|
Kirjoittaja |
Viesti |
sitikan vanki
|
Viestin otsikko: Turbon vaivojen ennustettavuus Lähetetty: 03.07.2015 10:09 |
Viestit: 352
|
Morjesta,
Meneeko turboahdin ns. laakista, vai esiintyykö ensten lievempää lisääntyvää savutusta tms. hiipumisen oiretta? Oon lähdössä Puolaan CX TD:llä ja tuumailen, pitääkö hommata jostain turbo varuiksi mukaan. Nykyinen ei juuri oireile mitenkään, paitsi paitsi parin vuoden seisonnassa oli ilmestynyt pari öljypisaraa roikkumaan.
" Pessimisti on vain huonosti informoitu optimisti"
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Turbon vaivojen ennustettavuus Lähetetty: 03.07.2015 11:38 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
sitikan vanki kirjoitti: Morjesta, Meneeko turboahdin ns. laakista, vai esiintyykö ensten lievempää lisääntyvää savutusta tms. hiipumisen oiretta? Sehän riippuu siitä, mikä siellä hajoaa. Turbon laakerin kuluneisuuden huomaa turbiinin akselin pitkittäis-, siis aksiaalisesta välyksestä. Säteen suunnassa saa sormilla tuntua pieni välys, mutta päittäin ei yhtään. Savolaisittain sanottuna, se voi mennä laakista tai sitten se hiipuu hiljaa tai päinvastoin. Kaikki riippuu ihan siitä kuinka nopeasti se öljyvuoto kasvaa. Jos imusarjassa on runsaasti öljyä, siis ihan lammikoksi asti, syynä voi olla vuotava kompressoripesän tiiviste. Tämä kyllä näkyy jo savutuksena. Jos kompressorin puoleinen tiiviste pettää äkillisesti tapahtuu jännä juttu: moottori voi alkaa käydä omalla voiteluöljyllään. ( Youtube: "Runaway Diesel") Pakopuolen vuoto savuttaa ensin vähän, ja seuraavaksi alkaa kovempi savutus ja takana ajavan tuulilasiin sataa mustaa öljyä.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Turbon vaivojen ennustettavuus Lähetetty: 03.07.2015 11:46 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
turbon kestävyyteen vaikuttaa kuskin tyyli . eli putki punasena seuraavaan pysähdykseen ja samalla mylly pimeeks. sissä systeemillä pääsee entisten turbo Saab kavereitten kanssa samaan porukkaan morjenstamaan kysymyksellä monesko turbo ? kyllä pitäis jaksaa antaa koneen rallattaa tyhjäkäynnillä muutaman minuutin ,että lämmöt tasaantuis ja kierrokset turbossa olis minimissä.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Turbon vaivojen ennustettavuus Lähetetty: 03.07.2015 18:42 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Mulla meni CX TRD 2:n turbo laakista noin 250 tkm kohdalla. Laakeri porsi niin pahasti että täysin huomaamatta kone tyhjeni öljystä ja vielä leippoi kiinni. Ai miten niin en huomannut ajon aikana... No, öljynpaineen anturi oli rikki ja valo ei siis syttynyt alkuunkaan. Mutta noin yleisesti en nyt lähtis manaamaan. On se kuitenkin harvinaista että laukeaa tosta vaan. Kuten Koke sanoo, tuo jäähdytys ennen sammutus on tärkeää ja se että vaihtaa alvariinsa öljyjä.
Naiseni ajoi C5:sta turbon soiroiksi jo 70 000 kohdallla. Syy olikin hyvin normaali, putki punaisen koko ajan.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Turbon vaivojen ennustettavuus Lähetetty: 03.07.2015 18:52 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
Noista ittellä olevista / olleista ei ole turbo menny vielä, jotain öljyntihkumista toki, muttei varsinaisesti ole "lauennut". Turbohuollossa kun yhden käytin vajaan 200t. Km. Kohdalla, niin oli jo tiivisteet ja laakerit / akseli kulunut, ajossa ei huomannut vielä. Sanoi, että kun huollattaa ennen 150t. Km., niin selviää laakereiden vaihdolla (eli halvalla) tuohon kannatti jo ottaa tehdaskorjattu runko, siipipyörät, pesät ja hukkaportti vanhasta.
