bigbro kirjoitti:
Jos välillä toimii ja välillä ei niin vika voi olla myös keskuslukon ohjausboksissa. Omissa xantioissa lakkas kokonaan joko menemästä lukkoon tai avautumasta ja sillon vika jäi oveen menevään piuhanippuun. ZX:ssa repsikan takaovi ei avautunu keskuslukituksella mutta satunnaisesti meni kyllä lukkoon ja siinä vika oli Kiekertissä, eli keskuslukon älyssä. Komponentit juotettiin kaikki uudelleen piirikorttiin ja johan lähti takaovikin pelittämään.
Sanoisin että vika ei ollut Kiekertin purkissa. Siinä kun on vain kaksi relettä, toinen avaamiseen ja toinen sulkemiseen, kaikkia lukkoja ohjataan samaan aikan, lukoille menevät piuhat on sitten haaroiteltu, autonvalmistajan parhaaksi katsomassaan paikassa...
Luultavasti vain sattunut samaan ajankohtaan satunnaisen kontaktihäiriön "korjaantuminen" tuon purkin kanssa askartelun kanssa...
Siten on kyllä saattanut tuolla uudelleenjuottamisella korjaantua, jos on sopivasti ylimenovastusta muuallakin, ja sitten se yhteenlaskettuna lisääntynyt vastus kortilla aheutti ettei enää lukkomoottori jaksanut toimia. Tai sitten, pakkanen teki kiusaa, yhden Xm:n lukkojen kanssa oli sellaista kivaa ettei etuovien lukot enää suostuneet toimimaan pakkasen painuttua -20 alapuolelle, olivat vaan tyystin hiljaa kylmemmässä, vähänkin lämmettyään toimi kuten pitää. Korjaantui vain lopulta vaihtamalla Xm toiseen, lukkomoottorista yritin vikaakin löytää mutta pakastimen pakkaset ei riitä jotta vian päälle saisi...
Niin, ja jos ei ihan mettäsä ole, niin C-vitosessa ei ole enää lukkojen ohjaus omalla purkillaan, vaan yhdistetty isompaan kokonaisuuteen. Mielikuva on että myös takaovista tulee lukoille tieto, onko lukko auki vai kiinni, jolloin myös takaoven toimimattomuus estää muiden lukkojen toiminnan..?