasat enkä silloin nähnyt tuossa mitään ihmeellistä Tuo höyryjen kerääjä on melkein kokonaan tuon hyllyn pohjamaton varassa. Kontti täytyy uudelleen purkaa ja alkaa suunnittelemaan minkälaista peltipaikkaa tuohon tarvitaan
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 30.11.2014 22:28 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Tänään tuli Sipoosta haettua tähän autoon vähän varaosia varastoon. Laitettu uudet öljyt jakolaatikkoon ja perään. Ja lisäksi vähän harmeja lisää kun auton alle ilmaantui pieni kostea LMH alue. Syykin selvisi aika nopeasti kun seurasi valumajälkiä, mitkä tulivat jousijalan nurkasta. Tuosta mustekalasta yksi pieni tynkä oli murtunut varmaankin siinä vaiheessa kun olin tehnyt tilaa lokasuojan hitsausta varten kun otin sisäpuolen johdot ja letkut irti nippusiteistä, etteivät nuo kärähtäisi hitsatessa. Tuon murtuman aiheutti jousen paineputki joka teki melkoisen mutkan tuonne kulmaan enkä sitä huomioinut siinä vaiheessa kun siirtelin johtoja ja tuota mustekalan lonkeroa, olisi jo siinä vaiheessa pitänyt löysätä putken pidikettä ja kääntää putkeakin kauemmaksi nurkasta. Tuota ei kai saa muuten tiiviiksi kuin uudella mustekalalla, kun on poikki niin pahasta paikasta. Kun tuota on aika mahdotonta saada tukittua kunnolla, uuden liitoksen varmaan saisi tehtyä toiseen paluuputkeen T-liitoksella.
Liitteet: |

Mustekkalan murtunut lonkero.JPG [ 119.28 KiB | Katsottu 17082 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
citax
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 01.12.2014 00:42 |
Viestit: 624
|
Tuo yksi putki näyttää irronneen ja tulleen ulospäin kun tuo paksennus ehkä tulisi olla sitä klunssia vasten, no suutareilla on kyllä hetipiti liimaa jos vain myyvät pullon lopun nimeltään Forte joka puree hurjasti muoviosiin kiinni jos niissä ei ole rasvaa ja sitten on vielä kiihdytintä jolla saadaan tippa liimaa kovetettua sekunneissa tuo Forte toimii siten et puristetaan happi pois sillä hapettomassa tilassa se jytkähtää heti ja kiihdyttimen avulla saadaan nopeutettua ja sitten liima tippa ja kiihdytin niin saadaan paklattua ikäänkuin muovia lisää. Nahkakunta Pirkkalassa ja Helsingissä myyvät myös aineita.
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 01.12.2014 00:55 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Piti vielä iltapuhteiksi purkaa kontin sisustus ja katsoa minkälaista paikkaa se vaatii. Ei ihan laastarilla selviä. ruostereikä oli ensin juuri ja juuri nyrkinmentävä, mutta kolme kertaa piti suurentaa että pääsi joka puolelta täysin ehjälle pellille. Tuosta sitä huomenna jatketaan.
Liitteet: |

Oikean takalokasuojan ruostekorjaus.JPG [ 110.1 KiB | Katsottu 16937 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 01.12.2014 00:56 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Onneksi nelivedossa tuo mustekala on ihan sikahelpossa paikassa. Etutolppien paluuletkut pitää jatkaa koska ovat liian lyhyet, muuten vajaavedon mustekala sopii oikein hyvin paikalleen.
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 01.12.2014 01:04 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
citax:lle vastaan: että tuosta puuttuu tuota mustaa mustekalaa noin 20mm pätkä mikä murtui pois. Tuo ohut putki on nyt vain siihen reikään laitettu mikä jäi jäljelle ja tuota ei tuon syvemmälle saa.
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 01.12.2014 01:05 |
Viestit: 2699
|
rmattila on tuosta mustekalan uusinnasta, kuten niin monesta muustakin asiasta, tehnyt jutun. Se löytyy mm täältä. Ja saman linkin alta myös muilta hieman erilaisia toteutuksia.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 01.12.2014 01:20 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Kaapelimies on ihan oikeassa, että nuo mustekalan lonkerot ovat kyllä tuossa helpoissa paikoissa ja helppo vaihtaa kuin myös nuo paluuputkien jatkaminenkin. Olen aikaisemminkin joutunut noita jatkamaan. Olen tehnyt jatkon vanhan jousisylinterin kyljessä olevasta kumiletkusta vain pätkä jatkoliitokseen ja hyvin pysyy eikä vuoda. Nyt vai täytyy hankkia tuo uusi mustekala, koska minun mielestä tuohon yhdistäjään ei varmaa liitosta saa niin että luottaisin siihen.
|
|
|
|
 |
citax
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 01.12.2014 05:19 |
Viestit: 624
|
Kyllähän uusi osa on aina uusi ja hienoa et on sentään helpossa paikassa vaihtaa, vaikka ikävä vastoinkäyminen onkin. Mutta tiedoksi vain tuosta Forte liimasta niin on jotakin super, super juttua joka on ollut vuosia suutareilla ehkä eniten käytetty liima ja se kiihdytin joka on spray pullossa aikaan saa liiman jämähtämisen heti vaikka ei hapettomassa tilassa olekaan, kun taasen pelkkä Forte vaatii hapettoman tilan. Vielä sen verran et liima liimaa kumi ja muovilaatujen lisäksi myös metallia, joskaan ei metalliin ei niin lujasti kuin kumiin/muoveihin.
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 01.12.2014 19:32 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Viimeinen van ei vähäisin ruostereikä heftattu umpeen ja huomenna tinataan. Tuon ruostuminen on alkanut alapuolella olleesta pannasta mikä oli molemmista päistään kiinnitetty. En tiedä mikä sillä on ollut tarkoitus, mutta yllättävän leveälle alueelle ruoste leviää kivenisku massan alla. Aamulla pitäisi tulla Sitroselta uusi mustekala lonkeroineen, että pääsee senkin vaihtamaan. Vanhan pistän talteen jos vaikka joku tarvisisi siitä osia.
Liitteet: |

Oikean takalokasuojan ruostereikä heftattu umpeen.JPG [ 116.87 KiB | Katsottu 16721 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: BX GTI 4WD v.92 Lähetetty: 01.12.2014 22:24 |
Viestit: 2201 Paikkakunta: Laukaa
|
Oikean takalokasuojan sisään kertyy vuosien saatossa kaikenlaista kuraa ympäri vuoden ja suolapaskaa talvisin, koska siellä on bensatankin täyttöputki ilmaputkineen ja korvausilmaventtiilineen. Ajan saatossa sinne muurautuu täysin umpinainen soraklöntti, josta kosteus tunkeutuu massan läpi ja ruostuttaa paikat. Omassa 19 trs:sä, jossa ei ollut ruostetta missään muualla, löytyi juuri samanlainen pehmoinen kohta kuin REO:lla. Korjaushitsauksen jälkeen tein pyörän taakse putkihässäkän suojaksi lokarimuovista suojaavan apulokarin, jonka uskon vähentävän kuran kerääntymistä ko. paikkaan ja siten Beksin elinkaari merkittävästi pitenee.
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
|
|