|
Kirjoittaja |
Viesti |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 27.10.2014 09:34 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Oli omassakin vm.2000-xantiassa nuo C5-pallot. Jostain syystä vaihdoin ne vihreisiin. Hainkohan jotain kyytimukavuutta, en muista.
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 15.01.2015 17:07 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Katselin uudestaan näitä kahta kuvaa:   Harri teki tuon jälkimmäisen kybämillin terällä...Josta mietin, että pitäisikö tuota leikkuuvälinettä suurentaa vielä pari milliä? Perustelut: tuossa vanhassa pallossa on lähestulkoon pelkästään pallopintaa ennen keskireikää, kun taas näissä 10mm terällä viistetyissä jää tasopintaa joitakin millejä reunoille (ja "terävä" kulmaus"). Terää suurentamalla tulisi enemmän kaltevaa pintaa, jota pitkin fluidi sitten kiltisti vähin pyörteilyin uppoaisi reikään?
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 15.01.2015 19:56 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Voisi olla parempi pyöristää itse pikkureiän reunoja. Hiomalla jollain minipora/ timanttikartiopuikolla. Olennaista taitaa olla tuo ja pikkureiän pituus. Täyspitkän reiän hiontakin voisi olla alkukokeiluna paikallaan. Paikassa, jossa virtausnopeus on suurimmillaan.
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 15.01.2015 23:16 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Jep. Tulevan viikonlopun hommia tämä viistäminen...perästä kuuluu 
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
mjk47830
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 01.12.2015 18:35 |
Viestit: 47
|
Olisi mielenkiintoista kuulla vielä lisää kokemuksia näistä viisteistä. Kuvat ovat poistuneet foorumilta (lukuun ottamatta tuota vanhan pallon kuvaa). Kuinka syvälle käytännössä kannattaa porata? Mikä terä on hommaan nyt sitten lopulta paras, mainittu on 8mm ja 10mm, vai jokin muu? Ajattelin kokeilla tämmöistä ratkaisua Xantian etupalloihin, jossakin vaiheessa.
C5 Hdi 2.2 -06 Automaatti Xantia 2,0i 16V -98 SX Automaatti
|
|
|
|
 |
mjk47830
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 01.12.2015 21:45 |
Viestit: 47
|
Hienoa. Mulla 2-koppaisessa edessä 1-koppaisen pallot, joten aloitan noilla viisteillä. Eli lähdetään 8mm terällä liikkeelle. Kerron sitten kuinka kävi. 
C5 Hdi 2.2 -06 Automaatti Xantia 2,0i 16V -98 SX Automaatti
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 02.12.2015 10:32 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Eli toisinsanoen ei siinä olennaista ole terän koko, ykshailee, alkaako porata 8:lla, tai 10:llä. Olennaista on reiän pituus, sen lyheneminen ja reiän reunojen pyöristys. Nämä auttavat virtauksia. Reiässä on virtaukset nopeimmillaan. Kun vielä voisi sisäpään reikää pyöristää. Molempiin, saman akselin palloihin poraus samoihin mittoihin.  Ps. Eikös I-koppaisen pallot ole alkujaankin pehmeämmät. Niitä on usein suositeltu II-koppaisiin.
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 02.12.2015 11:09 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
ealab kirjoitti: Eikös I-koppaisen pallot ole alkujaankin pehmeämmät. Niitä on usein suositeltu II-koppaisiin. Taisipa olla lähes samat paineet kuin CX:n palloissa, joten ero on merkittävä 2-koppaisen alkuperäisiin verrattuna. 12mm terällä taisin omani porata. Rattiin välittyvä karhean asfaltin tärinä hävisi sen sileän tien, joten homma todella kannatti. Artikkelista saa (sai?) uusia CX:n palloja, joten niitä suosittelen kovasti, jotta säilyy hyvien pallojen tilauskanta valmistajalla. 
