|
Kirjoittaja |
Viesti |
DScitronen
|
Viestin otsikko: Citroen DS 21 Super, 1974 Lähetetty: 20.03.2015 16:16 |
Viestit: 48
|
Tämmöinen projekti olisi vireillä ja tarkoituksena on, että tällä päästäisiin joskus vielä ajelemaan!
Apua, neuvoja ja vinkkejä saa vapaasti antaa.
Itsellä enemmän kokemusta toisen automerkin remontoinneista, mutta ei tämmöistä helmeä voi jättää talliin mätänemään.
Liitteet: |

10603244_10206353168614865_4714577901511675922_n.jpg [ 71.83 KiB | Katsottu 42601 kertaa ]
|
Projektina: DS 21 vm 74. Ajelussa: Kadett A vm 65.
|
|
|
|
 |
DScitronen
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 21 Super, 1974 Lähetetty: 20.03.2015 16:21 |
Viestit: 48
|
Löytyisikö joltakulta vastaavanlaista kaasuttajaa tämän ikäiseen DS:ään. Muistaakseni Weber 34/36, tai korjaussarja.
Projektina: DS 21 vm 74. Ajelussa: Kadett A vm 65.
|
|
|
|
 |
DScitronen
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 21 Super, 1974 Lähetetty: 20.03.2015 17:24 |
Viestit: 48
|
Niin ja mistä saisi ostettua osia edulliseen hintaan?
Projektina: DS 21 vm 74. Ajelussa: Kadett A vm 65.
|
|
|
|
 |
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 21 Super, 1974 Lähetetty: 20.03.2015 20:36 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
Weberin kaasari löytyy, D-malliin. Osia on monellakin palstalaisella hallussa, mm. nimimerkeillä IsoD, vinosilmä, Juuso vain joitakin mainitakseni. Yveetä voin laittaa, on mullakin jotain ylimääräistä tallessa....
Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06 Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75 Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
|
|
|
|
 |
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 21 Super, 1974 Lähetetty: 21.03.2015 11:38 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
Mietiskelin tuota kurkkukokoa, kun tuntui oudolta koolta. Tarkastin asian ja oikeassa olin. Tuo mikä on joutilaana, on alakurkuissa luvut 23/27. Tarkempi merkintä löytynee kunhan kaasaria vähän pyörittelee. Tuo joutilas on D-superista ja muistaakseni just 2.1 L. padasta.
Liitteet: |

20150321_102441-1.jpg [ 7.4 KiB | Katsottu 42139 kertaa ]
|
Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06 Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75 Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
|
|
|
|
 |
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 21 Super, 1974 Lähetetty: 21.03.2015 12:05 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
Joo. Löytyy weber 28/36 DMA 2:nen. Käytetty ainakin D-super 5:sessa. Vaatii luultavasti vain putsauksen.
Liitteet: |

