Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 20 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C4 1,6 HDI 109 hv 2009 DPF:n poisto / kulutus...
ViestiLähetetty: 31.05.2015 10:18 

Viestit: 88
Aiemmin ennen DPF:n poistoa, vaapaailmansuodattimella kulutus Keski-Suomesta Turkuun talvinopeuksilla 4,6 l/100 km ( Nokian talvirenkaat, joista nastat otettu pois ).
DPF:n poiston ja EGR:n sulun jälkeen samalla matkalla kesänopeuksilla meni 5,6 l/100 km ( Misukan Energy Saver).
Tehoja oli kuin pienessä kylässä.
Suttas helposti asfaltilla. En meinaa mitata, koska kulutus on minulle tärkeämpi.
Turussa Etolasta vaahtomuovi, L30 palosuojattu, niin takas tullessa 4,4 l ja tehot riitti vallan mainiosti.
Nyt on menossa kokeilu, jossa samaa vaahtomuovia on myös suodattimen sisäpuolella. Karhunlangalla laitettu sauman kohdalta päistä kiinni, jotta mahdollisesti vaahtomuovi pääsee aukeamaan.
Imuäänet ovat huomattavasti pienemmät.
Ostin auton vuosi sitten 140 000 ajettuna ja DPF oli 30 %:sti tukossa. Puhdistin DPF:n viime kesänä, jolloin pönttö 100 % auki ja 15 000 km:in jälkeen oli uudestaan tukkeutunut 20 %:sesti. Poltosta minulla oli merkkiledi, jotta moottoria ei sammutettu kesken polttotapahtuman.
DPF:t ei toimi täällä pohjolassa.
Mihinkäs ne hiukkaset menee polttotapahtumassa ? Takapöntön kautta taivaalle tietenkin.
Nyt on laitettu tuo öljynkerääjä, joka ottaa osan hiukkaspäästöistä talteen.
Hiukkaspäästöjä en ole vielä mitannut, ensi viikolla. Ne oli muistaakseni vuosi sitten 0,48.
Lisäetuna tässä on huomattava kustannusten säästö, DPF:n uusinta, Eolys-lisäykset, polttotapahtuma jää pois, jolloin taas säästyy polttoainetta ylimääräiseltä ajokierrokselta.
Aiemmin koneessa Mobil ESP 5-30W, nyt Motul V300 5-40W ja meininki ajaa 30 000 km. Tuolla öljynkerääjässä on jo hieman öljyä 1000 km:in jälkeen. Saas nähdä montako kertaa joutuu tyhjentämään, tietenkin koneeseen. Öljyn pinta 7 mm ylärajasta, joka on noin 3 dl.
4 l sinne meni, ku tyhjennys öljyropun kautta ja imuletkulla imeettiin joka paikasta vanhat pois.


Liitteet:
Suodin sisältä.jpg
Suodin sisältä.jpg [ 102.93 KiB | Katsottu 13706 kertaa ]
C4_ilmanotto_30052015.jpg
C4_ilmanotto_30052015.jpg [ 84 KiB | Katsottu 13706 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 1,6 HDI 109 hv 2009 DPF:n poisto / kulutus...
ViestiLähetetty: 31.05.2015 11:14 

Viestit: 216
Mielenkiintoista puuhastelua.
Tuollaisen vanhemman DPF:n poisto onkin aika yleistä harrastelija piireissä nykyään, mutta mikä oli inspiraation tuohon ilmanputsarin kanssa askarteluun ?
Vakiossa ei liene merkittävää virtausvastusta noissa ilmamäärissä niin laittoi pohtimaan, että miksi vaihtoon...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 1,6 HDI 109 hv 2009 DPF:n poisto / kulutus...
ViestiLähetetty: 31.05.2015 12:07 

Viestit: 945
Paikkakunta: Vihti
Ideaana ilmeisesti pienentää virtauspinta-alaa ja saada moottori haukkomaan konehuone lämmintä ilmaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 1,6 HDI 109 hv 2009 DPF:n poisto / kulutus...
ViestiLähetetty: 31.05.2015 12:21 

Viestit: 88
Idea lähti liikkeelle englantilaiselta foorumilta, jossa kaveri oli laittanut tuollaisen. Hänellä se oli laitettu alkuperäisen turbolle menevän putken päähän.
Alkuperäinen ajatus oli se, että se on hankalassa paikkaa ja lisätehot. Vaihtoväli on 60 000 km. Pitää paikkansa, että on väljä.
Lisätehoja ei koneesta saa jollei DPF-filtteriä poista eikä kulutusta saa tippumaan.
Eräs paperifirma koitti paperilla ( ei penkkiä ) tehdä optimoinnin. Ensin 1,3 bar ja sit 1,4 bar. Polttoaineen kulutus kasvoi ensi 6:teen ja sitten 7 l/100km, tehojen lisääntymättä merkittävästi. Vääntöä oli alapäässä, mutta yläpään hevoset olivat kesälaitumella.
Elikkä toinen asia johti toiseen ja sit toiseen ja jne.