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 02.12.2015 11:34 |
Viestit: 5851 Paikkakunta: Lahti
|
Lainaa: Eikös I-koppaisen pallot ole alkujaankin pehmeämmät 70 ja 55,takana 40 ja 30, break aina 40, -98 teinixantiaan pistin uudet 40 baariset ja tosiaan niiden mukana tuli pieni pintakovuus, vanhat tosin muistutti kumipalloa, pitänee näyttää noille uusille porakonetta kunhan kerkiää. Edessä on Beksin pitkät jotka on hyvät.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 02.12.2015 14:16 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
1.8 Break, edessä CX 75 bar pitkät, takana BX pitkät paineistetttu 62 bar. Viisteet kaikissa. 140km/h saa päästää, ennenkö pohjaaminen huolettaa.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 02.12.2015 15:01 |
Viestit: 5851 Paikkakunta: Lahti
|
Akaile kirjoitti: 1.8 Break, edessä CX 75 bar pitkät, takana BX pitkät paineistetttu 62 bar. Viisteet kaikissa. 140km/h saa päästää, ennenkö pohjaaminen huolettaa. Hidastetöyssyyn 150 ja sit pohjaa? Comfortit oli joskus edessä ja sopivasti uraisessa risteyksessä 60 riitti, muutama peräkkäinen heitto ja pohjas.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 02.12.2015 15:44 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Eräällä tiellä eräänä vuonna saatoin rauhallisen liikenteen aikaan ajaa epätasaisia kohtia tarkoituksella kyseistä nopeutta, jotta selviää tuliko yhdistelmästä ns. liian pehmeä. Oma kantani on, että ei tullut. Hidastetöyssyt menee joustomatkan rajoissa oikein hienosti ja jokainen voi päässään miettiä sopivan tilannenopeuden sellaiseen ajaessaan. Foorumin oikeusoppineet ja muut nopeusviilarit älkööt hikeentykö, sillä kyseinen nopeus oli vain hetkellistä ja halusin yksinäisenä ratsastajana testata onko tekemäni muutokset vaaraksi kanssaliikenteelle esimerkiksi normaalissa ohitustilanteessa.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
TRD Turbo
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 02.12.2015 21:47 |
Viestit: 260 Paikkakunta: Tohmajärvi
|
Mulle neuvoivat xantia 1,9 td break automaattiin Auto-artikkelista Xantian 70 eteen ja comfortit taakse. Tässähän ei ole niitä ylimääräisiä palloja ja pallotus sattui kohdalleen omastamielestäni.
Citroen C5 2,0 2007 Xantia 2,0 16v exclusive berline
|
|
|
|
 |
mjk47830
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 04.12.2015 11:22 |
Viestit: 47
|
Etupallot porattu, 8mm terällä parin millin syvyiset viisteet. Jumppailin ilmat poies ja kyllähän se kyyti muuttui melkolailla nöyremmäksi!  Kävin vielä soratiellä testaamassa, nam! Täytynee takapalloihin tehdä jossain vaiheessa samat temput, toivottavasti lähtevät vaan suosiolla irti..
C5 Hdi 2.2 -06 Automaatti Xantia 2,0i 16V -98 SX Automaatti
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 04.12.2015 11:41 |
Viestit: 2699
|
mjk47830 kirjoitti: ...Täytynee takapalloihin tehdä jossain vaiheessa samat temput, toivottavasti lähtevät vaan suosiolla irti.. Mistä ihmeestä niitä tiukkoja takapalloja aina vaan ilmestyy? Niistä kun on vuosia vuosien jälkeen täälläkin kirjoitettu ja valitettu. Ja myös toistuvasti kerrottu ja opastettu miten ne takapallot laitetaan takaisin: - Tiivisteura ja tiiviste puhdistettava huolella. Jos tiiviste viallinen silloin tietenkin uusi tilalle. - Pallosta vastinpinta puhtaaksi. Sen voi ja ehkä kannattaakin kostuttaa hydrauliöljyllä. - Tiiviste uraan. - Pallo kierteille siten, ettei siinä vaiheessa kosketa tiivisteeseen. - Pallon tiukkaus kahden sormen otteella. Se riittää.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
mjk47830
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 04.12.2015 11:48 |
Viestit: 47
|
r_a_n_u kirjoitti: mjk47830 kirjoitti: ...Täytynee takapalloihin tehdä jossain vaiheessa samat temput, toivottavasti lähtevät vaan suosiolla irti.. Mistä ihmeestä niitä tiukkoja takapalloja aina vaan ilmestyy? Niistä kun on vuosia vuosien jälkeen täälläkin kirjoitettu ja valitettu. Ja myös toistuvasti kerrottu ja opastettu miten ne takapallot laitetaan takaisin: - Tiivisteura ja tiiviste puhdistettava huolella. Jos tiiviste viallinen silloin tietenkin uusi tilalle. - Pallosta vastinpinta puhtaaksi. Sen voi ja ehkä kannattaakin kostuttaa hydrauliöljyllä. - Tiiviste uraan. - Pallo kierteille siten, ettei siinä vaiheessa kosketa tiivisteeseen. - Pallon tiukkaus kahden sormen otteella. Se riittää. Tämä on hyvin tiedossa. Meinaan vaan, että kun minun tapauksessa takapallot ovat edellisen omistajan jäljiltä, niin en tiedä kuinka hyvin lähtevät irti.
C5 Hdi 2.2 -06 Automaatti Xantia 2,0i 16V -98 SX Automaatti
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 04.12.2015 12:07 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
r_a_n_u kirjoitti: mjk47830 kirjoitti: ...Täytynee takapalloihin tehdä jossain vaiheessa samat temput, toivottavasti lähtevät vaan suosiolla irti.. Mistä ihmeestä niitä tiukkoja takapalloja aina vaan ilmestyy? Sanopa se. Ei ole kauaakaan (no, kolmisen vuotta lie) kun tuskailin itse käsin laittamani pallon kanssa. Xm:n takapallo, auto johon ei enää paineita saanut, akselisto paikallaan ei mitään toiveita ja irroitettuna sitten pitkän kaavan kautta. Olivat olleet asennettuna sen viitisen vuotta, toinen irtosi kuin ajatuksella, toisen sai pois kun piti sylinteriä toisilla putkipihdeillä ja toisilla (metrisillä varsilla) pääsi kunnolla rytkäyttämään... Olisiko olosuhteilla osuutta asiaan? Reipas satatonnia keski-suomalaisilla teillä, varmasti suolan seassa mutta koskaan alustaa pesemättä. Kun ei siihen pesemiseen kerrostaloeläjällä oikein ole mahdollisuutta, eikä kovin taajaan viitsi 22€ pesua suorittaa jossa painepesurilla alustan puolta ovat pesevinään... Huvitti kuitenkin se, että keskipallo lähti pienemmällä taistelulla kuin toinen takapalloista, vaikka se oli ollut ainakin koko omistamani kahdeksan vuoden ajan koskematta. Joskus siis ilmeisesti vaan tarttuu, syystä tai toisesta, tukevasti kiinni..?
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 04.12.2015 22:39 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Takapallojen otsapinnat ovat näyttäneet osin ruosteisilta, osin sylinterin karpan.....puree kyllä kiinni. Nyt olevat pallot ovat "tervattu" siltä osin. Ja vielä tervaa sauman päällekin.
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 06.12.2015 19:01 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Täältähän vanhakin saa uusia inspiraatioita. Nurkissa kun on käytettyjä palloja vino pino, niin löytyipä mm. BX:n pitkät pallot, joista toisessa vielä painetta 58 Bar ja toisessa 40. Täytyypä kokeilla, miltä ne tuntuvat XM:ssä, edessä.
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 06.12.2015 22:00 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Hidastetöyssytestin mukaan parani paljonkin, vaikka ei ne edellisetkään pallot ainakaan vanhat ole. Töyssy, jossa normaalisti hidastan kahteen kymmppiin, ei nyt 30:n nopeudessa tuntunut miltään. Muutaman kilometrin testiajossa maantiellä ei juuri eroa huomannut, soratiellä sen sijaan muistui mieleen sana "taikamatto", mitä se sitten tarkoittaakin... 
|
|
|
|
 |
Roplaaja
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 06.12.2015 22:34 |
Viestit: 461 Paikkakunta: Tuusula
|
Vaatiiko se paljon akrobatiaa jos tyrkkää pitkät palot XM eteen. Siellä ei ole kovin paljon ylimääräistä tilaa. Tekisi mieli kokeilla kuinka paljon kulkimeen saisi CX tuntua niillä. Eihän se liian lyhyt joustovara voi ihmeitä tehdä tietenkään
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 06.12.2015 23:58 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Eihän se pitkä pallo ole enempää, kuin noin 15 mm pitempi, kuin vakiopallo. Onhan siinä vasemmalla puolella se hydesäiliö vastassa, mutta juuri tuon 15 mm tilaa löytyi. Onkohan ne vaihtamani pallot sittenkin CX:n pitkät, sillä kierre- ja vaimenninosat ovat juuri tämän kuvan ylemmän pallon mukaiset: 
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 07.12.2015 09:01 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
XM-Hannu kirjoitti: Onkohan ne vaihtamani pallot sittenkin CX:n pitkät, sillä kierre- ja vaimenninosat ovat juuri tämän kuvan ylemmän pallon mukaiset:
On. Venttiilit päihin ja lisää painetta 
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
JuhaVee
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 07.12.2015 09:13 |
Viestit: 75 Paikkakunta: Kuopio
|
Heip! Noista jousipalloista, ymmärsinkö oikein että jousitusta saa pehmeämmäksi kun viistää poralla jousipallon reikää parimilliä, omassa xantiassani on aikas pintakova jousitus ja edellinen omistaja oli vaihdattanut viime kesänä nurkkiin uudet pallot. LHM-nesteet on uudet ja semmoiset puhdistavat jotka vaihdetaan muutaman tuhannen ajokilometrin jälkeen. Terveisin uusi sitroenisti
Mitäs silloin rassattiin kun ei ollut autoja...hevoskärryjäkö?! Citroen Xantia 2.0i -97 Saab 9-5 2.0 se -99 Saab 900 2.2i 3d -92
|
|
|
|
 |
|
|