Hyvät ja tuoreet öljyt sekä antaa Turbon jäähtyä ennen sammuttamista, niin aika hyvin noi kestää
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
sitikan vanki
|
Viestin otsikko: Re: Turbon vaivojen ennustettavuus Lähetetty: 03.07.2015 20:23 |
Viestit: 352
|
Joo taitaa turbo lähteä pajalle peruskorjaukseen reissun jälkeen, varmuudeksi. Tunnustelin ahtimen akselia. Päittäisvälystä ei ollut yhtään ja säteittäistä vain sen verran, että tuntee. Eiköhän tuolla pärjää, kun siististi ajelee. Mukavasti se vain tuo 95-heppanenkin vie tuota 2,3-tonnista autoa, ihan erilailla kuin imudiiseli 
" Pessimisti on vain huonosti informoitu optimisti"
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Turbon vaivojen ennustettavuus Lähetetty: 03.07.2015 21:59 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
kokemjne kirjoitti: kyllä pitäis jaksaa antaa koneen rallattaa tyhjäkäynnillä muutaman minuutin ,että lämmöt tasaantuis ja kierrokset turbossa olis minimissä. Dieselissä taas on hyvä antaa koneen kiertää ihan ajokierroksilla pienellä kuormituksella kuten nykyaikana väkisin käykin kun taukopaikat ei enää ole valtatien levikkeellä vaan niille mennään rampin ja liikenneympyrän kautta. Harva uskaltaa ajaa täydellä kuormalla sinne peukkubaarin parkkikselle vaan se jälkikäyttö tulee ihan automaattisesti tehdyksi. Penssakoneessa pakokaasun lämpö on päälle 500 asteen liki aina kun taas dieselissä ilman kuormaa mennään jossain 200 asteen tienoilla.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: Turbon vaivojen ennustettavuus Lähetetty: 03.07.2015 22:46 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
Vähäinenkin määrä jäähdytysnestettä öljyn seassa voi tuhota uudetkin turbon laakerit 1000 km:ssa. Vuotavasta vesikiertoisesta öljynjäähdyttimestä tämä voi aiheutua huomaamatta muita oireita. Murehtimisen ehkäisemiseksi voin tarjota sitikan vangille matkalle mukaan n. 30 tkm huollon ja uusien laakereiden vaihdon jälkeen ajetun turbon.
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
sitikan vanki
|
Viestin otsikko: Re: Turbon vaivojen ennustettavuus Lähetetty: 04.07.2015 09:02 |
Viestit: 352
|
Les Excentriques kirjoitti: Vähäinenkin määrä jäähdytysnestettä öljyn seassa voi tuhota uudetkin turbon laakerit 1000 km:ssa. Vuotavasta vesikiertoisesta öljynjäähdyttimestä tämä voi aiheutua huomaamatta muita oireita. Murehtimisen ehkäisemiseksi voin tarjota sitikan vangille matkalle mukaan n. 30 tkm huollon ja uusien laakereiden vaihdon jälkeen ajetun turbon.  Otetaan lainaan ja luvataan palauttaa  , kiitos etukäteen. Kun varautuu, tulee vähemmän yllätyksiä  . Täytyy varmaan ottaa jotain putkentekokampetta varalta mukaan myös.  pakollisten hihnojen ja nesteiden lisäksi, ja ja ja jne.
" Pessimisti on vain huonosti informoitu optimisti"
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Turbon vaivojen ennustettavuus Lähetetty: 04.07.2015 13:43 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Ei nuo dieselien turbot ainakaan ihan yhtenään laukea. Olen ajanut TD koneilla yli miljoona kilometriä, ilman yhtään turbo-ongelmaa.  Jospa bensaturbot ovat sitten kuumempia...
