Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 lakkoilee per** penkissä -paljon osaa vaihdettu
ViestiLähetetty: 09.03.2015 16:43 

Viestit: 11
C5 1,6 Hdi 2006 Break
Pitkähkö stoori, jaksakaa lukea –ehkä joillekin voi olla hyödyksi, kunhan mysteeri ratkeaa…

1,5 vuoden ja 55tkm ajonautinto on saamassa vakavan rypyn rakkauteen.
Tammikuun alkupuolella alkoi satunnainen temppuilu –perä maassa, ihan kuin lakon merkiksi.
Ensin perä laski hitaasti (yön yli = 12h) sitten rivakammin jo muutamassa tunnissa aivan pohjaan saakka. Toki tankin täyttöastekin varmaan vaikutti laskunopeuteen.
Korkeudensäätö tottelee nätisti, sekä käsijarrun vierestä että takakontista.
Lexia on käytössä ja jumppasin sillä autoa etu- ja peräpäästä erikseen ja kävin läpi virheilmoitukset.
Ei ollut mitään korkeudensäätöön /jousitukseen viittaavaa vikailmoitusta, ei ollut tullut auton omaankaan näyttöön koskaan jousituksen vikailmoituksia.
Ensimmäiseksi avuksi irrotin takakorkeudensäätimen, putsasin pintapuolin, voitelin kevyesti ja vaihdoin samalla uuden tangon (joka yhdistää säätimen ja vakaajan).
Tuntui ehkä jopa auttavan muutaman päivän kunnes perä oli taas pohjassa.

Seuraava korjauksen kohde oli sitten takajousivarsien (uudet) ja takajousipallojen (uudet comfort) vaihto merkkiliikkeessä. Molemmissa oli hiukan ohivuotoa. Takajousivarret on merkkiliikkeessä ihmeen edulliset eikä asennuskaan ollut kallis –taisi olla yhteensä töineen 350€ luokkaa (kuitit kotona mapissa..). Jousipallot ostin Tikkurilan Autoartikkelista koska olivat huomattavasti edullisemmat siellä.
Tuntui taas auttavan noin viikon verran. Taas auton perä ja kuskin mieli maassa.

Viikon pähkäilyn jälkeen vein auton takaisin merkkiliikkeeseen missä tutkivat takajousivarret takuuvian varalta. Samalla paineistivat järjestelmän vuotojen varalta joita ei todettu. Lopputuloksena epäilivät hydraulipumpun paluupuolen venttiilissä ohivuotoa (auki jumittumista). 2000€ koko pumppuosa.
Kiitos mutta ei kiitos.

Sitrosella oli sattumoisin toimivaksi todetusta autosta purettu hydraulipumpun periferiat pois ja jäljellä vain se venttiilimöhkö ilman aivoja ja sähköpumppua. Hintakin vain 20:s osa uuden osakokonaisuuden hinnasta.
Tähän väliin maininta etten epäile hetkeäkään heidän myyneen toimimatonta osaa. Tukkeuma tuossa osassa on eri korjaamoille tekemäni haastattelukierroksen perustella ultraharvinainen. Ennemmin antautuu sähköpumppu tai säiliö…

Sain vielä kokeeksi käytetyn mutta toimivaksi todetun takakorkeudensäätimen Autoartikkelista. Tilanne ei muuttunut, perä vaan laski.

Viime lauantaina 7.3. sitten jumpattiin kaverin hallilla autosta hydraulipumppu irti (Lexialla paineet pois ensin) ja uutta käytettyä tilalle. Samalla putsasin sähkömoottorin joka oli juuri niin hiili- ja LDS muhjussa kuin oletinkin. Takaisin autoon meni siis käyttety venttiilimöhkö vanha putsattu s-moottori, vahat aivot ja päälle vanha säiliö. Purku- ja kasausvaiheessa noudatettiin melko tarkkaa siisteyttä ettei mihinkään pääsisi hiekkaa tms. LDS nestettä meni 2,5 litraa kun järjestelmä täytettiin uudelleen ja (pienen jännitysmomentin jälkeen) koko kinneri nousi takaisin ajo-asentoon.

Huomio kiinnittyi vanhan venttiilimöhkön osalta sen akselin liikerataan. Käytetyn osan kohdalla akselia (jota siis sähkömoottori pyörittää) pystyi pyörittämään sormivoimalla kun taas auton alkuperäinen oli niin jäykkä että apuun oli otettava putkipihdit!! Pieni ihme että ylipäänsä toimi?!

Sunnuntaina auto oli aamulla normaalisti oikeassa asennossa. Kunnes… Kunnes kävin tankkaamassa iltapäivällä tankin täyteen. Sen jälkeen perä vajosi taas pohjaan silmissä.
Mérde! Mais vraiment, ça m'énerve!
:evil:

Aamulla työpaikalle saavuttuani jäin vielä miettimään jousituksen käytöstä.
Toissailtana illalla ja eilen aamupäivällä kun kaikki oli vielä hyvin, auton perä ei noussut kun avasin keskuslukon ja sitten oven. Ei mitään surinaa ei mitään liikettä. Tavallisestihan se nousee edes muutaman sentin. Päättelin että tulipahan kuntoon..
Tänä aamuna sitten laitoin auton parkkiin ja ovet lukkoon. Perä laski HETI 30mm. Keskuslukko auki –ei mitään. Ovi auki –ei mitään. Heivasin 70kg elopainoani penkille –johan nousi perä ajokorkeuteen. Tämän sai toistettua ainakin kolme kertaa. Ovet kiinni, lukkoon, auki jne.

Laskin auton alimpaan asentoon ja otin akun irti koko työpäiväksi, ehkä tapahtuu ihme. Ehkä ei. Kohtahan sen näkee…
Kaksi kohdetta jäi nyt mietityttämään:
a) Voiko vika ollakin hydraulipumpun aivoissa / ohjelmoinnissa? Kuinkahan saisi nollattua tehdasasetukset tai ajettua oikeat parametrit (Veholla tietty…).
b) taidan vaihtaa takakorkeuden säätimen uuteen SITTENKIN kaiken varalta, vaikka epäilyttää että voiko kaksi käytettyä olla sittenkin rikki…


Ajossa mikään ei viittaa ongelmaan. Pehmeää ja täysin normaalia menoa.
Auttakaa! Nettiautoa tulee selailtua epätoivon ajamana –vaikka tässä autossa ei ole mitään muuta vikaa eikä olisi syytä vaihtaa –käytettyhän on aina käytetty. Mutta kyllä nyt jo jurppii melko lailla.



...faut vraiment aimer sa bagnolle pour supporter ces conneries de pannes...
C5 1,6 Hdi 2006 break -työjuhta ja kilsankerääjä
Xantia 2,0 break 1999 vuodesta 2006 -edelleen ajossa
VW 1302 kupla
Aukko sivistyksessä: en ole koskaan ajanut rättärillä =/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 lakkoilee per** penkissä -paljon osaa vaihdettu
ViestiLähetetty: 09.03.2015 17:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Tarjoan yhden vikavaihtoehdon. Kun takapään korkeutta lukevan potikan vivustot tai itse potikan sisuskalut ovat riittävän kuluneet, aivo ei "näe" korkeuden muutosta ennenkuin se muuttuu tosi paljon, esim 5 cm. Tästä on oireena nimenomaan se että perän nosto ja lasku menevät "yli" jompaankumpaan tai molempaan suuntaan koska se liike ei aluksi tosiaan potikalla näy.

Melko helppo Lexialla katsoa, se ruutu vaan auki jossa näkyy se reaaliaikainen korkeustieto ja sitten takapäätä heiluttelemaan. Ihan millienkin liikkeet pitäisi näkyä heti, jos lukema ei muutu niin ylläoleva vika on tosiasia.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 lakkoilee per** penkissä -paljon osaa va
ViestiLähetetty: 09.03.2015 18:04 

Viestit: 11
Kiitos! Eikun hetimmiten kokeilemaan autohalliin. Työpäivä taisi päättyä juuri nyt ;)



...faut vraiment aimer sa bagnolle pour supporter ces conneries de pannes...
C5 1,6 Hdi 2006 break -työjuhta ja kilsankerääjä
Xantia 2,0 break 1999 vuodesta 2006 -edelleen ajossa
VW 1302 kupla
Aukko sivistyksessä: en ole koskaan ajanut rättärillä =/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 lakkoilee per** penkissä
ViestiLähetetty: 09.03.2015 19:31 

Viestit: 11
Noniin. Lexialla mitattu korkeudensäätöjen arvoja. Kyllä reagoi nopeasti.
Parameters + height correction osiossa: Vetokoukun päälle kun nostan oman 70kg ruhon saan arvon "Rear filtered height" arvon laskemaan 96:een -samantien pumppu alkaa huutamaan ja nostamaan perää. Vakio korkeus taakse (Rear reference height programmed) vaikuttaa olevan 115 Step ja keulille 127 Step.
Parameters + hydractive osoissa: alin kohta "height correction status" muuttuu heti kun painaa tai nostaa vetokoukusta -> rest / oliko nyt active tms...