20150321_105430-1.jpg [ 11.94 KiB | Katsottu 42114 kertaa ]
|
Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06 Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75 Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
|
|
|
|
 |
DScitronen
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 21 Super, 1974 Lähetetty: 21.03.2015 13:09 |
Viestit: 48
|
Joo eli auton tarina on sellainen, että tällä on aktiivisesti ajeltu 90-luvun alkuun saakka, jonka jälkeen alettu peruskorjailemaan ruostevauriota ja paklaamaan kunnolla tulevia ajoja varten. Aikaisemmalla omistajalla on iso perhe ja oma yritys, jonka takia auto jäänyt keskeneräiseksi, eikä aikaa ole riittänyt. Oikean puolen ovet, etu- ja takakaari on jäänyt laittamatta paikoilleen. Autoa on käytetty aktiivisesti joka vuosi, mutta 15-vuotta sitten pumppu lakkanut nostamasta ja auto ei enää käynnistynyt. Tämän jälkeen auto jäänyt "oman onnensa nojaan" kuivaan talliin.
Autoa on laitettu hyvin ja ruostevaurioita ei juurikaan ole. Etutilassa repsikan puolella on yksi reikä ja vasemmassa takakaaressa on ruostetta ja pieniä kukkasia siellä täällä. Tietenkin jo aikaisemmin tehtyjä paikkailuja täytyy uudelleen korjata. Auto ei ole koriltaan pahassa kunnossa, aika helpolla pääsee ruostehommissa??
Autoa on onneksi säilytetty kokoajan tallissa.
Kone ei ole jumissa, mutta moottori ei lähde käyntiin. Kone ei alkuun saanut kipinää ja kondensaattori vaihdettiin, koska kipinä hyppäsi jakajan kärkien välissä. Nyt tulee komea kipinä tulpissa. Kaasari ja imusarja vuotavat kuin seula. Kaasari on avattu ja puhdistettu, mutta rupeaa olemaan menetetyn oloinen. Sytyspuolen yhteydessä on mikälie jännitteen alennin mokkula, joka muuttaa ymmärtääkseni virran 6V, ((korjatkaa jos olen väärässä)). Siitä on vedetty jotain "hyppylankoja" ja muutenkin on epämääräisessä kunnossa. Onko tietoa/kuvaa miten näiden lankojen tulisi oikeasti olla?
Projektina: DS 21 vm 74. Ajelussa: Kadett A vm 65.
|
|
|
|
 |
DScitronen
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 21 Super, 1974 Lähetetty: 21.03.2015 13:13 |
Viestit: 48
|
Dsharrastelija
Tuo lähettämäsi kuva näyttää samalta kaasuttimelta. Menen huomenna verstaalle ja tarkistan vielä. Olen huomenna sinuun yhteyksissä joskus iltasella.
Projektina: DS 21 vm 74. Ajelussa: Kadett A vm 65.
|
|
|
|
 |
IsoD
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 21 Super, 1974 Lähetetty: 21.03.2015 15:15 |
Viestit: 609 Paikkakunta: Kouvola
|
Ja tervetuloa D-mallien ihmeelliseen maailmaan! DScitronen kirjoitti: Kone ei ole jumissa, mutta moottori ei lähde käyntiin. Kone ei alkuun saanut kipinää ja kondensaattori vaihdettiin, koska kipinä hyppäsi jakajan kärkien välissä. Nyt tulee komea kipinä tulpissa. Kaasari ja imusarja vuotavat kuin seula. Kaasari on avattu ja puhdistettu, mutta rupeaa olemaan menetetyn oloinen. Sytyspuolen yhteydessä on mikälie jännitteen alennin mokkula, joka muuttaa ymmärtääkseni virran 6V, ((korjatkaa jos olen väärässä)). Siitä on vedetty jotain "hyppylankoja" ja muutenkin on epämääräisessä kunnossa. Onko tietoa/kuvaa miten näiden lankojen tulisi oikeasti olla? Kuulostaa siltä että projektisi on varsin hyvä. Aina kun ei tarvitse paljoa hitsata ja kone pyörii niin on plussan puolella  Pitkään seissyt auto kaipaa varmasikin bensalinjan täydellisen läpikäynnin ja sähköjen saattamisen alkuperäisen malliseksi (kuvien mukaiseksi). Siitä on helpompaa lähteä liikkeelle. Lataa vaikka kuva konehuoneesta tänne niin siitäkin voisi irrota hyviä ideoita. Tehdasmanuaaleja löytyy kivasti Googlettamalla netistä. Suosittelen tätä linkkiä. Sieltä löytyy kattavasti eri manuaaleja ja kaikki muukin oleellinen. 814 osat 1 ja 2 ovat pakkolatauksia. <edit> filet löytyykin täältä: https://sites.google.com/site/citroenpublicationslist/</edit> Hauskaa harrastamista! Kysy vapaasti mikäli tarvitset apuja!
Mika Sivonen Chrysler Sebring Cabrio 1997
https://youtube.com/@MikaSivonen http://sites.google.com/site/citroendseries http://citroendseries.blogspot.fi sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
|
|
|
|
 |
DScitronen
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 21 Super, 1974 Lähetetty: 22.03.2015 22:27 |
Viestit: 48
|
Kuvia moottorista, mutta akku ei ole oikeassa paikassa.
Liitteet: |

Moottori 2.jpg [ 81.5 KiB | Katsottu 41747 kertaa ]
|

Moottori 1.jpg [ 78.64 KiB | Katsottu 41747 kertaa ]
|
Projektina: DS 21 vm 74. Ajelussa: Kadett A vm 65.
|
|
|
|
 |
DScitronen
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 21 Super, 1974 Lähetetty: 22.03.2015 22:32 |
Viestit: 48
|
|
|
|
 |
DScitronen
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 21 Super, 1974 Lähetetty: 22.03.2015 22:33 |
Viestit: 48
|
Kuvia 2
Liitteet: |

Lattiaa.jpg [ 40.26 KiB | Katsottu 41743 kertaa ]
|
Projektina: DS 21 vm 74. Ajelussa: Kadett A vm 65.
|
|
|
|
 |
DScitronen
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 21 Super, 1974 Lähetetty: 22.03.2015 22:41 |
Viestit: 48
|
.
Liitteet: |

Mokkula 1.jpg [ 62.16 KiB | Katsottu 41734 kertaa ]
|

DS takaa 1.jpg [ 82.25 KiB | Katsottu 41734 kertaa ]
|
Projektina: DS 21 vm 74. Ajelussa: Kadett A vm 65.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 21 Super, 1974 Lähetetty: 22.03.2015 23:28 |
Viestit: 3150 Paikkakunta: Korpilahti
|
Tuo "mokkula", se on puolan etuvastus, ja sen ohittamalla loppuu kärkien kestoikä yllättävän varhain... Se on siellä ihan tarkoituksella, siihen liitetyt ylimääräiset hässäkät on luultavasti etuvastuksen ohitusrele, joka kytkeytyy starttia käytettäessä, antaen tukevamman kipunan starttaillessa. Niitä on joskus noihin(kin) asenneltu, parantamaan käynnistyvyyttä, alunperin sellaista ei noissa (tietääkseni) ole ollut...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 21 Super, 1974 Lähetetty: 23.03.2015 01:36 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
Samantapaisesti kirjoittelin yveellä. Eikös tuosta puolan kyljessä olevasta vastuksesta toimi myös kierroslukumittari? Näin mun mielestä.
Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06 Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75 Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
|
|
|
|
 |
SitikkaSimo
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 21 Super, 1974 Lähetetty: 29.03.2015 20:05 |
Viestit: 269 Paikkakunta: Punkalaidun
|
Dsharrastelija kirjoitti: Samantapaisesti kirjoittelin yveellä. Eikös tuosta puolan kyljessä olevasta vastuksesta toimi myös kierroslukumittari? Näin mun mielestä. Muistaakseni varvikellon johto kuuluu virranjakajan haarakappaleeseen, vaaleapäällysteinen johto, jossa punapäällysteinennen abikoliitin...
|
|
|
|
 |
DScitronen
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 21 Super, 1974 Lähetetty: 10.08.2015 19:26 |
Viestit: 48
|
Elikkän juu!
Pitkän radiohiljaisuuden jälkeen... Ykspäivä tuossa selvisi kun tyyppikilpeä tarkasteltiin, että tää onkin ihan oikee DS, eikä superi.
Yksi työvoitto myös saavutettu, tämä hurahti eilen komiasti käyntiin!
Iso kiitos Dsharrastelijalle teknisestä avusta ja vinkeistä! Kiitos myös kaikille apua tarjonneille!
Projektina: DS 21 vm 74. Ajelussa: Kadett A vm 65.
|
|
|
|
 |
DScitronen
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 21 Super, 1974 Lähetetty: 10.08.2015 19:44 |
Viestit: 48
|
.
Liitteet: |

Pohjatöitä3.jpg [ 59.24 KiB | Katsottu 40073 kertaa ]
|
Projektina: DS 21 vm 74. Ajelussa: Kadett A vm 65.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 21 Super, 1974 Lähetetty: 11.08.2015 13:30 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Komee rojekti ja tosiaan väri on sikahieno. Se mikä ID- ja DS:ssä aina pysäyttää on se etutukivarsien näkeminen livenä, mielenvikaisen kokoiset 
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 21 Super, 1974 Lähetetty: 11.08.2015 15:33 |
Viestit: 3150 Paikkakunta: Korpilahti
|
Cikatti kirjoitti: Komee rojekti ja tosiaan väri on sikahieno. Se mikä ID- ja DS:ssä aina pysäyttää on se etutukivarsien näkeminen livenä, mielenvikaisen kokoiset   Jaa, eikös nuo kuitenkin ole aika siroja osia..? Väri on kyllä parhaimmasta päästä mitä on nähtyä tullut...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 21 Super, 1974 Lähetetty: 11.08.2015 17:17 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Miksikähän se muistikuvassani on paljon paksumpi kuin tuo kananluu... Onko se vanhassa ID:ssä kentis sitten se Bull Mentulan käsivarsi?
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Re: Citroen DS 21 Super, 1974 Lähetetty: 11.08.2015 18:07 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
Cikatti kirjoitti: Miksikähän se muistikuvassani on paljon paksumpi kuin tuo kananluu... Onko se vanhassa ID:ssä kentis sitten se Bull Mentulan käsivarsi? Tuttavaiseni Cikatti tarkoittanee takatukivartta? Se meinaan on melko miehekkään oloinen. 
Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06 Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75 Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
|
|
|
|
 |
DScitronen
|
Viestin otsikko: Sisätöitä Lähetetty: 13.08.2015 22:37 |
Viestit: 48
|
|
|
|
 |
DScitronen
|
Viestin otsikko: Re: Sisätöitä Lähetetty: 13.08.2015 22:41 |
Viestit: 48
|
Vielä jatkoa edellisille.
Liitteet: |

Sisätöitä 1..jpg [ 69.26 KiB | Katsottu 39587 kertaa ]
|
Projektina: DS 21 vm 74. Ajelussa: Kadett A vm 65.
|
|
|
|
 |
|
|