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Turbon vaivojen ennustettavuus Lähetetty: 04.07.2015 16:43 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
on ne kuumempia ,mutta sama sääntö pätee molempiin.
|
|
|
|
 |
catmatti
|
Viestin otsikko: Re: Turbon vaivojen ennustettavuus Lähetetty: 04.07.2015 18:14 |
Viestit: 718 Paikkakunta: Naantalista kotoisin
|
Ei kyllä näy missään parkkipaikalla, että joku kuski autossa istuu ja odottaa,että turbo jäähtyisi, taitaa nämä uudemmat ahtimet olla hieman erillaisia, pienemmät dieseli koneet ei saa vissiin koskaan ahdinta punaiseksi 
VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Turbon vaivojen ennustettavuus Lähetetty: 04.07.2015 20:23 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
catmatti kirjoitti: Ei kyllä näy missään parkkipaikalla, että joku kuski autossa istuu ja odottaa,että turbo jäähtyisi, taitaa nämä uudemmat ahtimet olla hieman erillaisia, pienemmät dieseli koneet ei saa vissiin koskaan ahdinta punaiseksi  "Paljon on Vuoksessa vettä virrannut siitä" kun isoisä turbo-Saabin osti. Öljyjen kuumankesto on parantunut (ei välttämättä paljon mutta kuitenkin), bensa-autoissa seokset säädetään paljon tarkemmin ja monessa bensa-autossa turbon runko on vesijäähdytetty. Ihan oikeasti ensimmäiset (bensa)turboautot oli semmoisia että jos vaikka "vain" vartin päästit putki punaisena sinne käytännössä valtatien levikkeellä olevalle Essolle, eli pystyit ajamaan täysiä kunnes oli pakko jarruttaa nopeus 200-0 suoraan parkkiruutuun, niin seuraavan käynnistyksen yhteydessä ahdin ei enää jaksanutkaan lähteä pyörimään tai jos lähtikin niin laakereissa koksiintunut öljy söi laakerin väljäksi. (Kuorma-auto kokoluokan) Dieseleissä taas ongelmana oli se että se valtava ahdin jäi pyörimään vielä sammutuksen jälkeen ja kuuma öljy oli niin ohutta että paineen hävittyä voitelukyky hävisi ja laakeri leikkasi kiinni. Tätä estettiin mm sillä että moottori sammutettiin pakokaasujarrulla jolloin pakokaasun virtaus lakkasi ennen öljypumpun pyörimistä. Moniasteinen moottoriöljy ja kevyemmät pyörivät osat helpottavat tätä vaivaa.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
sitikan vanki
|
Viestin otsikko: Re: Turbon vaivojen ennustettavuus Lähetetty: 05.07.2015 08:09 |
Viestit: 352
|
Kaveri vilautti purettua Garrettin turboa ja nyt ymmärrän päittäisvälyksen merkityksen. Se männänrenkaan näköinen tiiviste ei kauaa kestä, jos päittäisessä on klappia. Onpahan tuo laite onneksi tehty korjattavaksi. Uusi turbo maksaa basiksessa hunajaa, reilun tonnin.
" Pessimisti on vain huonosti informoitu optimisti"
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Turbon vaivojen ennustettavuus Lähetetty: 06.07.2015 00:58 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
catmatti kirjoitti: Ei kyllä näy missään parkkipaikalla, että joku kuski autossa istuu ja odottaa,että turbo jäähtyisi, taitaa nämä uudemmat ahtimet olla hieman erillaisia, pienemmät dieseli koneet ei saa vissiin koskaan ahdinta punaiseksi  Kyllä nämä uudet ahtimetkin kestää jopa 80 000 km  Nimim: "C5 bensaturbo" Kun turbon vaihtaa niin tuo kuulalaakeroitu versio taitaa olla kohtuu kätevä tänä pnä. Mutta, mikään ei hakkaa jatkuvaa öljyn vaihtoa ja oikeantyylistä ajotapaa ennen koneen sammutusta. Valitettavasti.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: Turbon vaivojen ennustettavuus Lähetetty: 06.07.2015 05:45 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Tampere
|
Eihän öljyjä vaihdeta lisätään vaan eihän tyhmäkäyntiä saa minuuttitolkulla käyttää eiköös se oo kiälletty
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
|
|