Voiko ratin asennon tunnistus vaikuttaa?? Tuli mieleen siksi että Vehon tiskillä kysyivät kerran missä asennossa ratti / pyörät ovat kun perä laskee. Suorassahan ne on aina kun auto on parkissa... Nyt kun katselin ratin tietoja lexiassa pisti silmään kaksi asiaa:
Vikalokissa:
Permanent fault: No communication with the steering wheel angle sensor incorrect value received
Parameters + hydractive osoissa: Steering wheel angle -128 astetta (siis miinus) -> ratti ja pyörät silmämääräisesti suorassa ja rattia nitkuttamalla tuo arvo kyllä muuttuu...
Missäköhän tuo ohajuskulman anturi (steering wheel angle sensor) sijaitsee jos sellainen pitäisi vaihtaa,...€€€€?
Ohjauksessa ei ole ajossa havaittavissa mitään outoa -toistaiseksi ainakin on kääntynyt aina oikeaan suuntaan kotimatkalla *virn*

Vetää hiljaiseksi.
Kiitos jälleen kaikista ideoista....hulluimmatkin kelpaa.



...faut vraiment aimer sa bagnolle pour supporter ces conneries de pannes...
C5 1,6 Hdi 2006 break -työjuhta ja kilsankerääjä
Xantia 2,0 break 1999 vuodesta 2006 -edelleen ajossa
VW 1302 kupla
Aukko sivistyksessä: en ole koskaan ajanut rättärillä =/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: C5 lakkoilee per** penkissä -paljon osaa vaihdettu
ViestiLähetetty: 09.03.2015 22:18 

Viestit: 287
Se asentotunnistin on viiksipaketin takana. Lisäksi ruotsalaisten mukaan tulee lähes aina vikakoodi as vaikka olisi kunnossakin. Se ainoastaan jäykistää jousitusta ja ESP käyttää kääntötietoa.
Olisiko kuitenkin vuotoa joko sylinterissä tai jakopalikassa?
Voithan myös kokeilla muuttaa ajokorkeutta, mutta lattialla ei kiva mittailla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 lakkoilee per** penkissä -paljon osaa vaihdettu
ViestiLähetetty: 09.03.2015 23:13 

Viestit: 63
Paikkakunta: Askola
Itsekin ihmettelin vaimon 2004 vuotisessa vitosessa samaa steering wheel angle lukemaa. Eli renkaat suorassa suspension ecu näyttää -128 astetta. Kun rattia kääntelee, lukema muuttuu ihan loogisesti. Sitten otin esille ESP:n ecun ja siellä steering wheel angle oli renkaat suorassa 0. Käsittääkseni molemmat ecut käyttävät samaa anturia vai onko jollain tarkempaa tietoa asiasta?



Xsara Break 1.6 16V -04 odottaa paalausta
C5 Break 2.0 16V -04
Xsara Break 2.0 16V -03
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 lakkoilee per** penkissä -paljon osaa vaihdettu
ViestiLähetetty: 09.03.2015 23:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Tuo U-alkuinen vikakoodi Steering wheel anglesta joka löytyy CSS:stä ja ilmeisesti BHI:stä myös C6:ssa on "valevika", se jonkinlainen väyläongelma. Itse taikinoin sen kanssa melko pitkään tuolla C6:sella, säädin uudestaan ja uudestaan suoraan sitä ohjauskulman referenssiarvoa ESP/ABS-ecusta. ESP-ecuhän näyttää sen kulman koko ajan oikein, siellä ei käy sitä -128 vai oli se itse asiassa jossain tilanteessa +127 kulmaa. Kyseessä on joku perkeleellinen väyläyhteensopivuusvika joka joko vaikuttaa tai ei vaikuta jousituksen jäykkyyteen, mutta ilmeisesti kaikissa tietyt ecut sisältävissä C5:ssa ja C6:ssa se on, eikä pysty korjaamaan. Myös merkkiliike (Veho) totesi että citroenilta on tullut note että nämä viat "kuuluvat asiaan". Tuolta Hain C6:n liettuasta -threadista löytyy tekstiä kun itse totesin ne viat eka kertaa.

Eli lyhyesti sanottuna, ei pitäisi vaikuttaa perän korkeuteen mitenkään.