Miksi suhtaudut tällaiseen merkittävään "parannukseen" vähättelevästi ? Kaikki järkevät ihmiset heittää sen het pois.
Mielenkiintoista "puuhastelua", mutta laittappa paremmaksi ! Mitä parempaa sinulla on tarjota ?

Ensimmäinen PSA:n turbokone minulle. Aikasempi, MB 2,5 l W201, vapaasti hengittävä.
Niinkuin kirjoitin alustuksessa, niin kulutus on tärkein, ei tehot.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 1,6 HDI 109 hv 2009 DPF:n poisto / kulutus...
ViestiLähetetty: 31.05.2015 12:31 

Viestit: 88
Plagun sarkastiseen vastaukseen, joka ei millään tavalla ole kehittävää, niin se hyvä puoli on ainakin talvella, että kone lämpiää nopeammin.
EGR:n poisto hidastaa koneen lämpiämistä.
Katsoppa konepellin ensimmäinen rako. Takaan ,että "kylmää" ilmaa riittää ja jos tykkäät ettei riitä, niin aina voi ajaa konepelti raollaan, jolloin ollaan tuulihaan varassa. Se toimii, olen kokeillut.
Nykyisen suodattimen kohdalla on iso reikä lokasuojaan, mutta minulla on siinä routamaton palanen estämässä pölyn tunkeutuminen lokasuojasta moottoritilaan.
Kumman valitset.
Tämä minun alkuperäismalli otti korvausilman lokasuojasta !


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 1,6 HDI 109 hv 2009 DPF:n poisto / kulutus...
ViestiLähetetty: 31.05.2015 13:02 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
Eli +- nolla ei hyötyä paitti saa askarrella.



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 1,6 HDI 109 hv 2009 DPF:n poisto / kulutus...
ViestiLähetetty: 31.05.2015 22:55 

Viestit: 88
Kaselin !

Voitko perustella kaikki ne mut syyt paitsi askartelu, jotka sinun mielestäsi antaa tuloksen +/- 0 ?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 1,6 HDI 109 hv 2009 DPF:n poisto / kulutus...
ViestiLähetetty: 01.06.2015 00:14 

Viestit: 5125
Minusta kuulostaa uskomattomalta että kulutus laskisi 5,6->4,4 lisäämällä Etolan vaahtomuovia jonkun kartiosuodattimen päälle? jos näin väitetään (vai mistä kyse?), niin en usko, tukkoinen ilmansuodatin kun tekisi sitten saman?

Aika moni auto ottaa ilmaa sisälokarin ja lokarin välistä, aika kylmää ja puhdasta siellä on, renkaiden pölyn ei sinne kuuluisi nousta. Mitä noita kun olen nähnyt vapareissa mitattuna, niin (helppoa OBD:n kautta) lähes aina kartioilmansuodatin sisällä konetilassa on ollut kuumempaa ilmaa kuin tehtaan alkuperäinen tekele (Heti ekana kun konetilan ilma kulkee ilmastoinnin- ja jäähdyttäjän kennon kautta lämpiämässä, erilaisten aukkojen ilman kulkusuuntaakaan ei voi ihan helposti päätellä kokeilematta erilaisilla nopeuksilla). Jollain halvalla digilihalämpömittarilla ilmansuodattimen jälkeen imuputkessa näkisi samat tiedot vertailuna (vaikka suht hidas mittari lienee)?

Noiden viritysilmansuodattimien tarkoitus olisi ottaa kylmempää ilmaa (tiheämpää) ja pienemmällä suodattimen vastuksella (vähemmän painehäviötä), mutta välijäähdytetyissä turboautoissa ei lopulta niin merkittävä ero kuin vapaastihengittävissä.

Lisäämällä useampia suodatinkerroksia voi parantaa suodatustulosta, mutta en keksi miksi kulutus pienenisi? Ja jos vastus kasvaa liikaa voi teho pienetä, mutta tuskin normaalisti turboautossa huipputehoon ihan heti vaikuttaa, ellei oikein rajoittava suodatin. Eikä tehon rajoittaminenkaan välttämättä suuremmin kulutukseen vaikuta, jos kone ei muuten muutu pienemmäksi kitkoiltaan ja häviöoltään.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 1,6 HDI 109 hv 2009 DPF:n poisto / kulutus...
ViestiLähetetty: 01.06.2015 00:40 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
Ei tarvi tossa edellä tuli jo.



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 1,6 HDI 109 hv 2009 DPF:n poisto / kulutus...
ViestiLähetetty: 01.06.2015 09:28 

Viestit: 216
Olikos tuo 1.6 koneinen HDi niitä kamppeita joissa DPF poisto vaatii jo pikku softan päivityksen ?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 1,6 HDI 109 hv 2009 DPF:n poisto / kulutus...
ViestiLähetetty: 01.06.2015 10:34 

Viestit: 88
EGR poistettu ohjelmallisesti ja DPF poisto huomioitu myös ohjelmassa eli softassa.

No niin, mä kerroin faktat.
Mitä siitä sitten, vaikka saakin mahdollisesti hieman lämpimämpää ilmaa ? Sehän on erinomainen asia talvella.
Tehdasversiossa on pitkä putki ja suodinlaatikko on koneen takana. Minulla taasen lyhyt putki.

Vastus poistettu pakopuolelta ja "siirretty" imupuolelle. DPF:n poiston aiheuttama lisätehoa pudotettu roimasti, arvaus 30 %.
Ilmeisesti te ette ole ymmärtänyt kirjoittamaani tekstiä !

Onkos teillä antaa toimivan OBD2-lukian merkkiä, jonka saa tietokoneelle USB-portin kautta. Blue-tooth ja kännykkää en tarvitse.
Laitan teille tarvittaessa lämpötila-arvoja.

Oleellisinta tässä on miten kävi, kun tein näin. Onko teillä vastaavanlaista ?

Joka haluaa tehoja PSA:n koneesta, niin tässä on se temppu miten ne saadaan, melko huokeasti.
Ohjelmallinen optimointi penkissä maksaa 600 - 700 €.
Ja se ei mielestäni onnistu, ilman että poistat DPF:n.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 1,6 HDI 109 hv 2009 DPF:n poisto / kulutus...
ViestiLähetetty: 01.06.2015 11:35 

Viestit: 216
Kiinan Lexialla ainakin 2L HDI koneissa saa kaikki tarvittavat asiat logitettua.
Itse logittanut aika paljon ruiskutuksen ajoitukseen ja määrään liittyviä juttuja viime vuosina.

Oletko kysynyt tuolta "softa pajalta" että oisko niiltä sattumoisin löytynyt valmiina sellainen versio jolla ois saatu sekä pienet kulutukset että myös vähän extra tehoa reserviin ?
Kaikkiaan nuo havainnot kulutuksen reagoinnista kuulostaa minun korvaan sltä että EGR ja DPF on poistettu mutta kaikki muu on jätetty vakioksi. Loppu tulos saattaisi silloin ollakkin että kulutus pomppaa vakiota suuremmaksi, kuten olit havainnoinut.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 1,6 HDI 109 hv 2009 DPF:n poisto / kulutus...
ViestiLähetetty: 01.06.2015 20:52 

Viestit: 88
Joo, softapaja sai kulutuksen nousemaan, mutta eivät saaneet samanlaisia tehoja kuin minä sain DPF:n poistolla.
Soli sellainen Kuuluisa Softapaja, jossa ei ollut jarrudynamometriä. Yrittivät saada toimimaan puhumalla.
Muuten vakio mylly, ainoastaan EGR suljettu ja DPF poistettu mekaanisesti sekä lisäksi Eolys systeemi suljettu ohjelmallisesti.

Noista OBD2-lukijoista. Pitäisi saada tietää, mikä toimii Win7 64 bit.
Harkinnassa on kylläkin win xp tai Win7 32 bit, ku noi Sedret ei toimi kunnolla.
Pitäis löytää kaveri jolla on vermeet, joilla testata mun autossa tai samanlaisessa. C4 109HDi vm. 2009.

Seuraavan linkin takaa löytyy ohjelmat, joilla poistaa EGR ja DPF:
http://www.ebay.com/itm/DPF-OFF-FAP-OFF ... 3cf8932ce0


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 1,6 HDI 109 hv 2009 DPF:n poisto / kulutus...
ViestiLähetetty: 01.06.2015 22:17 

Viestit: 945
Paikkakunta: Vihti
Noilla ecusafella tai muilla "universal" tooleilla ei tee sitten hevon helvettiä et älkää nyt rahojanne sellasiin pistäkö.

eju, ja on niitä autoja muutkin softannu kuin sinä...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 1,6 HDI 109 hv 2009 DPF:n poisto / kulutus...
ViestiLähetetty: 02.06.2015 08:25 

Viestit: 54
Näissä uudemmissa kun ilmamäärä mitataan tarkasti ja sen mukaan annostellaan syöttöä. Niin totta helvetissä se vie vähemmän jos se ei ilmaakaan saa niin ei sinne anneta ruokaakaan. :?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 1,6 HDI 109 hv 2009 DPF:n poisto / kulutus...
ViestiLähetetty: 02.06.2015 09:30 

Viestit: 88
No, perskules, onhan täällä joku fiksukin.
Tärkein pointti tässä oli minulla, että kerroin havannoista, joita olen tehnyt.
Elikkä kulutuksen käyttäytyminen, pienentäminen !

Muistakaas nyt pojjaat: " Tyhmiä kysymyksiä ei ole, ainoastaan tyhmiä vastauksia. "
Kysymyksessä ei ollut ilmasuodattimen paikka.
Eikä siitä kuka osaa softata.

Paljon kaupunkiajoa, niin tällä konstilla saat säädettyä kulutusta ja renkaita ( ei suttaa ).

Saas nähdä miten nousee peräkärryn kanssa Vaaruvuoren päälle eli miten BMP6 laatikko vaihtelee? Nousu on 100 m 2 km:in matkalla.
Tässä paikka: http://www.luontoon.fi/vaarunvuoret/kar ... kuyhteydet


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 1,6 HDI 109 hv 2009 DPF:n poisto / kulutus...
ViestiLähetetty: 02.06.2015 09:55 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
Niin mitä v.....un hyötyä sitten tommosesta vempuloinnista on ?



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 1,6 HDI 109 hv 2009 DPF:n poisto / kulutus...
ViestiLähetetty: 02.06.2015 09:58 

Viestit: 5125
savijo kirjoitti:
Näissä uudemmissa kun ilmamäärä mitataan tarkasti ja sen mukaan annostellaan syöttöä. Niin totta helvetissä se vie vähemmän jos se ei ilmaakaan saa niin ei sinne anneta ruokaakaan. :?


Ei mene noin yksinkertaisesti:
- Jos se toimisi, niin missään nykyautossa ei kannattaisi vaihtaa ilmansuodatinta ikinä, kulutus vaan tippuisi koko ajan?
- Uusia ekodieseleitä kehittää kaikki, mutta kukaan ei ole keksinyt tukkia ilmantuloa?
- Muuten pisaralla pisimmälle koneissa olisi kovin ahdistava imusarja/putsari.
- Dieselin hyvää hyötysuhdetta auttaa osaltaan pienemmät pumppaushäviöt (kun ei imua kuristeta kaasuläpällä)
(Imutahdin alipaine ja pakotahdin vastapaine jarruttaa eniten moottoria, puristustahti ei niinkään, koska puristukseen käytetty energia palautuu työtahdin aikana kun ilma painaa mäntää alas (-häviöitä, mutta tämä toimii vaikka ei edes ruiskutettaisi dieseliä, moottorijarrutuksessa) )

- no nämät on kuitenkin kovin erilaiset turboautossa, kun ilmanoton alipaine ei merkitse niin paljon(vain tyhjäkäynnin tuntumassa), jos turbossa on kapasiteettia, se nostaa imusarjan paineen kuitenkin samaksi kuin vapaammallakin hengityksellä ja se imusarjan paine vaikuttaa tehoon/pumppaushäviöön (ehkän turbon vaatima lisäteho näkyisi pakosarjan vastapaineissa jotenkin).

Vaikutusta voi tulla kulutukseen jos käyttää usein maksimitehoja ja niitä leikataan pois, muuten se on ECUn ohjelmassa vikaa?

Mutta kysymys: Miksi sitten kannattaisi ensinkään vaihtaa alkuperäinen imuputki/ilmanpuhdistin vapaavirtausmalliseksi.
Jatkokysymys: Miksi sitä vapaavirtaussuodatinta pitäisi kuristaa.
(näiden kahden perustelut on minusta on täysin päinvastaiset, kuten myös kylmä/kuuma ilma ilmanotossa)

Voisihan sen ihan alkuperäisenkin suodattimen kokeilla tukkia osittain?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 1,6 HDI 109 hv 2009 DPF:n poisto / kulutus...
ViestiLähetetty: 02.06.2015 10:02 

Viestit: 54
Kakkosnelonen kaasupolkimen alla taitaisi toimia parhaiten. :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4 1,6 HDI 109 hv 2009 DPF:n poisto / kulutus...
ViestiLähetetty: 02.06.2015 10:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7817
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
eju kirjoitti:
Paljon kaupunkiajoa, niin tällä konstilla saat säädettyä kulutusta ja renkaita ( ei suttaa ).

täh?

Onko tollanen pikkuhodari niin hurja, että pakkaa sutimaan normaalissa kaupunkiajossa? :D



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 20 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: