ds-jekkeri kirjoitti:
jasu kirjoitti:
Turbon saa myös käytännössä viiveettömäksi....
Ei pidä paikkaansa, ellei tuota "käytännössä"-sanaa tulkita varsin kommunistisesti.
Jokainen joka on kokeillut Teslaa tai Ferrarin parhaita vapareita tietää mitä tarkoittaa viiveettömyys. Yksikään turbo ei ole edes samalla hehtaarilla.
Minullahan on tuo cabrio-gt turbo jossa on gm:n uusin turbotekniikka jota mainostetaan viiveettömäksi. Paskan marjat, hirmuviiveet siellä on Teslaan verrattuna.
Ystävät, unohtakaa ne viagra-turbojen voimalla köhivät tekohengitetyt kinnerit ja keskittykää v6-vapari-sitikoihin tai tesloihin...
Tesla varmaan edustaakin sitä suuntaa johon autotekniikkaa olisi pitänyt alkaa kehittää jo 50 vuotta sitten. Silloin mäntämoottori oli jo käyttömukavuutensa ja tehonsa puolesta valmis, ja silti yksinkertainen ja kohtuuhintainen. Mutta sen kehnoa hyötysuhdetta ja ympäristöystävällisyyttä alettiin parantaa vähän kerrassaan kohtuuhintaisin pikku muutoksin, ja nyt se on kaikkea muuta kuin yksinkertainen. On läjäpäin antureita, ahdin tai kaksi, metreittäin ahto- ja huohotinputkia ja venttiileitä, säätyvä ajoitus useammalle venttiilille per sylinteri, katalysaattori, ohjausyksiköitä, vähintään kuusivaihteinen vaihteisto jne. Ja kaikki nämä osat kuluvat. Sähkömoottori olisi paljon yksinkertaisempi, kunhan vain akku- tai polttokennotekniikka olisi valmiimpi.
Noin vertailun vuoksi, äänentoistoalallakin kehitys meni yksinkertaisista veivigramofoneista aina vain mutkikkaammaksi mutta turha mekaniikka älyttiin heivata ajoissa pois digitaalisuuden tieltä. Minulla on murrosvaiheen tekniikkaa edustava levysoitin, jossa on start-stop -nappien lisäksi anti-skating -säätö, nopeuden valinta 33/45 rpm, nopeuden hienosäätö, neulapainon säätö, jokin kulmansäätönuppi äänirasiassa ja hienosäätöruuvi jolla automatiikka saadaan pudottamaan neula täsmälleen levyn alkuun ja lopettamaan oikeassa kohtaa. Toisessa levysoittimessani pitää lisäksi erikseen asettaa lisäksi valita miten isohalkaisijaista kiekkoa soitetaan. Levyistä ja neulasta pitää tietysti välillä harjata pölyt ja levyt pitää välillä puhdistaa muutenkin. Tämmöiselle koneromantikolle tässä kaikessa on samaa hohtoa kuin putkiradioissa, mutta olen tyytyväinen kun nyt voi vain klikkailla popit soimaan digitiedostoista. Saapa nähdä toteutuuko autojen voimalaitteissa vastaavaa vallankumousta.