Tulipa vielä mieleen, onko sinulla siinä comfort-pallot? C5 V6 2001:seen kun aikanaan laitettiin comf-pallot niin se korkeudensäätö meni melko pöljäksi, tosiaan teki tuollaisia viiden sentin pudotuksia kun autosta noustiin, tai sitten ihan parkissa olevaa autoa pumppasi ylös-alas jopa minuuttitolkulla. Ilmeisesti odottamattoman pehmeillä palloilla se aivo ei käsitä että kun nesteen pumppaus tai laskeminen lopetetaan, ne pallot antavat vielä senttitolkulla perään sen jälkeenkin.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 lakkoilee per** penkissä -paljon osaa
ViestiLähetetty: 11.03.2015 10:27 

Viestit: 11
No niin. Nyt oli aikaa käyttää auto nosturilla (ajorampillinen ei saksimalli). Molemman takajousisylinterin haitarikumin klemmaria löystettiin hiukan. Molemmista tuli LDS nestettä vuotamalla vastaan. EI tipoittain. Tässä vaiheessa auto ajoasennossa moottori sammutettuna, ovet kiinni. Kaksi tehdasuutta merkkiliikkeessä vaihdettua sylinteriä vuotaa. Mahtavaa! Huomenna auto takuuhuoltoon tarkisteltavaksi. Melko turhaa jumppaa ollut tässä matkan varrella jos (kun = vasta kun ovat merkkiliikkeessä samaa mieltä) vika oli noissa uusissa osissa joita ei tosiaan osaa epäillä 5tkm ajettuina viallisiksi. Ainakin opin kantapään kautta ettei Hydractive3 ole mitään rakettitekniikkaa :) Liitteenä muutama kuva pumpusta purettuna...enempää en ole ehtinyt paloitella tuota vanhaa -vielä.
Uskoisin myös että tuo ohjauskulmatouhu on vain juttu jonka kanssa pitää elää...vähän niinkuin tuo "speed limiter" vikakoodi.


Liitteet:
Venttiili ja neula.jpg
Venttiili ja neula.jpg [ 26.07 KiB | Katsottu 8258 kertaa ]
Pumppu ja magn venttiilit.jpg
Pumppu ja magn venttiilit.jpg [ 29.58 KiB | Katsottu 8258 kertaa ]
Magn venttiilin tappi ja jousi.jpg
Magn venttiilin tappi ja jousi.jpg [ 25.24 KiB | Katsottu 8258 kertaa ]

...faut vraiment aimer sa bagnolle pour supporter ces conneries de pannes...
C5 1,6 Hdi 2006 break -työjuhta ja kilsankerääjä
Xantia 2,0 break 1999 vuodesta 2006 -edelleen ajossa
VW 1302 kupla
Aukko sivistyksessä: en ole koskaan ajanut rättärillä =/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 lakkoilee per** penkissä -paljon osaa vaihdettu
ViestiLähetetty: 11.03.2015 10:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 708
Citrodingue kirjoitti:
C5 1,6 Hdi 2006 Break


Huomio kiinnittyi vanhan venttiilimöhkön osalta sen akselin liikerataan. Käytetyn osan kohdalla akselia (jota siis sähkömoottori pyörittää) pystyi pyörittämään sormivoimalla kun taas auton alkuperäinen oli niin jäykkä että apuun oli otettava putkipihdit!! Pieni ihme että ylipäänsä toimi?!



Luultavasti Sitrosen osa oli herkempi pyörimään koska sisällä ei ollut enää LDS öljyä. Siihen lohkoon jos olisit laittanut hydeöljyä, pumpusta olisi tullut jäykkä. Tällainen kokemus on ainakin minulla, kun ole tutkinut muutaman C5 hydepumpun sielunelämää...



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 lakkoilee per** penkissä -paljon osaa
ViestiLähetetty: 14.03.2015 11:30 

Viestit: 11
Ei se C5 lakkoillutkaan. Perä painui jousisylinterivian takia. Molemmat sylinterit menivät takuuseen. Oikeastaan nuo oli varmaan vialliset heti alkuun koska perä painui merkkiliikkeen rempan jälkeen aina vaan 12.12.2014 alkaen.
Vaan kuka voisi uskoa että nissä voi olla vikaa heti uutena?? Huolimatomasti tehtaalla kasattu? Yli-ikäistä varastoa = O-renkaat korppua...? Onneksi matka jatkuu -kuinkahan moni "ei niin sitikkaihminen" olisi heittänyt hanskat tiskiin kun merkkiliike meinaa myydä 2000€ osaa 5000€ arvoiseen autoon? Tuskin kovin moni? Ja merkin maine olisi saanut myös kolhun...Nyt sen kolhun sai vain varaosatoimittaja -ja merkkiliike jotka eivät huomanneet vuotoa 4 viikkoa sitten vaan ehdottivat kallista pumppuremppaa... Puolustukseksi ja lopputoteamuksena on sanottava että palvelu heillä sentään pelasi hyvin -vastoinkäymisestä huolimatta.



...faut vraiment aimer sa bagnolle pour supporter ces conneries de pannes...
C5 1,6 Hdi 2006 break -työjuhta ja kilsankerääjä
Xantia 2,0 break 1999 vuodesta 2006 -edelleen ajossa
VW 1302 kupla
Aukko sivistyksessä: en ole koskaan ajanut rättärillä =/
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: