Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Turbon vaivojen ennustettavuus
ViestiLähetetty: 03.07.2015 10:09 

Viestit: 352
Morjesta,

Meneeko turboahdin ns. laakista, vai esiintyykö ensten lievempää lisääntyvää savutusta tms. hiipumisen oiretta?
Oon lähdössä Puolaan CX TD:llä ja tuumailen, pitääkö hommata jostain turbo varuiksi mukaan.
Nykyinen ei juuri oireile mitenkään, paitsi paitsi parin vuoden seisonnassa oli ilmestynyt pari öljypisaraa roikkumaan.



" Pessimisti on vain huonosti informoitu optimisti"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbon vaivojen ennustettavuus
ViestiLähetetty: 03.07.2015 11:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
sitikan vanki kirjoitti:
Morjesta,
Meneeko turboahdin ns. laakista, vai esiintyykö ensten lievempää lisääntyvää savutusta tms. hiipumisen oiretta?
Sehän riippuu siitä, mikä siellä hajoaa. Turbon laakerin kuluneisuuden huomaa turbiinin akselin pitkittäis-, siis aksiaalisesta välyksestä. Säteen suunnassa saa sormilla tuntua pieni välys, mutta päittäin ei yhtään.

Savolaisittain sanottuna, se voi mennä laakista tai sitten se hiipuu hiljaa tai päinvastoin.

Kaikki riippuu ihan siitä kuinka nopeasti se öljyvuoto kasvaa. Jos imusarjassa on runsaasti öljyä, siis ihan lammikoksi asti, syynä voi olla vuotava kompressoripesän tiiviste. Tämä kyllä näkyy jo savutuksena.

Jos kompressorin puoleinen tiiviste pettää äkillisesti tapahtuu jännä juttu: moottori voi alkaa käydä omalla voiteluöljyllään. (Youtube: "Runaway Diesel")

Pakopuolen vuoto savuttaa ensin vähän, ja seuraavaksi alkaa kovempi savutus ja takana ajavan tuulilasiin sataa mustaa öljyä.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbon vaivojen ennustettavuus
ViestiLähetetty: 03.07.2015 11:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
turbon kestävyyteen vaikuttaa kuskin tyyli . eli putki punasena seuraavaan pysähdykseen ja samalla mylly pimeeks. sissä systeemillä pääsee entisten turbo Saab kavereitten kanssa samaan porukkaan morjenstamaan kysymyksellä monesko turbo ?
kyllä pitäis jaksaa antaa koneen rallattaa tyhjäkäynnillä muutaman minuutin ,että lämmöt tasaantuis ja kierrokset turbossa olis minimissä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbon vaivojen ennustettavuus
ViestiLähetetty: 03.07.2015 18:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Mulla meni CX TRD 2:n turbo laakista noin 250 tkm kohdalla. Laakeri porsi niin pahasti että täysin huomaamatta kone tyhjeni öljystä ja vielä leippoi kiinni. Ai miten niin en huomannut ajon aikana... No, öljynpaineen anturi oli rikki ja valo ei siis syttynyt alkuunkaan.
Mutta noin yleisesti en nyt lähtis manaamaan. On se kuitenkin harvinaista että laukeaa tosta vaan.
Kuten Koke sanoo, tuo jäähdytys ennen sammutus on tärkeää ja se että vaihtaa alvariinsa öljyjä.

Naiseni ajoi C5:sta turbon soiroiksi jo 70 000 kohdallla. Syy olikin hyvin normaali, putki punaisen koko ajan.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbon vaivojen ennustettavuus
ViestiLähetetty: 03.07.2015 18:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
Noista ittellä olevista / olleista ei ole turbo menny vielä, jotain öljyntihkumista toki, muttei varsinaisesti ole "lauennut". Turbohuollossa kun yhden käytin vajaan 200t. Km. Kohdalla, niin oli jo tiivisteet ja laakerit / akseli kulunut, ajossa ei huomannut vielä. Sanoi, että kun huollattaa ennen 150t. Km., niin selviää laakereiden vaihdolla (eli halvalla) tuohon kannatti jo ottaa tehdaskorjattu runko, siipipyörät, pesät ja hukkaportti vanhasta.

Hyvät ja tuoreet öljyt sekä antaa Turbon jäähtyä ennen sammuttamista, niin aika hyvin noi kestää



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbon vaivojen ennustettavuus
ViestiLähetetty: 03.07.2015 20:23 

Viestit: 352
Joo taitaa turbo lähteä pajalle peruskorjaukseen reissun jälkeen, varmuudeksi. Tunnustelin ahtimen akselia. Päittäisvälystä ei ollut yhtään ja säteittäistä vain sen verran, että tuntee. Eiköhän tuolla pärjää, kun siististi ajelee. Mukavasti se vain tuo 95-heppanenkin vie tuota 2,3-tonnista autoa, ihan erilailla kuin imudiiseli 8-)



" Pessimisti on vain huonosti informoitu optimisti"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbon vaivojen ennustettavuus
ViestiLähetetty: 03.07.2015 21:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
kokemjne kirjoitti:
kyllä pitäis jaksaa antaa koneen rallattaa tyhjäkäynnillä muutaman minuutin ,että lämmöt tasaantuis ja kierrokset turbossa olis minimissä.

Dieselissä taas on hyvä antaa koneen kiertää ihan ajokierroksilla pienellä kuormituksella kuten nykyaikana väkisin käykin kun taukopaikat ei enää ole valtatien levikkeellä vaan niille mennään rampin ja liikenneympyrän kautta. Harva uskaltaa ajaa täydellä kuormalla sinne peukkubaarin parkkikselle vaan se jälkikäyttö tulee ihan automaattisesti tehdyksi.

Penssakoneessa pakokaasun lämpö on päälle 500 asteen liki aina kun taas dieselissä ilman kuormaa mennään jossain 200 asteen tienoilla.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbon vaivojen ennustettavuus
ViestiLähetetty: 03.07.2015 22:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
Vähäinenkin määrä jäähdytysnestettä öljyn seassa voi tuhota uudetkin turbon laakerit 1000 km:ssa. Vuotavasta vesikiertoisesta öljynjäähdyttimestä tämä voi aiheutua huomaamatta muita oireita.
Murehtimisen ehkäisemiseksi voin tarjota sitikan vangille matkalle mukaan n. 30 tkm huollon ja uusien laakereiden vaihdon jälkeen ajetun turbon.



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbon vaivojen ennustettavuus
ViestiLähetetty: 04.07.2015 09:02 

Viestit: 352
Les Excentriques kirjoitti:
Vähäinenkin määrä jäähdytysnestettä öljyn seassa voi tuhota uudetkin turbon laakerit 1000 km:ssa. Vuotavasta vesikiertoisesta öljynjäähdyttimestä tämä voi aiheutua huomaamatta muita oireita.
Murehtimisen ehkäisemiseksi voin tarjota sitikan vangille matkalle mukaan n. 30 tkm huollon ja uusien laakereiden vaihdon jälkeen ajetun turbon.


:!: Otetaan lainaan ja luvataan palauttaa :!: :) :P , kiitos etukäteen. Kun varautuu, tulee vähemmän yllätyksiä 8-) . Täytyy varmaan ottaa jotain putkentekokampetta varalta mukaan myös. ;) pakollisten hihnojen ja nesteiden lisäksi, ja ja ja jne.



" Pessimisti on vain huonosti informoitu optimisti"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbon vaivojen ennustettavuus
ViestiLähetetty: 04.07.2015 13:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Ei nuo dieselien turbot ainakaan ihan yhtenään laukea. Olen ajanut TD koneilla yli miljoona kilometriä, ilman yhtään turbo-ongelmaa. 8-) Jospa bensaturbot ovat sitten kuumempia...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbon vaivojen ennustettavuus
ViestiLähetetty: 04.07.2015 16:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
on ne kuumempia ,mutta sama sääntö pätee molempiin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbon vaivojen ennustettavuus
ViestiLähetetty: 04.07.2015 18:14 

Viestit: 718
Paikkakunta: Naantalista kotoisin
Ei kyllä näy missään parkkipaikalla, että joku kuski autossa istuu ja odottaa,että turbo jäähtyisi, taitaa nämä uudemmat ahtimet olla hieman erillaisia, pienemmät dieseli koneet ei saa vissiin koskaan ahdinta punaiseksi :roll:



VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbon vaivojen ennustettavuus
ViestiLähetetty: 04.07.2015 20:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
catmatti kirjoitti:
Ei kyllä näy missään parkkipaikalla, että joku kuski autossa istuu ja odottaa,että turbo jäähtyisi, taitaa nämä uudemmat ahtimet olla hieman erillaisia, pienemmät dieseli koneet ei saa vissiin koskaan ahdinta punaiseksi :roll:

"Paljon on Vuoksessa vettä virrannut siitä" kun isoisä turbo-Saabin osti. Öljyjen kuumankesto on parantunut (ei välttämättä paljon mutta kuitenkin), bensa-autoissa seokset säädetään paljon tarkemmin ja monessa bensa-autossa turbon runko on vesijäähdytetty. Ihan oikeasti ensimmäiset (bensa)turboautot oli semmoisia että jos vaikka "vain" vartin päästit putki punaisena sinne käytännössä valtatien levikkeellä olevalle Essolle, eli pystyit ajamaan täysiä kunnes oli pakko jarruttaa nopeus 200-0 suoraan parkkiruutuun, niin seuraavan käynnistyksen yhteydessä ahdin ei enää jaksanutkaan lähteä pyörimään tai jos lähtikin niin laakereissa koksiintunut öljy söi laakerin väljäksi.

(Kuorma-auto kokoluokan) Dieseleissä taas ongelmana oli se että se valtava ahdin jäi pyörimään vielä sammutuksen jälkeen ja kuuma öljy oli niin ohutta että paineen hävittyä voitelukyky hävisi ja laakeri leikkasi kiinni. Tätä estettiin mm sillä että moottori sammutettiin pakokaasujarrulla jolloin pakokaasun virtaus lakkasi ennen öljypumpun pyörimistä. Moniasteinen moottoriöljy ja kevyemmät pyörivät osat helpottavat tätä vaivaa.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbon vaivojen ennustettavuus
ViestiLähetetty: 05.07.2015 08:09 

Viestit: 352
Kaveri vilautti purettua Garrettin turboa ja nyt ymmärrän päittäisvälyksen merkityksen. Se männänrenkaan näköinen tiiviste ei kauaa kestä, jos päittäisessä on klappia. Onpahan tuo laite onneksi tehty korjattavaksi. Uusi turbo maksaa basiksessa hunajaa, reilun tonnin.



" Pessimisti on vain huonosti informoitu optimisti"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbon vaivojen ennustettavuus
ViestiLähetetty: 06.07.2015 00:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
catmatti kirjoitti:
Ei kyllä näy missään parkkipaikalla, että joku kuski autossa istuu ja odottaa,että turbo jäähtyisi, taitaa nämä uudemmat ahtimet olla hieman erillaisia, pienemmät dieseli koneet ei saa vissiin koskaan ahdinta punaiseksi :roll:


Kyllä nämä uudet ahtimetkin kestää jopa 80 000 km ;-) Nimim: "C5 bensaturbo"

Kun turbon vaihtaa niin tuo kuulalaakeroitu versio taitaa olla kohtuu kätevä tänä pnä. Mutta, mikään ei hakkaa jatkuvaa öljyn vaihtoa ja oikeantyylistä ajotapaa ennen koneen sammutusta. Valitettavasti.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbon vaivojen ennustettavuus
ViestiLähetetty: 06.07.2015 05:45 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
Eihän öljyjä vaihdeta lisätään vaan eihän tyhmäkäyntiä saa minuuttitolkulla käyttää eiköös se oo kiälletty



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: