Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 6/7 [ 155 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 27.10.2014 09:34 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Oli omassakin vm.2000-xantiassa nuo C5-pallot. Jostain syystä vaihdoin ne vihreisiin. Hainkohan jotain kyytimukavuutta, en muista.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 15.01.2015 17:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Katselin uudestaan näitä kahta kuvaa:

Kuva

Kuva

Harri teki tuon jälkimmäisen kybämillin terällä...Josta mietin, että pitäisikö tuota leikkuuvälinettä suurentaa vielä pari milliä?
Perustelut: tuossa vanhassa pallossa on lähestulkoon pelkästään pallopintaa ennen keskireikää, kun taas näissä 10mm terällä viistetyissä jää tasopintaa joitakin millejä reunoille (ja "terävä" kulmaus"). Terää suurentamalla tulisi enemmän kaltevaa pintaa, jota pitkin fluidi sitten kiltisti vähin pyörteilyin uppoaisi reikään?



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 15.01.2015 19:56 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Voisi olla parempi pyöristää itse pikkureiän reunoja. Hiomalla jollain minipora/ timanttikartiopuikolla. Olennaista taitaa olla tuo ja pikkureiän pituus. Täyspitkän reiän hiontakin voisi olla alkukokeiluna paikallaan. Paikassa, jossa virtausnopeus on suurimmillaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 15.01.2015 23:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Jep. Tulevan viikonlopun hommia tämä viistäminen...perästä kuuluu 8-)



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 01.12.2015 18:35 

Viestit: 47
Olisi mielenkiintoista kuulla vielä lisää kokemuksia näistä viisteistä. Kuvat ovat poistuneet foorumilta (lukuun ottamatta tuota vanhan pallon kuvaa). Kuinka syvälle käytännössä kannattaa porata? Mikä terä on hommaan nyt sitten lopulta paras, mainittu on 8mm ja 10mm, vai jokin muu? Ajattelin kokeilla tämmöistä ratkaisua Xantian etupalloihin, jossakin vaiheessa.



C5 Hdi 2.2 -06 Automaatti
Xantia 2,0i 16V -98 SX Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 01.12.2015 21:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Ostin aikoinaan 1.9 TD automaatti break -xantiaan uudet IFHS comfortit. Olivat hirveän pintakovat. Ainakin eteen porasin lopulta 2mm (!!) reiät ja n. millin syvyiset viisteet 8mm terällä ja tuli hyvät. Ei silti pärjänneet CX:n pitkillä etupalloille, joissa oli se orkkismallin "viiste".

Edit: Löytyi kuvakin, siis toi porattu comfort ja CX:n pallo.


Liitteet:
IMAG0501compressedcompressedcompressedcompressed.jpg
IMAG0501compressedcompressedcompressedcompressed.jpg [ 85.41 KiB | Katsottu 12592 kertaa ]

-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 01.12.2015 21:45 

Viestit: 47
Hienoa. Mulla 2-koppaisessa edessä 1-koppaisen pallot, joten aloitan noilla viisteillä. Eli lähdetään 8mm terällä liikkeelle. Kerron sitten kuinka kävi. :)



C5 Hdi 2.2 -06 Automaatti
Xantia 2,0i 16V -98 SX Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 02.12.2015 10:32 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Eli toisinsanoen ei siinä olennaista ole terän koko, ykshailee, alkaako porata 8:lla, tai 10:llä. Olennaista on reiän pituus, sen lyheneminen ja reiän reunojen pyöristys. Nämä auttavat virtauksia. Reiässä on virtaukset nopeimmillaan. Kun vielä voisi sisäpään reikää pyöristää. Molempiin, saman akselin palloihin poraus samoihin mittoihin. :) Ps. Eikös I-koppaisen pallot ole alkujaankin pehmeämmät. Niitä on usein suositeltu II-koppaisiin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 02.12.2015 11:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
ealab kirjoitti:
Eikös I-koppaisen pallot ole alkujaankin pehmeämmät. Niitä on usein suositeltu II-koppaisiin.


Taisipa olla lähes samat paineet kuin CX:n palloissa, joten ero on merkittävä 2-koppaisen alkuperäisiin verrattuna. 12mm terällä taisin omani porata. Rattiin välittyvä karhean asfaltin tärinä hävisi sen sileän tien, joten homma todella kannatti. Artikkelista saa (sai?) uusia CX:n palloja, joten niitä suosittelen kovasti, jotta säilyy hyvien pallojen tilauskanta valmistajalla. :shock:



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 02.12.2015 11:34 

Viestit: 5851
Paikkakunta: Lahti
Lainaa:
Eikös I-koppaisen pallot ole alkujaankin pehmeämmät


70 ja 55,takana 40 ja 30, break aina 40, -98 teinixantiaan pistin uudet 40 baariset ja tosiaan niiden mukana tuli pieni pintakovuus, vanhat tosin muistutti kumipalloa, pitänee näyttää noille uusille porakonetta kunhan kerkiää.

Edessä on Beksin pitkät jotka on hyvät.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 02.12.2015 14:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
1.8 Break, edessä CX 75 bar pitkät, takana BX pitkät paineistetttu 62 bar. Viisteet kaikissa. 140km/h saa päästää, ennenkö pohjaaminen huolettaa.



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 02.12.2015 15:01 

Viestit: 5851
Paikkakunta: Lahti
Akaile kirjoitti:
1.8 Break, edessä CX 75 bar pitkät, takana BX pitkät paineistetttu 62 bar. Viisteet kaikissa. 140km/h saa päästää, ennenkö pohjaaminen huolettaa.


Hidastetöyssyyn 150 ja sit pohjaa? :mrgreen:

Comfortit oli joskus edessä ja sopivasti uraisessa risteyksessä 60 riitti, muutama peräkkäinen heitto ja pohjas.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 02.12.2015 15:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Eräällä tiellä eräänä vuonna saatoin rauhallisen liikenteen aikaan ajaa epätasaisia kohtia tarkoituksella kyseistä nopeutta, jotta selviää tuliko yhdistelmästä ns. liian pehmeä. Oma kantani on, että ei tullut. Hidastetöyssyt menee joustomatkan rajoissa oikein hienosti ja jokainen voi päässään miettiä sopivan tilannenopeuden sellaiseen ajaessaan. Foorumin oikeusoppineet ja muut nopeusviilarit älkööt hikeentykö, sillä kyseinen nopeus oli vain hetkellistä ja halusin yksinäisenä ratsastajana testata onko tekemäni muutokset vaaraksi kanssaliikenteelle esimerkiksi normaalissa ohitustilanteessa.



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 02.12.2015 21:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 260
Paikkakunta: Tohmajärvi
Mulle neuvoivat xantia 1,9 td break automaattiin Auto-artikkelista Xantian 70 eteen ja comfortit taakse. Tässähän ei ole niitä ylimääräisiä palloja ja pallotus sattui kohdalleen omastamielestäni.



Citroen C5 2,0 2007
Xantia 2,0 16v exclusive berline
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 04.12.2015 11:22 

Viestit: 47
Etupallot porattu, 8mm terällä parin millin syvyiset viisteet. Jumppailin ilmat poies ja kyllähän se kyyti muuttui melkolailla nöyremmäksi! 8-) Kävin vielä soratiellä testaamassa, nam! Täytynee takapalloihin tehdä jossain vaiheessa samat temput, toivottavasti lähtevät vaan suosiolla irti..



C5 Hdi 2.2 -06 Automaatti
Xantia 2,0i 16V -98 SX Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 04.12.2015 11:41 

Viestit: 2699
mjk47830 kirjoitti:
...Täytynee takapalloihin tehdä jossain vaiheessa samat temput, toivottavasti lähtevät vaan suosiolla irti..

Mistä ihmeestä niitä tiukkoja takapalloja aina vaan ilmestyy? Niistä kun on vuosia vuosien jälkeen täälläkin kirjoitettu ja valitettu. Ja myös toistuvasti kerrottu ja opastettu miten ne takapallot laitetaan takaisin:

- Tiivisteura ja tiiviste puhdistettava huolella. Jos tiiviste viallinen silloin tietenkin uusi tilalle.
- Pallosta vastinpinta puhtaaksi. Sen voi ja ehkä kannattaakin kostuttaa hydrauliöljyllä.
- Tiiviste uraan.
- Pallo kierteille siten, ettei siinä vaiheessa kosketa tiivisteeseen.
- Pallon tiukkaus kahden sormen otteella. Se riittää.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 04.12.2015 11:48 

Viestit: 47
r_a_n_u kirjoitti:
mjk47830 kirjoitti:
...Täytynee takapalloihin tehdä jossain vaiheessa samat temput, toivottavasti lähtevät vaan suosiolla irti..

Mistä ihmeestä niitä tiukkoja takapalloja aina vaan ilmestyy? Niistä kun on vuosia vuosien jälkeen täälläkin kirjoitettu ja valitettu. Ja myös toistuvasti kerrottu ja opastettu miten ne takapallot laitetaan takaisin:

- Tiivisteura ja tiiviste puhdistettava huolella. Jos tiiviste viallinen silloin tietenkin uusi tilalle.
- Pallosta vastinpinta puhtaaksi. Sen voi ja ehkä kannattaakin kostuttaa hydrauliöljyllä.
- Tiiviste uraan.
- Pallo kierteille siten, ettei siinä vaiheessa kosketa tiivisteeseen.
- Pallon tiukkaus kahden sormen otteella. Se riittää.


Tämä on hyvin tiedossa. Meinaan vaan, että kun minun tapauksessa takapallot ovat edellisen omistajan jäljiltä, niin en tiedä kuinka hyvin lähtevät irti.



C5 Hdi 2.2 -06 Automaatti
Xantia 2,0i 16V -98 SX Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 04.12.2015 12:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
r_a_n_u kirjoitti:
mjk47830 kirjoitti:
...Täytynee takapalloihin tehdä jossain vaiheessa samat temput, toivottavasti lähtevät vaan suosiolla irti..

Mistä ihmeestä niitä tiukkoja takapalloja aina vaan ilmestyy?

Sanopa se. Ei ole kauaakaan (no, kolmisen vuotta lie) kun tuskailin itse käsin laittamani pallon kanssa. Xm:n takapallo, auto johon ei enää paineita saanut, akselisto paikallaan ei mitään toiveita ja irroitettuna sitten pitkän kaavan kautta. Olivat olleet asennettuna sen viitisen vuotta, toinen irtosi kuin ajatuksella, toisen sai pois kun piti sylinteriä toisilla putkipihdeillä ja toisilla (metrisillä varsilla) pääsi kunnolla rytkäyttämään...

Olisiko olosuhteilla osuutta asiaan? Reipas satatonnia keski-suomalaisilla teillä, varmasti suolan seassa mutta koskaan alustaa pesemättä. Kun ei siihen pesemiseen kerrostaloeläjällä oikein ole mahdollisuutta, eikä kovin taajaan viitsi 22€ pesua suorittaa jossa painepesurilla alustan puolta ovat pesevinään...

Huvitti kuitenkin se, että keskipallo lähti pienemmällä taistelulla kuin toinen takapalloista, vaikka se oli ollut ainakin koko omistamani kahdeksan vuoden ajan koskematta. Joskus siis ilmeisesti vaan tarttuu, syystä tai toisesta, tukevasti kiinni..?



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 04.12.2015 22:39 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Takapallojen otsapinnat ovat näyttäneet osin ruosteisilta, osin sylinterin karpan.....puree kyllä kiinni. Nyt olevat pallot ovat "tervattu" siltä osin. Ja vielä tervaa sauman päällekin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 06.12.2015 19:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Täältähän vanhakin saa uusia inspiraatioita. Nurkissa kun on käytettyjä palloja vino pino, niin löytyipä mm. BX:n pitkät pallot, joista toisessa vielä painetta 58 Bar ja toisessa 40. Täytyypä kokeilla, miltä ne tuntuvat XM:ssä, edessä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 06.12.2015 22:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Hidastetöyssytestin mukaan parani paljonkin, vaikka ei ne edellisetkään pallot ainakaan vanhat ole. Töyssy, jossa normaalisti hidastan kahteen kymmppiin, ei nyt 30:n nopeudessa tuntunut miltään. Muutaman kilometrin testiajossa maantiellä ei juuri eroa huomannut, soratiellä sen sijaan muistui mieleen sana "taikamatto", mitä se sitten tarkoittaakin... 8-)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 06.12.2015 22:34 

Viestit: 461
Paikkakunta: Tuusula
Vaatiiko se paljon akrobatiaa jos tyrkkää pitkät palot XM eteen. Siellä ei ole kovin paljon ylimääräistä tilaa.
Tekisi mieli kokeilla kuinka paljon kulkimeen saisi CX tuntua niillä. Eihän se liian lyhyt joustovara voi ihmeitä tehdä tietenkään


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 06.12.2015 23:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Eihän se pitkä pallo ole enempää, kuin noin 15 mm pitempi, kuin vakiopallo. Onhan siinä vasemmalla puolella se hydesäiliö vastassa, mutta juuri tuon 15 mm tilaa löytyi.

Onkohan ne vaihtamani pallot sittenkin CX:n pitkät, sillä kierre- ja vaimenninosat ovat juuri tämän kuvan ylemmän pallon mukaiset:
Kuva


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 07.12.2015 09:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
XM-Hannu kirjoitti:

Onkohan ne vaihtamani pallot sittenkin CX:n pitkät, sillä kierre- ja vaimenninosat ovat juuri tämän kuvan ylemmän pallon mukaiset:


On. Venttiilit päihin ja lisää painetta 8-)



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 07.12.2015 09:13 

Viestit: 75
Paikkakunta: Kuopio
Heip! ;)

Noista jousipalloista, ymmärsinkö oikein että jousitusta saa pehmeämmäksi kun viistää poralla jousipallon reikää parimilliä, omassa xantiassani on aikas pintakova jousitus ja edellinen omistaja oli vaihdattanut viime kesänä nurkkiin uudet pallot.
LHM-nesteet on uudet ja semmoiset puhdistavat jotka vaihdetaan muutaman tuhannen ajokilometrin jälkeen.

Terveisin
uusi sitroenisti



Mitäs silloin rassattiin kun ei ollut autoja...hevoskärryjäkö?!
Citroen Xantia 2.0i -97
Saab 9-5 2.0 se -99
Saab 900 2.2i 3d -92
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 6/7 [ 155 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: